Sony BDP-S790 Review

Jheroun 14 januari 2013, 4.147 views

Sony BDP-S790

Pluspunten

• WiFi ingebouwd
  • Snelle DLNA browser
  • Beeld en geluid scherp en strak
  • Behoorlijk stil
  • Rap met opstarten en afspelen van content

Minpunten

• Powersnoer zit vast aan de speler
  • Geen shuffle functie bij afspelen van content vanaf NAS
  • DLNA video vergt wat prutswerk

Geluidskwaliteit Score: 5
Een stukje historie...
Ik gebruik al jaren een PS3 als Blurayspeler. Die is kwalitatief prima maar heeft voor mij een paar nadelen: d'r zit een fan in dus hij is niet bepaald fluisterstil en ik vind het afspelen van CD's op het ding niet handig. Daarnaast gebruikt een PS3 een hoop stroom zodra die aanstaat, wat niet helemaal nodig is als er alleen een CD, DVD of Bluray afgespeeld moet worden.

Om deze reden heb ik al twee keer eerder een losse Bluray speler gekocht. Dat was helaas twee keer geen succes. De eerste poging was met een LG, die an sich prima beeld en geluid gaf maar binnen een week al drie Blurays niet goed kon afspelen. Daarnaast was de DLNA toegang erop retetraag. Die ging dus terug naar de winkel. Het tweede experiment was met een Onkyo speler. Beter dan de LG in veel aspecten, prima beeld en geluid en speelde ook alle Blurays gewoon af. DLNA op de Onkyo was echter nog steeds traag maar het grootste probleem was de geluidsproductie, het ding is fanloos maar maakte hoge whirring pieptoontjes bij het afspelen van Blurays. Die ging dus naar een familielid die het ding verder van zich af in een kast had staan :)

Deze Sony is dus poging drie, en driemaal lijkt ook dit keer scheepsrecht ;)

Uitpakken en aansluiten
De speler zit in een doos met alleen een handleiding, een afstandsbediening en een setje batterijen erbij. Het powersnoer is niet los maar zit vast in de speler, een minpuntje (en wat onhandig met aansluiten aangezien ik alles achter een kast langs moest wurmen met de speler eraan).

Ik heb er alleen een HDMI kabel aanhangen, die de Onkyo receiver ingaat. De eerste keer aanzetten leidt je door een simpel setup menu waarin je ook de ingebouwde WiFi kan configureren. Ik wil er nog een keer een vaste ethernet kabel aanhangen maar dat komt wel als het thuisnetwerk de volgende upgrade krijgt.

Een beetje rondklikken in de menu's leidde al snel tot regelmatige meldingen over een softwareupgrade dus die heb ik maar meteen gedaan. De unit start vrij rap op, ook CD's en Bluray's gingen rapper aan de slag dan ik van de andere spelers gezien had.

Muziek
Wellicht een raar begin voor een Bluray speler maar ik miste regelmatig vooral de mogelijkheid om snel een CD'tje op te kunnen zetten. Dat gaat prima met deze Sony, daarbij zoekt hij meteen via Gracenote de album info erbij die je op je TV te zien krijgt. CD's afspelen werkt naar behoren, volgens mij mist er alleen wel een shuffle optie, maar ik heb er niet lang naar gezocht.

Streaming vanaf mijn NAS werkte voor muziek ook prima, de speler reageert snel, geeft snel de muziek in menu's weer en de audio klinkt prima. Wederom mist echter wel de shuffle functie. Ik ben nog geen Blurayspeler tegengekomen waartegen je kan zeggen "In die mappen staat al mijn muziek, shuffle maar wat". De Sony kan echter wel playlists afspelen die hij van mijn Twonky media server krijgt aangeboden dus via die weg kan je wel muziek at random spelen (en dan eigenlijk ook alleen omdat die server de mogelijkheid heeft playlists te randomizen at startup). De simpele streaming clients die ik op mijn iPad heb staan doen dit al beter, een beetje zonde. Wellicht dat een update deze functionaliteit van de Sony ooit nog uit gaat breiden, heel ingewikkeld lijkt het me niet.

Video
Blurays zien er prima uit, geluid daarbij is ook zoals je zou verwachten. Ik heb nog geen massas discs geprobeerd maar ik mag toch hopen dat er tegenwoordig geen spelers meer op de markt zijn die niet alle discs snappen. Deze speler maakt vooralsnog bij het afspelen alleen een wat zoemend geluid, dat ik vanaf de bank niet hoor, hooguit een beetje op de achtergrond in hele stille scenes. Het apparaat is niet fanloos, er zit een klein fannetje aan de achterkant maar de geluidsproductie daarvan is heel gering.

Video afspelen vanaf NAS is (zoals wel vaker) sterk afhankelijk van gebruikte codecs en containers. De Sony ziet de mappen allemaal maar geeft van veel content aan dat die niet afgespeeld kan worden. Xvid in AVI containers gaat bv wel goed. H264 in een MP4 container weer niet, of soms niet, ook de instellingen van de gebruikte codec maken kennelijk uit. Als je zelf je content creŽert of je gebruikt een server die kan transcoden zal je er wel uitkomen, download je veel en wil je over het netwerk afspelen dan moet je zoeken naar de juiste codecs en fileformaten. Via een schijf die direct aan het ding hangt worden overigens meer formaten ondersteund. Dan doen mp4 containers het beter. Waar dat precies door komt weet ik niet, het zal ook deels met de mediaserver op mijn NAS te maken hebben. Wellicht dat wired vs. wireless daar ook nog bij uit gaat maken.

Na softwareupdates en installatie van de Sony Entertainment Network zaken op het apparaat worden verschillende videodiensten getoond. Daar zitten best aardige dingen tussen. Ik heb alleen even een journaal gekeken (NOS app) en een stukje van een concert van Nine Inch Nails (via MoshTV). Er kan een aardig totaalpakket aan diensten gebruikt worden, ze starten ook snel genoeg op om bruikbaar te zijn. Wel wordt je hier geconfronteerd met het drama van de contentwereld: iedereen een eigen portal. Ik ben met een paar andere videodiensten bezig geweest, toen ik daarvoor en bij Sony en bij die partij moest registreren werd ik al wat minder enthousiast, toen ook de "free trial"het alleen deed na invoeren van creditcardinfo voor het abonnement daarna ben ik afgehaakt. Andere diensten die registratie vereisen heb ik niet bekeken, ik ga niet meerdere betaalaccounts maken om een beetje live muziek te kunnen zien. Jammer dat het model zo omslachtig is, de previews van de content zagen er vaak prima uit.

Uiterlijk & Bediening
Het is een vrij slanke speler en hij is niet zo diep. In mijn geval prachtig want hij paste op de TV kast voor de TV en de centerspeaker paste erbovenop zonder dat ik de TV op al te moeilijke methoden iets hoger moest zetten. Wil je er andere apparaten bovenop zetten dan kan het gebrek aan diepte wellicht problematisch zijn. Er zit geen kermiskraam aan gekleurde knoppen op en de display kan gedimd worden, je kan hem ook zo instellen dat de display en oplichtende knoppen uitgaan als je content afspeelt om niet af te leiden. De bovenkant ziet er een beetje brushed uit en de speler is richting de onderkant afgerond. Voor een Blurayspeler ziet het er best aardig uit, maarja, het ging uiteraard vooral om de functionaliteit.

De bijgeleverde afstandsbediening is OK, ik vind alleen de knoppen voor menunavigatie wat te stroef en klikkerig. Ik heb de code voor deze Sony echter meteen in de afstandsbediening van mijn receiver gezet dus ik zal deze van Sony weinig gebruiken. De bediening werkt in de menu's via de cross media bar die Sony in veel van zijn apparatuur heeft zitten. Ik wordt daar niet echt warm of koud van, ik hang weinig in de menu's van dit soort machines :)

De unit zelf heeft knoppen op de bovenkant zitten. Goed om rekening mee te houden als je hem in een kast wil zetten dus! Links bovenop zit een powerbutton die zo reageert als die op de PS3 (licht indrukken) rechtsbovenop zitten touchknoppen voor eject, play en stop. Deze reageren soepeltjes. Om CD's erin en eruit te krijgen gebruik ik die gewoon. Als het apparaat strak in een kast staat bovenop of tussen andere elementen kan je echter dus niet bij die knoppen.

Voor mij is het een topapparaat, ik ben er erg tevreden mee. Audio en videokwaliteit zijn top en het apparaat vertoont geen vreemde bugs, dit lijkt dus een blijvertje. Cd's en Bluray's spelen prima af, DLNA toegang werkt meer dan aardig en er in behoorlijk wat Internetcontent op een handige manier ontsloten.

UPDATE: (Inmiddels verwerkt in reviewtekst) Ik weet niet wat er precies geholpen heeft (lekker wetenschappelijk, ik weet het) maar na wat prutsen met de Twonky settings op mijn NAS (en wellicht nog een stiekeme update van de Sony?) werkt streaming video ineens stukken beter. Ik kon verschillende videoclips, series en films wel ineens aangezwengeld krijgen, gewoon over wireless. Kwaliteit daarvan was ook prima. In eerdere pogingen kreeg ik continue meldingen over corrupte files, nu niet meer. Er zijn nog wel wat files die niet werken maar dat kan (gezien het feit dat ik weinig download en dus ook veel oude content in m'n videomappen heb staan) ook door gebruik van oude/rotte codecs komen.

Heb jij ook een Sony BDP-S790?

Bedankt voor deze heldere en goed geschreven review.

Ik overweeg deze speler ook te kopen, om dezelfde redenen als jij. Ik erger me behoorlijk aan het geluid van mijn PS3 die onherroepelijk begint te blazen na een korte tijd draaien. Ook even een CD afspelen kan makkelijker. Bovendien geeft mijn Marantz SR-6004 (receiver) beeldproblemen met de PS3.

Een groot voordeel van deze speler is dat 'ie 2x HDMI heeft. Zo kan ik 3D kijken en toch HD-audioformaten benutten. Mijn receiver is namelijk niet 3D compatible. Daarnaast is het met deze speler ook mogelijk om een Harmony Remote te gebruiken, waar dit bij de PS3 niet zonder kunstgrepen kan.

Kun je nog iets zeggen over de beeld- en geluidskwaliteit ten opzichte van de PS3?

[Reactie gewijzigd door Positron op 17 december 2012 16:11]

De beeldkwaliteit van de PS3 is ook al prachtig en de losse speler is minstens zo goed. Er zitten in de losse speler wel veel meer tweakbare beeldopties maar die heb ik allemaal uitstaan, ik zie niet in waarom je een Bluray bron nog moet gaan bewerken. Vanuit andere reviews en fora las ik sowieso dat ze vanaf Bluray het beste beeld kregen met al die opties uit.

Voor DVD's hebben die opties wellicht wel zin, maar ik heb er nog niet mee zitten experimenteren. Ik las wel dat de DVD upscaling van de S790 ook super is, maar dat is die van de PS3 ook. Volgens mij is de codecsupport voor DLNA wel een stuk beter op de losse speler. Met mijn PS3 vond ik DLNA maar onhandig, terwijl de interface dezelfde crossmediabar is, dus daaraan zal het niet gelegen hebben.

Opties voor audio vind ik handiger dan met de PS3, volgens mij kreeg ik daarmee CD's alleen als 2 kanaals stereo op mijn receiver binnen en kon die er dan verder niks meer mee, de losse speler blokkeert geen opties. Daarnaast kan de losse speler als ik het goed heb begrepen ook alle formaten als bitstream doorgeven, volgens mij kan de PS3 dat niet. Voor de kwaliteit maakt dat overigens niet uit, PCM is net zo goed.

Ik las vaak vergelijkingen tussen deze speler en een speler van Oppo die twee keer zo duur is, nou ben ik niet zo'n grote dure merken fan maar dat deze Sony die vergelijking uberhaupt aan kan spreekt al voor het ding. Ik kan weinig kanttekeningen plaatsen bij deze speler, ik vind hem top.
Duidelijk verhaal. Ik vind de beeld- en geluidskwaliteit van de PS3 ook prima en heb ook geen idee hoe een betere speler het zou doen. Vandaar ook mijn vraag. :)
Ik heb op jouw aanraden de S790 gekocht ook met reden van de playlists.
Wel vind ik niks terug van die playlists hij leest mijn M3U of PLS niet van de harde schijf
Ik heb in mijn mappen met muziek playlists in de vorm van xspf staan volgens mij. Wellicht werkt dat wel.

Ik maak overigens via het netwerk contact naar mijn data (die op een NAS staat) en daarvoor is ook DLNA nodig, de implementatie die ik daarvoor gebruik is de Twonky media server die op mijn Qnap NAS draait. Ik kan niet uitsluiten dat de playlistfunctionaliteit bij mij werkt doordat er een upnp server tussenzit. Ik zal de review hier even op aanpassen.
Ik las op een site dat deze blurayspeler regio vrij is...is dat ergens terug te vinden op de doos ofzo?
Ik kan niet zeggen dat dat me specifiek is opgevallen en de doos heb ik zeker niet meer. Ik heb al erg lang geen schijfjes uit een andere regio gekocht dus ik heb dat zeker niet getest.

Wellicht is hij regiovrij te maken, ik zou niet zo snel verwachten dat hij dat out-of-the-box al is. Heel kort googlen leert mij dat op twee fora wordt gezegd dat er geen hack is. Als advies wordt gegeven:
1) Go back in time.
2) Don't buy Sony or Samsung.
Dus ik zou er niet teveel van verwachten ;)