Specificaties 1-bay NAS met 500GB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book World Edition 500GB Review

Mar2zz 16 mei 2010, laatste update op 29 mei 2010, 14.326 views

WD My Book World Edition 500GB

Pluspunten

• mooi uiterlijk
  • stil
  • makkelijk te configureren
  • funpluggen
  • GPL
  • smb-share

Minpunten

• lage netwerksnelheid
  • alleen via netwerk te benaderen
  • slechte handleiding
  • slome gui

Features Score: 3
Reden aanschaf:
Ik heb een My Book World 500GB (MBW vanaf nu) gekocht omdat ik meer opslagruimte nodig had en mijn homemade NAS (oude computer) begon veel lawaai te maken en ook af en toe kuren te vertonen (dynamische harde schijf soms niet mee opgestart, ik was bang dat er dataverlies van zou komen). Daarom wilde ik nu een kleine maar elegante oplossing. De MBW heeft een eigen topic hier op GOT omdat de firmware onder GPL is uitgegeven. De MBW kan dus aangepast worden en daar ga ik voor. Ik wil hem uitbreiden met een NZB-downloader en er wellicht een FTP-server op zetten.

Op het net zijn ook veel negatieve reviews te vinden. Mensen vinden de snelheid en software tegenvallen. Veel van die mensen hebben volgens mij weinig verstand van dit soort spul, want de klachten gingen veelal over de meegeleverde software. Als zij verder hadden gekeken hadden ze kunnen zien dat dit niet verplicht geinstalleerd hoeft te worden.

De aanschaf:
Ik heb een tijdje rond gekeken op allerlei sites om te zien wat nu een goede nasoplossing was en niet te veel kostte. Er zijn meer GPL-NAS'sen, van D-link en conceptronic, maar dat ging gelijk om meer pegels. Wel hebben die processors wat meer power geloof ik. Voor deze customizable NAS van 500 GB heb ik maar Ą 137,00 neer hoeven leggen. Besteld bij Komplett.nl, die hadden er nog 16 op voorraad, betaald met Ideal, dus 2 dagen later al in huis. Ik heb 'm net uitgepakt en aangesloten. Nu ben ik mijn muziek van mijn oude NAS naar de MBW aan het overzetten. Dat gaat helaas niet zo rap als ik gewild had,
hierover later meer. Nu heb ik wel tijd om ff een reviewtje neer te pennen. Hij is nu bij de artiesten die met een C beginnen.

Uiterlijk:
De MBW is kleiner en dikker dan ik had verwacht. Alle plaatjes op internet laten zonder uitzondering een gestretcht exemplaar zien, de MBW is in het echt dus wat lager en breder (of er zijn meer soorten, maar dat verwacht ik niet). Ik kreeg de MBW opgestuurd in een kartonnen doos van Komplett. Daarin zat weer een kartonnen doos, de echte verpakking van de MBW. Daarin zat stevig in kunstof houders het apparaat. Vergezeld van een handleiding, een adapter, 2 stekkers (3 punts, en onze 2 punts) en een lankabel van wel 50! cm! Op zich is het een mooi apparaat om te zien. Hij is wit en strak, glimmend plastic en de ventilatiegaten zitten er grappig a-symmetrisch op de bovenkant. En verdomd, hij lijkt echt op een dichtgeslagen boek met als titel het WD-logo. Voorop zit een de ronde power knop met daarom heen een blauwe ledcirkel die status aangeeft. Mijn muziek is bij de D nu.

Op de MBW zit ook nog een usb-aansluiting, hieraan zou ik een printer of een usbstick of een harde schijf kunnen hangen. Wellicht is het ook mogelijk om een wireless usbstick erin te schuiven. In ieder geval, mocht die 500GB ooit vol raken dan kan ik er nog eens een USB harddisk aanhangen en wellicht wel uitbreiden met of naar 1TB.

Installatie:
Natuurlijk ben ik gelijk naar de pc gerend, met alleen de MBW en de adapter. Aansluiten ging vlot en via mijn router kon ik na een minuut al het ip-adres van de MBW achterhalen. Deze heb ik in de browser getypt en mij werd de interface van MBW gepresenteerd. Sober doch overzichtelijk, maar karig met info. Ik klik gelijk op next om met de installatie beginnen, en mij wordt om een username en wachtwoord gevraagd. Shit. Na een 3 foute pogingen wordt de pagina gesloten en moet er gerefreshed worden. Toch maar ff googlen. In de eerste hit staat dat het wachtwoord en username in de handleiding staan. Dus heb ik die opgehaald. Maar daar stond ie dus niet in. Ff doorgooglen, en toen vond ik in een andere review hier de verlossende woorden: admin 123456.
Daarna was de setup een koud kunstje. Inloggegevens, naam en workgroup aangepast naar mijn thuisnetwerk en de 1e 3 shares aangemaakt, muziek, films en series. Die ga ik vandaag nog vullen vanaf de oude NAS. De muziek is al bij de E, gaat toch wat sneller dan in het begin.

De handleiding is erg slecht en onvolledig moet ik zeggen, 2 bladzijden Nederlandse instructies. Er wordt maar 1 mogelijkheid uitgelegd, namelijk het installeren van de meegeleverde software met beheerprogramma. Bovendien gaan ze uit van windowsversies bij de systeemeisen, terwijl het hier gewoon om smb-share's gaat. Het zou netjes zijn geweest als ze ook hadden beschreven dat je er via het ipadres in de browser naar toe kan en het wachtwoord en username erbij hadden gegeven.

Gebruik:
Op mijn pc heb ik via zoeken de MBW opgezocht nadat ik alles had ingesteld. Ik benaderde mijn oude NAS via een werkbalk op de taakbalk, en nu heb ik er een naast van de MBW. En dat werkt vlot en responsief. Gelijk ff een muziekje gespeeld in foobar2000 om te kijken of dat goed ging: Helaas moest ik ABBA luisteren, maar het klonk dit keer prima, het werkt dus gewoon. Al met al heeft het aansluiten nog geen kwartier geduurd bij elkaar. De MBW is druk met binnenhalen, maar ik hoor hem niet. Ik moet heel dichtbij om een zachte zoem te horen. Nu heb ik wel net de hele tijd muziek zitten draaien met een headphone, maar volgens mij heb ik een erg stille versie te pakken. Gelukkig.

De webgui die via het ipadres in een browser te benaderen is erg traag. Na elke klik duurt het even voordat ie reageert, zodat je tijd hebt om je dubbelklik te dubbelklikken. Je browser moet javascript ondersteunen om met die gui te kunnen werken (ik dacht in eerste instantie dat ie heeeeeel erg traag was en niks deed, maar ik had No-script aanstaan...). Gelukkig is dit bijna nooit nodig, alleen om shares of users aan te maken of rechten te zetten voor users op die shares. Als het eenmaal mooi staat ingesteld gewoon lekker van afblijven. De shares kunnen gemapped worden in verkenner door ze op te zoeken onder netwerklocaties en er dan een schijfletter aan toe te kennen. Of je maakt zelf wat snelkoppelingen en gooit die in een mapje of je gebruikt een werkbalk, zo kan je er snel bij vanaf de taakbalk.

Ik zal misschien later deze review nog wat uitbreiden als ik nog aparte dingen tegenkom. Maar tot nu toe werkt alles zoals ik had verwacht. De muziek is nog steeds bij de E, maar daar heb ik ook wat complete verzamelingen tussen zitten. De snelheid waarmee het overgaat is 3.5 MB per sec. Dat is traag, maar dat is alleen nu vervelend bij deze grote hoeveelheden data overzetten (er moet 120 GB overgezet). Bovendien zou het ook kunnen liggen aan de oude NAS, ik leg de schuld niet alvast bij de MBW, alhoewel daar meer mensen over hebben geklaagd. Voor mijn doeleinden is het in ieder geval zat, muziek en films bewaren zodat ik ze op mijn pc en op mijn xbox met XBMC kan bekijken en luisteren.

UPDATE:
Aanvullingen over de performance:
De netwerksnelheid is niet echt omhoog te krijgen. Ook vanaf mijn normale pc haal ik niet veel meer dan 3.5 tot 4.0MB/s. Ik heb nu alles over gezet, dus ik hoef niet meer urenlang daarop te wachten. Tijdens het overzetten van pc naar de MBW kan ik gewoon muziek luisteren en een film kijken via pc en/of xbmc.

Wel is de MBW merkbaar trager tijdens het binnentanken van data met andere dingen. Zoals het inscannen van de muzieklibrary in XBMC (moest opnieuw wegens andere locatie bestanden) duurde wat langer dan vanaf mijn oude NAS.

Maar wat echt sloom was was het scannen voor ReplayGain met foobar. Ik had wat muziek neergeladen en wou dit ff scannen terwijl ik mijn films aan het overzetten was naar de MBW en tegelijk andere muziek aan het luisteren was en beneden ook muziek geluisterd werd. De ReplayGain-scan viel soms helemaal stil, uiteindelijk ging het wel goed, maar het duurde erg lang. Ik was al bang dat dit normaal zou zijn, maar gelukkig niet. Gelukkig heeft de muziek die geluisterd werd op 2 locaties geen 1x gehaperd tijdens deze acties.

Nu wordt er 2x muziek geluisterd, via pc en xbmc, en ik ben weer een ReplayGain-scan aan het doen. Dit gaat met een snelheid van gemiddeld 23x (dat houdt volgens mij in dat ie 23x zo snel leest als de muziek normaal duurt (een album van een uur is dan binnen 3 minuten gescanned). Ik scan nu een discografy van Aeyron, dus dat duurt nog wel ff... Estimated time 37 minuten...

UPDATE 2:
Nu ik de MyBook al een tijdje in gebruik heb zal ik nog even wat ervaringen neerpennen. Als eerste moet ik zeggen dat ik ontzettend tevreden ben met dit apparaat. Mijn muziekverzameling is nu al 1,5x zo groot geworden, en het is heerlijk om volledige seizoenen van series erop te kunnen zetten zonder in de problemen te komen met schijfruimte (ik ben een .avi kijker btw, download eigenlijk nooit dvd's.)

Ervaringen met betrekking tot snelheid:
Ik heb nog geen nzb-downloader erop geinstalleerd, maar download gewoon op de pc en transfer dan de hele meuk naar de MBW a 3,5mb/s. Bij muziek heeft dit als reden dat ik dan nog wat voorbewerking kan doen zonder dat ik vertraagd wordt door de mybook. (denk bijvoorbeeld aan converteren naar mp3 en replaygainscannen enzo). Overigens is het geen probleem om via de pc alle downloads automatisch naar de mybook te laten verplaatsen of daarheen te laten unrarren na completion.

Ik heb in het begin verschillende shares aangemaakt, maar ga dit weer veranderen. Ik heb
gemerkt dat het verplaatsen tussen verschillende shares langzaam gaat, maar dat het verplaatsen tussen mappen in 1 share gewoon lekker vlot gaat (niet gemeten, maar meer dan het dubbele in snelheid qua gevoel). Ik weet niet waardoor dit verschil wordt veroorzaakt, maar het is er wel, en het is een heel duidelijk verschil.

Ervaringen met de hack:
De SSH-hack op de mybook doen is een eitje, maar het toevoegen van functionaliteit/programma's blijft een spannende bezigheid. De wiki en het topic hier op GOT zijn gelukkig erg duidelijk, en geven stap voor stap aan wat er ingetypt moet worden om programma's te installeren en in te stellen. Het zijn mijn eerste voorzichtige schreden op het gebied van commandline-linux en daarom blijft het spannend. Met Putty in de aanslag kan je vrij gemakkelijk de instructies volgen die op die websites staan, gewoon voorzichtig overtypen, goed lezen en eventueel eerst in de forums kijken of anderen tegen problemen aanliepen. Goede voorbereiding is het halve werk en kan voorkomen dat de MBW useless wordt door een domme fout.

Algemene conclusie:
Deze NAS is een ideale budgetoplossing voor mensen die zoeken naar meer ruimte voor bijvoorbeeld muziek- en filmbestanden zodat die overal in het netwerk gebruikt kunnen worden zonder dat er een hoofdpc aan moet staan. De limiet van hoeveel clients er tegelijkertijd gebruik van kunnen maken ken ik niet, ik gebruik er 2 simultaan, een windows xp home pc en een xbox met xbmc, en zij storen elkaar niet, ook niet als er 2x tegelijkertijd een film wordt gekeken. Ook ongehackt is dit apparaat al prima te gebruiken als network-mass-storage. Voor mensen die de hele dag door informatie naar dit apparaat willen pompen lijkt het me wat te langzaam, maar voor mensen die informatie eraf willen halen of statisch willen laten zitten is het super!

Update:
Heb dit ding nog net geen jaar en het is mis. Voortdurende freezes, complete lockups, zelfs de powerbutton reageert niet meer. Dit begon eergisteren, out of the blue, ineens tijdens het luisteren naar muziek op de pc, dat mp3-tje voeren aan mijn player was op dat moment de enige taak van de mybook.

Ik heb net bij Western Digital een Advanced RMA verzoek ingediend (zij sturen mij een nieuwe, ik moet daarna de ouwe binnen 30 dagen opsturen). Ik hoop maar dat ik al mijn lieve muziek en afbeeldingen en dergelijke er nog af krijg (volgens mij is met de schijf niets mis, maar met de controller ofzo, dus die schijf moet maar even aan een sata controller in de pc als ik die nieuwe heb. Probleem is in dit geval, waar laat ik 400 GB aan spul?

Wat me overigens opviel, dit ding heeft volgens de Western Digital site 3 jaar garantie! Dat is toch wel netjes. Hij heeft bij mij 24/7 gedraaid, en is zeer intensief gebruikt, een jaar valt me toch erg tegen. Ik ga zien wat de nieuwe gaat doen.

Hopen dat de service van WD goed is, en dat ik binnen een week/2 week een nieuwe heb.

Wel grappig trouwens, ik googlede op de problemen, en ik kwam een stukje tegen, alsof ik het had geschreven. Precies hetzelfde en ook nog op dezelfde dagen dezelfde problemen. My book users zijn likeminds (of er is iets grondig fout in de software met een of andere 9-2-2009 bug.)

Update 2:
Het is de harde schijf die naar het grootje is. Gelukkig niet helemaal, maar dat ding gooit in ieder geval roet in het eten. Ik heb vandaag een Conceptronic grab 'n go casing gekocht, een externe case voor 3,5 inch Sata harde schijven. Mybook opengemaakt, schijf eruit, en in de casing ermee. Connectie via usb.

Na veel gepruts in windows en ubuntu is het me eindelijk gelukt om de ext3 filesystem van de nas binnen te komen, dus ik ben nu al mijn data terug aan het tanken naar de pc (de truuk, de nas moet een keer netjes aan booten en dan netjes afgesloten worden, heeft me maar een uur of wat gekost om daar achter te komen...). Maar ook hier verliest de schijf steeds connectie. De My Book liep daardoor vast en daar moest de stroom af om hem weer aan te krijgen. Deze conceptronic herstelt netjes. Pest is alleen dat ik elke keer opnieuw op verplaats naar moet klikken omdat de schijfletters waarop de ext3-partities zijn gemount tijdelijk wegvallen als de schijf connectie verliest.

Anyway, ik wacht rustig mijn nieuwe MyBook af nu mijn files bijna weer veilig zijn. Ik weet wel dat ik in ieder geval mijn afbeeldingen en muziek vaker backup naar een usbschijf (de conceptronic dus). Dat ga ik wel automatisch doen, de conceptronic kan straks wel mooi aan de nieuwe mybook hangen. Hoop dat ik dan een wat snellere transfer rate heb. 400Gb naar de mybook tanken via een netwerkkabel is geen hobby van mij.

Laatste update:
Na weer een jaar een MyBook te hebben gehad (wegens failure is mijn 1e gratis vervangen door WD) is dat ding weer aan het overlijden. Ik ben het er helemaal zat mee. Ik ga deze inwisselen bij WD en zodra ik de vervanger heb verkoop ik 'm direct. Wat een onbetrouwbaar apparaat!

Een levensduur van om en nabij de 365 dagen... Ik zou 'm zo eeuwig in de garantie kunnen houden volgens mij...

Heb jij ook een WD My Book World Edition 500GB?

De USB-aanluiting op de WD Mybook is (standaard) ge´ntegreerd tbv aansluiten USB HDD, echter mbv firmwarehacks (zie ook eerder genoemde links) is het mogelijk om printers/webcams/..... aan te sluiten. (WD MyBook wordt dan ˇˇk een print/fileserver)

Ben zeer blij met de ontwikkelingen die gaande zijn door de diverse dames/heren, gaat dezelfde kant op als met de NSLU2 waarvoor LinkSYS als jaaaaaren geen fatsoenlijke FW update heeft uitgebracht.

Enige optie (tot nu toe) om data versneld naar HDD toe te dumpen is om HDD uit kastje te slopen en via USB/SATA aan te sluiten, maar ja daarvoor heb je geen externe opslag aangeschaft.

Wachten dus maar op de verdere ontwikkellingen die plaatsvinden :)

[Reactie gewijzigd door r.hemme op 15 maart 2008 10:08]

Lukt het dan op die usb poort een hub aan te sluiten voor 2 HDD of meer met orginele firmware/software
Dat is een goeie! ik zou het niet weten, maar dat is wel interessant om te weten. usbhubje kost geen drol...

Van een ander forum, het blijkt dat het kan! :))

I decided to try hooking up multiple USB drives to MyBook. After connecting two drives to MyBook via a USB hub, MyBook successfully recognized them both. The WD Shared Storage Manager also recognizes them and will allow me to assign them share names. This is truly an amazing little box. It will not only allow me to connect it's internal hard disk space to my high-speed ethernet backbone but also it appears as many additional USB drives as the USB standard will allow. What is that? Isn't it something like 256 devices per root hub?

[Reactie gewijzigd door Mar2zz op 15 maart 2008 14:27]

Snelheid van Mybook is idd laag, ik heb deze ook gekocht als vervanging voor
de NSLU2 (is standaard iets sneller ondanks dat deze geen GB-netwerk aansluiting heeft)
(Ik gebruik deze onder/met XP en Vista, beide geen snelheids verschil)

**** Tip: doe GEEN fw-upgrade naar 2.00015!!, deze is waarschijnlijk door WD gemaakt om diverse hacks te voorkomen! ****

Voor interessante hacks check ff op http://mybookworld.wikidot.com/

[Reactie gewijzigd door r.hemme op 14 maart 2008 13:52]

Zolang ik geen problemen tegenkom zal ik zeker geen firmwareupgrade doen. Ik geloof dat ik ook ergens gelezen heb dat het onder de nieuwe firware moeilijker hacken is. De mybook geeft inderdaad aan dat er een nieuwe firmware is, dat updaten kan zo een uur in beslag nemen staat erbij. Van het weekend ga ik eens peuteren in de firmware, ik heb nu 1.0.0.18 en zal die wiki er eens bijpakken. Die had ik al gebookmarked, samen met het topic hier op GOT. Die is overigens hier te vinden: Hacken van de Western Digital Mybook World Edition
(en ook daar is het plaatje slightly stretched... )
Leuke review.

3.5MB/s is inderdaad traag zeg. Met een 1Gbps adapter verwacht je het toch een factor 15 tot 20 sneller. Ik zit ook naar een oplossing voor de XBMC te kijken voor in de meterkast bij de switch (vandaar geen USB2 oplossing), maar met 3,5MB/s duurt het uploaden van een DVD5 23 minuten, dat is me toch echt te lang.

Mocht je de snelheid nog wat omhoog krijgen dan hoor ik het graag.
Heb de 1TB versie, haal ook niet meer dan 3,5MB/sec
Voor printer moet je inderdaad hack uitvoeren.
Hier staat een omschrijving, of meld je in het topic hier op GoT, misschien kan iemand je helpen ermee.

[Reactie gewijzigd door Mar2zz op 16 maart 2008 09:35]

Misschien een stomme vraag: kon je niet gewoon je data via USB overzetten? Dan zit je toch al gauw op het tienvoudige van 3,5 MB/s.
Via USB is niet mogelijk, enige mogelijkheid is via Lankabel, of je moet hem openmaken en aansluiten op een sata-controller. Wel kan je nog een harddisk aanschaffen die usb heeft, die zou je ff aan de pc kunnen hangen voor overdracht en dan weer aan de mybook.
En die 3 IEE1394 (Firewire) poorten dan? Die zitten er voor de sier op?

[edit]
Die zitten in elk geval niet op die van mij, MBW 500GB...

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 30 mei 2008 21:49]

kan je bij die USB server een USB heb aansluiten voor bv. printer en externe HDD.
Hoe herkent je PC dan die usb eigenlijk? staat hij bij deze computer gewoon?
Die printer kun je dan toevoegen door bij printer toevoegen de locatie op te geven. //MYBOOKWORLD/PRINTERNAAM ofzo iets. of gewoon het ipadres.
Aan het zelfde dacht ik Aham :/
Ik ben ook van plan een externe schijf te kopen, omdat ik m'n pc ga verkopen en ik m'n data nodig hebt