HP Pavilion w2207h Zwart Review

et36s 17 maart 2008, 4.606 views

HP Pavilion w2207h Zwart

Pluspunten

• geen ghosting
  • schitterend design
  • zowel VGA als HDMI aansluitingen
  • USB hub
  • In hoogte verstelbaar, pivot functie

Minpunten

• contrast, kijkhoek (drama), kleurecht? Misschien als je er loodrecht voorzit met de monitor op de ideale hoogte.
  • slechts een jaar garantie
  • relatief duur

Een mededeling vooraf…Ik heb de HP 2207h vergeleken met mijn Samsung 173P, die bevat geen TN scherm maar een PVA scherm. Verbonden met een ATi 3850.

Algemeen
Ik heb dit scherm voor 349,- aangeschaft bij Dixons. Bij het zien van de demo in de zaak had ik al zo mijn twijfels. Maar goed ik had me al behoorlijk op het Internet ingelezen met als conclusie dat dit toch wel het beste TN scherm is van het moment. Dus gaf ik het de voordeel van de twijfel en heb ik het scherm toch maar meegenomen.

Het beeld
Na het instellen van de monitor via de wizard van HP My Display was ik redelijk tevreden dus heb ik het even zo laten staan. Na een tijdje met de monitor gewerkt te hebben viel het me meteen op dat de nadelen van een TN scherm ook hier weer aanwezig waren. Je hoeft maar met je hoofd te bewegen of er treedt al verkleuring op. Wat een drama. Alleen als je er loodrecht voor zit zijn de kleuren in orde. Op dat moment is zwart ook behoorlijk zwart maar, zodra je ook maar enigszins van je lijn afwijkt is het gedaan met de pret. Ik ben er dan ook echt niet over te spreken. Tevens lekt er aan alle zijden bij (donkere stukken) backlight.

Ik werk al enkele jaren op een Samsung 173P TFT, die heeft een PVA scherm en die presteert op dit gebied echt beter dan de HP w2207h. Die Samsung presteert wat dat betreft op niveau en de HP 2207h zwaar onder de maat.

Ghosting is niet aanwezig (tenminste ik kan het met mijn ogen niet vaststellen) ik heb dit getest aan de hand van de volgende games: Crysis, Unreal Tournament III en Medal of Honor: Airborne.

Afwerking en uitrusting
Gelukkig is het met de afwerking beter gesteld. Hij ziet er prachtig uit en voelt zeer degelijk aan. De TFT staat zeer stevig op zijn voet en is in hoogte verstelbaar, dit gaat zeer soepel. De TFT bevat tevens een PIVOT functie. Aan de voet zitten een 2-tal kabelgoten waar je de kabels netjes langs kan leggen. Ook kan het scherm via een standaard VESA Mount aan de muur bevestigen. In het scherm zijn speakers verwerkt maar, daar komt niet echt een lekker geluid uit. Je kan ‘m aansluiten via HDMI en VGA en ik heb een aantal USB aansluitingen aan de zijkant van de TFT gezien. (niet geprobeerd) dus dit deel van de TFT heeft HP prima op orde. De aan/uit knop zit aan de bovenzijde en de functie toetsen onder aan het scherm. Zowel een VGA kabel als een HDMI kabel wordt meegeleverd.

Overige
HP geeft slechts een jaar garantie dat lijkt me nogal karig voor een dergelijk product.

Toch wel overwegend negatief en ik ga de HP 2207h van de week dus ook terugbrengen. De afwerking en mogelijkheden zijn prima, er is geen ghosting waarneembaar. Maar het beeld valt me zo erg tegen. Volgens een aantal reviews is dit het beste TN scherm welke er is. Dat kan best zijn maar ik ben toch echt met de review op Anandtech eens. Het beeld valt tegen! Als je een PVA scherm (zelfs een die al enkele jaren op de markt is) gewend bent wil je echt niet terug naar een TN scherm. (tenminste ik niet, daar ben ik nu achter) Ik had gehoopt (en uit de meeste ervaringen op fora) leek het ook zo te zijn dat die nadelen wel mee vielen. Nou wat mij betreft mogen ze TN schermen uit de handel halen als dit het beste is wat ze aan beeldkwaliteit kunnen produceren.

Mijn advies laat de HP 2207h demonstreren in de zaak waar je ‘m aan wilt schaffen. Als je enigsinds om beeldkwaliteit geeft laat je ‘m staan. Ik koppel voorlopig mijn 173P TFT scherm weer aan. En hoop dat Samsung snel komt met haar 2263PW een 22” TFT met S-PVA scherm.

• Intel E8400, 3,0Ghz
  • Gigabyte EP35-DS3R rev 2.1
  • 2048MB DDRII Geheugen
  • Club3D Radeon 3850
  • Windows Vista

Heb jij ook een HP Pavilion w2207h Zwart?

Heb de HP w2207 ( geen hdmi aansluiting maar dvi&vga)
Hij heeft wat backlight bleeding, maar ik staar nooit naar een zwart scherm..Inkijkhoek is niet spectaculair, maar ik zit recht voor mijn monitor, met het midden van het scherm op ooghoogte.
De kleuren vind ik erg mooi,zijn bijna warm te noemen, design vind ik ubercool ( heb er een Philips 190X6 bij en dacht dat die al strak was), Custom scaling,ghosting nada.
Kan me niet vinden in je negatieve beoordeling.Kom regelmatig in pc zaken en heb naar mijn smaak nog geen fijner beeld gezien.
Ik zorg er s,avonds wel voor dat ik geen directe lichtbron achter me aan heb staan, en regelmatig met een microvezeldoekje knuffelen kan geen kwaad.
Zeer tevreden met deze monitor.! Aanbeveling waard!.
nette review! hier heb ik wat aan! mijn oog was er ook op gevallen bij dixons...het design is inderdaad mooi...maar aan deze informatie heb ik zeker wat! thnks
Ik had net als jij, me ook erg ingelezen, en na veel positieve reacties van andere mensen, heb ik deze besteld voor 337 euro.

Toen ik hem had uitgepakt en aangesloten, heb ik de eerste 3 dagen genoten, totdat me opviel dat de bovenkant gewoon donkerder was dan de onderkant. Dit was geen kwestie van kijkhoek, aangezien ik alles geprobeerd heb.

Had jij hier ook last van? Ik heb de mijne binnen de afkoelings periode (7 dagen) weer terug gestuurd, en hoop mijn geld weer terug te krijgen.

Ben het overigens eens met je review, op de backlightbleeding na, daar had ik nagenoeg geen last van bij zwart scherm.
Laat ik mijn review enigsinds nuanceren: Op een hoop fronten is het een prima monitor iedereen die een TN scherm gewend is zal dit scherm ook zeker aanspreken. Maar iemand die zich net als ik enorm stoort aan kleurvervorming, door de slechte kijkhoek waardoor zwart ook ineens weer donkergrijs oplicht vanuit een andere hoek. Doet zich er goed uit aan om een demo aan te vragen. Ik heb de monitor nog niet teruggebracht maar dat ga ik van de week doen.

@Trans1963 over smaak valt te twisten maar mijn Samsung 173P (PVA) oogt toch echt beter.
Lijkt me raar dat je maar 1 jaar garantie krijgt gezien het in de Nederlandse wetboeken vaststaat dat er 2 jaar garantie op een consumentenproduct zit? :X

(Overigens onbeperkte garantie, maar dan moet je wel een advocaat in de hand nemen en naar het kantongerecht en dat kost je meer dan reparatie en/of renewal. Maar als je wint heb je de kosten niet :P)

[Reactie gewijzigd door aKra op 27 maart 2008 09:40]

Relatief duur.. wat niet bij Dixons imo een beetje een non-argument als minpunt.