Zalman ZM-VE300 Zwart Review

brambo123 20 december 2012, 1.232 views

Zalman ZM-VE300 Zwart

Pluspunten

• Virtual ODD
  • USB 3.0

Minpunten

• Te weinig voeding op sommige USB 2.0 pc's
  • Korte USB 3.0 kabel

Door een tip kwam ik deze externe hardeschijf behuizing tegen met "Virtual ODD".
Voor de computer zijn het hierdoor 2 apparaten, een normale externe hardeschijf en een optical drive (cd/dvd/blu-ray station).
Op het hardeschijf deel kun je gewoon bestanden opslaan en heb je een mapje "_iso".
In dit mapje kun je max. 64 iso bestanden opslaan die vervolgens door middel van knopjes en lcd op de behuizing kunt selecteren en deze wordt dan gemount in de optical drive.
En tegenstelling wat je met bv. daemon tools doet kun je vanaf dit apparaat ook van opstarten en heb je geen speciale software nodig.
Hierdoor is het mogelijk om een OS installeren of live cd's te gebruiken.

Na installatie van de hardeschijf die ik nog ergens had liggen werkte het direct.
Inmiddels heb ik een keer Windows en een aantal keer Debian mee ge´nstalleerd zonder problemen.
Helaas is er als je de behuizing aansluit met USB 2.0 niet altijd voldoende stroom beschikbaar.
Dit is meestal wel simpel op te lossen door hem op een andere aansluiting aan te sluiten (bv. achterkant pc, direct op moederbord)

Heb jij ook een Zalman ZM-VE300 Zwart?

Interessant ding, alleen nog iets te duur.

Wel beetje jammer natuurlijk: USB 3, terwijl hij max sata 2 ondersteunt. Dat zou USB 2 ook nog wel trekken.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 9 januari 2013 02:56]

Is inderdaad een beetje duur.

USB en SATA snelheid zie je beetje verkeerd:

SATA 2 - 3 Gbps
SATA 3 - 6 Gbps
USB 2.0 - 480 Mbps
USB 3.0 - 4.8 Gbps

Met USB 2.0 ga je dus echt geen SATA 2 verbinding vol trekken.
En USB 3.0 heb je in theorie genoeg, in praktijk net aan.

[Reactie gewijzigd door brambo123 op 9 januari 2013 08:24]

Ah ja, natuurlijk. :) Ik zat in 300 megabyte te denken en vervolgens richting 480. Dank voor de correctie.

ZIt er toch wel over te denken om m aan te schaffen. Zo'n relaxte tool gewoon. Ben al die usb drives wel zat.