Speedlink Medusa 5.1 Pro Gamer Review

aquila2 15 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 4.038 views

Speedlink Medusa 5.1 Pro Gamer

Pluspunten

• Geluids kwaliteit
  • Geluids kwaliteit microfoon
  • draag comfort

Minpunten

• volumeregelaar

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Ik heb deze headset genomen nadat ik verschillende reviews over de headset had gelezen. Van mijn Creative Fatal1ty Gaming Headset was namelijk de microfoon kapot gegaan. Aangezien ik veel in TeamSpeak en Ventrilo rondhang is dat een gemis voor mij.
Ik ga dan ook deze headset vergelijken met de Creative Fatal1ty.

Algemenen Beoordeling:
De headset is zit in een doos die simpeler oogt dan die van de Creative Fatal1ty. Als je de doos opent zie je gelijk de "speciale tas" die wordt meegeleverd. Dit tasje wordt op de doos vermeldt als "handig voor LAN party's. Hij is goedkoop afgewerkt, maar is wel handig als je hem moet vervoeren. Je krijgt je headset er ieder geval nooit meer zo mooi in als toen je hem uitpakte. Verder kan je alle accessoires er makkelijk in kwijt. De eerste indruk van de headset zelf, is dat het een grote hoofdtelefoon is die erg lekker zit.

Features:
Een 5.1-headset, ik dacht eerst; wat is dat voor onzin. Er staat nergens op de doos of in de handleiding dat het om "5.1(DTS) Digital Theatre System" gaat, maar je hoort wel duidelijk een verschil tussen een stereo-headset en deze "5.1"-headset.
Je hebt een USB-aansluiting nodig om de benodigde extra stroom eruit te trekken. Wanneer je geen USB-sloten meer over hebt, is dat geen probleem, ze leveren een USB-adapter mee.
Verder zijn er plugjes om deze aan je dvd speler aan te sluiten.
Verder heb je de volumeregelaar. Met 4 draai knopjes om de geluidssterkte per kanaal in te stellen

Kwaliteit geluidsweergave
Ik hoorde een duidelijk verschil tussen deze headset en de Creative Fatal1ty.
Het verschil kan je goed in de muziek horen, maar ook in games. Dit komt mede door
de het surround sound. Het geluid van DVD films met 5.1 DTS ervaar je beter dan met de Creative Fatal1ty.
Ik denk dat een echte 5.1 DTS set het geluid veel beter laat klinken, maar dat moet ik nog uitproberen.

Kwaliteit geluidsopname
Van diverse mensen hoor ik, zowel op Ventrilo als op Teamspeak, dat ik veel beter te verstaan ben. Niet overpowerd, geen ruis, helder en geen wisselingen in geluidssterke.
Ik heb ook bijna niets hoeven instellen om me verstaanbaar te maken. Eigenlijk moest ik m’n instellingen weer op standaard zetten om me weer goed verstaanbaar te maken. Zo heb onder andere mijn microfoon-boost uitgezet, bij m’n oude microfoon was dat echt nodig.

Gebruiksgemak
De headset zit zeer goed, als ik op sta vergeet ik vaak dat ik hem nog op heb.
Halverwege in me kamer kom ik er dan achter dat ik hem nog op heb, doordat het snoer niet verder reikt. De volumeregelaar moet je wel goed instellen voor dat je goed geluid hebt.

Bouwkwaliteit en afwerking
De volumeregelaar ziet er erg goedkoop uit, grote naden tussen de verschillende soorten plastic en de aan/uit-knop
Het ziet er dan ook niet stevig uit, maar als je er normaal mee om gaat hoeft dat geen probleem te zijn.
De headset echter is wel zeer goed afgewerkt en van goede kwaliteit.

De prijs kan altijd goedkoper. Maar de ¤ 65 die er voor betaald heb, vind ik het zeker waard.

Extra informatie en afbeedlingen:
link naar site http://speed-link.com/?p=...2&cat=173&pid=2691&paus=1
link naar een JPG met aansluitings mogenlijk: http://images.speed-link....-8793/large/SL-8793_2.jpg

GeLuidskaart: Realtek HD ALC885/889A op een Gigabyte EP35 DS3R

Heb jij ook een Speedlink Medusa 5.1 Pro Gamer?

Leuke review Laurens.
Hoe zit de headset om je hoofd ? Écht strak of redelijk los ? Dat is eigenlijk wat ik mis. Ik ga namelijk binnenkort ook een nieuwe headset aanschaffen.
Hij zit niet strak om je hoofd (ik heb hem ook sinds anderhalf jaar), maar wel strak genoeg om te blijven zitten. Als je met je hoofd gaat schudden, schuift hij over je oren en zakt hij af, om maar een voorbeeld te geven :)

@Laurens: goeie review. Ik ben zelf ook erg tevreden met de headset. Hij is echt goed te gebruiken bij de computer, ook bij muziek luisteren. Nadeel is, als je TV geen 5.1 surround ondersteunt, heb je niks aan de headset bij films kijken. Bij de home editie kan dit wel, omdat daar een kastje bijgeleverd is, die dit op een of andere manier codeert.

[Reactie gewijzigd door huorpalantir op 15 maart 2008 20:46]

Ik heb deze headset ook. Van de eerste die ik binnen kreeg was de mic al defect voordat ik hem aansloot. Retour gestuurd en gister kreeg ik een nieuwe. De mic werkt nu wel, maar ik heb de hele tijd een irritante hoge piep ruis. Als ik mn center volume op 10 zet is ie weg, maar als ik de rest dan ook hoger zet is de ruis weer terug. Als ik alle volumes laag zet is de ruis heel iets minder maar nog steeds aanwezig. Bij mn andere headset heb ik nergens last van. Ik irriteer me zo aan het geluid dat ik er over denk om hem terug te sturen en een andere headset aan te schaffen.
sluit hem maar eens aan direct op een usb aansluiting ipv op stroomadapter.
Dat werkte bij mij iig wel en ik heb geen last van piep of harde plop bij opstarten van de pc. :)

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 27 maart 2009 14:16]

Verbeterde versie zonder spelling foute :)
Goede review, mooie headset, redelijke prijs :)
Welke geluidskaart heb je hem mee gebruikt?

Ik heb mijn Turtle Beach Ear Force HPA2 als vervanger voor mijn Logitech Precision Gaming Headset gekocht. De geluidskwaliteit op m'n Creative X-Fi Extreme Gamer was zoveel beter met de Turtle Beach dan de Logitech. (zie ook mijn review)
Uitgaande van de vorige versie van deze review, de onboard oplossing op zijn Gigabyte P35-DS3R.

Overigens, deze versie is stukken beter :).
geluids kaart toegevoegt in review
Hoe vist deze headset het geluid uit de pc? 'gewoon' via de headset ingang? (ik twijfel namelijk aangezien het 5.1 is... )
zie hier http://images.speed-link....-8793/large/SL-8793_2.jpg
namelijk me 3 aansluitingen Front, Rear en Sub en een extra usb voor stroom
en natuurlijk 1 voor de microfoon

[Reactie gewijzigd door aquila2 op 15 maart 2008 18:22]

Nette review met goede foto's. ;)
Nette review Laurens, alleen de volgende keer een betere camera gebruiken ;)

Hoi GotCSS
Ik heb ook al eerder een Medusa gehad, hiervan ging echter de mic redelijk snel defect. Heb hem toen teruggebracht en aangezien ze er geen op voorraad meer hadden, heb ik een andere meegenomen. Daar ben ik wel van terug gekomen.
'Gelukkig' is die inmiddels stuk, en heb ik gisteren weer een Medusa besteld, die ze hopenlijk vandaag komen afleveren. Dit ding is echt superieur, zowel qua output als input.
Goede review

Ik zelf twijfel tussen deze headsets:

Sennheiser PC 350
STeelsound5Hv2/ Creative HS-1000