Samsung Galaxy S III 16GB Zwart Review

pinna_be 22 december 2012, 2.735 views

Samsung Galaxy S III 16GB Zwart

Pluspunten

• prachtig scherm met perfect zwart
  • microSD-slot
  • verwisselbare batterij
  • handige software tweaks
  • batterijduur
  • enorm krachtige cpu/gpu

Minpunten

• verkleurd wit
  • veel bloatware
  • gladde achterkant

Na mijn zte blade vrijwel helemaal versleten te hebben, besloot ik dat ik aan een nieuwe smartphone toe was. Voor de uitzondering zocht ik naar een high-end device, simpelweg omdat je tegenwoordig in de low-end markt geen goede prijs-kwaliteit meer vind (Chinese telefoons even buiten beschouwing). Na wat afwegen had ik de keuze gelimiteerd tot de nexus 4, de htc one x en de lg optimus 4x HD. Niet de Galaxy SIII, aangezien die boven mijn vooropgesteld budget was. De nexus4 ging niet door wegens de slechte beschikbaarheid, de 4x HD had geen achterliggende community voor custom roms dus zou het de one X worden. Echter kwam er op groupon een promotie waardoor ik de Galaxy SIII kon krijgen voor 439 ipv 473. Na wat reviews gelezen te hebben en snel wat specs vergeleken te hebben koos ik al snel voor de Galaxy SIII.

Scherm
Het eerste wat opvalt aan een smartphone is het scherm,dus begin ik hiermee. Het is een 720p Super AMOLED scherm van 4.8inch, wat wil zeggen dat de zwartwaarden fenomenaal zijn. Je merkt echt dat zwart echt zwart is, dit komt omdat de pixels die als zwart worden aangeduid gewoon uitgeschakeld kunnen worden. Dat is dan ook meteen het grootste pluspunt van het scherm. Het wit is wel beduidend minder wit in vergelijking met een LCD-scherm, maar dat merk je slechts op tijdens het browsen en zelfs dan stoort het niet.
Op het internet zal je vaak als nadeel tegenkomen dat het een pentile scherm is, waardoor de scherpte zogenaamd vermindert. Nu zit hier wel een vorm van waarheid in, maar op zulke hoge resolutie zal je dit niet merken en kan je zonder probleem het scherm retina noemen.

Bereik
Hierover valt niet veel te zeggen, buiten dat het een high-end smartphone waardig is. Zowel 3g als wifi, als gps as bluetooth als nfc werken allemaal perfect.

Accuduur
Over de Accuduur van de SIII wordt vaak erg lyrisch gedaan. Hij zou makkelijk 2 dagen meegaan bij normaal gebruik en daarmee revolutionair zijn als smartphone (net als de iphone5).
De batterij is inderdaad erg goed vergeleken met andere smartphones, maar onder mijn gebruik gaat hij zeker geen 2 dagen mee, terwijl mijn gebruik zeker niet mag tellen bij zwaar gebruik. Het is wel zo dat de batterij geen limiterende factor is, bij normaal tot zwaar gebruik gaat de batterij nog steeds gemakkelijk een volle dag ( >24uur) meegaat. Je hebt dan zelfs makkelijk nog een 20% over. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je je 3g uitzet, je je schermhelderheid op laag/automatisch zet, niet al te vaak gamet dat de batterij dan 2 dagen of meer meegaat. Maar als je geen van bovenstaande dingen doet, waarom koop je dan een dure smartphone?

camera
De camera presteer goed genoeg om als alledaagse camera te dienen. Vakantiefoto's en andere foto's voor in het fotoboek kan je allemaal maken met dit toestel, je zal vaak geen verschil merken met een andere compact camera van 200. Het is en blijft wel een smartphonecamera en zodoende zal je met deze camera geen foto's willen trekken om er een poster mee te maken ofzo.

formfactor + behuizing
Veel mensen hebben schrik bij het aankopen van een gsm met een "modern formaat". En toegegeven, ik had ook wat problemen met het wennen aan een scherm van deze grootte. Hier geraak je echter al snel aan gewend, en na verloop van tijd zal je niet meer zonder kunnen. Wanneer ik kijk in de winkel naar gsms met een beduidend kleiner scherm zoals de htc one v, de iphone 5, ... merk ik wel dat ik enorm blij ben met dit formaat.
De behuizing zelf is mooi vormgegeven, maar toch vond ik 2 kleine minpuntjes.
(1)De achterkant is van glad plastiek, en hoewel ik niet vind dat dit goedkoop aanvoelt, vind ik wel dat ze het wat ruwer hadden mogen afwerken. Als je vingers wat zweten of het regent kan je de SIII al niet meer op al te gekke manieren vasthouden, want ik vrees dat hij dan wel eens weg zou kunnen schuiven. Dit zou ook een gevoel kunnen zijn, want ik heb hier nog geen probleem mee ondervonden.
(2)Ook een klein designfoutje vind ik de plaatsing van de speakers. Eerst en vooral zijn deze aan de onderkant, waardoor je de gsm omgedraaid moet neerleggen wanneer je ten volle van de speakertjes wilt genieten. Verder zijn de speakertjes zo geplaatst dat je vaak je vinger erover houdt tijdens het gamen, zodat je ook dan wel eens geluid kunt horen wegvallen wanneer je je vinger verzet. Dit laatste is wel eenvoudig op te lossen door de SIII gewoonweg om te draaien.

verbinding met de pc
Kies is voor een samsung smartphone wat iTunes is voor een iphone. Hoewel ik eerder al slechte ervaring heb gehad met Kies toen ik enkele maanden geleden een tweedehands SII had gekocht en er dus op stond te sprongen dit stukje software helemaal de grond in te boren, moet ik toegeven dat het met de SIII gewoon goed werkt. Bestanden overzetten en synchroniseren gaat snel en eenmaal je je libraries hebt ingesteld in Kies hoef je echt niet veel te doen om te synchroniseren. Toch vond ik het leuk om gewoon in de mapstructuur van de SIII te kunnen rommelen via mijn file explorer.
In linux ben ik er nog niet in geslaagd de gsm aan te sluiten op de pc zonder fout, maar ik al hier na de examens zeker nog wat opzoekwerk voor verichten en het resultaat laten weten.

accessoires
Je krijgt standaard maar 3 accessoires (een hoofdtelefoon, een usbkabel en een ac/dc naar usb adapter.) Buiten de adapter voelt alles enorm premium aan, en alles werkt zeer goed.

featureset
Hardware
Ondanks dat de SIII vrij dun is en in een 64GB-uitvoering bestaat, heeft samsung er toch aan gedacht om de batterij verwisselbaar te maken en er een microSD slot in te bouwen. Ook het Led-notificatielichtje is een groot pluspunt.
Software
Hoewel de hardware top is, wees samsung er ons op dat het toestel vooral mooi was vanwege de software. Samsung pakte uit met functies zoals S beam, direct call en s voice. Of deze functies al dan niet bijdragen tot de gebruikservaring moet je zelf eens testen, hier volgt mijn mening in het kort.
- smart stay: meteen mijn favoriete feature, de SIII weet dat hij de helderheid van zijn scherm niet moet uitzetten wanneer je nog bezig ben een interessante review te lezen op tweakers.net zonder dat je het scherm hoeft aan te raken om het toestel "wakker te maken".
- s voice: Spraakbediening, leuk dat het erin zit, maar in het algemeen werkt dit niet goed, maar mogelijk is dit door mijn vreselijke Engelse uitspraak.
- direct call: de gsm naar je oor brengen tijdens het smsen laat je bellen naar de persoon waarmee je smste. Dit is handig om te antwoorden op "bel me" smsjes of wanneer je wilt bellen naar de persoon vanwie je net een sms ontving.
- popup play: je kan tegelijk een video bekijken en tegelijk iets anders doen. Hoe leuk dit ook klinkt, dit is iets wat je waarschijnlijk 2 keer zal doen, beide keren om het eens te tonen aan een kennis/vriend.

bloatware
Persoonlijk ben ik een fan van android en zelfs Samsungs touchwiz vind ik niet al te erg. Je merkt heel goed dat de software snel en intiutief werkt, dus dat zit wel snor. Minder aangenaam vind ik dat er zoveel bloatware aanwezig is en dat je die niet kan verwijderen zonder root te worden. Apps zoals gamehub zijn apps waarvan ik nu al weet dat ik ze nooit zal gebruiken en verbergen vind ik geen volwaardig alternatief.

benchmarks
    • 3D graphics: [720*1280] 3769
    • Database IO: 550
    • SDcard write: (22.0 MB/s) 150
    • SDcard read: (36.5 MB/s) 196
    • cpu frequency: 1400MHz (*4)
  • quadrant: 5373
    • cpu: 13128
    • Mem: 4695
    • i/o: 6038
    • 2D: 1000
    • 3D: 2005
  • Browsermark: 169811 (bron: http://www.teamliquid.net/blogs/viewblog.php?topic_id=338369, heb het zelf niet kunnen testen aangezien de originele browsermarl niet meer on line staat)
  • Browsermark 2.0:
    • -> server Noord-Amerika, standaard browser: 1935
    • -> server Noord-Amerika, google chrome: 2231
    • ik heb bewust gekozen voor de server in Noord-America, aangezien ik met de Europese server een inconsistent en lager resultaat verkreeg. wellicht kunnen deze scores hoger liggen wanneer je de benchmarks zou uitvoeren in de VS
  • GLBenchmark 2.5.1
    • disk test: 5293
    • memory test: 1184
    • 2d graphics test: 2735
    • 3d graphics test: 846
Geen enkele van deze benchmarks zijn gedraaid na een fresh restart of een memory clear, aangezien het belangrijk is de resultaten te tonen wanneer er andere apps open zijn, aangezien ik van mening ben dat je met een dergelijke telefoon geen rekening zou moeten houden met het feit of er al dan niet achtergrond-apps draaien.

Al bij al een betrouwbare krachtige smartphone die alles aankan zonder haperingen en die je niet in de steek zal laten wanneer je iets meer dan een dag weg bent.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III 16GB Zwart?

Hetgeen mij steeds opvalt aan de SIII is de paarse schijn op het scherm.
(vooral merkbaar in een niet donkere omgeving.)

Voor de rest lijkt het mij wel een prima toestel te zijn.
Zelf heb ik hier nog niet echt iets van gemerkt. En na wat opzoeken heb ik hier niemand anders iets over horen zeggen.
Wel lees ik vaak over een blauwige waas op het wit, waardoor een wit vlak net iets minder wit oogt. Maar een paarse schijn of gloed, persoonlijk merk ik het niet.
Krijg je ook nog iets van een flip-cover meegeleverd of dat niet?
Ik kreeg het in elk geval niet meegeleverd.

Merk wel:
- ik had het gekocht via groupon (ze zijn niet echt bekend voor goede klantenservice)
- mijn review is meer dan een jaar oud, dingen kunnen ondertussen veranderd zijn.

een dergelijk flip cover kan je echter wel al krijgen vanaf 6
(snelle opzoeking, mogelijk kan het nog goedkoper)