Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia U Zwart Review

David Mulder 14 december 2012, 6.967 views

Sony Xperia U Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • Batterij
  • Design en vooral dus de notificatie bar

Minpunten

• 3.5" eigenlijk net iets te klein
  • Crashes

Er zijn al een aantal reviews hier geschreven, maar die zijn zover ik kon zien allemaal gedaan met een oude software versie, dus hierbij een beknopte review met een speciale focus op android 4 (ik heb vanaf week 1 android 4 gebruikt en kocht de smartphone dan ook nadat bekend werd dat android 4 er op korte termijn voor zou uitkomen).

Voordat je dit leest, lees eerst deze review bijvoorbeeld, want ik val bewust niet te erg in de herhaling.

Hoezo de xperia U?
Een paar maanden terug was ik op zoek naar een android 4 smartphone om en rondom de 200 euro. De eis voor android 4 was er omdat er in android 4 veel betere mobiel internet management zat en ik sowieso niet direct een outdated mobieltje wou kopen. Veel keus was er dan ook niet, en toen er plotseling op tweakers.net een nieuws items kwam dat de xperia u, sola en go een update zouden krijgen heb ik relatief snel voor de xperia u gekozen. Waarschijnlijk is objectief gesproken de xperia sola iets beter, maar nadat een vriendin het uiterlijk van de sola totaal had afgekraakt ben ik dus voor de U gegaan.

Design & Bouwkwaliteit
Design blijft een persoonlijke zaak, maar tegenwoordig kan je gerust zeggen dat het gros van de mobieltjes er exact hetzelfde uitziet met maar een paar merken die van de standaard norm afwijken. Vaak hebben deze afwijkingen jammer genoeg totaal geen meerwaarde en out of the box is dat ook bij de xperia U het geval. Onder aan de xperia U kun je een balk vinden die verschillende kleuren kan aannemen en standaard word dit haast nergens gebruikt. Gelukkig is er een applicatie Illumination control die deze bar kan gebruiken om verschillende applicaties verschillende notifacties te geven. Praktisch betekend dat dus dat ik direct zie of het een notificatie is die ik direct wil bekijken (geel of rood knipperend) of dat het iets wat ook gerust even kan negeren (de meeste andere kleuren). Al met al ben ik dus zeer te spreken over het design.

De bouwkwaliteit is gewoon goed en eigenlijk gewoon zoals je van ieder mobieltje zou moeten mogen verwachten. Het geeft wel niet het gevoel van een premium mobieltje zoals je met een metale afwerking hebt, maar het geeft ook zeker niet het gevoel van een budget smartphone.

Hardware
Over de hardware zal ik redelijk kort zijn (lees de andere reviews maar als je meer wilt weten). Het scherm is erg goed, maar toch echt aan de kleine kant met 3.5" . Het CPU is krachtig genoeg om android 4 vloeiend te draaien, ook al lijkt het geheugen tegen een limiet aan te lopen zo nu en dan (meer daarover later). De GLBenchmark 2.5 crashed herhaaldelijk, dus ik heb alleen even GLBenchmark 2.1 Egypt kunnen draaien die 38 fps opleverde. De batterij duur is beter dan ik had verwacht voor een budget telefoon, al moet ik waarschuwen dat bij intensief + wifi hotspot de batterij heel snel leeg is. Hoe dan ook, je komt er de dag lekker mee door en als je hem niet gebruikt zelfs een kleine week. Die kleine week haal je wel alleen als je Sony's battery saving functionaliteiten aanzet die bijvoorbeeld 3G uitzetten als je je mobieltje niet gebruikt (dus in dat geval is het aan te raden om zo nu en dan je scherm aan te zetten en even te kijken hoeveel updates er zijn)

Software
The bad
Laat ik eerst beginnen met wat er mis is; zo nu en dan crashen applicaties zonder duidelijke reden. Meestal raakt daarbij het hele systeem instabiel en is een snelle restart de makkelijkste uitweg. Zover ik weet komt dit probleem alleen voor met android 4.0 , want in oudere reviews word er niks over gezegd. Ik vermoed zelf dat het te maken heeft met het geheugen, maar of dat echt zo is: geen flauw idee. Wat ik wel kan zeggen is dat je er goed mee kan leven en de applicaties alsnog veel minder crashen dan op bijv. de ipad 1 of galaxy tab waarmee ik beide veel heb gewerkt (voor werk), dus dat geeft je een beetje een indruk van hoe erg het is.

Wat er ook zo nu en dan (eens in de week misschien) gebeurd is dat na het klikken op de uit/aan knop hij niet direct uit standby gaat. Uiteindelijk lukt het hem wel, maar als je haast hebt en je moet soms enkele minuten wachten dan is dan is dat echt bloed irritant. Nu is eens in de week nog steeds acceptabel wat mij betreft, maar zou het significant vaker gaan gebeuren dan zou het toch echt een deal breaker worden.

The good
First and foremost: android 4.0. Niet alleen brengt android 4.0 een groot aantal nieuwe functies met zich mee (link), maar ook de interfaces en applicaties draaien sneller. Laat ik 1 ding zeggen: zelfs als je de xperia U niet kiest, koop absoluut een smartphone die android 4+ heeft. Belangrijke nieuwe functionaliteiten zijn veel betere multi tasking (hou home knop 'ingedrukt'), meer en betere instellingen, verbeterde notificaties, controle over mobiel internet verbruik en tal van andere kleine dingen.

Sony heeft z'n eigen schil over android heen gelegt, waardoor je weinig merkt van het nieuwe android 4.0 uiterlijk, maar dit lijkt geen significante vertraging op te leveren. Daarnaast word er ook nog wat bloatware mee geleverd die je niet kunt deinstalleren (sommige wel trouwens), dus dat is natuurlijk jammer, maar hetzelfde zie je ook op mobieltjes van 600+ euro, dus heel erg hoor je mij niet klagen. Een iets wat ze hebben toegevoegd is een aangepaste versie van de contact lijst die net iets netter dan de standaard android de contacten kan mergen. Enige probleem is dat de enige stock androids die ik gebruikt heb tablets waren, en ik op dit vlak niet exact weet in hoeverre dit wel of niet standaard is. Laat ik tenminste zeggen dat het goed werkt.

Wat dan weer wel jammer is is dat de xperia U (momenteel) geen cynagenmod love krijgt, en je dus niet moet rekenen op android 4.1+ anytime soon, dus op het moment is het nog acceptabel om de xperia U te kopen, maar maart of mei 2013 denk ik dat het het niet meer waar is (tijdens google I/O op 15 mei zal waarschijnlijk android 5 worden uitgebracht vermoed ik). Indien je hier trouwens nooit hebt over nagedacht, de reden waarom dit zo belangrijk is, is omdat applicaties per definitie altijd het beste worden getest met recente versies van het OS en dus op oudere versies uberhaupt niet werken, of slechter werken.

Ik heb hem gekocht: wat nu?
  • Installeer Illumination Control en stel hem naar je persoonlijke wensen in
  • Beslis of je de "uitgebreide stand-by modus" wilt gaan gebruiken (instellingen->energie beheer). Indien je hem gebruikt zal je geen facebook of mail updates krijgen als je mobieltje in standby staat.
  • Ruim de homescreens op van de sony crapware, maar zet de toggle widget ergens waar je er snel bij kunt.
  • Leer hoe je tussen apps switched (hou home 'ingedrukt') en wen om eens in de tijd alle applicaties uit te zetten (sleep de apps uit de lijst die je krijgt als je de home 'knop' 'indrukt'). Mogelijk stel ik het me alleen voor, maar volgens mij helpt het echt.

Heb jij ook een Sony Xperia U Zwart?

Hallo,

Ik heb hem ook maar krijg hem niet geupdate, heb het geprobeerd met pc companion en via de tele maar zegt steeds dat hij al uptodate is.
Weet jij misschien wat ik hieraan kan doen ?
Op welke versie zit je?
android 2.3.7
build 6.0.b.1.564
Op het forum kun je instructies vinden om het met de hand te doen. Of de tweede comment hier lijkt het ook te omschrijven: http://androidforums.com/...ndwich-sony-xperia-u.html
Ik ben van 2.3 naar 4.0 gegaan.

Ik vind het ding echt belachelijk traag en haperig. Mijn vergelijkingsmateriaal is een ipad2. Wellicht appels met peren.

Maar een telefoon die als tip geeft om dagelijks opnieuw op te starten vind ik echt belachelijk. Daarnaast zie je de icoontjes vaak opgebouwd worden en moet je erg lang wachten voordat je sms of telefoonlijst of andere apps worden geladen.

Zowel in de ipad2 als in deze telefoon zit een duo core 2 ghz processor met 512 mb werkgeheugen. dus waarom ios daar zat aan heeft om extreem vloeiend te draaien en dit ding niet is mij een raadsel.
Ik kan de hardware niet vergelijken, maar ik weet wel dat het ene ding 500 euro kost en dit mobieltje 200 euro, dus dat zegt best veel. En als ik bijvoorbeeld naar de contact lijst kijkt: die laat eerst een paar seconde boven "contacten" zien en daarna komt de contactenlijst wel in 1 keer... dus dat zou ik echt niet traag noemen, gezien hij een paar honderd contacten moet inladen (niet dat het niet sneller kan, maar dat is zeker te rechtvaardigen). Het enige wat me op de zenuwen kan werken is de traagheid om het toetsenbord te tonen... maja, so be it.
Ik wist niet op basis waarvan ik moest vergelijken. Op basis van prijs of op basis van hardwarespecs.

De xperia u leek mij qua hardware specs vergelijkbaar met de ipad2. En dat ie veel goedkoper is leek mij te wijten aan merk en afwerking. De ipad2 kan al mijn contacten wel zonder enige vertraging weergeven, en daar staan er toch echt vele honderden in.

Als ik op basis van prijs zou vergelijken zou ik ook een galaxy s3 kunnen nemen, die is net zo duur als een ipad2 toendertijd. Maar daarin zit een quadcore op 1,4 ghz en 1 gig geheugen, dat leek mij dan appels met peren vergelijken.

Ik moet wel zeggen dat voor mijn gevoel de upgrade van 2.3 naar 4 de snelheid geen goed heeft gedaan. Jij hebt 'em out of the box met 4.0 gekocht?

Ik weet niet welke conclusie ik uit deze vergelijking moet trekken, maar het zou kunnen zijn dat ios van nature veel vloeiender is dan android. Of dat ios veel zuiniger met hardware resources omgaat dan android. Of dat er toch nog meer verschillen zijn die ik niet ken, en dat je appartuur met elkaar moet vergelijken die dezelfde prijs hebben..

Los daarvan is de xperia u echt een schitterend apparaat om te zien en de notification bar is ook echt ontzettend handig!
Ach ja, de contacten lijst op de xperia U is van sony zelf gemaakt volgens mij en hij lijkt me wat slechter dan de standaard android versie wat betreft snelheid (alhoewel ik de extra functies wel handig vind) en wat betreft vergelijken op basis van hardware specs is bijna onmogelijk. Aan de ene kant zegt zoveel cores op die en die snelheid helemaal niks, en aan de andere kant zijn apple devices wel iets netter geoptimaliseerd. Daarnaast tot android 4.1 word het GPU niet gebruikt voor veel zaken waardoor ios wat smoother aanvoelde, maar dat word volgens mij ruimschoots goed gemaakt door dingen zoals dat ik nooit m'n contacten lijst hoef te openen omdat ik sowieso al widget shortcuts op m'n homescreen heb staan. (Trouwens, als het je echt traag lijkt zou ik eens kijken of het niet door 1 van je geinstalleerde applicaties komt, want ik betwijfel dat je die paar seconde die ik op mijn ding zie zo erg kunt vinden....)
Nette review over het algemeen, ik had alleen wel graag wat meer plaatjes willen zien.
en ik dank u nogmaals voor de tips, want ik heb deze smartphone pas net in mijn bezit. _/-\o_
@David,

dank voor je tips.

Ik heb uiteindelijk een aantal apps eraf gegooid (stond al bijna niks op) maar dat maakte niet veel uit. Ik heb nog een factory reset gedaan. Ook dat hielp niet.
Uiteindelijk maar weer android 2.3 erop gezet en het gaat weer als een speer. Denk dat ik aardig handig met die dingen ben en dat je toch mag stellen dat android 4.0 gewoon niet bedoeld is voor dit leuke telefoontje. Ook kon ik eerlijk gezegt niets vinden in 4.0 dat ik in 2.3 nou echt mis, tuurlijk zitten er wel wat detail verschillen in, maar verder!?

Handige site om te downgraden:

@Kinda, hoezo meer plaatjes terwijl je hem in het echt hebt :?
Ach ja, ik wou sowieso per se android 4.0+ hebben omdat je dan die data management opties hebt en sowieso alles kunt installeren wat je wilt in plaats van beperkt bent tot oudere versies/alleen sommige applicaties. Maja, wel jammer dat het niet gelukt is in dat geval. Trouwens, waar je ook nog naar had kunnen kijken (ondertussen al te laat) zijn alternatieve dialers zoals https://play.google.com/s...id=kz.mek.DialerOne&hl=en of go dialer ofzo.
Heeft niets met mij te maken, maar voor de lezer die hem dus nog niet heeft.
Puur en alleen om de review wat uit te breiden, en wat meet details te showen. :)