LG Nexus 4 16GB Zwart Review

leseman 25 december 2012, laatste update op 27 december 2012, 1.587 views

LG Nexus 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Prijs/kwaliteitverhouding
  • Snelle quad core processor
  • Android 4.2 met Swipe-keyboard
  • Schermafmetingen zijn fijn

Minpunten

• Batterij houdt het een volle dag uit, wat voor een nieuwe telefoon met een 2100 mAh batterij beter zou kunnen
  • HTML5 rendering (benchmarktest) laat andere modellen telefoons voorgaan
  • Niet verkrijgbaar in Nederland
  • Geen 4G (al is dit aan te zetten via een trucje)

Bij het ontbreken van een manier om de Nexus 4 als Nederlander te bestellen, heb ik de telefoon na bestelling afgehaald bij een Duits filiaal van Media Markt. Mijn vorige telefoon was de Nexus S, en aangezien deze alweer een tijdje oud was (en de update naar Android Jelly Bean de prestaties van de S geen goed hebben gedaan) zat ik te smachten naar de Nexus 4.

Snel en fijn OS
Tot nu toe ben ik eigenlijk geen echte negatieve punten tegengekomen, de telefoon bevalt me prima. Het apparaat werkt bloedsnel, reageert prima op mijn vingerbewegingen en het display is erg helder. Android 4.2 is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van 4.1.2: het toetsenbord ondersteunt nu Swipe en de statusbalk bovenin bevat een handige tool om snel de belangrijkste instellingen te bereiken. Ik heb als stress test GTA III voor een tijdje gespeeld, deze game is vloeiend te spelen en ziet er grafisch top uit op de Nexus 4.

Niet in Nederland verkrijgbaar
Het is erg jammer dat deze telefoon niet in Nederland verkrijgbaar is. Ik ben derhalve naar een Duitse Media Markt gereden om hem op te halen (bezorgen in Nederland is niet mogelijk). Dat is jammer van Google. Een ander minpuntje is het (officieel) ontbreken van 4G (LTE). Al heb ik dit via deze website wel aangezet. Ik ben benieuwd of dit gaat werken zodra er 4G uitgerold gaat worden in Nederland.

Benchmarks
Ik heb een eerste benchmarktest gedaan met AnTuTu Benchmark v3.0.3
De Nexus 4 komt zeer goed uit de test, en laat alleen de LG Optimus G voor. Helaas staat de iPhone 5 niet tussen deze benchmarks. Volgens deze link is de processor en batterij van de Nexus 4 echter krachtiger, maar een echte benchmarktest zal dit uit moeten wijzen.

Vellamo laat een wat ander beeld zien. Op basis van een test waarin cpu, gpu en geheugenprestaties aan bod komen, komt de Nexus 4 op een derde plaats, en laat de HTC One X en Motorola Razr voor gaan, al zijn de verschillen niet heel groot. Hier moet bij opgemerkt worden dat de Nexus 4 op Andoid 4.2.1 draait, kennelijk werken eerdergenoemde apparaten wat beter met 4.0.4. De Nexus 4 laat qua prestaties wel de Samsung Galaxy SIII en Note achter zich.

Vellamo biedt ook een HTML5 test. In deze test doet de Nexus 4 het beduidend minder dan de concurrentie. Eerst liet de Nexus 4 de Samsung Galaxy SIII en de Sony Xperia achter zich, op HTML5 rendering scoren deze telefoons toch wat beter. Zelfs de Galaxy Nexus staat iets boven de Nexus 4. Dit is mijns inziens een effect van het wat zwaardere besturingssysteem (Android 4.2.1 vs. 4.0.4). Het verschil met de Galaxy Nexus is klein, maar wel aanzienlijk vergeleken met de HTC One X (1625 vs. 1303).

Edit: Foto's toegevoegd en eerste benchmarks.
To do: meer benchmarks/tests en screenshots

Heb jij ook een LG Nexus 4 16GB Zwart?

Foto's , benchmarks,cameraprestaties? :)
Ga ik toevoegen! :) Eerst nog even wat meer testen!
Vraag je over dit minpunt:
Batterij gaat bij intensief gebruik relatief snel leeg
Wat is relatief snel en wat reken jij onder intensief gebruik?heb je hier toevallig ook wat benchmarks voor? of een andere indicatie?
Wanneer je het display veel aan hebt (bijvoorbeeld door het spelen van games) gaat de batterij een volle dag mee. Ik ga nog testen met normaal gebruik (met name browsen, whatsappen en dergelijke) ik zal kijken of ik benchmarks kan toevoegen.

Ter vergelijking: de Nexus S die ik had ging in minder dan een dag leeg, dat deze teleffon maar een etmaal meegaat bij intensief gebruik vind ik enigszins tegenvallen. "Gelukkig" doet de iPhone 5 het niet beter: als je googlet op "iPhone 5 battery life" vind je niet erg positieve verhalen: https://www.google.nl/web...69,d.d2k&biw=1024&bih=643

[Reactie gewijzigd door leseman op 26 december 2012 15:06]

Wat ik vragen wil... Wat kost het toestel in DLD ?
Hij was 395 euro inclusief btw bij de media markt. Ik heb hem wel voor besteld, vanaf 15 januari ligt het toestel in de winkel.

Via de Google Play store is de 16GB variant iets goedkoper: 350 euro. Via een Duitse proxy zou het (technisch) mogelijk moeten zijn om via de Play Store de telefoon te bestellen: http://www.androidworld.n...n-in-nederland-en-belgie/

[Reactie gewijzigd door leseman op 26 december 2012 15:03]