Fractal Design Define R4 Pearl Black Review

Fractal Design Define R4 Pearl Black

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Verwijderbare drive-cage
  • Veel koelingsmogelijkheden
  • Redelijk compleet out-of-the-box
  • Er is véél gedaan om geluid tegen te gaan (veel demping materiaal, anti-vibrerende O-ringetjes voor FANs en de disk-trays)

Minpunten

• Stoffilter aan de onderkant van de case zit niet goed vast
  • Er is geen dedicated Harddisk activity-LED

* Als eerst: Dit is mijn eerste review op Tweakers. Ik heb mijn best gedaan om hem zo uitgebreid mogelijk te doen.
* Alle plaatjes zijn clickable.

Nadat ik deze case had opgehaald bij de behuizingboer, en wetende dat er nog geen review van deze case was, leek het mij leuk en handig voor de mede-Tweaker om er een review van te schrijven.

De reden waarom ik voor deze case ben gegaan is omdat ik op het werk regelmatig PC's in elkaar zet, en we daar altijd gebruik maakten van de Define R3. Op een gegeven moment gingen we over naar de R4, waarvan ik zag dat er e.e.a. verbeterd was ten opzichte van de R3. Dit heeft mij doen besluiten om er ook een aan te schaffen voor mijn nieuwe systeem.

Wat mij aanspreekt van deze case is:
  • Stijl: Minimalistisch, vind ik mooi. Geen overbodige fratsen, alleen wat je nodig hebt.
  • Kwaliteit: Hoewel ik er van overtuigd ben dat er kwalitatief betere keuzes zijn, vind ik de bouwkwaliteit van deze case uitstekend. Er is veel gebruik gemaakt van staal/aluminium, en waar plastic is gebruikt is het degelijk plastic.
  • Praktisch nut: Veel uitbereidingsmogelijkheden, veel koelings mogelijkheden, Zo goed als screwless design, uitneembare 3,5" drive cage, handige HDD railmounts.
  • Compleet: Komt standaard met 2 fans, een zooi schroeven en thumbscrews, tie wraps, dempende O-ringen voor fans, fan controller in de vorm van een 5/7/12V switch
  • Betaalbaar: Ieder zijn budget natuurlijk, maar alle bovenstaande punten afwegend tegen de prijs, vind ik dat ik gerust mag stellen dat de prijs zeer goed is
Het uitpakken
De case zit in een doorsnee kartonnen doos, waar je op de zijkanten wat informatie ziet over de case.
In al mijn enthousiasme had ik het bovenste plakband al opengemaakt, dus let daar niet op.

De doos eenmaal opengemaakt, zien we de case, die netjes verpakt is in een folie-achtig plastic, en de case zit in twee piepschuim blokken.

Nu even de doos wegtoveren:

De case
Na het verwijderen van de piepschuim blokken en het folie, zijn we dan aangekomen bij de daadwerkelijke case. Wat er nog meer in de doos zit, kom ik later op terug.
We zien hier dat centraal in het midden, aan de bovenkant van de case, alle aansluitingen, lichtjes en knopjes zijn geplaatst. We zien v.l.n.r. een microfoonaansluiting, headphone aansluiting, reset knop, aan/uit-knop, met daaromheen een LED-ring, die blauw brand als de PC aan staat. Ten slotte daarnaast 2 USB-3 aansluitingen, en 2 USB2 aansluitingen. Harddisk activity is dus niet af te lezen aan een lampje! Tenzij je er zelf voor kiest om de on-off LED te gebruiken als HDD activity LED.

De voorste klep van de case is nog extra beschermd met een plakfolie. Netjes gedaan, zo vang je nog wat krasjes of deukjes op.

Na verwijdering van de folie ziet de voorkant er mooi en strak uit. Let wel: Het lijkt aluminium maar het is gewoon plastic. Wel gebrushed plastic, dat oogt erg mooi.

De externe 5,25" drive bays kunnen we benaderen door het deurtje open te doen. Het schanierpunt van de deur zit links, en is niet om te zetten naar rechts.

In de deur zit dempend materiaal, wat er voor moet zorgen dat de front fan (hieronder) niet te hoorbaar is.
De front fan, een "hydraulic bearing 140mm Silent Series R2 fan" (bron), alsmede het stoffilter voor de voorste fans zijn te benaderen door een klepje als een loopbrug open te klikken. Zoals te zien is, is hier nog ruimte voor een extra 120-140mm fan.

Om een extern 5,25" apparaat in te bouwen, hoef je simpelweg alleen het covertje weg te halen, en dit gaat heel gemakkelijk. Ook het terugplaatsen gaat as easy as 1-2-3.

De zijkant
Moving on to the side. Na het verwijderen van het linkerzijpaneel, zien we de binnenkant van de case, waar alle wonderschone componenten gehuisvest gaan worden. Ook zien we hier in een van de onderste HDD-cages, een doosje met daarin de accessoires van de case.

De zijpanel zelf is ook voorzien van dempend materiaal. Er is ruimte voor een 120-140mm fan. Wat ik erg fijn vind is dat deze plek standaard afgedicht zit met een plastic kap, die, jawel, óók van dempend materiaal is voorzien. Dit is overigens ook het geval voor de 2 optionele fans aan de bovenkant.

Achterkant
Draaien we de case nog een kwartslag, komen we bij de achterkant uit. We zien hier de plaats waar het IO-shield komt, daarnaast een 140mm fan, dezelfde als in de voorkant, een 7-tal horizontale uitbereidingsslots, en daarnaast één verticale. Dit vind ik een mooie invulling van de breedte van de kast. Er zijn nog wel eens van die gadgets die wel een slot innemen, maar geen PCI(-E) slot, zonde van de ruimte dus.

De andere zijkant
Weer een kwartslag verder komen we bij de rechterzijkant. Na het verwijderen van de zijkant (die overigens ook bekleed is met dempend materiaal), zien we de achterkant. Hier is waar al het cable-routing en cable-manage werk plaats gaat vinden. Ook zien we hier dat de plaat waar het moederbord op geschroefd gaat worden, voorzien is van een flinke opening, om zo makkelijk bij de backplate van een eventuele CPU-koeler te kunnen komen. Ook aan doorgangen om de kabels naar de andere kant van de case te krijgen, is geen gebrek. Elk gat waar je kabels door kunt routeren, is netjes afgewerkt met een rubber opvulling.

In een poging om aan te tonen hoe diep de ruimte is tussen de zij-panel en de case, en bij gebrek aan een rolmaat of centimeter, heb ik een 3,5-naar-2,5mm jackplug verloopstukje gepakt, waaraan enigszins te zien is hoe diep de ruimte is.

Bijgeleverde accessoires
Even terugkomend op wat er nog meer bij de kast zat, zien we hier weer het doosje met accessoires, en een plastic zakje met wat boekjes.

Na het uitpakken zien we wat hier in zit; van links naar rechts, een user manual, wat-te-doen-bij-een-kapotte-case briefje, en wat plastic zakjes met allerlei schroefjes en boutjes. Ook zit er een zakje bij met rubberen O-ringetjes, die je kunt gebruiken als je extra fans gaat installeren. Deze moeten vibratie (=geluid) opvangen. Wat ik wel opmerkelijk vind, is dat de fans die er standaard in zitten, niet van zulke O-ringetjes hebben. Ze zullen wel van mening geweest zijn dat de meegeleverde fans stil genoeg zijn.

De fan-controller
Hier nog een detail opname van de zogenaamde fan-controller. Het is zoals gezegd gewoon een switch, waarbij je de spanning van de aangesloten fans (max. 3), kunt regelen tussen 5, 7, en 12 Volt.

Om deze fan controller te kunnen gebruiken, moet je deze met een Molex-stekkertje van prik voorzien. Vervolgens kun je met een drietal 3-pins vrouwelijke aansluitingen, 3 fans aansluiten.

De kabels in de case
Nu we het toch over kabels hebben, de overige kabels die bij de case zitten, en die je naar hartenlust kunt aansluiten, wegwerken, weghalen, opeten, in de fik kunt zetten...enfin, de andere kabels, zijn een 19-pins interne USB3-header, een conventionele USB2-header, een HD-Audio aansluiting voor de front mic en headset pluggen, en de kabeltjes voor de aan/uit-knop, resetknop en het LEDje om de aan/uit knop.

De onderkant
De onderkant van de case bevat eveneens een stoffilter. Dit filter houdt het stof tegen ten behoeve van de voeding, en eventueel een 120-140mm fan, die optioneel te installeren is. Dit stoffilter is gemakkelijk eruit te halen door hem eruit te schuiven. Wel moet ik even opmerken dat het mechanisme wat het stoffilter op zijn plek moet houden, niet helemaal waterdicht is. In de stoffilter zitten namelijk 2 uitstekende pinnetjes, die in 2 gaatjes moeten vallen van de case. Op die manier moet hij op z'n plek blijven. Maar helaas wil het plastic frame van het filter bol gaan staan, waardoor de pinnetjes weer uit de gaatjes komen. Op zich is dit geen probleem als je de kast gewoon rechtop ergens neerzet, maar het is wel het noemen waard.

De drive-cages
Nu even inzoomen op de drive-cages. Er kunnen out-of-the-box een acht-tal 3,5" of 2,5" disks gemonteerd worden. Elke drive cage is gemaakt van degelijk staal. Om een 3,5" drive te monteren, maak je gebruik van de meegeleverde schroeven. Elke drivetray is voorzien van dempende O-ringen, om de vibratie tegen te gaan. Ook het monteren van 2,5" drives is geen probleem, hoewel je daar andere schroefjes voor nodig hebt (wel meegeleverd), en deze zijn niet voorzien van een dempende ring.

Daarnaast is de middelste drive cage te verwijderen. Hiervoor hoef je alleen de twee thumbscrews los te draaien, en je haalt het er als geheel uit. Dit is handig als je een extreem lange videokaart hebt, of toch maar 3 HDD's wilt monteren en het ding niet in je case wilt hebben.

Overige...
Hieronder nog wat foto's van het verloop van het inbouwen van mijn systeem.

Omdat ik op dit moment nog wacht op de opslag-HDD en de videokaart, ligt het bouwen van het systeem even on-hold.

Ik ben erg blij met deze case. Hij ziet er degelijk, en professioneel uit. De componenten zijn kwalitatief zeer goed, er is genoeg diversiteit aan koelingsmogelijkheden. De middelste drive-cage is weg te halen, wat een dikke plus is voor mensen die hem voor welke reden dan ook niet nodig hebben, of de ruimte ergens anders voor willen gebruiken (waterkoeling reservoir/pomp/radiator bijvoorbeeld).
Eigenlijk kan ik het lijstje op het begin van deze review gewoon kopieren.
Ben je op zoek naar een mooie, degelijke bang-for-the-buck case, dan hoef je niet meer verder te zoeken.

Heb jij ook een Fractal Design Define R4 Pearl Black?

Goede review, ben benieuwd of je er net zo tevreden mee ben als ik als alles helemaal draait. Mooi dat je er ook zo veel foto's bij zet!

Ik heb er zelf nog een Fractal design R2 140mm fan bij geplaatst aan de voorkant om er zeker van te zijn dat er altijd een overdruk is in de kast; óók als er een videokaart wordt geďnstalleerd die lucht vanuit de kast naar buiten blaast.

Bij mij blijft alles (GTX670 DCUII OC, i3570K OC 4500MHz) prima onder de 60gr. C onder load, en dat zonder noemenswaardige herrie, oftewel: Ik hoor hem niet.
Dank! :)

Ik heb er zelf geen extra vooraan gezet, maar een extra fan aan de bovenkant. Ik zat er inderdaad aan te denken om er nog een extra voor te doen of in het zijpaneel (zodat de warme lucht van de videokaart meteen afgezogen wordt), maar alle aansluitingen op het mobo zijn bezet en heb geen zin om die fan controller te gebruiken :P

Als mijn systeem compleet is zal ik mijn review sowieso nog even uitbereiden om te laten weten hoe het geluid is en de warmte.
Dan zuig je dus nog meer lucht uit de kast. Dat betekent meer onderdruk. Grootste nadeel daarvan is dat je lucht door kieren naar binnen zuigt en zo dus de filters omzeilt worden en alles dus stoffiger wordt. Ook worden hete delen beter geďsoleerd door de lagere luchtdruk in de kast (zoals in een thermoskan) wat natuurlijk niet goed is voor de warmteafdracht naar buiten.

Ook geeft een blazende fan bovenin meer herrie.
Nette review, een overdaad aan plaatjes :p

Een verbetering vanuit esthetisch oog punt zou een replace all "FAN" -> "fan" kunnen zijn. Fan is gewoon het Engelse woord voor ventilator en verdient dus geen extra hoofdletters (ook geen apostrof s als meervoud overigens).
De overige componenten zijn binnen, en ik heb het advies van immetjes opgevolgd en de fan die bovenaan zat, vooraan geplaats. Ik zal na de kerstdagen nog wat foto's toevoegen en wat info over geluidsproductie en temperaturen.
Kast ook net gekocht :)

Vroeg me af wat beste airflow setup voor koude temps is:

Push pull, front & back fan bovenin?

Of,

Push pull, front fan onder en back fan boven?

Ik heb een AM cpu cooler, mugen 2 achtig
1 ssd 2,5 inch
1 hdd 3,5 inch
1 optische drive 5,25 inch

Ik wil ook graag dat mijn gtx 660ti goed koel blijft

Tips? Thx in advance
Deze kast nu sinds eind augustus in bezit en zeer tevreden,
hier wat pics http://gathering.tweakers...message/38844666#38844666
Kast is dikke tegenvaller

Dun staal,wat gemaakt is uit nog dunner gewalst staalfolie.
gevolg;kast erg resonantie gevoelig.
Mee geleverde fannen ook niet denderend.
USB3 front steekt verder uit dan USB2.
Schroefjes en busjes allemaal afgeteld,NIETS extra's of reserve.
Geen losse PC speaker,leuk als je MOBO geen onboard hebt en geen beeldkrijgt.
Door het dunne staal,is dus ook de plaat waar je MOBO op gemonteerd word slapjes en alles behalve stijf.

Okay geen scherpe randjesmen zonder de "demping" in de kast zou het helemaal een rammelbak zijn.
Schroefgaten ook niet allemaal op de goede maat geboord.
Voelt goedkoop aan,trilt als de ziekte,ook na plaatsing andere fannen.
Hopelijk kunnen trillingsdempers dit nog ondervangen.

Kast is in mijn ogen maar max 50 euro waard.

[Reactie gewijzigd door Akino op 18 januari 2013 20:33]

Ik weet niet wat jij allemaal in je kast stopt, wasmachines ofzo, maar ik merk geen trilling of niks.
Maargoed, dat is jouw mening/ervaring, en zo heeft ieder er een. MIjn ervaring tot nu toe is dat het een goede case is.
WTF...... geen HDD led ..... ik heb deze kast net besteld..... belachelijk dat het er niet opzit. Dan is de kast een no-go for me.
Je kunt ook gewoon de power LED aansluiten op de HDD-led aansluiting op je mobo. Dan werkt 'ie als hdd led. Nee, dan heb je geen power led, maar ik neem aan dat je zelf wel in de gaten hebt wanneer je pc aan of uit staat, niet?
Waarvoor gebruiken mensen een HDD LED? Ik vind het maar een storend ding, ik weet zelf wanneer ik iets op mijn schijf schrijf en daarbij maakt dat toch weinig verschil... Vind de disco tijdens het slapen maar niks.
Ik baal gewoon omdat ik het een enorm mooie kast vind.... beetje dom dat er geen HDD led opzit natuurlijk, was er gewoon vanuit gegaan dat het aanwezig was.

Gelukkig zag ik je (goede review) van de kast en zag bij minpunten geen HDD led en dacht wtf :)

Ben al lang blij dat ik het nu weet, en niet als ik alles in-gebouwd heb. Ik blijf het belachelijk vinden dat het niet aanwezig is en voor mij is dat een dikke fail. Heb de kast inmiddels geannuleerd zonder problemen.

Wil je in elk geval bedanken :) heeft me een hoop werk bespaard.
Snap nog steeds niet heel goed wat het probleem is, maar wellicht ligt dat aan mij :P
Ik vond het ook even wennen dat er geen hdd led op zat, maar na een paar dagen begon ik mij al af te vragen wat ik nou eigenlijk miste. Het is heel af en toe handig om te zien of je PC vast is gelopen (dat de hdd led aan blijft staan), of om te controleren of je pc wel wat aan het doen is, tijdens een installer bijvoorbeeld. Maar sinds ik SSD's ben gaan gebruiken heb ik daar eigenlijk ook geen last meer van. En nogmaals je kunt altijd de power led gebruiken als HDD led.

Maar goed, als dit voor jou een reden is om de case niet te kopen dan moet je het niet doen ;)
Ik snap het ook niet helemaal, powerled gebruiken voor HDD, dan ga ik ervan uit dat zowel de led die in de ring en de voorste led gaan functioneren als HDD led. (m.a.w. het is 1 kabel die allebei aanstuurt)

Is het dan niet vreemd dat ze van de front led sowieso geen HDD led hebben gemaakt ?

Maar goed, ik kan op dit moment geen andere mooie kast bedenken en zoek nu op google of hier een oplossing voor is, als ik die kan vinden koop ik hem als nog.