Specificaties 4,65" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium Review

ThirdRebirth 21 december 2012, 849 views

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium

Pluspunten

• Ondertussen al voorzien van Android Jelly Bean 4.2.1
  • Ondanks zijn iets lagere specificaties nog steeds een zeer snel toestel
  • De beeldkwaliteit van zijn 4,65 inch scherm is gewoon subliem
  • Grote community en verschillende beschikbare roms (moest ik de stock rom beu worden)

Minpunten

• Maar een 5 MP camera
  • Net iets te plastiekerig voor een toestel uit die klasse...

Beste Collega-tweakers,

Bij deze mijn eerste uitgebreidde review. Laat me gerust weten wat jullie er van vinden, een beetje constructieve kritiek kan nooit kwaad ;)
Een tijdje geleden begon mijn toenmalige smartphone meer en meer kuren te vertonen, en daarom besliste ik dat ik dringend een nieuw toestel nodig had. Aangezien vader en moeder net op vakantie vertrokken richting Hong-Kong dacht ik dat het misschien wel interessant zou zijn even te vragen of ze daar konden kijken of ze een interessante smartphone konden vinden die paste binnen mijn beperkt budgetje. (dit uiteraard na een grondige debriefing om er zeker van te zijn dat ze toch met een degelijk toestel terugkwamen...)
Tot mijn grote verbazing bleek dat ze toen ze terugkwamen een Samsung Galaxy Nexus i9250 hadden meegebracht (eentje voor mij, en dan ook maar direct eentje voor vaderlief).
De 1ste kennismaking met deze smartphone was een verademing (mijn vorige smartphone was een ZTE Blade met Cyanogenmod 9 erop). Alles ging gewoon supervlot!
Ondertussen heb ik het toestel al even en wou ik jullie graag even op een review'tje trakteren.

Featureset
De featureset van dit toestel is gewoonweg goed te noemen. Alles wat nodig is is te vinden op dit toestel (onderandere GPS, Bluetooth connectivity, Wi-Fi ondersteuning en NFC zijn aanwezig op dit toestel). Ook is het scherm van een uitzonderlijke kwaliteit ( een 4.65-inch, 720p AMOLED capacitief aanraakscherm). De kleuren springen gewoon van het scherm af. Supermooi om naar te kijken!

Bereik
Het bereik van dit toestel lijkt over het algemeen best wel mee te vallen. Ik maak gebruik van een simkaartje van Mobile Vikings, en kan bevestigen dat ik met dit toestel op meer plaatsen ontvangst heb dan voorheen. Het wifi bereik is ook best goed te noemen. Thuis heb ik overal in huis en daarrond een goed bereik (En dit terwijl het accesspoint op de tweede verdieping staat en omringd wordt door heel wat betonijzer etc...)

Accuduur
Gemiddeld gaat deze gsm bij mij ongeveer 2 a 3 dagen mee op 1 lading (wanneer ik gebruik maak van Juicedefender). Wanneer het toestel intensiever gaat gebruiken haal je nog makkelijk 1 dag. Geen wereldschokkende resultaten, maar toch zeker niet slecht naar mijn mening.

Gebruiksgemak
Over het gebruiksgemak valt maar 1 ding te zeggen... Zelfs mijn vader, die nog nooit een smartphone heeft gehad, was na een kwartier al geconnecteerd met een draadloos netwerk, zijn telefoon aan het aanpassen aan zijn wensen. Dit is voor mij een referentie om U tegen te zeggen... :)

Design
Het design van de nexus lijkt in eerste instantie wel iets weg te hebben van de SIII. Alleen is het scherm van de SIII iets groter, en lijkt de SIII over een fysieke knop te beschikken - in tegenstelling tot de nexus, die buiten de volumeknop en de knop om het toestel te locken over geen enkele fysieke knop beschikt.
Aangezien mijn vorige toestel een ZTE blade was, heb ik wel even moeite gehad met de grootte van het toestel, maar was uiteraard van korte duur... Ondertussen zou ik voor geen geld terug willen!

Bouwkwaliteit en Afwerking
Zoals in verschillende reviews van de nexus werd aangehaald is dit inderdaad een goed afgewerkt, maar wel een redelijk plastiek-achtig toestel. Aangezien het toestel hoort te concurreren met toestellen zoals de Iphone 4 etc. zou een iets stevigere behuizing niet misstaan.
Niettegenstaande voelt het toestel gewoon stevig aan, en geeft het zeker geen goedkope indruk.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Qua stabiliteit en betrouwbaarheid kan ik niet klagen van dit toestel. Het toestel doet wat het moet doen, wanneer ik het vraag, en ik heb nog geen enkele vastloper tegengekomen.

Beeldkwaliteit Opname
De camera in de nexus zit zoals door verschillende mensen reeds werd vermeld eigenlijk niet op zijn plaats. In een soortgelijk toestel hoort geen 5 megapixel fototoestel in te zitten, een 8 megapixel exemplaar is hier toch echt wel een must.
Ondanks deze tekortkoming neemt dit toestel zeer goede foto's. De foto's zijn over het algemeen zeer mooi, en dit zelfs voor een iets oudere camera. Nachtopnames (zonder flits) zijn gewoonweg niet te doen. Het toestel is ook in staat filmpjes te maken, en dit in 1080p, 720p of 480p. De kwaliteit van deze bestanden is zonder meer goed te noemen, wanneer ik ze afspeel op mijn televisie zijn ze nog steeds zeer goed te bekijken....

Dit was natuurlijk het leukste van allemaal... Dit toestel hebben ze daar kunnen kopen voor ongeveer 170 (een koopje als je het mij vraagt)

Foto's

Zoals gevraagd nog enkele foto's. Misschien niet de beste kwaliteit, maar mijn fototoestel is dan ook geen hoogvlieger..
De Galaxy Nexus...

"Mama, ik hoop dat ik later even groot als jouw zal worden..."

Heb jij ook een Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium?

Waarom zou een 8mpix camera een must zijn?

Omdat andere toestellen het hebben? Je weet dat de megapixelrace al jaren een marketing-ding is. Voor de meeste normale gebruikers maakt het weinig tot niks uit :)
In ieder geval dan toch een "betere " camera . Low -light performance is erbamelijk , staat wel meer van op Google .

Mooie korte review in ieder geval ! Plaatjes ?
Foto'tjes komen normaal gezien deze avond als ik een beetje tijd kan vinden. Ik wou liefst eigen foto's toevoegen. Kwestie van een kleine "personal touch" aan het artikel te geven... ;)
Installeer de Franco kernal via XDA forum :) en je Nexus zal een stuk beter zijn ook qua batterij duur.