Specificaties 23,6" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama E2481HS-1 Zwart Review

Aezel 19 december 2012, 6.741 views

Iiyama E2481HS-1 Zwart

Pluspunten

• Strak design zonder logo's of print
  • Slechts één verdacht pixeltje op 3 schermen
  • DVI-D kabel meegeleverd
  • Niet te duur

Minpunten

• Bezeldikte blijkt 11,5 mm te zijn

Dit is niet echt een review omdat ik niet genoeg van monitoren weet om een fatsoenlijke review te schrijven. Dit is meer een extra info voor tweakers die deze monitor overwegen om in multi-monitor setup te gaan gebruiken.

Hallo Tweakers,

Ik heb drie van deze monitoren aangeschaft om te gaan gebruiken in NVidia 2d surround multi-monitor opstelling. De keuze lag voor mij tussen deze Iiyama E2481HS en de LG IPS237, beiden monitoren die door hun fabrikant geadverteerd worden met ultradunne bezels voor multi-monitor opstellingen.

Maar voor de LG IPS237 vond ik allerlei minder positieve verhalen en filmpjes online; de geadverteerde bezeldikte is misleidend en de daadwerkelijke rand om het beeld is 11mm en niet 1,2mm zoals LG beweert.
Op dit unboxing-filmpje is te zien hoe de LG er werkelijk uitziet (vanaf 4:00 minuten):

Iiyama daarentegen zegt dat de E2481HS een bezeldikte van 7mm heeft en dat klinkt in ieder geval al een stuk realistischer. Maar niet helemaal waar!
Ik kon echter nog geen reviews of filmpjes over deze monitor vinden om te zien of het werkelijk 7mm is. En na wat extra onderzoek naar het verschil tussen IPS panels (LG IPS327) en TN panels (Iiyama E2481HS) wilde ik toch liever een TN panel dus heb ik de knoop doorgehakt en drie Iiyama schermpjes aangeschaft.

Bezeldikte

Net als bij LG spreekt Iiyama ook niet helemaal de waarheid. De genoemde 7mm bezeldikte is wel terug te vinden op het scherm zelf, maar de werkelijke rand om het beeldvlak is ook bij deze Iiyama E2481HS 11,5mm:

Dus de werkelijke afstand vanaf de rand van het beeld tot de rand van de behuizing is 11,5mm. De 7mm die Iiyama noemt is wel terug te vinden, dat is het gedeelte tussen de buitenste rand van de behuizing tot aan waar het LCD panel begint. Maar om het LCD panel zelf zit dus ook nog een rand en al met al hebben we dus een "bezeldikte" van 11,5mm.

Dus ook Iiyama is niet helemaal eerlijk!

En verder..

Toch ben ik tevreden met de monitoren. Het design is in ieder geval superstrak en ik vind het persoonlijk vooral een pluspunt dat er geen logo's of andere prints op het scherm zelf staan. Er staat wel vrij groot de merknaam "Iiyama" op de voet van de monitor maar deze monitor is toch meer bedoeld om met een multi-monitor standaard te gebruiken.
Er is ook een B2481HS voor mensen die een monitorvoet willen die in hoogte verstelbaar is want bij deze E2481HS doet de voet helemaal niks behalve het scherm vasthouden op een vast punt :P.

Wat de kleuren en contrast betreft, daar heb ik dus niet veel verstand van en kan ik dus niet een onderbouwde mening over geven. Ik kan hooguit een vergelijking maken met mijn huidige Samsung SA950 3D monitor maar dat is niet helemaal eerlijk omdat dat een 120Hz monitor is. Hoe dan ook, de sterren die ik geef aan kleur en contrast baseer ik op mijn persoonlijke vergelijking tussen die Samsung en de Iiyama, beiden op standaardinstellingen.
Ik heb even wat rondgehuppeld in World of Warcraft want dat is de enige game die ik op dit (backup-)systeem geïnstalleerd heb. Mijn gamesysteem staat in de steigers ivm. upgrades. Maar het zag er allemaal prima uit in WoW al leken de kleuren iets fletser als op de Samsung 3D monitor.

Ik zal vast wel wat mooiere beeldinstellingen uit de Iiyama kunnen halen maar daar begin ik pas aan wanneer ik de multi-monitor voet in huis heb. Dan zal ik de review nog even bijwerken :).
Ik kan de multi-monitor opstelling toch nog niet testen omdat het Tri-SLI game systeem in de steigers staat voor upgrades maar zoals gezegd zal ik de review bijwerken wanneer alles weer draait.

Ik wil wel nog even zeggen dat deze Iiyama een mat scherm heeft en daar ben ik persoonlijk wel erg blij mee. De Samsung 3D monitor die ik nu gebruik heeft een glossy scherm en dat was toch wel vaak irritant omdat er hier veel lichtinval is en dus vaak reflectie op het scherm.

Pixeldefecten

Ik heb elk van de drie monitoren eens goed bekeken met Dead Pixel Tester 3.0 en op één scherm een verdacht pixeltje gevonden. Gelukkig vrij onopvallend.
Die ene verdachte pixel op 3 schermen van 1920 x 1080 vind ik echter niet genoeg om maar 4 sterren voor pixeldefecten te geven, dus toch maar 5 sterren hier.

Tot slot..

.. moet ik het nog even over de meegeleverde kabels hebben. Behalve de standaard VGA D-SUB en voedingskabels zit er ook een audiokabel bij voor wie de interne speakers wil gebruiken, en ook een een single-link DVI-D kabel.
De voedingskabel is vrij gewoontjes, geen adapterblok ertussen en ook geen extra blok aan de stekker als adapter. Dat vind ik persoonlijk wel fijn, makkelijker weg te werken zonder extra adapterblokken.

De DVI-D kabel is dus single-link maar dat is voldoende. Het scherm heeft een refresh rate van 60Hz bij de resolutie 1920 x 1080 dus dual-link DVI-D is niet nodig. Ik heb wel een dual-link kabel geprobeerd maar de refresh rate is gewoon 60Hz max denk ik.
Verder is de DVI kabel 175cm lang van connector tot connector. Dat is vrij lang maar bij triple monitoren op een mooie triple monitorvoet kan dit misschien toch nog iets te kort zijn als je de kabels mooi langs de voet wilt wegwerken. Maar goed daar zijn verlengkabels voor te krijgen :).

Dus!
Al met al toch erg blij met deze 3 schermen :). En persoonlijk vind ik ze ook niet te duur, 179,- bij CDROMland. Ik kan me herinneren dat ik voor een 19" non-widescreen LCD van Iiyama 250ish euro betaalde, en dat is helemaal niet zo gek lang geleden. Maar goed, dat is misschien een beetje kromme vergelijking :P.

Heb jij ook een Iiyama E2481HS-1 Zwart?

Ben ook erg geintresseerd in dit scherm, zie er alleen nog weinig andere reviews van. In ieder geval bedankt voor die van jou! Zie ook dat er pas een prijsbepaling is vanaf 10 december, dus misschien nog een vrij nieuw scherm?
Ik ontdekte dit scherm ook pas half november maar ik was er niet echt naar op zoek. Dus of het echt zo'n nieuw product is, geen idee :P.
Intussen heb ik wel al heel wat rondjes Unigine Heaven gedraaid op zoek naar de nieuwe overklok voor de videokaarten (eentje extra erbij geprikt) en ik ben nog altijd happy met de aankoop. Nog geen verdere nadelen kunnen ontdekken maar ik zal eerst wat dagen willen gamen en enkele films bekijken voordat ik de review bijwerk.
1. Omdat ik gek werd van mijn kat die nonstop achter en onder de schermen doorkroop om te kijken waar al die mannetjes op het scherm toch naar toe gaan als ze van het scherm verdwijnen.
2. Omdat ik mezelf er steeds weer op betrapte eigenlijk alleen maar naar het middelste scherm te kijken. De buitenste schermen gaven alleen wat meer diepte en dat vond ik dan eigenlijk toch maar tegenvallen.
3. Toch wel groot en lomp op mijn tafel, 160+ cm aan schermbreedte!

Ook vond ik de manier waarop games gerendered werden op de surround schermen niet zo mooi als verwacht. Ik dacht eigenlijk dat de resolutie echt vergroot werd naar 5760 zonder vervormingen, zeg maar ultra widescreen. Maar op de surround schermen "bolde het beeld lichtjes op" om een 3d effect te geven, zo'n beetje als tunnel vision. Vond ik niet zo spectaculair :p. Misschien is het een instelling die je kunt veranderen maar dat weet ik niet precies.

Anyway, die 3 factoren vond ik genoeg om weer van multi-display af te stappen en over te gaan op een enkele 1440p monitor. Die heb ik nu pas net maar die gaat stukken beter bevallen denk ik :).