Acer Iconia Tab W700 64GB Aluminium Review

Hashoemplil 6 januari 2013, 12.509 views

Acer Iconia Tab W700 64GB Aluminium

Pluspunten

• HD scherm
  • Snelheid (SSD + i3)
  • Veel accessoires
  • Volledige Windows 8
  • Duurzame bouwkwaliteit

Minpunten

• Standaard drivers momenteel niet OK
  • Geen MicroSD
  • 36Gb beschikbaar bij start

Voorwoord:
Momenteel is de review nog beperkt omdat ik het toestel net in bezit heb. Komende week komen foto’s, ga ik fifa 2013 draaien, ga ik photoshop testen, en zal er mij nog een hele hoop informatie binnenspringen die ik hierop zal zetten. Als je nog iets mist of vragen hebt mag je altijd reageren.

Ik was al een tijdje aan het verlangen naar een W8-tablet en wou absoluut geen RT-versie. Na lang wachten (voorstellingen waren deze zomer al) kreeg ik eindelijk het goede nieuws dat Coolblue de Acer W700 op voorraad had. Direct besteld en bij deze dus een review van het product.

Specificaties:
• Intel i3 2365U 1,4Ghz
• 4Gb RAM DDR3
• 64Gb SSD
• Intel HD3000 grafische kaart
• 11,6 Inch FullHD (1080p)

Accessoires in de doos:
• Docking station
• Bluetooth toetsenbord
• MicroHDMI naar VGA-converter
• Lederen beschermhoes

Bouwkwaliteit:
Op internet lees je over deze tablet altijd hetzelfde. Deze tablet weegt redelijk veel en is dik. Het probleem met vergelijkingen naar Samsung Galaxy’s of Ipad’s is dat dit toestel wordt aangestuurd door een i3 processor en met het volledige besturingssysteem van Windows kan je hier praktisch alles mee doen wat op een ultrabook kan gedaan worden.

Mijn ervaring met de bouwkwaliteit is top. Acer heeft in mijn ogen de laatste jaren zijn producten aanzienlijk verbeterd qua bouwkwaliteit. Dit toestel (in tegenstelling tot de W510) is volledig van aluminium en voelt enorm stevig aan. Gorilla glass 2 is aanwezig en ook al is het wat zwaarder is dit niet storend voor mij. De zwaarte geeft eerder een soort van kwaliteit af, omdat het echt enorm stevig voelt. Laten vallen en dergelijke ga ik niet proberen maar de mensen met teveel geld zullen dit nog wel op youtube zetten.

Beeldscherm:
Het scherm is prachtig. Voor deze prijs een full HD scherm krijgen is uitzonderlijk en misschien voor sommigen ook niet nodig. De desktop-mode geeft alles inderdaad klein weer, maar zoals elke tweaker wel weet is de DPI hiervoor het wondermiddel. Let wel op, want vanaf je de DPI naar 150% zet gaan programma’s zoals Spotify, Chrome, ... (alles wat niet Microsoft is) vervagen alsof de resolutie enorm verlaagd is. Als iemand hier een oplossing voor heeft, mag je dit altijd aan mij melden ;).

Het beeldscherm reageert goed op touch. Momenteel heb ik nog geen fouten kunnen ontdekken, en films in HD bekijken ziet er gewoon prachtig uit. Retina kan beter zijn in specs, maar met het blote oog ga je dit amper merken.

Snelheid:
Ik ging voor de i3 versie omdat ik eigenlijk niet meer wou wachten op de i5. De snelheid is uitstekend. Apps openen snel alsook de desktop-mode. Dit zal vooral te danken zijn aan de SSD die enorm goed presteert.

Let wel op als je deze tablet wil gebruiken voor enorm veel data. Na de Setup van Windows blijft er nog 36Gb vrij. Ik zet het meeste op mijn externe, maar als je dit niet wilt of hebt, kun je beter voor een 128Gb versie gaan. Ook is er geen MicroSD slot, dus je kan enkel uitbreiden via Externe HDD.

Om jullie momenteel een klein idee te geven hier de windows prestatie index:
CPU: 5,2
RAM: 5,9
Grafisch: 5,2
Grafische weergave voor spelletjes: 6,0
Primaire harde schijf: 7,9
Benchmarks van de SSD komen hier nog.
Ik ga ook Fifa 2013 morgen testen, dus een update zal hierover snel komen.

UPDATE: FIFA 2013 gisteren getest en dit is speelbaar op 800x600 met graphics op "middelmatig". Ookal is deze resolutie erg klein, is dit best nog speelbaar en mooi op een 11,6 inch IPS paneel. Hou er gewoon rekening mee dat je met deze tablet de nieuwste games niet zal kunnen draaien, maar zelfs met de HD4000 versie van deze tablet zal dat niet het geval zijn.

UPDATE: Ondertussen ook photoshop getest en dit draait mede door de SSD als een parel. Ik doe wel geen zwaar werk dus als jullie nog voorstellen hebben wil ik dit wel uitvoeren. Ook onderaan een foto van 3Dmark06 gezet.

Windows 8:
Hier kan ik heel uitgebreid beginnen reviewen maar dit kan je best zelf ontdekken via youtube of de windows 8 reviews op Tweakers. Windows 8 werkt enorm goed met touchscreen. Zoals de meeste wel weten is de app-store momenteel nog beperkt met enkele klassiekers, maar ik vermoed dat dit geen probleem meer is in de toekomst. Apps die ik momenteel heb uitgetest zien er goed uit, starten snel op, momenteel nog geen klachten van.

Camera:
De tablet heeft front en rear camera. Deze kwaliteit is niet top te noemen. Ik heb het nog niet in daglicht geprobeerd, maar in donkere plaatsen is de kwaliteit behoorlijk slecht.
UPDATE: ik was veel te snel met deze beoordeling, aangezien men instellingen standaard op 2,1megapixel staan. Al bij al trekt hij redelijke plaatjes buiten in donkere plaatsen. Plaatjes volgen nog, ik upload deze asap.
UPDATE: onderaan een plaatje van de kerstboom en een blikje cola, om je een beeld te geven van de kwaliteit. Kerstboom was in donkere omstandigheden en dan trekt hij redelijk onzuivere plaatjes.

Docking + Lederen Case + Keyboard:
De docking dat je erbij krijgt is plastic en voelt niet erg professioneel aan. Toch is het een extra toevoeging aan de accessoires. Persoonlijk laat ik hem gewoon op men bureau staan, waar hij in mijn ogen ook voor dient. Dit is niet gemaakt om mee te nemen want daarvoor kun je evengoed de lederen case voor gebruiken.

De lederen case daarentegen vind ik persoonlijk top. Je krijgt deze er gratis bij en kan hem in meer standen zetten dan je dockingstation. Kwalitatief oogt hij goed en de tablet zit er zeer stevig in vast. Ik gebruik hem momenteel constant en denk niet dat de plastieken docking veel gebruikt gaat worden.

Het toetsenbord werkt goed en ziet er goed uit in combinatie met de tablet. Verbinding maken werkt goed maar hier kom ik later op terug. Jammer dat Acer er geen draadloze muis bij gaf, dat zou het totaalpakket helemaal af hebben gemaakt.

Warmte en geluid en geluidsproductie:
De tablet maakt geluid, laat ik daar eerlijk over zijn. Het is te vergelijken met een ultrabook, en het is dus niet uitzonderlijk luid. Zeker bij een zware load hoor je hem wel maar het is nooit storend geweest voor mij.

De warmteproductie zit goed, maar hier kom ik nog op terug als ik FIFA en dergelijke heb getest.

UPDATE: de warmteproductie is nog steeds OK. Echter bij een half uur FIFA te spelen zal je merken dat de tablet redelijk warm wordt rechtsboven. Het is ook geen game-toestel dus ik zal hier niet vaak last van hebben.

Het geluid van de tablet is uitstekend te noemen. Ik merk mooie stereo sound die ik niet terugvind op een iPad. Het volume is ruim voldoende, kortom ... Dolby Digital doet hier goed zijn werk.

Accuduur:
Deze tablet zou volgens Acer 9 uur moeten meegaan maar dat is niet het geval. Met normaal gebruik haal je er 6-7 uur uit, en met films zat het ongeveer 4 uur zijn. Op zich niet slecht als je weet dat dit één van de eerste hybride tablets is.

UPDATE: Ondertussen toch wel wat meer gespeeld met de tablet en het resultaat van normaal gebruik zal eerder tussen de 7 en 8 uur liggen. Als je hem intensief gebruikt zal je er zeker 4 tot 5 uur mee kunnen spelen. Ergens lijkt me dit enorm goed als je kijkt naar concurrent Microsoft die met de Surface Pro "belooft" om 4 uur te halen bij normaal gebruik.

Prijs:
Voor 699EUR heb ik hem bij Coolblue gekocht. Ik vind de prijs aanstekelijk door alle extra’s die je erbij krijgt. Natuurlijk is dit alles zeer persoonlijk, maar als ik zie dat de HP Envy voor 999EUR gaat verkocht worden met een Atom CPU en 2Gb ram, is dit eigenlijk een topdeal (of HP is veuuul te duur).

Driver-probleem:
Ik heb bij mijn versie ook problemen met de Wifi en bluetooth drivers gehad. Ik had via google al vernomen dat deze gekend waren en direct de nieuwe drivers van hun site gehaald. Toch is het jammer dat ze dit niet in hun Live-Update software steken (deze vond niets nieuws). Windows updates heb ik niet geprobeerd aangezien het internet elke minuut weg viel.

Wifi ontvangst:
Aangezien er op verschillende fora veel commotie is rond een slecht signaal zal ik dit ook even bespreken. Na alle driver-updates werkt mijn draadloos internet goed. Ik testte het in een zeer slechte omgeving en hij presteerde niet onder voor andere tablets. Doch is het signaal niet top, aangezien ik thuis 10-15Mbps minder ontvang dan met mijn desktop (ook wifi).

Tot slot:
Ik ben een uiterst tevreden persoon met deze tablet. Ik heb ook met android gewerkt, en ookal werkt dit heel goed, ik blijf een beperking voelen. Met Windows 8 heb ik die beperking niet meer en kan ik vrijwel alles doen wat ik op een laptop kan.
Als je een relatief goedkope laptop of tablet wil kopen raad ik deze zeker aan.

Heb jij ook een Acer Iconia Tab W700 64GB Aluminium?

Ik heb het spel niet maar ik neem aan dat als je FIFA kan draaien je ook de football manager kan draaien.
Redelijk goed. 950 gram is meer als al die ARM tablets maar kan er draagbaar ook veel mee doen. Denk dat alle ivy bridge cup tablets momenteel dit gewicht zullen aannemen.
Best een uitgebreide review :-) Goed om te zien dat er Windowstablets zijn die wel goed werken.

Je kunt nog wel je taalgebruik verbeteren: "hij weegt zwaar", "weegt meer als" en nog"heb er geen klachten van" is allemaal fout. Dat verbeteren geeft meteen een veel professionelere review.
Mooie review!

Ik ga deze tablet binnenkort ook kopen, weet iemand of je football manager 2013 op kan spelen zonder de 3d match view?
Goede review! Ik wil er ook graag een hebben, maar ik heb niet zo veel geld :+ Denk je dat als ik de i5 versie koop, hij ook als desktop wel te gebruiken is (met een usb 3.0 port replicator)? Dan sluit ik er een normaal pc scherm en een volwaardig toetsenbord en muis op aan. Of zou je dat nooit doen? Als dat wel kan verkoop ik mn pc, en dan heb ik wel genoeg geld :P
Als je dit wil doen raad ik je aan de 128Gb versie te nemen. Via de docking krijg je er 3 USB poorten bij dus dat zit ook al goed. Ik heb een bluetooth muis gekocht, zo kun je nog meer gebruik maken van de overige poorten. Eigenlijk hangt het allemaal af wat je met het toestel wil doen, want een vervanger voor een game-desktop zal het nooit worden.
gewoon voor de 64gb versie gaan, kom je tekort dan zelf een msata ssd erin plaatsen is een stuk goedkoper.

Zie https://www.youtube.com/w...ture=youtube_gdata_player
Voor degene die er op zitten te wachten.

De versie met 128GB SSD en Intel Core i5-processor is nu op voorraad bij coolblue voor een prijs van 899 , het gaat hierbij om de versie met een sleeve met een ingebouwd toetsenbord. Dus zonder de dock die bij de eerste versie zat

Wat vind je van de draagbaarheid van de tablet? is dat nog te doen of is het echt te zwaar?
Voor de scaling, in windows 8.1 kun je onder eigenschappen van een snelkoppeling/.exe dpi-scaling uitzetten. Voor de rest, zeer goede review.