Specificaties 850W (80 Plus), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM850-HP Review

HeyDude 16 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 3.997 views

Zalman ZM850-HP

Pluspunten

• Zeer stil
  • Bouwkwaliteit -> 3 jaar garantie
  • Totale capaciteit
  • Geringe geluidsproductie
  • Stabiliteit

Minpunten

• Geen tot nu toe (indien nodig pas ik de review wel aan)
  • Geringe bijdrage aan airflow in de kast (maar dat is ook positief te noemen)

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Keuze
Mijn oude voeding was te licht voor mijn systeem, en ik kon deze voeding 2e hands (ja echt waar) op de kop tikken voor een zacht prijsje. In het verleden heb ik hele goede ervaringen gehad met Zalman: de ventilatoren en ook een 350 watt voeding.
De verpakking en eerste indruk
De doos is redelijk zwaar en de voeding is degelijk verpakt. De bovenste doos bevat een manual en de modulaire kabels. En een extra klittenband om de kabels verder bij elkaar te houden naast de ene die om de vaste kabelboom zit. Daaronder de voeding met de standaard aangesloten sleeves. Meteen valt de hoge afwerkkwaliteit op en de mooi glimmende buitenkant (antraciet). De grote ventilator aan de onderkant en de heatpipe achter het roost zijn ook niet mis. Eigenlijk wel jammer dat de voeding in de systeemkast verdwijnt ;)
Geen aan/uit knop aan de achterkant: wel een rode led die aangeeft of er spanning op staat. Bij de kabel aansluitingen zit een schakelaar om de Standby Noise Filter Switch te bedienen.

Aansluitingen
Alle kabels zijn gesleeved en ook is er geen vergissing mogelijk bij het aansluiten van modulaire kabels omdat ze er maar op 1 manier in passen.
Wat opvalt is de veelvoud aan mogelijkheden om apparatuur aan te sluiten. Genoeg om 2 PCs op 1 voeding aan te sluiten ;)
De kabels die niet modulair zijn:
  • de 20+4pins moedrbord aansluiting
  • 2x 12V voor het Moederbord
  • 2x PCIe
  • 1 x 3 SATA
  • 1 x 3 4Pins IDE
De kabels zijn lang genoeg voor een midi tower, voor een big tower zou het krap kunnen worden. De dikte is prima, je stouwt ze gemakkelijk weg in allerlei hoeken.

Koeling
Aan de achterkant zie je voor het rooster de heatpipe zitten. En de grote ventilator (140mm) aan de binnenkant draait stilletjes.
De voeding produceert geen / nauwelijks geluid en de uitstromende lucht voelt niet warm aan. Waarschijnlijk ook omdat ik de voeding niet maximaal belast.

Groot koelvermogen
Zoals reeds genoemd koelt de voeding zichzelf goed en is er geen rest luchtstroom die je helpt bij de rest van je componenten. Extra of voldoende ventilatoren zijn dus een noodzaak. In mijn Lian Li PC-65 is dat echter geen probleem om dit goed in te regelen.

Prijs / bruikbaarheid
150 euro is toch een hoog bedrag. Maar voor mijn gevoel kan wat extra power geen kwaad en is het een belangrijk onderdeel van een moderne PC.
Vergeleken met andere goede bekend staande 850W modulaire voedingen valt het trouwens wel mee uitschieters naar 190 euro zijn er ook.

Als mijn systeem aan vervanging toe is zal deze voeding mee verhuizen, gezien de overcapaciteit op dit moment geen probleem denk ik.

Heb jij ook een Zalman ZM850-HP?

Bij de beoordeling van de voeding staat bij die vraag over het koelvermogen:
"Welke ervaring heb je opgedaan over het koelvermogen van de voeding? Produceert het apparaat voldoende airflow om het systeem te kunnen koelen of levert de voeding geen enkele constructieve bijdrage aan de koeling van de behuizing, zoals in het geval van een passief gekoelde voeding."

Dus moet je dit bij een passieve of goed zichzelf koelende voeding lager scoren of zie ik het verkeerd ?

[Reactie gewijzigd door HeyDude op 16 maart 2008 14:36]

Ja, dat klopt, een passieve voeding draagt niet bij aan de koeling van de rest van het systeem en krijgt dus een lagere beoordeling dan een voeding die dat wel doet. Maar dat is dus een keuze die je maakt: goede koeling van voeding+ rest van het systeem of gewoon de stilte. En Zalman is vooral voor de stilte en iets minder voor het koelvermogen.
Ik heb de ZM850-HP nu ook een week en hij is echt bijzonder stil!

Check deze link: http://i4.techpowerup.com...50-HP/images/fannoise.gif

Volledige review: http://www.techpowerup.co...w.php?id=/Zalman/ZM850-HP

[Reactie gewijzigd door Hermi op 17 maart 2008 10:08]

Heb hem ook net een paar dagen, fantastisch ding…

Heb hem gekocht met het oog op overlokken, en 2 4870x2's in CrossifireX
(Vooruitzien is regeren)

Voor de rest 8 harde schijven in m'n kast en 4 grote 12 cm fans, liever teveel dan te weinig!

Hij is echt fluisterstil, m'n videokaart maakt nog het meeste geluid van alle onderdelen.

Ook het grote aantal 12v lijnen is lekker als je een zware configuratie wil bouwen.
(En wie wil dat niet die deze voeding aanschaft)

De enige minpunten zijn voor mij de prijs en het formaat en het ontbreken van een i/o knop.

Heb een Stacker, toch niet de eerste de beste, maar zeker niet de kleinste kast…

De voeding paste niet bovenin, heb hem dus onderin liggen en blaast nu lucht richting
mijn videokaart, echt optimaal is dat niet…

Alles bij elkaar genomen geen spijt van dat ik hem gekocht heb!
Het mooie van deze voeding is dat 'ie het meest efficient en zuinig is van (bijna) alle voedingen, mits je een systeem hebt dat minstens 250 Watt trekt.
Extra bijkomstigheid is dat 'ie daarbij nog stil blijft ook.

Bekijk dit artikel eens: http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3413&p=7

[Reactie gewijzigd door jubeth|IA op 29 oktober 2008 16:06]

Na alle relevante reviews gelezen te hebben voor deze voeding gegaan.
Ik heb hem speciaal voor de stilte onder load gekocht. Je hoort hem echt niet !

De voeding die ik eerst had (een Thoughpower 750w) begon onder load echt een kabaal te maken met een Q6600 op 3,8 Ghz en 2x 8800 GTS in sli. Deze blijft stil onder 100% Load.
Goede review!

Deze voeding is niet passief gekoeld, ook hier zit gewoon een fan in en hoort dus ook warme lucht af te voeren of in iedergeval langs de heatpipe te geleiden. In bijde gevallen word hier mee de temperatuur in het systeem beinvloed.
Ik heb de 500W variant, deze heeft een ventilator die af en toe aan slaat om de voeding te koelen. Een groot koelblok op je cpu kan je passief gebruiken met een goede airflow, dan gebruik je toch je koelblok 'passief', hetzelfde principe is hier met die voeding

en @ ExPlanE: dat extra geld kan het verschil zijn tussen een straaljager of een (hele) stille pc
Voor dat zelfde geld heb je een 650W Be-Quiet Dark Power Pro First Class, naar mijn weten ongeveer de beste voedingen ter wereld en ik denk ook eerlijk gezegd dat die nog stiller is en zelfs met 650W heb je overkill.
Een Be Quiet! de beste voeding ter wereld? Lijkt mij niet ze maken leuke voedingen maar de beste ter wereld lijkt mij erg sterk.
Ik vind je lage beoordeling voor koelvermogen voor de voeding een beetje raar :?
Hij moet zichzelf goed koelen en niet de onderdelen in je kast.
Hij koelt zichzelf goed dus daar gaat het toch om niet om dat hij je onderdelen in je kast niet goed koelt :o
Een voeding is ergens ook verantwoordelijk voor het koelen van je systeem, afnemen van warme lucht (want immers stijgt de warme lucht richting je voeding). Een PSU die daarbij extreem laag draait verplaatst nauwelijks lucht :)
Dit is niet altijd zo. Bij mijn pc kast zit de voeding onderin en heeft dus weinig te maken met de koeling van het systeem ;)
Ik vraag me ten eerste heel erg af wat zo'n voeding bij zo'n systeem moet. Is 850Watt niet beetje overkill voor een Pentium D, 7900GT op een Asus P5LD2-V ??!

Heb tijdje geleden artikel gelezen over mensen die een tť zware voeding nemen. Ietsjes meer power kan geen kwaad, maar als de voeding domineert kan dit wel eens problemen geven. Reden hiervoor schiet me even niet zo 123 meer tebinnen.
Daarnaast, waarom zou je 150 euro aan een voeding uitgeven als 80 euro ook (ruim) voldoende is? :P
In het begin staat een goede reden: 2e hands (ongebruikt) overgenomen voor een bescheiden bedrag.

Onderaan staat er nog een: toekomstige uitbreiding en vervanging van componenten.

Maar je opmerking over teveel power kan ik niet helemaal plaatsen, ben wel
geinteresseerd in meer info hierover. Stel je voor dat het waar is... ;(
Een "te" zware voeding werkt niet optimaal en hierdoor gaat er meer energie verloren dan bij een voeding die dichter tegen het werkelijke verbruik aan zit.

Maar zal wel mee vallen met verlies bij een Zalman voeding.

Het koelings verhaal vind ik maar vaag ik vind dat je een voeding niet de taak mag geven warme lucht af te voeren, daar heb je normaal gesproken een fan voor zitten boven het I/O shield en/of een fan aan de CPU koeler zelf richting die zelfde kant.

Net zo iets als zeggen dat ieder ATX moederbord slechte koeling heeft wegens het op ze kop zitten van de 3D kaart bijv. mja discussie mogelijk.
Je zegt dat het verlies wel mee zal vallen bij 'een Zalman voeding'. Ik mag er van uit gaan dat deze een effciŽntie behaalt van minimaal 85% bij 50% vermogen, en beschikt over een 80+ certificaat?
De voeding is "80 Plus" (energy efficiency program) compliant:

Hij haalt een effciŽntie van 97 86% volgens een review die ik zo even opzocht:

[Reactie gewijzigd door HeyDude op 17 maart 2008 21:24]

Efficiency: 86% Maximum @230VAC, Full&Typical load
97% is wel heel onwaarschijnlijk. Je bent waarschijnlijk in de war met de 'Power Factor'.

Het is allemaal leuk en aardig dat je een 2e hands mega-voeding voor zo weinig geld kan kopen, maar 850 is zelfs voor een eventuele latere uitbreiding bizar veel. De grootste slurper is je processor, die volgens mij 130Watt vraagt. De rest van de componenten vragen niet heel erg veel. Een 500Watt voeding zou voldoende moeten zijn. Wil je echter nog wat ruimte voor een latere toevoeging zal je met 600Watt meer dan voldoende hebben.
Maar je opmerking over teveel power kan ik niet helemaal plaatsen, ben wel
geinteresseerd in meer info hierover.
Volgens mij is het zoiets als wat PaddoSwam al aangaf. Als je voeding te zwaar is werkt hij niet optimaal. Er zal dus veel energie verloren gaan, erg zonde lijkt me.
Dus je moet een zware voeding nemen, die meer geld kost, om hem stiller te krijgen? Beetje onlogische redenatie lijkt me. Zoals jij al aangeeft, de 500-variant is een prima voeding waar HeyDude met zijn systeem ook prima uit de voeten kan. Deze is, zoals jij aangeeft, ook erg stil en dan nog de helft van de prijs. (80§)

[Reactie gewijzigd door ExPlanE op 17 maart 2008 08:54]

Dat hij fluisterstil is onder load is toch wel de grootste plus van deze PSU, zijn er maar weinig (geen) die dan stil blijven met dit vermogen, het missen van aanenuit knop is wel vreemd.