Specificaties Socket 1155 met Intel Z77 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers Maximus V Extreme Review

Faifz 23 december 2012, 1.594 views

Asus Republic Of Gamers Maximus V Extreme

Pluspunten

• Scherpe Vcore
  • Veel OC functies
  • Veel features
  • QUAD SLI/CF
  • Space gap met 2x 3slot kaarten

Minpunten

• Krijg de OC key niet gecontroleerd door middel met een tobo.

Layout Score: 5
Onlangs dit bord gekocht omdat mijn oude moederbord (p8z68-v pro G3) een raar probleem had dat het zat te crashen (bsod 0x124) op idle en terwijl het prima werkte tijdens full load prime95 blend mode 90% ram vd 16GB met de settings die ik al een jaar ofzo gebruikte.

Alleszins heb ik nu helemaal geen 124 bsod's meer met dezelfde settings.

Het pakket was ingedeeld in twee doosjes met één de moederbord zelf en het andere de accessoires alleen zoals de OC key, Wireless antennes, IO panel, een stuk of vier verschillende SLI/CF bridges, VGA hotwire cable en tenslotte een leuke mini kaartje de "mPCIe Combo + Dual-band Wi-Fi / Bluetooth 4.0" Waar je een msata ssd kan aansluiten en de wireless antennes natuurlijk.

Paar details van de accessoires:

Foto mPCIe Combo -> http://images.tweaktown.c...therboard_review_full.jpg

Vond het wel moeilijk om de kabels voor de antennes op het pcb aan te sluiten en was enorm irritant om dit daarna door de IO panel te krijgen.

Met de OC key kreeg ik geen controle om het met de toetsenbord te bedienen wat ik wel jammer vind. Blijkbaar is er een PS2 tobo vereist >.<

De SLI bridges zien er zo uit -> http://www.evga.com/PRODU...Y/170-BL-E762-A1_XL_3.jpg

De Wifi antennes -> http://www.jagatreview.co...Wi-Fi_Antenna_Plug-In.jpg

Layout bord

De start & reset buttons zijn aan de rechterkant boven vh bord en heeft ledverlichting en boven de startknop is er een Qcode LED poster om post errors weer te geven wat het uiteindelijk makkelijker kan maken door de codes in de handleiding op te zoeken. Op de achterkant van de IO panel bevindt zich een Rog Connect button die ervoor zorgt dat de OC key verbonden wordt of op een single push de OC key monitoring weergave op het scherm afsluit of aanzet.

Naast de Rog Connect button is er de USB flashback button die zowel de functie als clear cmos functie heeft, maar voor vereist om het 10seconden in te houden wat het allemaal logischer maakt.

Persoonlijk vond ik het raar dat ze geen DVI poort op het moederbord hebben geplaatst terwijl de OC key een DVI poort vraagt. Rare logica van Asus maar Oké, er zijn niet veel overclockers die geen videokaart gebruiken. Aan de andere kant is het wel een voordeel voor mensen die een dedicated graphics card gebruiken dat ze tenminste verlost zijn van één nutteloze poort op het bord.

Het meest interessant aan dit bord is natuurlijk de PCI Express sloten, dus in totaal 5. Handig voor mensen die voor Quad/Tri SLI/CF gaan of mensen die een Asus gtx 680 DC2T TOP in SLI willen steken met een space gap tussen de twee kaarten zodat de 1ste kaart lucht kan zuigen terwijl andere moederborden er geen space gap zit met 2x TOP's.

Dankzij de PLX chip "addon" zijn er extra pci express lanes die het mogelijk maakt om 4 gtx 680's/7970's in quad sli te runnen wat bijzonder mooi is.

Totaal zijn er zo'n 8 fan headers, handig dus voor mensen die fans verbinden op de mobo en 2x USB 3.0 headers en 2x usb 2.0 headers. Over sata gesproken zijn er in totaal 4 poorten met 4x Sata 3/2x Sata 2 en één esata poort aan de onderkant van het bord.

Het jammere voor mij is dat er één usb header te kort kwam om mijn AX860i te verbinden maar dit zou het probleem moeten oplossen -> http://www.nzxt.com/new/p...sories/iu01_usb_expansion

Voorderest vond ik dat de Caps/heatsinks/pcb van veel beter kwaliteit was gemaakt dan mijn Asus P8z68-v pro gen3. De functies zoals Slow mode, LN2 en subzero sense zijn voor mij totaal overbodig.

Uefi BIOS

Prachtig qua design en alles is natuurlijk weer goed onderbouwd en stukken meer controle voor het overclocken maar natuurlijk sommige monitors hebben een overscan nodig en een groot gedeelte is gewoon zwart aan de randen. Vind wel dat Asus hier iets mocht aandoen. Wat ik wel heel erg handig vind is dat de Post time ingesteld kan worden voor een snellere/tragere post wat natuurlijk in mijn geval een snellere post gekozen zou worden.

Prestaties & Stabiliteit

In het begin had ik rare stabiliteitsproblemen omdat ik mijn SSD op de Asmedia controller had aangesloten, maar het aansluiten aan de Intel controller heeft dit natuurlijk wel allemaal gefixed. Verder heb ik zo'n 0,1 prestatieverschil gemerkt in Cinebench 11.5 @ 4.7GHz tussen de Maximus V extreme & Asus P8z68-v pro G3.

Overclocking

Overclockingsprocedure met deze moederbord voor een voltage range van 1.4-1.5V op een chip is eigenlijk wel identiek hetzelfde als bij de Pz68 series zoals Phase duty etc. Maar met deze moederbord krijg je natuurlijk nog extra controle zoals BCLK Skew, RAM vrm power, gpu etc. Als gamer ben je niet geinteresseerd in de IGP overclocking of RAM.

De leukste functie is natuurlijk de VGA Hotwire, de kabels worden meegeleverd die gesoldeerd moeten worden op een Asus DC2 series wat uiteindelijk een "hardwaremod" is om de Vcore van een GTX680 te verhogen. Dit kan gebeuren via de OC Key of gewoon in de Bios wat gewoon geniaal is. De Vcore/pll/memory voltage van een Asus GPU in een bios instellen maakt het allemaal maar gemakkelijker ipv de bios te flashen etc. De meeste kaarten lieten maar 1.215V toe terwijl de vga hotwire 1.4V zelfs toelaat.

Voltages monitoren kan ook handmatig gebeuren met een multimeter door de pin in de probeIT in te prikken.

Hardware:
Asus Max V Ex
2700k @ 4.7GHz 1.375V
16GB Corsair Lowprofile dingskes (1.35V)
Asus gtx 680 dc2t (1300MHz, 7550MHz @ stock volts/power)

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers Maximus V Extreme?

Inhoudelijk redelijk sterk.
Schrijfstijl vind ik verschrikkelijk en de lay-out nodigt niet uit tot lezen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze review qua lay-out en stijl
productreview: Adata XPG SX900 256GB review door TERW_DAN (niet qua inhoud want TerW Dan is zo'n beetje de beste/grondigste reviewer van deze site)