Specificaties 14" (1600x900), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Lenovo ThinkPad X1 Carbon (N3N2SMH) Review

internjet 25 december 2012, laatste update op 5 december 2015, 2.719 views

Lenovo ThinkPad X1 Carbon (N3N2SMH)

Dé zakelijke laptop voor de "professional on the go" met diepe zakken

Pluspunten

• Heerlijk toetsenbord
  • Goede touchpad (en rode tepel als je daar van houdt)
  • Mat scherm, met redelijk hoge resolutie (1600 x 900), kleine bezel en OK-kijkhoek voor TN
  • Rapid charge werkt echt (in 35 minuten 80% lading)
  • Stil
  • Elegant voor een zakelijke laptop/thinkpad
  • Goede prestaties voor zakelijk gebruik
  • Typische voordelen van een ultrabook (dun, licht, klein)
  • Robuust; bouwkwaliteit en afwerking zeer goed

Minpunten

• Duur
  • Voorgeinstalleerde crapware
  • Groot voedingsblok (waarschijnlijk nodig voor rapid charge)
  • Geen echte docking connector (docken dus alleen met USB3)
  • Accuduur kan beter voor een ultrabook
  • Plaatsing "Home" en "End" knoppen bovenaan i.p.v. bij de pijltjes toetsen
  • Scherm resolutie en kwaliteit kan hoger (bv. IPS & full HD)
  • Typische nadelen van een ultrabook (beperkte in- en outputs & grafische prestaties)

Al een tijd op zoek geweest naar een nieuwe zakelijke laptop (freelance developer). Na alle reviews op internet te hebben bekeken de knoop doorgehakt en heb sinds een week deze uitvoering (N3N2SMH) van de Thinkpad X1 Carbon.

Vooralsnog geen last van cognitieve dissonantie aangezien de laptop heerlijk werkt, licht, dun en klein is. Ik moet er natuurlijk bij vermelden dat ik hier niet verwacht op te kunnen gamen, de onboard grafische chip van Intel (HD 4000) doet het prima met HD filmmateriaal, offline en op Youtube.

In veel reviews kwam ik tegen dat de laptop erg warm wordt onder full load. Hier heb ik absoluut geen last van, dat kan komen door een update aan de kant van Lenovo of omdat ik een model heb met de i5 processor.

Verder wordt er veel geklaagd over crap- en bloatware die staat voorgeinstalleerd. Inderdaad is het merkwaardig dat zo'n prijzige, zakelijke laptop blijkbaar gesponsord moet worden. Snel verwijderen dus. De tools van Lenovo zijn echter handig en bieden duidelijk meerwaarde voor zakelijk gebruik. De vingerafdruk-scanner gebruik ik bv. om de laptop aan te zetten, waardoor ik ook meteen in Windows word ingelogd en (vanuit slaap) binnen 5 seconden kan werken.

Ik heb de USB3 dock van Lenovo erbij gekocht. Ik heb hier op mijn kantoor 2 schermen, 2 externe harde schijven, mijn toetsenbord & muis en geluid op aangesloten. Weliswaar heeft de Carbon helaas geen dock connector, met deze oplossing hoef ik maar 1 kabel in te pluggen en het werkt prima. Ik werk nu met 3 schermen (inclusief X1). Je kunt nog een 4e monitor direct op de X1 aansluiten als je dat zou willen.
Ik heb er nog geen tijd voor gehad, maar ik ga ook een Linux distro op de Carbon installeren, ik heb gelezen dat de laptop onder bv Ubuntu volledig werkt. Dit zal voor mijn USB dock (de aansturing van 2 extra schermen) waarschijnlijk een ander verhaal zijn, daar moet ik waarschijnlijk flink voor aan de slag.

Veel mensen klagen ook over de beperkte accuduur voor een ultrabook. Ik heb op dit moment de power settings op gemiddeld staan en haal 5 uur met echt werken (programmeren, mailen, surfen). Met wat tweaks aan deze instellingen kun je dat nog opschroeven.

Verder heb ik nog nergens in de specs en reviews iets gelezen over de geďntegreerde GPS. Toch erg leuk! En heeft doorgaans een betere fix dan mijn Samsung Galaxy S2 telefoon.

Update na 2,5 jaar:
De ventilator begon herrie te maken (de lagers) na 2 jaar... Aangezien ik er tegenop zag mijn laptop te moeten missen heb ik contact met Lenovo support lang uitgesteld. Ik had geen ervaring met "on site" garantie, ging er als web developer vanuit dat je dan via de website je garantie moet regelen.
Na mijn telefoontje kwam er de volgende dag een monteur langs die er aan mijn bureau een nieuwe ventilator in heeft gezet. Super service!

Het wordt langzaamaan tijd voor een nieuwe laptop en alhoewel de Dell XPS13 een fantastische machine is lijkt alles na een Thinkpad toch een beetje speelgoed...

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X1 Carbon (N3N2SMH)?

hoi,

bedankt voor je review!
mbt het dockingstation: kan je je laptop middels het dockingstation aanzetten (zonder je laptop geopend te hebben?

MvG
Hilmar
Nee, dat gaat niet. Het is namelijk geen echte dock in de zin dat de laptop erop klikt. Het is een port replicator waar Gigabit LAN, 2x DVI en 5x USB 3.0 poorten op zitten.

Door z'n dikte is er in de X1 Carbon zelf geen plaats voor een docking connector namelijk (iets dat in de regel geldt voor elke Ultrabook). Daarmee is de power-on functionaliteit van een "echte" dockingstation dan ook uitgesloten.

Ik werk zelf ook met bovenstaande combinatie overigens en zou niet anders meer willen. De USB 3.0 dock is dan welliswaar niet echt een dock, hij is wel erg goed. Lenovo heeft deze gecreerd op basis van ge-OEM'de Displaylink componenten. Enige dat ik hier nog mis is OSX software zodat ik ook mijn Macbook Air eraan kan hangen :-)

Ten opzichte van de voeding kan ik nog het volgende melden. De X1 Carbon wordt voorzien van een 90w voeding. Voor de i5 configuraties is dit eigenlijk wat overbemeten, maar heeft inderdaad met de rapidcharge te maken. Daarnaast is het zo dat de batterij 45wh is. Ze zeggen weliswaar 4-cell, maar daar ben ik al lang mee opgehouden het aantal cellen te vergelijken. 45wh is namelijk gewoon heel erg doorsnee voor een Utrabook. De rapidcharge feature is echter wat de X1 onderscheidt van de rest. Hij is namelijk echt in een oogwenk opgeladen.

(Voor degene die de 90w voeding echter te groot vindt, kan ik de Ultraslim combo adapter van harte aanraden ... is een stuk handzamer :-)

[Reactie gewijzigd door wiz op 27 december 2012 11:00]

@wiz, thx voor je reactie. Is dit de ultraslim combo adapter waar je het over hebt: /pricewatch/unsorted/10738/lenovo-thinkpad-en-ideapad-90w-slim-ac-dc-combo-adapter-+-eu1-line-cord.html? Die ga ik zeker aanschaffen. Dan mag de baksteen voortaan naast m'n dock blijven liggen.

Je hebt privé een MB Air? Hoe verhoudt deze zich tot de Carbon volgens jou?
Hoi Hilmar,

Dat zou ik uit moeten proberen, maar ik vrees van niet. Wat is precies je "use case" / scenario?
Bedoel je dat je graag zou zien dat het dockingstation de laptop uit z'n slaap haalt of echt opstart?

[Reactie gewijzigd door internjet op 25 december 2012 11:19]

Nee, dat is de Slim adapter. Dat is de voorloper van de Ultraslim adapter.

Ik bedoel deze:

Evn rekening houden dat de X1 Carbon nieuwer is dan de adapter, dus daar moet ook de losse powertip bij: