Scythe Kama Cross Review

arbraxas 17 maart 2008, laatste update op 4 april 2008, 795 views

Scythe Kama Cross

Pluspunten

• Redelijk koelvermogen
  • makkelijke installatie

Minpunten

• redelijk gehorig
  • 100mm fan ipv 120mm

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Sinds een maand in het bezit van een Scythe kama cross en ben er erg tevreden over. Het inbouwen is vrij simpel (ervaring met s775) omdat deze koeler niet zo lomp groot is als bijvoorbeeld een Scythe mugen.

De koeling zelf:
Standaard koelprut direct opgeborgen en gemonteerd met artic silver 5.
Dit alles met een Q6600 G0 stepping op 3 GHz fsb 333 en voltage op stock 1.25V Omgevingstemparatuur +/- 20C
In de zijkant van mijn kast zit een 250mm fan dus ik heb een erg goede airflow in mijn kast. Verder zit er ook nog een 8800gtx in met zalman sc1000 koeler om de boel nog wat verder op t e stoken in de kast. Mijn moederbord is een MSI P35 neo2 waarvan de chipsets ook wel lekker willen stoken.
Alle temparaturen uitgelezen met Everest ultimate 4.20 en ik draai windows vista 64bit.

Idle: 30c
load: 46C

Onder volle belasting is bij mij 4x een boinc client draaien met seti@home. En dit voor minimaal 8 uur.
Over de koelcapaciteiten ben ik best wel te spreken voor een redelijk "kleine" koeler. Hiervoor had ik de scythe mugen erin en die deed ongeveer 28c // 42c
En met die vergelijking komen we ook direct op t minpunt van deze koeler namelijk de fan. Die heb ik op constant 100% staan en is dan vrij gehorig. Dat hoefde met de Mugen niet.
Er past ook een 120mm fan op ipv de meegeleverde 100mm. Beetje een gemiste kans door deze fan erop te schroeven.

Maar overal best goede bang for buck, en het ontwerp doet wel een beetje denken aan een V-twin blok dus als je een inkijkkast hebt ziet dit er best wel mooi uit. ( Maar ja smaken verschillen).

Prijs van pricewatch: 27,95

Edit:
Heb er nu een 120mm fan op en onder load doet mn proc nu 43 graden en idle 29.
Geluidsniveau is gelijk gebleven aangezien ik een 120mm fan met dezelfde rpm als de 100 erop heb gezet.

Heb jij ook een Scythe Kama Cross?

"overal best goede bang for buck" Dan moet je misschien ook even vermelden wat de koeler dan kost ;)

Daarnaast ben ik erg verbaast dat je van die lage temperaturen haalt, want tom's hardware was niet zo te spreken over deze koeler: http://www.tomshardware.c...r_charts_2008/page10.html
heb je er zelf al een 120mm fan opgeschroefd?
waarsch is die stiller als je een nexus of nocuta neemt met een redelijk hoge druk op half vermogen, als het goed is gaan je temps ook naar beneden met een 120 mm

en of je al geprobeerd hebt verder te clocken dan de 3GHz met deze koeler en waarop je hem max stable gekregen hebt, gewoon leuk voor de review.
Nee ik heb er nog geen 120mm fan opgezet moet ik nog bestellen, maar ik wil ook nog een hdd bestellen dus moet nog maar even wachten.
Vond dat ook niet helemaal bij deze koeler horen aangezien dat niet "out of the box" aanwezig is.
Max Oc met deze koeler heb ik 3.2 gedaan. Maar dan lopen de temparaturen boven de 50 graden uit en dat vind ik persoonlijk niet erg lekker.

Met de scinf-1000 kon ik in elk geval tot 3.6 daarna kapt mn geheugen ermee.
Maar die koeler gaat nu naar mn multimediabak zodat ik daar zomin mogelijk lawaai heb.
Dat is het grote verschil en vandaar dat ik het ook even specifiek bijvermeld heb.
Hoe ze t daar voor elkaar krijgen om 100graden te halen is me niet helemaal duidelijk.
Maar goed, van ome tom heb ik al heel lang geen hoge pet meer op na diverse "gekleurde" berichten.
maar met 60 graden verschil dan doe of ik iets heel erg goed of die mensen iets heel erg fout.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 17 maart 2008 22:07]