Plantronics Voyager 510-USB Review

JunkieXP 17 maart 2008, laatste update op 17 maart 2008, 924 views

Plantronics Voyager 510-USB

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Gebruiksgemak Computer (icm PerSonoCall Software)

Minpunten

• Omgevingsgeluid (Wind ed.)
  • Geluidsweergave
  • Afwerking

Opnamekwaliteit Score: 4
Nadat mijn via USB aangestuurde Headset het voor de 2de maal begaf door een kabelbreuk heb ik me definitief gestort op een BlueTooth model, ik ging ervan uit dat deze inmiddels aardig wat ervaring hadden opgebouwd en de techniek inmiddels dusdanig ver ontwikkeld was dat het met de geluidskwaliteit ook wel top zat.

Ik ben toen gegaan voor het Plantronics Voyager 510-USB model, je had deze ook in de normale variant voor zo'n §65,- maar ik besloot deze duurdere variant te halen gezien daar een USB stick bijgeleverd werd welke als Geluidskaart functioneerde, dit zou mij de moeite besparen om een huis-tuin en keuken BT Stick gepaired te krijgen met deze Headset, ik vernam namelijk op Internet dat dit nogal wat voeten in de aarde had.

Dit is mijn eerste BlueTooth headset, dus ik heb geen idee hoe de kwaliteit van de "gemiddelde" BlueTooth headset is.

Inhoud

De dag dat ik het product binnen kreeg was ik niks dan vrolijk, ik besloot dan ook gelijk het product van haar Verpakking te ontdoen en alles is netjes naast elkaar neer te leggen, de volgende producten bevonden zich in de verpakking.

- De Plantronics Voyager 510
- 3 verschillende Ear-Tips, 1x Small, 1x Medium, 1x Medium met puntje.
- USB Laadkabel (inclusief Voetje)
- CD-Rom (SoftWare en Handleiding)
- Veel boekjes (Garantie, Waarschuwing etc. maar geen Handleiding).

Ik vond het jammer dat er geen NetStroom lader bijzat, maar gezien je het Apparaat toch niet tijdens gebruik mocht opladen is dit voor mij niet zo'n probleem.

Uiterlijk

Ik moet eerlijk toegeven dat het Uiterlijk uiteindelijk de doorslag gaf om voor deze Relatief dure Headset te gaan.

En na de nodige revieuws te hebben gelezen leek dit product nog steeds goed uit de bus te komen.

BouwKwaliteit

Na alles uitgepakt te hebben besloot ik mijn Headset nader te bekijken, en dit was echter niks anders dan een grote Teleurstelling, het apparaatje was licht wat uiteraard hartstikke fijn is.

Echter de behuizing knijp je bij het minste of geringste al fijn, tederheid is dus geborgen maar ja, zij zal dan ook niet bijster veel stress te voorduren krijgen.

Het stofje (oid) wat om het Microfoontje zat had een paar haken waardoor het leek alsof hetlangs een muur geschaafd was, en ook het stokje naar de microfoon toe vertoonde wat krasjes. Echter bij de andere 2 die ik besteld had was dit niet aan de orde.

Het grip stuk achter het oor zat ook onder de krassen alsof het al tijden gebruikt was. Dit was wel bij alle 3 de modellen het geval.

Gebruiksgemak

Ondanks alle bovenstaande nadelen was ik nog steeds blij met mijn goed uitziende headset en ik ging dus over in het Pairen (eq. Pairen is het "Verbinden" met het gewenste Apparaat").

Allereerst besloot ik haar te Pairen met mijn telefoon, dit ging zeer gemakkelijk en was vrijwel in een keer raak. Ideaal dus.

Vervolgens besloot ik haar te Pairen met mijn Computer en na het Inpluggen van de USB-Stick begon ik het Pairings proces, dit duurde, en duurde, en duurde. Tot na een tijdje beide apparaten in verbindingsmodus leken te zijn. Vervolgens Skype op gestart maar geen geluid (hoewel ik de Headset wel kon instellen). Helaas, de SoftWare (PerSonoCall) is dus echt benodigd om het geheel werkend te krijgen. Na deze geinstelleerd te hebben werkte alles feilloos. Doormiddel van het indrukken van je Opname toets kon je je Headset Constant gepaired houden, wanneer je deze knop nogmaals indrukte werd ze als het ware op StandBy gezet en wanneer je via Skype een Oproep kreeg kon je op deze Manier het gesprek opnemen.

Wanneer je je Headset vervolgens uitzette en weer aan zou zetten werd de verbinding direct tot stand gebracht bij zowel Telefoon als PC gebruik, dit ervaar ik als Prettig.

Tevens draagt hij ook fijn, in het begin irriteert het wat omdat je oor dat blok niet gewent is, maar na ongeveer 1 werkdag het product te hebben gedragen is je oor hier aan gewent.

Met de Ear-Tips moet je even experimenteren, aanvankelijk leek mij de Ronde Ear-Tip met het puntje het fijnste, deze gleed ietwat in mijn oor waardoor hij steviger leek te zitten, echter kriebelde dit na verloop van tijd en na overgeschakeld te hebben naar de normale ronde Ear-Tip leek dit Probleem verholpen.

Het gebruiksgemak is naar mijns inzien dus Dik In Orde

Geluidskwaliteit

Sja, wat moet ik hier over zeggen, mijn eerste Skype Gesprek bevatte veel kraak en ik zag de Bui dan ook vrijwel meteen al hangen.

Daar je niet af moet gaan op een ervaring heb ik meerdere gesprekken gevoerd met via zowel de Telefoon als de PC en ik heb zelfs een ContinuŽ verbinding opgezet om te testen hoe de kwaliteit van het oortje zich houdt met muziek.

Laten we beginnen met de Kwaliteit van de Spraak welke wordt ondersteunt door de zogeheten WindSmart techniek deze zou tot gevolg hebben dat Wind een stuk wordt gereduceerd.

Maar helaas het onderdrukken van Buiten geluiden en ander omgevingsgeluid heeft mij niet overtuigd, je hoort zelfs mee omgevingsgeluid dan ik voorheen had met mijn huis-tuin en keuken telefoon headset (welke geen ruisonderdrukking of noise cancelling had). De wind werd echter wel dusdanig onderdrukt dat ik verstaanbaar bleef maar daardoor werd mijn spraak als het ware omgezet in Kraak waardoor het gesprek er niet bepaald comfortabel op werd voor mijn spraakgenoot.

Echter moet ik benadrukken dat wanneer je bijvoorbeeld 's nachts in een stille omgeving zit de spraak vrij helder is zonder al te veel spraak. Al met al ben ik over de spraak toch tevreden.

Vervolgens hebben we nog de kwaliteit van de inkomende spraak ed. Deze is imo nog betreurenswaardiger dan de spraak. Het geluid komt echt beroerd binnen waardoor je bij een relatief onbekend persoon zelfs niet geheel thuis kan brengen wie het is, het lijkt haast wel of het geluid wordt aangepast om een bepaalde weergave te garanderen. Dit stemt mij echter niet positief en ik vind het geluid dat door het oortje komt dan ook nog slechter als het geluid dat uit oordopjes komt die standaard bij een heel goedkoop MP3spelertje komt, nu moet je dit niet met elkaar vergelijken daar deze Headset niet bedoeld is voor het weergeven van Muziek, maar ook op het gebied van Spraak ben ik niet overtuigd.

Al met al komt het er dus op neer dat het een leuk uitziend Headsetje is waarvan je door zijn Prijs en Merk toch verwacht dat je een bovengemiddeld "systeem" in huis haalt, echter denk ik dat de kwaliteit te evenaren is met soortgelijke Headsetjes van minder dan de helft van de Prijs van deze (excl. de BlueTooth USB module).

Heb jij ook een Plantronics Voyager 510-USB?

Persoonlijk ben ik van mening dat de bouwkwaliteit pas als Minimaal kan worden beschouwd wanneer het bijvoorbeeld rammelt of ik echt het idee heb dat het zo afbraakt.

Echter lijkt me dat niet het geval en voelt het product opzich redelijk degelijk aan, vooral als je kijkt wat zijn doel is (en dus concludeerd dat het apparaat niet bedoeld is om hevig stress te voorduren) vind ik dat het product geen "minimaal" voor bouw kwaliteit moet krijgen.

Het klik systeem voor het oortje voelt degelijk en ook de manier waarop de microfoon versteld kan worden lijkt niet al te snel lam te geraken. Al met al is de bouwkwaliteit dus zeker niet optimaal, maar het is ook niet het absolute minimum.

Heel vaak zie je dat bijvoorbeeld ook bij Shop Reviews, wanneer er een DOA komt of het bedrijf levert niet binnen de termijn dan is het gelijk het meest negatieve, echter vind ik dat je dit pas kan zeggen als de manier waarop je door het bedrijf te woord gestaan wordt oid ver ondermaats is.

Ik hoop dat je mijn beredenering enigzins begrijpt.
Interessant; ik heb de non-USB-versie voor mijn GMS('s) en ik hoor nooit klachten van gesprekspartners (ook niet als ik buiten loop) en aan mijn kant klinkt het ook alleszins acceptabel. Weet je zeker dat je headset wel 100% OK is?
Edit: ik heb de mijn ongeveer een jaar in (intensief) gebruik (ik heb geen carkit).

Wel geef ik je gelijk over de afwerking: de rubber afwerking laat bij mij over een 5 mm los waar deze tegen het hardere kunststof zou moeten aansluiten. Ik denk dat ik ook maar eens voor garantie moet terug gaan.

[Reactie gewijzigd door Kuppelhut op 17 maart 2008 11:19]

Ik heb 3 stuks besteld welk ieder door een ander persoon in gebruik zijn en waarvan 2 mijn "klachten" beamen echter maken zij er niet zo'n issue van als ik :).

De klachten zijn ook alleen bij extreme wind, dit moet ik misschien nog in mijn Review bijvermelden, echter had ik verwacht bij het promoten van een dergelijke WindSmart Technologie dat het op dit gebied wel beter gesteld stond, helaas is deze WindSmart imo toch maar een marketingsfoefje.
Ik vind de cijfers als beoordeling nog aan de erg hoge kant, als ik ze vergelijk met je tekst en uitleg. Als je zegt dat het apparaat al een soort van krassen bevat bij de aankoop, en dat het geen degelijk materiaal is en de stofjes al beschadigd eruit zien, dan zou ik de bouwkwaliteit een absoluut minimum geven.
Hey,

Als u het niet erg vind heb ik een paar vragen:

- Hoe vind je de mic? Is hij net zo goed als een USB headset?
- Waar heb je deze gekocht?

Alvast bedankt :)