Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2032MW Zwart Review

Joosie200 10 mei 2008, laatste update op 12 mei 2008, 6.132 views

Samsung Syncmaster 2032MW Zwart

Pluspunten

• Veel aansluitingen, je kunt aansluiten wat je wil
  • Analoge TV tuner inbegrepen
  • HDMI
  • Goedkoop voor wat je krijgt

Minpunten

• Kleurweergave kan zeker beter
  • Contrast ditto
  • Wisselen van sources (van PC modus naar TV modus) verloopt nogal langzaam

Ik heb de Samsung Syncmaster 2032MW gekocht omdat ik op zoek was naar een all-in-one oplossing, m.a.w. veel aansluitmogelijkheden. Daarnaast zocht ik naar een monitor met een tv tuner en dit alles voor een zo laag mogelijke prijs. De Mediamarkt adverteerde deze monitor niet voor niets ooit in de flyer als: "Dè studentenoplossing!" Toevalligerwijs ben ik student dus ik had niet een heel groot budget. Maar enfin, over naar de review van dit scherm.

Aansluitmogelijkheden:

De 2032MW komt met zat aansluitmogelijkheden, iets wat mijn inziens een zeldzaamheid is gezien de prijscategorie (250 tot 300 euro).

Je kunt namelijk tal van apparaten aansluiten middels de volgende opties: 1) D-sub / VGA, 2) DVI, 3) RGB scart, 4) composiet (tulp stekkertjes), 5) component, 6) HDMI, 7) S-video en 8) coax ingang. Daarnaast heb je ook nog PC-audio in, waardoor je het geluid uit games/muziek op de computer door de zijspeakertjes van het scherm kunt laten gaan. Dit is echter heel blikkerig van kwaliteit.

Een prè hierin is voor mij de HDMI aansluiting. Die zie je niet vaak bij tft/lcd monitoren en als ze ze wel aan boord hebben zit je al snel in de hogere regionen qua prijs. Waarom een prè? Zodat ik mijn Playstation 3 middels HDMI op 720P kan instellen waardoor ik PS3 games in HD-ready resolutie kan afspelen. Wel zo fijn i.t.t. de 576P PAL resolutie standaard bij SD tv's.

Reactiesnelheid:

Qua reactiesnelheid adventeert Samsung dit scherm als zijnde 2 MS. Maar ik heb op het internet diverse artikels doorgenomen waarin vaak blijkt dat het geadverteerde doorgaans niet zo is in gebruik. Ik heb iig geen last van ghosting of in die trant. Dus of de 2032MW nu op 2MS (specificatie)loopt of op 5MS (wellicht in het echt, geen idee), de reactiesnelheid is wat mij betreft prima.

De 2032MW als televisiescherm:

Middels een coax kabel kun je televisie kijken. Via het menu scherm kun je automatisch alle zenders opzoeken, ben je het niet eens met de volgorde van zenders, dan moet je dit achteraf zelf aanpassen. De 2032MW is een 20 inch breedbeeld scherm. Je kunt via de size knop kiezen of je 4:3 of 16:9 wilt hebben als verhouding. Daarnaast heb je nog de keuze om te kiezen voor: auto wide, zoom1 en zoom2. Bij auto wide, zoals de naam doet vermoeden, past het scherm zich vanzelf aan afhankelijk van de grootte wat er op dat moment uitgezonden word. Veelal krijg je dan de 16:9 verhouding, dus volledig breedbeeld. Zoom1 en Zoom2 zorgen ervoor dat ie inzoomed, waarbij de ene net wat meer inzoomed als de andere. Wat me opviel was dat ie tergend traag wisselt vanzenders.

Daarnaast is het contrast en de kleurweergave ook niet je van het. Sterker nog, het is eigenlijk huilen met de pet op wat mij betreft. Maar dit valt niet zo zeer alleen dit scherm te verwijten, veel soortgelijke monitoren (paneeltype is: TN) hebben geen uitmuntende kleurweergave. Wat ik wel jammer vind is dat je zelfs met de handmatige aanpassing van het contrast e.d. je niet komt tot een fijne beeldweergave. Maar televisie kijken kun je en bovendien in breedbeeld. Als je je dan indenkt dat ik van een 15 inch SD televisie af kom en van een 17 inch CRT monitor, kun je wel begrijpen dat ik erg blij ben met het formaat. 20 inch, wat en siche al stukken groter is en dan ook nog eens breedbeeld! Dat ie qua image quality/beeldkwaliteit dan tegen valt als televisie neem ik dan voor lief. Als ik namelijk een groter budget had dan had ik wel een echte televisie gekocht.

De 2032MW als computerscherm:

De native resolutie van de 2032MW is zoals elk ander 20 of 22 inch scherm: 1680 x 1050. Het is zeer fijn om nu eens af te zijn van 1024 x 768 als resolutie op de computer. Verder geeft ie een prima kleurweergave weer als je hem in de PC modus hebt staan. Dus als monitor is hij zeer geschikt, de ingebouwde tv tuner is echter minder. Eenmaal in pc modus heb je nog de keuze tussen 4:3 en wide. 4:3 resulteert in 1024 x 768, wide in 1680 x 1050. Erg handig wanneer je bezig bent met een website te maken, zodat je niet elke keer naar configuratiescherm hoeft te gaan om de resolutie aan te passen om te zien hoe je site er in een andere resolutie uit ziet. (aangezien nog steeds veel mensen 1024 x 768 gebruiken als resolutie)

Uiterlijk / monteren v/d voet / kapotte pixels:

Het uiterlijk is afhankelijk van je smaak mooi of lelijk. Qua design verdiend de 2032MW heus geen eerste prijs, maar ik vind het een simpele basic look hebben. Het monteren van de voet heeft me nog aardig wat tijd gekost. Ik heb aardig wat pogingen ondernomen om het scherm in de standaard te krijgen (die overigens niet aan de muur bevestigd kan worden). Onder een bepaalde hoek moest je het scherm houden aldus de assemblage handleiding. Vergeet het maar, gewoon onder een hoek van 180 graden het scherm vasthouden en veel druk uitoefenen op het scherm terwijl je hem goed vasthoudt. Op een gegeven moment voel je hem zachtjes in de voet vastklikken. Het kostte me uiteindelijk veel moeite en vloeken en tieren. Ik snap werkelijk niet welke ontwerper bedacht heeft dat dit monteer systeem gebruiksvriendelijk is. Want 1 ding: dat is het allerminst! Verder kreeg ik het scherm in een goede staat, d.w.z. met 0 luie of kapotte pixels.

Conclusie:

De kleurweergave en het contrast heb ik op slecht/voldoende gewaardeerd. Dit omdat het simpelweg stukken beter kan. Maar let wel: dit betreft de 2032MW als zijnde televisie. Niet als zijnde een computerscherm. Voor de rest ben ik tevreden met het scherm. Toegegeven, qua weergave kan het beter, maar het betreft een TN paneel, een TFT/LCD monitor en voor een lage prijs. Dan kun je nooit superieure kleurweergave/contrast verwachten. Verder heeft het alle aansluitingen die ik me kan wensen, dat is feitelijk de hoofdreden waarom ik dit scherm kocht. Daarnaast heeft het voor mij de ideale beeldgrootte: 20 inch / 51 cm. En in breedbeeld ook nog (al heeft zo wat elk scherm anno 2008 dat standaard) Tel daarbij op dat ik dit scherm kocht voor 275 euro en dan kan ik voor mezelf concluderen dat ik geen slechte koop gedaan heb voor een all-in-one oplossing.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2032MW Zwart?

Wat ik me afvraag is of de reviewer ook heeft gekeken naar andere schermen, want als je dat vergelijkt vind ik het beeld wel goed (voor een LCD TV dan). Kom je van een CRT TV en ga je naar een LCD TV dan merk je wel verschil in kleur en beeld, maar dat heb je bij iedere LCD TV.
Wat ik echter als voordeel beschouw is dat ik de ruis die ik zag toen ik nog een CRT TV had, nu niet meer zo goed zie, het beeld lijkt dus zelfs beter. En nee, die CRT was gewoon een goede Philips TV (tot hij kapot ging en beeld was altijd goed op zich). De ruis kwam gewoon door te weinig signaal van de kabel.
De standaard instelling van het beeld is niet goed, dan is het beeld meestal te contrastrijk ingesteld (zogenaamde demo toestand voor weergave in een winkel zodat het beeld er meer uitspringt zeg maar), maar dat kun je wel bijstellen totdat je tevreden bent.
Het geluid is inderdaad niet super, maar ook wel enigzins bij te stellen. Een CRT TV heeft meer klankkast en dus een beter geluid dan haalbaar is met die kleine speakertjes in een LCD TV. Geluid is overigens stereo (voor zover dat mogelijk is op korte afstand van elkaar, maar daar kun je bij iedere TV vraagtekens bij zetten).
De zap-snelheid is inderdaad niet erg hoog, als je gewend bent even snel te zappen dan is dat wel ff wennen dat het zo traag gaat (1-1,5 seconde denk ik). Geen idee of dat bij andere merken of typen LCD TV's veel sneller gaat.

De bediening zou beter kunnen, want je kunt niet direct naar zender 1 of naar zender 15 om maar wat te noemen, als je 15 wilt kunnen invoeren moet hij in '--' modes staan en dan moet je om naar 1 te gaan 01 invoeren. Bij m'n Philips CRT TV kon ik direct 1 en ook direct 15 invoeren, gewoon twee cijfers achter elkaar invoeren als je hoger ging dan 9.

De indeling van de afstandbediening zou ook beter kunnen, want die toetsen onderaan zijn dermate klein en de tekst is slecht leesbaar dat je een lamp nodig hebt (als het donker is) om te zien welke toets je moet hebben. Helaas is dit probleem bij andere Samsung TV's ook het geval. De zap- en volume-toetsen zijn echter wel groot genoeg.

Het monteren van de voet vergt wat handigheid, maar kon dat nou niet echt als een ramp beschouwen.
Ik heb zelf ook de 2032MW en ik kan wel gewoon meteen 15 etc. invoeren hoor. Alleen cijfers onder de 10 moet je inderdaad eerst 0 en dan het volgende cijfer invoeren.
Zelf heb ik deze gevonden op straat (jaja), en hij doet het nog perfect. Alleen ik heb de resolutie, software-wise via mijn PC, op weten te krikken naar 1920*1080. Maar het schalen naar een 16:10, wat het scherm is, werkt niet, en om hem mooi op het scherm te krijgen is ook nasty.