Asus N56VZ-S4215H Review

WAY 9 januari 2013, 10.205 views

Asus N56VZ-S4215H

Beste allemaal,

Na de aanschaf wil ik graag met jullie de positieve en negatieve punten van de laptop opnoemen. Over het algemeen ben ik uitermate tevreden met de laptop.

In mijn ogen is dit een zeer goede aankoop indien je bereid bent wat extra te betalen voor wat extra processor performance. Dit omdat de overige N56VZ modellen hebben ieder net een andere hardware composities zodat ze met andere vendoren kunnen concureren op prijs.

De negatieve punten van de laptop zijn in mijn ogen maar twee punten:
- Windows 8: Mijn voorkeur was eigenlijk uit gegaan naar Windows 7, maar Windos 8 zat er standaard op. Voor mij was een van de eerste taken om de home knop terug te krijgen. Dit heb ik gedaan met de software start menu x.
- Geen SSD: Bij een laptop anno 2013 zou je bijna verwachten dat in ieder model een SSD zit. Hier helaas niet. Hoewel dit niet direct een grote impact heeft op de performance, krijg je wel het gevoel dat het allemaal NOG sneller kan.

De positieve punten:
- Dedicated videokaart GT650M: Dit zorgt voor zeer goed beeld op dit mooie scherm.
- Geluid: de Bang en Olufson Icepower boxen leveren het beste geluid wat ik ooit uit een laptop heb mogen horen. Daarnaast krijg je er ook een externe subwoofer. Dit zorgt ervoor dat de geluidservaring met muziek en films zeer sterk is.

Heb jij ook een Asus N56VZ-S4215H?

Is de gt650 met gddr5 of gddr3 ?
Dat is gddr3, gddr5 varianten zijn best zeldzaam en ik heb ze alleen nog maar gevonden in de lenovo y500. Jammer dat die lenovo zo'n slechte reputatie heeft betreft touch pad en toetsenbord. En ik ben bang dat als deze modellen een update gaan krijgen naar haswell en een 700 series gpu dat er dan gekozen gaat worden voor de 740m, net zoals je dat ziet bij andere modellen, en dan gaan we er dus op achteruit. Het is toch moeilijk om een laptop te vinden met gddr5 geheugen en een prijskaartje onder de 1000. Laatste benchmarks gezien, dat geheugen levert zo'n 19 procent meer performance bij een gt650m, toch wel 2 tientjes waard zou je zeggen.

Edit: typo
aloha tweaketeers,

ook ik ben aan het shoppen voor een upgrade van wat ik nu heb namelijk de ASUS N53SV en kwam deze tegen. leuk ding zo op het eerste gezicht maar even een simpele vraag: is het de moeite waard om er pak en beet 300 euro er achteraan te gooien voor deze?

ik vind windows 8 niet zo'n probleem omdat de laptop dient als 2de systeem.

een jip en janneke antwoord zou ik zeer op prijs stellen :9
Dat ligt eraan waar je hem voor gebruikt, als je houd van 3D games enzo dan heb je zeker profijt van de snellere videokaart, voor Internet en dingen als flash spelletjes zou ik bij je oude laptop blijven, die is namelijk al niet zo verkeerd.
Jip/janneke:
Voor games: ja
Voor alledaags gebruik: nee
Volgens http://tweakers.net/pricewatch/288240/asus-n53sv-s1766v.html kost deze laptop ongeveer 950 euro. Dus ik begrijp niet goed waar je die 300 vandaan haalt? (kan aan mij liggen)
Maar ik weet natuurlijk niet precies welke versie je hebt.
Maar ik zou het doen, deze laptop kan qua specs volgens mij nog jaren mee.
Kleine opmerking ivm je directe overschakeling naar de windows 7 menu,
Ik keek ook eerst negatief naar windows 8, zeker naar dat menu.

maar ik wou het zeg maar eerlijk spelen dus ik gaf het een kans, nu na een paar maand te gebruiken, vind ik het eigenlijk niet zo'n slecht iets. Ja het is wennen dat dat menutje links onder na al die jaren weg is, maar nu heb je een mooi groot overzicht en eenmaal je het gewoon ben, heb je er eigenlijk geen last meer van.

ik zou zeggen uninstall die win7 menu weer, en geef het een eerlijke kans
Bedankt voor je reactie cskiwi. De integratie van windows 8 met alle andere producten (windows phone, xbox, etc) vindt ik erg interessant. Maar tijdens het 'leer' proces heb je die home toets toch even nodig. Dat was voor mij de reden om het als punt aan te wijzen. Maar dit is persoonlijke voorkeur uiteraard.

[Reactie gewijzigd door WAY op 9 januari 2013 13:20]

Nog steeds tevreden?
Als er 6gb ram in zit.. is dit dan uit te breiden met 2 of moet je dan 2x4 hebben?

[Reactie gewijzigd door tjaeuhm op 1 maart 2013 18:08]

Er zit een bankje van 2 en een bankje van 4 in.
Wil je naar 8 moet je die 2 vervangen voor een 4
Wil je naar 16 moet je ze beide vervangen voor een 8 (tenminste dat hoop ik, wacht op mijn bestelling om dit te testen)
Hmm ok.. is 8 niet de max? Dat staat hier nl http://www.bol.com/nl/p/a...-laptop/9200000008893464/
Mooie specs.. ik overweeg hem te halen als desktop vervanger maar ga dan van een 17inch hp pavilion naar deze 15 inch.. dat is nog even een mentaal struikelblok.

[Reactie gewijzigd door tjaeuhm op 2 maart 2013 22:12]

8GB zou de max zijn volgens de fabrikant maar de hardware kan in theorie meer aan.
Elders hier op Tweakers word er over gesproken dat dit geheugen zou werken:

En als je bij crucial op de website kijkt zie je dat ook daar word aangegeven dat 16GB zou moeten werken in een N56VZ al hebben ze het daar wel over een ander partnumber.

Ik heb die uit de bovenste link besteld en laat de uitkomst wel weten als het binnen is :)
Ok ben benieuwd.
Bedankt.
Zit er ergens in de N56VZ-s4125h een mSata poort verstopt zodat daar een bootable mSata SSD geplaatst kan worden?
@Herbie53 Ik heb hem nog niet gevonden in mijn N56, in de 17" modellen schijnt hij wel te zitten.

@tjaeuhm ik heb mijn geheugen nog steeds niet binnen maar zie hier het bewijs van een andere Tweaker:

[Reactie gewijzigd door Acidrain op 4 maart 2013 12:55]