Specificaties Tower, 9 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF XM Review

marquis 24 december 2012, 1.877 views

Cooler Master HAF XM

Pluspunten

• Ruime behuizing met genoeg inbouwmogenlijkheden
  • Degelijke bouw
  • Goede airflow
  • Goed geschikt voor waterkoeling
  • Nette afdekkap voor kabels die uit de voeding komen
  • Ruimte genoeg voor een hoge CPU koeler

Minpunten

• Niet echt een mid behuizing, zit tussen een Mid en Full tower in.
  • Zwaar
  • Nog steeds een molex aansluiting op de X Dock
  • Verf liet los toen ik de X Dock sticker verwijderde

Opnieuw ben ik door CoolerMaster benadert om één van hun systeem behuizingen te testen. Dit keer gaat het om de HAF XM versie. CoolerMaster heeft al vele versies van HAF ontworpen en heeft deze keer de HAF XM ontworpen, in een “mid tower” versie. HAF betekent “High Air Flow”. Ik ga dan ook de kast op de warmte afvoer testen, maar ook op het produceren van geluid. Hierbij gebruik ik de gegevens van de Cilencio 650 die ik eerder getest heb en de Storm Trooper. De HAF XM die ik heb, is de versie zonder de window aan de linkerkant.

De behuizing zit in een stevige doos, omgeven door twee polystyreen blokken. Op de doos staat duidelijk waar het om gaat en op de achterkant staat wat je kunt verwachten als je de behuizing gaat gebruiken. Ik vindt dit echt een plus punt, je weet wat je koopt en loopt daardoor niet snel tegen verassingen aan. Maar ja, een echte tweaker heeft zijn/haar behuizing al uit de treuren bekeken op de site…..

In de verpakking zit nog een beknopte papieren handleiding. Wat me wel opvalt, is dat deze behuizing een stuk dieper is dan een standaard midium behuizing, wel 58 centimeter, dezelfde diepte als een full tower. Als daar geen lange videokaart inpast, weet ik het niet meer.. Het is duidelijk dat het hier gaat om een behuizing die voor warmte ontwikkelende computersystemen gemaakt is. De behuizing bestaat uit kunstof met de zijpanelen en achterkant uit dun plaatstaal en de roosters (mesh) die bepalend zijn voor de airflow, ook weer van metaal. In de zijplaten zit een uitstulping waardoor je aan de linkerkant mooi een grote CPU koeler kwijt kan en aan de rechterkant je kabels. Het is een stevige, solide behuizing.

Aan de voorkant zie je dat kast echt gebouwd is voor veel luchtverplaatsing. De voorkant is bijna geheel uit mesh opgetrokken met aan de zijkant twee kunstof pilaren. Tussen de ruimte voor Blu-ray/DVD spelers en de frontintake zitten twee X-Docks. Wel een beetje vreemde benoeming, ik noem het liever docking bay`s, vooral omdat je de bay eruit moet halen, een schijf kunt plaatsen en weer terug in plaatst. Helaas passen hier alleen 3,5” apparaten in. Wil je een 2,5” apparaat gebruiken dan moet je deze vastschroeven aan de bodem van de bay. CM levert wel de schroefjes bij. Als het voorfront verwijdert is, valt mijn oog (kling) direct op de 200 mm grote ventilator. Jee, die is groot!
En zal ook wel lekker stil zijn! Bevalt je dat niet, dan kun je deze vervangen door direct op de voorkant twee 120 mm of 140 mm fan te schroeven. Het filter in het voorfront is van het grove type, geen stukje schuim die het fijnstof oppikt. Maar volgens mij is dit wel oke. Aan de bovenkant zitten de gebruikelijke aansluitingen. 2 xUSB 2.0 aan de linkerkant, een audio (koptelefoon) en een mic plugje en vervolgens 2 x USB 3.0. Let op, om de USB 3.0 te kunnen gebruiken, dient je moederbord voorzien te zijn van een lange USB 3.0 connector.

De pilaren die aan de voorkant, links en rechts zitten, lopen mooi door in de bovenkant. Ten eerste kom je de knoppen tegen, van links af een knop om de fan verlichting aan en uit te kunnen zetten, daarna de “power” knop en als laatst de “reset” knop.

Daarachter zit een bakje om wat losse spulletjes in te doen, bijvoorbeeld je auto (of fiets) sleutels? Er zit een rubber lapje in, die voorkomt dat de inhoud gaat resoneren of schuiven. Die kun je er makkelijk uithalen, er zit een klein lipje aan de achterkant van het lapje. Het lapje zit vast door vier kleine dopjes aan het lapje die je in de uitsparingen kunt klikken. Wat je allemaal niet kunt vertellen over een rubber lapje…… achter dit geheel twee grote mesh openingen. Door een duimschroefje los te draaien aan de achterkant, kun je de bovenkant er af schuiven. Daaronder zie ik opnieuw een 200 mm ventilator zitten, ditmaal zonder LED verlichting. Die is op de behuizing gemonteerd. Vindt je het niet genoeg? Er kan nog een 200 mm fan naast…. De kap zit er verhoogt op, het geeft je daar ruimte om een radiator voor waterkoeling onder te plaatsen. De ruimte is 380 x 180 x 45 mm. De fan zit bovenop de stalen constructie. Wil je dus een radiator gaan gebruiken, dan heb je kleinere fans nodig, die je aan de binnenkant van de behuizing plaatst. Daar is aan gedacht, er zitten bevestigingspunten voor 2 x 120mm of 2 x 140 mm fans. De handleiding: “Deze behuizing ondersteund een 240/ 280 mm radiator. De dikte mag niet meer dan 45 mm zijn”

De achterkant, ja, daar is eigenlijk niets bijzonder mee. Wat wel mooi is, dat er ruimte is om twee aansluitingen naar buiten te voeren voor een radiator (waterkoeling). En er zit een kleinere tule tussen de twee grote in voor een stroomdoorvoer naar buiten. Daaronder zit een outake fan van 140 mm groot. Er zit nog een slot aan de rechterkant extra over de lengte van de andere sloten. Nu eindelijk weet ik waar die voor dient. Rev-anche van het tweakersforum schreef mij dat het was om de muis en toetsenbord te beschermen op LAN partys en dergelijke. Je lust de kabels er door heen, zo trek je ook per ongeluk de stekker er niet meer uit. Het heet STormGuard. De verdere slotcovers zijn geperforeerd om de airflow te bevorderen. De voeding wordt geplaatst op twee stevige rubbers en daarna vastgeschroefd. Aan de onderkant zitten een paar mooie poten met aluminium randjes en rubber aan de onderkant.

De zijplaten zitten vast met ieder twee duimschroeven. De linkerpaneel (van voren gezien) heeft een knop aan de bovenkant waardoor je het paneel makkelijk kan verwijderen. Mooi systeem! Door dat de zijplaat een uitsparing heeft, kun je heel gemakkelijk een grote koeler kwijt, volgens de beschrijving tot 196mm hoog! Wel gemeten vanaf de mainboard tray….als je de uitsparing in de plaat erbij telt, kom je op 206 mm. In de zijplaat is nog ruimte voor een 200 mm fan of twee 140 mm fans.

De rechterplaat heeft ook een uitsparing. Daarmee komt de ruimte achter je mainboard tray tot 28 mm, ideaal om je kabels weg te werken. Op de mainboard tray zit ook een optie om een SSD te plaatsen. Doormiddel van een kliksysteem aan de ene kant en schroefjes aan de andere kant, blijft hij mooi op z,n plek zitten.

De onderkant heeft niets bijzonders. Helaas geen ruimte om een extra fan te plaatsen. Is eigenlijk ook niet nodig.

Het spuitwerk en de afwerking is toch wel altijd goed bij CoolerMaster, zo ook weer bij deze behuizing. Aan de linkerkant is er ruimte voor acht HDD`s, die met een bracket netjes wordt vast geklikt in de kooi. De kooi is trouwens opsplitsbaar. Mocht je toevallig toch nog een kaart tegenkomen die groter is dan 354 mm, dan kun je de bovenste kooi verwijderen. Heb je niet genoeg aan de 200 mm fan die aan de voorkant zit, dan kan je in de kast nog twee 120 mm tegen de kooi aanschroeven. Cooler Master levert de schroeven mee. In de brackets, die in de kooi passen, kunnen zowel 3,5” HDD als 2,5” apparaten, alleen moeten deze dan wel worden vastgeschroefd. Daarboven zitten de twee zogenoemde X-Docks. Ik zie dat de X-Docks nog steeds een molex aansluiting hebben, jammer dat dit nog geen Sata-voeding aansluiting heeft. Boven de docks kan je drie 3,5” apparaten plaatsen (DVD / Blu-Ray/CD) met het handige snel kliksysteem.
Onder in de behuizing kom je de plek van de voeding tegen. CoolerMaster heeft daar een mooie afdekplaat geplaatst waar je voedingkabels mooi kunnen weglopen tot achter de tray. Deze plaat sluit netjes aan op de voeding en is door de gleuven in de schroefverbindingen mooi op maat af te stellen. Dit heeft als voordeel dat als je een window plaatst in je zijplaat, de voedingkabels niet zichtbaar zijn.
De MB tray heeft een grote opening bij de aansluiting van de CPU, hiervan zijn de randen ook weer mooi omgewerkt. Alle kabeldoorvoeren aan de zijkant van de tray zijn voorzien van een rubberen “grommet” (pakkingring). Dit voorkomt beschadigde kabels.

Laat ik maar eens de proef op de som nemen. Ik ga een systeem inbouwen. Mijn componenten? Hieronder een lijstje:

Mainboard: Asus, M4A785D-M Pro
CPU: AMD Phenom X4 9850 Black Edition
CPU koeler: Artic, Freezer Xtreme
Geheugen: Kingston HyperX kit, 2 Gb.
GPU: Sapphire, Flex edition Radeon HD 6870
Voeding: OCZ, ModXtreme Pro 600 W
HDD: Western Digital, 160 Gb op 7200 tpm
DVD: LG sata

Voor het inbouwen, verwijder ik eerst wat er niet nodig is, waaronder het plakplaatje die de bay van de X-Dock afsluit. Tot mij grote schrik, trek ik een paar stukjes verf mee los. Dit zou niet mogen!
Het moederbord inbouwen gaat super. Lekker veel ruimte om er bij te kunnen en CoolerMaster plaatst alvast twee afstandsbussen die zijn voorzien van een opstaand randje. Wel makkelijk want als je het moederbord plaatst en je hebt hem goed zitten, dan is je moederbord een beetje vergrendelt op die twee busjes. Bovenin heb je veel ruimte doordat de 200 mm fan boven op de kast is gemonteerd en niet aan de binnenkant zoals normaal. De voeding gaat ook weer makkelijk, maar wel eerst de voedingcover verwijderen. Als de voeding geplaatst is, kom ik een probleem tegen. M`n 4 pins processor voedingskabel is te kort, maar nu echt. Dit kwam ik ook al eerder tegen maar nu heb ik een andere voeding, wel van hetzelfde merk. Dan maar een verlengstukje maken en plaatsen.
Ook de aansluiting naar m`n videokaart is te kort. Maar CoolerMaster heeft daar een goed oplossing voor. In de cover voor de voedingskabels zit een opening. Daar laat ik dus de voeding voor de videokaart daar uitkomen.
Wat me opvalt is dat er aan de zijkanten van de drives handige openingen zitten. Zo kun je heel kort langs de drives de kabels aanleggen. Je ziet er bijna niks van. Ze zijn netjes rond afgewerkt.
Ook heeft CoolerMaster de sloten voorzien van duimschroeven en niet van die snelclips. Voor een kast als deze vindt ik dat wel beter. Zo kun je videokaarten met een dikkere buitenplaat goed vastzetten. Immers is dit een behuizing waar je toch wel wat sneller spul in kwijt wil. Op de onderstaande foto`s kun je goed zien hoe het er ingebouwd uitziet. De bedrading is mooi weggewerkt, vrijwel niets meer te zien. ook aan de achterkant is het goed weg te werken, mede dankzij de vele beugeltjes waaraan je de kabels met tyrips kunt vastzetten.

Na het instaleren wil ik eens kijken hoe de temperaturen zich houden en hoeveel geluid hij produceert. Ik doe de geluidstest in vergelijking met een Coolermaster Storm Trooper en de Silencio 650. Het is maar om te kennen te geven wat ongeveer een andere behuizing zou doen. Eerst de warmtetest. Gebruikte software is HWMonitor 1.20 en Prime 95. De test gebeurd op de gewone snelheid van de fans, er zit geen regelaar tussen. Voor de test met de videokaart gebruik ik Furemark, versie 1.10.1. Ik heb de Silencio 650, ook van CoolerMaster er naast gezet.
Wat me opvalt, is, dat zodra de torture test gestopt is, de CPU temps in 4 a 5 seconden zakt naar 32 graden, die van de socket naar 39 graden. Mooi werk! Ook zakt de temperatuur van de videokaart snel terug als ik de Furetest stop. De airflow is dus dik in orde en voert de warmte snel af. In vergelijking met de Silencio 650 is de HAF XM 8 tot 9 graden koeler. Niet slecht…

De testopstelling om te kijken hoeveel geluid de HAF XM produceert heb ik hieronder afgebeeld.

Ik wil van vier standen gaan meten. Van opzij, links en rechts, van voren en van boven. Ik gebruik daarbij de DVM 805 van Vellerman om de DBa te meten. De meter staat op 20 cm afstand van alle kanten.

En dan hieronder de vergelijking met de Cilencio 650 en Storm Trooper behuizing. Ook deze zijn van CoolerMaster. Zoals ik al eerder schreef, de vergelijking met de Storm Trooper vanwege andere hardware gaat wat mank, maar het is om te laten zien wat een andere behuizing zou doen.
Wat opvalt is dat de Silencio 650 in alle gevallen erg stil is. De Haf XM en de Storm Trooper dansen wat om elkaar heen.

Ik vindt het een nette kast, met veel mogelijkheden in de configuratie van ventilatoren. Zoals ik al eerder aangaf, zit de behuizing tussen een mid en een full tower in, wel om even rekening mee te houden. Met name vindt ik de ruimte bovenop de behuizing ideaal, je kunt daar een behoorlijke radiator in kwijt voor je waterkoeling. Ook is de ruimte in de behuizing goed te noemen, met veel mogelijkheden om je kabels lekker weg te werken. Wat ik wel slecht vind, is dat met het verwijderen van de voorste sticker op de “X Dock” de verf ermee afging.
Alleen de fan aan de voorkant heeft verlichting, in de kleur rood. De docks aan de voorkant wordt nog gevoed door een molex aansluiting. Eigenlijk een beetje achterhaald, dit mag voor mij wel een Sata-voeding aansluiting worden.

Voor de prijs van zo rond de 100 Euro heb je een oerdegelijke behuizing die goed koelt maar die niet echt stil is.

• De X-Docks aan de voorzijde hebben een molex voeding aansluiting nodig.
  • Houd rekening met de diepte van de behuizing. Deze is even diep als een full tower behuizing.
  • De behuizing zit qua grote tussen een Mid tower en een full tower in).
  • Wil je USB 3.0 op de controlepaneel gebruiken? Houd dan rekening met een brede stekker die op je mainboard moet passen.
  • Je 4 of 8 pins CPU connector moet langer zijn dan 50 cm, anders past hij niet.
Update 15-12-2012: positieve punten
Update 18-12-2012: negatieve punten
Update 24-12-2012: aanvulling dwarsslotplaat.

Heb jij ook een Cooler Master HAF XM?

Quote/ Er zit nog een slot aan de rechterkant extra over de lengte van de andere sloten. Nog steeds weet ik niet wat voor een nut die heeft…/Unquote

Dat komt van de CM storm serie,s en is bedacht voor de LAN gamers die hun dure muis en-of toetsenbord kunnen beschermen door hun kabels erdoor te lussen, heeft ook een aparte naam maar daar kan ik zo snel niet opkomen :Y)

Weet je dat ook weer!

Edit: Het heet StormGuard.

[Reactie gewijzigd door Rev-anche op 24 december 2012 16:16]

Hey, dank je, Rev-anche.
Hoef ik me dat niet meer af te vragen, hahaha.
Ik zal het review aanpassen.
Is toch gewoon een slot voor een extension bracket?
Dat je het voor je kabels kan gebruiken is mooi meegenomen, maar het is gewoon een slot.
ZIt alleen daar, zodat het niet in de weg zit van eventuele videokaarten e.d.
Zijn de Xdocks ook geschikt gemaakt voor 2,5 schijven? Ik snap dat de schijf dan niet gecentreerd in de Xdock zou zitten maar zou handig zijn om een laptop schijf uit te lezen. Makkelijker dan een zijpaneel open te moeten halen om de hdd intern tijdelijk te verbinden.
Je kunt er ook 2,5" schijven in kwijt. Deze moet je dan wel vastschroeven aan de lade. Het werkt dan netzo als de 3,5" schijven. Het staat onder t kopje "De voorkant".

[Reactie gewijzigd door marquis op 15 december 2012 19:59]

Voutje, moest onder Kadett....

[Reactie gewijzigd door marquis op 15 december 2012 19:57]

Nog steeds een molex aansluiting op de X Dock

Dit is niet echt een nadeel..
Ten eerste is dit type connector goedkoper te intergreren

Ten tweede een sata type is overigens alleen bedoeld voor schijven en niet om losse units van stroom te voorzien..

En waarom maar 1?

Omdat je met 1 ook 2 drives van stroom kan voorzien, dit scheelt een hoop aangesloten kabels..

En zwaar zijn die steviger kasten allemaal van coolermaster omdat er zwaar metalen zij platen worden gebruikt.. Gemiddelde gewicht ligt altijd rond de 10 kg..

Alleen een HAF922 is volgens de specs maar 8 kg.. Om nou een oude kast te kopen voor hetzelfde geld dat je een nieuw verbeterd model kan kopen is nogal zonder..
Ga je er radiators in hangen word het allemaal alleen maar zwaarder helaas..

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 17 mei 2013 19:20]

Dit is een nadeel omdat je voor je aansluiting 1 complete kabel van de voeding moet gebruiken die de molex aansluiting heeft. Met een modulaire voeding moet je dus speciaal een extra kabel aansluiten om de bay te voeden.