Via Artigo Review

Dryhte 20 april 2008, laatste update op 4 maart 2009, 1.443 views

Via Artigo

Pluspunten

• zeer compact (past in 5,25" bay!)
  • mooie piano-zwarte behuizing doet meteen ook dienst als spiegel
  • gemakkelijk te assembleren
  • zeer laag verbruik
  • geleverd met flink wat uitbreidingskabels
  • windows drivers ok
  • alle hardware behalve grafische kaart werkt meteen in recentere linux distro's

Minpunten

• slechts 1 RJ-45 aansluiting
  • IDE controller niet ondersteund in minder recente linux kernels (manuele edit van driver + recompile nodig)
  • Via C7 @ 1GHz breekt geen snelheidsrecords

Features Score: 3
Via Artigo: http://www.via.com.tw/en/products/embedded/artigo/

Voornaamste specs:
- Via Epia 1GHz pico-ITX mainboard
- Chipset: VIA VX700 Unified Digital Media IGP Chipset
- supports 1 DDR2 533 SODIMM, Up to 1GB
- connectivity: 4xUSB, 1xRJ45 10/100, 1x IDE, (1xSATA - but not when using this case), 1x microphone, 1x line-out, 1x VGA

Ik heb geen tijd voor een uitgebreide review, maar ik vind het wel belangrijk dat het voor iedereen duidelijk is dat dit mini-pc'tje een klein en handig ding is. Ik heb het aangeschaft met de bedoeling om een servertje (ClarkConnect) te hebben dat ik zonder gewetenswroeging 24/7 kan laten aanstaan.

Een belangrijke belemmering hierbij was de geluidsproductie van de koeler van de processor. Bij aanschaf produceerde de koeler een hoog en zeer vervelend geluid, een pak luider dan mijn (vrij stille) tower pc.

Een tweaker zou geen tweaker zijn mocht hij daar geen oplossing op weten: een simpele voltmod heeft het geluid van de koeler tot een zacht gefluister teruggebracht. Niet onhoorbaar, maar net even stil als mijn gewone pc, en zeker niet langer storend.

Voor wie dit ook wil uitproberen: we hebben 1 van de stroomkabeltjes naar de fan voorzien van twee dioden van 0,7V (in serie), waardoor de fan op 3,6V ipv de normale 5V draait: trager en dus ook stiller. Een tip voor wie geļnteresseerd is in een server die meteen ook in je binnenzak past :) (als je grote binnenzakken hebt)

UPDATE: defect (start niet meer op), en garantie is uiteraard opgesoupeerd door bovenstaande mod :P

Een dure paperweight dus...

Heb jij ook een Via Artigo?

Heb je misschien wat specs van het ding? (nu weten we alleen de cpu). En wat zo'n ding kost (want er staat 0¤ in de PW, denk niet dat hij daarvoor te krijgen is).
Je noemt een aantal positieve en negatieve punten, maar die zie ik bijna niet terug in je review, kun je daar wat meer over vertellen?
Ik heb er 314 EUR voor betaald bij mini-itx.de