Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,006TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus G75VX-T4057H Review

signalman 21 december 2012, laatste update op 10 april 2013, 1.784 views

Asus G75VX-T4057H

Pluspunten

• Grafische kaart GeForce GTX670MX
  • 256Gb SSD + 1Tb HDD
  • Opstart- en afsluittijden
  • Zeer goede koeling
  • Verlicht gamers toetsenbord
  • Aantal aansluitingen
  • Behuizing voelt stevig aan
  • Bijgeleverde rugtas en muis in dezelfde stijl als de laptop

Minpunten

• Gewicht bijzonder zwaar (4,5kg)
  • fn toetscombinaties onderscheiden zich niet met een andere kleur
  • Plastic rand om scherm heen komt als enige niet stevig over
  • Geen backup dvd of installatie dvd
  • Snoer van bijgeleverde muis is vrij stug

Asus G75VX
Mijn vorige laptop was hardware matig aan het einde van zijn latijn en daar zocht ik een vervanger voor. Daar ik de laatste tijd nogal eens een stevige game wil spelen, video's converteer en veel met geluidsbestanden bezig ben had ik een aantal eisen: Core i7 3rd gen, stevige videokaart (daar had ik voorheen nooit eerder echt goed naar gekeken), mogelijkheid tot het plaatsen van 2 harde schijven (SSD voor snelheid en HDD voor opslag), en erg goede koeling (bij mijn vorige laptop had ik daar slechte ervaringen mee met video's converteren).

Ik heb naar 2 merken laptops gekeken en dat waren MSI en ASUS. Overige merken had niemand bij mij in de buurt veel ervaring mee. Gedeeltelijk gevoelsmatig kijkend, maar ook de specs er bij pakkend ben ik uiteindelijk voor de Asus G75VX-T4057H gegaan.

Toen de eerste modellen van de G75VX op de markt kwamen was niet iedereen lovend. Het scheen dat de drivers je nog niet de hardware optimaal lieten benutten. Mijn inziens is dat een tijdelijk probleem.
Verder had iemand problemen met het installeren van een schone installatie, wat precies zijn probleem was kon ik niet 1, 2, 3 achterhalen. Maar nu ik me er wat meer in verdiept heb en na contact te hebben gehad met Asus over een schone herinstallatie is mij wel het e.e.a duidelijker geworden met drivers en Windows 8. Het schijnt (dit heb ik dus alleen maar gelezen op forums en nog niet helemaal zelf ondervonden) dat de installatie van sommige huidige Windows 8 modellen laptops eigenlijk geupgrade Windows 7 laptops zijn, waarbij de drivers ook geupdate zijn. Bij een schone herinstallatie zijn bij sommige modellen laptops de drivers update drivers en wordt niet alle hardware herkend. Zelf ben ik nog niet zover dat ik dat bij deze laptop kan bevestigen. Maar bij een andere laptop van een ander merk ben ik dit probleem wel degelijk tegengekomen!
Na contact met een ASUS specialist werd dit probleem min of meer bevestigd met de mededeling dat het uitvoeren van een schone herinstallatie van Windows 8 mogelijk niet het gewenste resultaat kan hebben. Verder liet hij het een beetje in het midden. Dit gesprek had ik overigens na aankoop!

Iets anders wat nieuw was voor mij is dat er geen licentie sticker op de laptop zit. Vanwege mijn wens om straks een schone herinstallatie te doen liep ik dus tegen een probleem op. Bij de nieuwe generatie laptops zit echter de product key ingebakken in de hardware. Bij een andere laptop heb ik dit getest en dit is inderdaad het geval. Windows 8 liet zich daar zonder problemen en key invoerend installeren. Systeem was na installatie keurig geactiveerd.

Verder heb ik alleen nog wat kleine aanmerkingen, zoals:
  • Er zijn geen aansluitingen aan de achterkant, zodat hinderlijke uitstekende objecten aan de zijkant van een laptop tot het verleden behoren (USB en stroom). Concurrent MSI heeft dit wel.
  • Het toetsenbord kent geen onderscheidende kleuren in fn toetsen en toetsenbord verlichting.
  • Bij de laptop worden een muis en rugtas in dezelfde stijl als de laptop geleverd (Republic Of Gamers). Beide zijn op zich prettig, maar de rugtas komt mij iets te dun over om zo'n zware laptop goed te kunnen beschermen. De muis is vrij licht, maar heeft een stug snoer wat soms belemmerend kan werken. Voor de muis ben ik ondertussen naarstig op zoek naar een vervanging vanwege deze reden.
EDIT 27-02-2013
Ik heb nu de laptop een paar maanden en hij bevalt nog steeds erg goed. Alleen de standaard indeling van de SSD schijf beviel me niet. Ik wou gewoon 1 grote partitie hebben. Uiteindelijk mijn laptop maar opnieuw geinstalleerd. Waar ik bang voor was dat de drivers niet alle hardware zou herkennen is ongegrond. Alle drivers worden gewoon keurig geļnstalleerd en de hardware werd gewoon allemaal herkend. Nu dus de gelukkig bezitter van een snelle Asus laptop zonder alle meuk die Asus meeleverde.

EDIT 10-04-2013
Er zijn enkele vragen geweest hoelang deze laptop op de batterij kan werken. Een duidelijk antwoord is vanwege verschillende reden niet duidelijk te geven. Eea hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel er op de achtergrond draait en met welke programma's je werkt. Nu heb ik voor het eerst noodgedwongen zonder adapter moeten werken op mijn laptop. Gelukkig vielen de werkzaamheden mee en blijft het bij e-mailen, surfen en wat tekstverwerking (word). Omdat ik op de batterij moet werken heb ik schermverlichting tot een minimum beperkt. Ook toetsenbord verlichting heb ik uit gezet. Op het moment dat mijn laptop gestart was had ik nog 85%capaciteit over (hij was al niet volledig geladen) en na 1 uur en 12 minuten werk had ik nog precies 50% over. Ik denk dat je goed 2 uur kunt werken. Bij een volledig opgeladen batterij zal dat toch wel richting de 2,5 uur moeten gaan. Valt me niets tegen om eerlijk te zijn.

Om een kniesoor te zijn heb ik nog een klein minpuntje ontdekt bij de G75VX lijn van Asus. En dat zijn de audio aansluitingen; deze zijn allemaal in het zwart en hoewel het icoontje naast de aansluitingen aangeeft welke aansluiting het betreft (koptelefoon of microfoon) is dit echt niet goed te lezen! Waarom ze deze aansluitingen niet hebben voorzien van de standaard kleuren die meestal gebruikt worden is mij een raadsel. Het is absoluut niet onoverkomelijk, maar bij een laptop van (op het moment vaan aankoop) zo'n ¤1800,- mag je dit toch wel een slordigheid noemen. En uiteraard kan dit aan mij liggen, maar ik blijf me elke keer vergissen in het aansluiten van mijn speakersysteempje.

Heb jij ook een Asus G75VX-T4057H?

Zou je de leesbaarheid kunnen verbeteren door het aanmaken van alinea's ?
Ik wil graag weten wat de max resolutie is, die wordt ondersteund voor een externe monitor die via de mini displayport wordt aangesloten. De monitor die ik aan wil sluiten ondersteund 2560*1440.
Ik gebruik zelf geen externe monitor, zal zodra ik thuis ben dit gaan bekijken. Heb er wel een staan, maar weet niet de exacte maximale resolutie daarvan (24" tft scherm). Misschien heb je tot die tijd iets aan de volgende link?
Dit zijn de specificaties van de gebruikte videokaart in deze laptop.
Note! Bij veel webwinkels staat GTX670M, maar het betreft de GTX670MX die in deze laptop zit.
Even wat commentaar op je Note!, er zijn verschillende modellen van de G75 en enkele hebben een GTX670M. Dat kan dus wel degelijk. Deze bijvoorbeeld
Is ook weer gedeeltelijk waar, review gaat over de G75VX series, maar dat kon ik niet aangeven in de titel, deze wordt bepaald door Tweakers. In de review ben ik het onderscheid verder vergeten aan te geven. De G75VW is de oude serie en bestaat alweer twee jaar geloof ik. De G75VX series zijn er sinds eind vorig jaar. De G75VX beschikt over de GTX670MX.... Dat geldt tot nu toe voor alle G75VX modellen en zal voor zover ik weet ook niet veranderen.
Maar dank voor je comment, is dat ook weer duidelijk :-)
Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe laptop, maar het is lastig om eentje te vinden die aan de eisen voldoet (i7, betere kaart dan GT650, 1080p en 17", minder dan ¤1600).

Deze komt aardig in de buurt, maar ik ben nog wel benieuwd naar de accuduur. Zou je hiervan resultaten kunnen posten?
Helaas... accuduur en accu's testen is niet voor de consument weggelegd. Li-ion batterijen hebben een beperkte levensduur (voor laptops 3 tot 5 jaar). Laden en door gebruik erg ontladen tast de levensduur behoorlijk aan. Voor dat soort reviews moet je eigenlijk bij een/de fabrikant zijn die geen of nauwelijks last hebben van dat soort kosten.
Daarbij komt dat een al in gebruik zijnde laptop niet representatief is, er draaien misschien te veel energie slurpende programma's op die jij misschien niet zo hebben of vice versa.
Met accuduur doelde ik op hoe lang je op een lading kunt werken onder 'normaal' gebruik (surfen, office etc). Gamen zal ik toch aan het netstroom doen. Hoe lang doe je er dan ongeveer mee?
Niet geprobeerd en ik ga mijn accu ook niet helemaal leegtrekken, maar vanwege omstandigheden moest ik laatst toch even een uurtje op de batterij werken. Was iets meer als een uur bezig en toen gaf het systeem nog 54% over aan. Hoop dat dat bevredigend is voor je.