Asus Zenbook UX31A-R4002H Review

Djensen 24 december 2012, 2.115 views

Asus Zenbook UX31A-R4002H

Pluspunten

• Goede accuduur
  • Kleine oplader
  • Erg goed scherm (excl back-light bleeding)
  • Nette afwerking, voelt erg degelijk
  • Hoes bijgeleverd
  • Start op in minder dan 10 sec!

Minpunten

• scherpe afronding rand (voelbaar tijdens typen)
  • sd kaart slechts gedeeltelijk insteekbaar
  • voor ge´nstalleerde software en partities
  • back-light bleeding zichtbaar bij zwart scherm

Een kleine week in huis nu de Asus Zenbook Prime. Het is de vervanging van een 15" Dell D520 (formaat stoeptegel). De keuze is op deze laptop gevallen omdat ik iets zocht wat zowel portable, klein, ligt, en snel moest zijn met een lange accuduur (minimaal avondje voor de buis kunnen zitten werken zonder oplader).

Alternatief wat ik in overweging heb gehad is de Samsung 9 series, en dan de 15" versie om toch een iets groter scherm te hebben. Echter is deze om zijn mindere schermbeoordeling afgevallen.

Met snel bedoel ik met name het afwezig zijn van een HDD en aanwezig van een SSD. Hierin zit een dermate snelheidswinst dat de i5 variant ruim aan de verwachting zal voldoen boven de duurdere i7.

Installatie ging soepel en snel, ik was wel nieuwsgierig naar de werking van Windows 8 en ben nu na een week niet heen enthousiast over de metro interface. Er is buiten deze interface eigen weinig nieuws te ontdekken en dat vind ik prima. Met een free ware versie: Classic Shell ben je in een keer af van deze nieuwe interface. Je kunt hem nog steeds oproepen maar verwacht dit niet vaak meer te doen. (link)

Wat me nog wel is opgevallen is de aanwezigheid van back-light bleeding. Vooral te zien bij een volledig zwart scherm, had ik niet verwacht bij een notebook in deze prijsklasse. Ik heb er verder geen problemen mee omdat het tijdens het gewone werken niet opvalt (misschien wel bij donkere film scences, niet getest).

Positief is het razend snel starten van Windows 8. Het is circa 8 seconden tot op het bureaublad. Vanuit slaapstand is het slechts 2 seconden. Heerlijk!

Heb jij ook een Asus Zenbook UX31A-R4002H?