Philips A1 draadloze HiFi-link voor digitale aansluiting Review

Tweddy 22 december 2012, 1.032 views

Philips A1 draadloze HiFi-link voor digitale aansluiting

Pluspunten

• Gemakkelijk verbinding maken.
  • Geluidsoverdracht gaat uitstekend.

Minpunten

• Trage en gebruiksonvriendelijke app is de enige manier om muziek af te spelen.

De AW1000 kocht ik als schakel tussen met name mijn telefoon, maar ook desk- en laptop en mijn hifi-installatie. De app die je ervoor nodig hebt, maakt uitstekend verbinding tussen mijn Android-telefoon en de AW1000 die met een digitale uitgang aan mijn Onkyo-receiver gekoppeld is. Ook de muziek klinkt gewoon prima.

So far so good. Dan de werking van de app. Traag, en niet gebruikersvriendelijk. Je kan alleen via de app muziek afspelen en buiten dat het werkbare deel van het scherm erg klein is, is het ook belachelijk als je 70Gb aan muziek moet gaan scrollen als je ZZ-top wilt afspelen.
Nogmaals, traag. Als je besluit even een ander nummer te willen afspelen, neem dan maar even de tijd. Om onduidelijke redenen blijft hij gewoon de muziek afspelen zonder dat dit in de taakbalk zichtbaar is. Opnieuw app opstarten dus, die vervolgens niet meer weet dat hij iets aan het afspelen is. Zucht.

Gebruik in de praktijk is dermate onvriendelijk omdat dit alleen met de speciale app kan die nog net niet uit het jaar nul komt maar het scheelt niet veel.
Bijvoorbeeld muziek afspelen met de TuneIn-radio app van mijn telefoon is niet mogelijk, net als de gewone muziekspeler van mijn telefoon gebruiken.

De AW1000 voelt aan als een licht leeg zwart doosje van 14x14cm en 4 cm dik, wat mijns inziens voor een ontvanger veel en veel te groot is. Deze functionaliteit zien we over een aantal jaar in ALLE receivers terug, daar ben ik van overtuigd. De Sony STR-DN1030 is daar een goed voorbeeld van.
Tot die tijd dacht ik met dit apparaat geholpen te zijn.

Helaas is het apparaat door de trage en gebruiksonvriendelijke bediening voor mij onwerkbaar. Ik stuur hem dus weer terug.

Heb jij ook een Philips A1 draadloze HiFi-link voor digitale aansluiting?

hallo!

bedankt voor je review!

maar ik wil als audiofiel toch even terug komen op je uitspraak betreft het intergreren van een ''ontvanger'' in ALLE recievers :)

het zal inderdaad, tot op zekere hoogte, de standaard worden maar als je naar recievers van boven de 1000,- gaat kijken denk ik niet dat die meegaan in deze trend, gewoon op het feit dat de mensen die audio apparatuur van deze prijsklasse een reciever kopendeze kopen voor de geluidskwaliteit, iets dat toch wordt beinvloed wordt door alle toeters en bellen die met het apparaat worden ingebouwd.
Het blijft toekomstkijken uiteraard, maar ik denk dat het heel goedkoop, simpel en marketingtechnisch interessant is om overal een bluetooth en wifi-ontvangertje in te stoppen. Pas dit jaar zijn de mainstreammodellen van Sony en Onkyo hiermee uitgerust dus de fabrikanten beginnen zich van het potentieel bewust te worden. Omdat topmodellen nou eenmaal meer (moeten) bieden wordt het ook daar ge´ntegreerd is mijn visie. ┴lle topmodellen is moeilijk te zeggen, maar ik denk dat over een paar het net zo normaal is als die hele home-cinema focus die op alle receivers aanwezig is.

Voor de echte audiofielen hoeft het niet, maar vergeet niet vaak ook nog een echtgenoot of gezin van de apparatuur gebruik maakt.