Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ XL2411T Zwart Review

immetjes 20 januari 2013, laatste update op 10 mei 2014, 5.559 views

BenQ XL2411T Zwart

Pluspunten

• Lightboost in 2D maakt het beeld qua snelheid net zo goed als een CRT, maar dan scherper. DE reden om deze monitor aan te schaffen. WOW! Disclaimer: Wel windows register hack toepassen of de nVidia 3D brillen kit erbij kopen.
  • In hoogte verstelbaar.

Minpunten

• Blijft in 3D mode "hangen". Ik krijg hem vooralsnog niet meer uit 3D als 120Hz is ingesteld als refreshrate (wel lightboost, maar geen 3D effecten). Dit kan natuurlijk ook aan de nVidia drivers liggen
  • Kleurweergave is niet denderend.
  • Alleen HDMI en DVI, geen displayport.

Deze monitor is puur bedoeld voor gebruik tijdens snelle games in 2D en games in het algemeen in 3D.

Ik ga hier niet een volledige review schrijven (een goede is hier te vinden) maar wil toekomstige gebruikers vooral wijzen op het effect wat lightboost in 2D heeft: Namelijk vrijwel smeerloze beelden. Dit komt doordat de monitor is uitgerust met lightboost wat in essentie een 120Hz strobing backlight is. Net als in een disco met stroboscope lijkt het alsof het beeld stilstaat als de refreshrate ook op 120Hz staat.

GEEN bewegings blur! Ongekend voor LCD tot nu toe.

Hier staat uitgelegd hoe je lightboost in 2D activeert. Omdat ik ook een nVidia 3D bril kit heb hoef ik het register van Windows niet aan te passen.

Ik heb het volgende uitgezocht:

Effect van lightboost in 2D
Ik heb de monitor in 3D mode gezet zonder dat er 3D beelden getoond worden. Lightboost is aan, AMA (Advanced Motion Accelerator)=High. Refresh rate staat op 120Hz. Ik heb vervolgens een Macro foto van PixPerAn gemaakt. sluitertijd 1/160s, ISO800. Dit is het resultaat: http://i.imgur.com/9P50U.jpg

Hier is een PixPerAn foto met dezelfde camera instellingen, maar dan op 144Hz met "lightboost off": http://i.imgur.com/clcVc.jpg .Vergeleken met de eerdere "lightboost on" foto kun je duidelijk zien dat er veel meer blurring is.
(Ik heb geprobeerd om een foto te maken met 120Hz zonder lightboost. Dit lukte helaas niet omdat de monitor weigerde om uit lightboost te gaan als 120Hz stond ingesteld. Daarom is deze tweede foto gemaakt met 144Hz)

Ik heb ook de "readability test" uitgevoerd en het lukte me makkelijk de tekst te lezen t/m level 24. Bij level 25 scrolde de tekst zo snel dat ik alleen de eerste 5 letters kon lezen. Daarna heb ik de maximale waarde van 30 geprobeerd. de tekst was nog steeds leesbaar, maar door de scrolsnelheid konden mijn ogen/hoofd de beweging niet bijhouden.

Zonder lightboost in 144Hz mode lukte het me met wat moeite om level 10 te halen, daarna werd de tekst een grote blur. Ik heb dezelfde test op m'n HP W2207H monitor uitgevoerd en kwam daar tot level 8.

Ik vind het effect van lightboost in 2D fantastisch en wanneer ik BF3 speel helpt het echt om dingen sneller te spotten tijdens snelle bewegingen.

Edit1:
3D Film
Ik heb Avatar in 3D op deze monitor bekeken, en het ziet er erg goed uit. Ik kon geen ghosting ontdekken. Het beeld is prachtig helder met lightboost. Tijdens de film zo'n drie keer een soort van tearing gezien, alsof Vsync uit staat. Niet hinderlijk verder. Af en toe ook wat lichte flikkering bij het scrollen van scenes, maar dat zal met 24p --> 60Hz te maken hebben.

3D Gaming
Ik heb BF3 in 3D gespeeld en het ziet er super uit, net of je door een raam de wereld in kijkt. Grootste nadeel is dat alles op 60Hz max. draait. Alles gaat duidelijk minder vloeiend dan op 120Hz of 144Hz. Ik scoorde duidelijk lager in 3D mode. Het is ook iets vermoeiender voor je ogen. Voorlopig speel ik BF3 op 120Hz met lightboost aan in 2D mode; ongeėvenaard vloeiend en blurvrij.

Edit2:
Ik heb de kleuren nu eindelijk redelijk goed (door Bishi) met Lightboost aan.

Mon contrast 65
Nvidia settings
Gamma 1.15

Red B 30 C 15
Green B 35 C 30
Blue B 25 C 10

Daarna de kleuren gekalibreerd met W7 display callibration.

Heb jij ook een BenQ XL2411T Zwart?

Je zegt soms 144Hz.

Ik dacht dat deze monitor alleen 60 of 120Hz kon weergeven (waarbij je de Lightboost dus blijkbaar ook kunt activeren met 2D)
Deze Monitor kan prima 144Hz aan (en ook andere waardes tussen 60 en 120Hz zoals bv 100 en 80Hz).

BenQ heeft er alleen voor gekozen om hier niet mee te adverteren omdat de monitor dan niet opvalt in de zoekmachines omdat iedereen naar 120Hz zoekt.

Het jammere is wel dat nVidia 3D vision gelimiteerd is tot 120Hz, dus 60Hz per oog. 144hz zou veel mooier zijn omdat je dan 72Hz per oog ziet en dat is weer 3x 24Hz. Wat mooier is voor 24p film.

[Reactie gewijzigd door immetjes op 2 januari 2013 15:29]

Weet je dat zeker dat het niet aan de monitor zelf ligt? Heb zelf de Asus Variant en die kan wel de helft van de 144Hz verdelen per oog. Maar zie dat de comment begin vorig jaar is? Misschien ondertussen wel door middel van update oid.
nVidia 3D vision 2 kan niet 72Hz per oog aan (Kun je misschien een link geven die laat zien dat dit wel kan, ik kan het niet vinden). Dit is waarschijnlijk softwarematig. Ik ben nog niet iemand op internet tegengekomen die 3D vision 2 op 144Hz (2 x 72Hz) heeft lopen.

Prima review. Ik zit eraan te denken om een extra monitor te kopen voor m'n ps3 en straks ps4, en mij lijkt dit een fantastisch scherm hiervoor. Mee eens, of kan ik beter ergens anders naar kijken omdat deze ook 3D heeft (wat ik toch niet ga gebruiken)? Ook vraag ik me af of ik wel die hoge refreshrate kan krijgen met een ps?

[Reactie gewijzigd door marijni12 op 25 augustus 2013 22:37]

Een PS3 heeft HDMI uit en HDMI haalt max. 60Hz refersh rates bij 1080p. Verder is de output van een PS3 (PS4 weet ik niet) zowiezo maximaal 60Hz.

Het is totaal zinloos om deze monitor aan je PS3 te hangen. Je hebt namelijk niets aan de 120Hz en de kleuren zijn nu niet "je van het".
Via blurbusters is er een programma te downloaden waarmee je gemakkelijk lightboost kunt activeren.
Precies. Heb ik idd geinstalleerd en werkt prima. Dus geen nVidia 3D vision emitter meer nodig. Sterker nog: Als je via Shadowplay content opneemt (zoals je ook met FRAPS en MSI afterburner kan) gaat het opnemen -met lightboost aan- alleen goed als je lightboost aanzet met dat programmaatje. Zet je in de Nvidia driver lightboost aan en dan met Ctrl-T 3D uit dan neemt ie twee beelden op naast elkaar.
Ik moet zeggen dat het er allemaal interessant uitziet, ik overweeg deze monitor te kopen, ik speel met name BF3. Alleen heb ik er eerlijk gezegd niet veel verstand van. Speel nu op een HP w2228h, een gewone 60Hz monitor waarvan in de specs van de fabrikant staat dat de response time 3ms voor GTG is. Is het verschil met deze BenQ dusdanig dat het een goede upgrade zou zijn? En is het, gezien de ontwikkelingen van Nvidias g-sync slimmer om daarop te wachten of juist niet?
En begrijp ik het goed dat als je Lightboost aanzet, je niet tegelijk de black equalizer aan kunt hebben?

[Reactie gewijzigd door DeNonkel op 2 november 2013 14:34]

Qua snelheid zeker. Ik geef je op een briefje dat je score omhoog gaat met een nieuwe 120Hz monitor. De kleuren van de HP zijn gegarandeerd beter. Ik kwam van een W2207h en daar vond ik het contrast en de kleuren ook mooier van.

Ik zou idd even wachten wat g-sync doet. En black equalizer heb ik nog nooit gebruikt. Zou maar zo kunnen dat dat niet werkt met Lightboost.

[Reactie gewijzigd door immetjes op 2 november 2013 22:48]

Op dit moment heb ik de monitor al een aantal maanden en ik wil nu graag 3d proberen. Bij een vriend heb ik gezien dat hij met een goedkoop bioscoopbrilletje (met rood en blauwe glazen) uitstekende 3d-beelden kon zien. Gaat mij dit ook lukken met deze monitor? Op dit moment heb ik nog geen geld voor een Nvidia 2 Kit
Dat heet anaglyphen. Dat kan met elke monitor. Hier test je alleen niet de 3D functie vd monitor mee. Voordeel van deze monitor is wel dat hij heel helder kan dus dat compenseert het dimmen van de bril.