Arctic Silentium T3 Eco 80 Review

PhWolf 13 maart 2008, 2.546 views

Arctic Silentium T3 Eco 80

Pluspunten

• Voeding
  • Koeling
  • Uiterlijk
  • Stilte

Minpunten

• 'HD muffler'
  • Beperkte ruimte

Kwaliteit voeding Score: 5

Ik heb deze kast aangeschaft omdat ik dacht dat hij erg veel biedt voor weinig geld (ong. 100): 550W 80Plus voeding, goede (ingebouwde) koeling, mooi design, gebruiksgemak en stilte.

Positief

Gelukkig kan ik melden dat de kast de meeste van deze verwachtingen waarmaakt. De voeding (naar men zegt van Seasonic) werkt prima, de fans houden alles prima koel (met uitzondering van de HD's), de kast is mooi en voelt stevig aan, het inbouwen is grotendeels een fluitje van een cent en mijn systeem is fluisterstil tenzij ik de fans standaard op 100% zet of iets dergelijks. Je krijgt dus zeker waar voor je geld.
Netjes vind ik de compleetheid van het geheel. Je krijgt meer dan genoeg schroefjes, moertjes en clips voor de drive bays meegeleverd, en ook de voeding bevat alle benodigde kabels (dit moet ook wel, want het is vrijwel onmogelijk om er kabels aan toe te voegen, laat staan hem te vervangen).
De documentatie is ook prima in orde en uitgebreid.

Negatief

Dit brengt me bij de kritiek. Zo ben ik over de 'speciale' features t.b.v. de airflow en de geluidsonderdrukking wat minder enthousiast.

- Fans
Alle fans (1x 120mm bij de voeding en 2x 80mm achterin boven) worden 'vastgehouden' door rubbertjes, waardoor ze weliswaar niet kunnen gaan trillen, maar wat de duurzaamheid niet ten goede komt. Zo bleek toen ik de kast voor het eerst openmaakte de PSU fan los te liggen, en de rubbertjes die hem vast hadden moeten houden waren blijkbaar tijdens het transport afgebroken. Ik moest hem dus terugsturen en een nieuwe vragen, die gelukkig nog wel intacte fans had. Overigens heb ik ook een mailtje naar Arctic Cooling gestuurd, en hoewel het veel te laat was omdat ik allang een andere kast had hebben ze mij netjes een heleboel reserve rubbertjes gestuurd.

- Airflow
Verder krijg je voor de aparte airflow van de kast een paar kapjes mee die op het rooster achterin de kast kunnen worden gezet, zodat de airflow in goede banen word geleid. Ik heb echter niet het gevoel dat deze kapjes verschrikkelijk veel uithalen.
Ook moet volgens de handleiding de CPU fan naar de voorkant van de kast blazen. Het zou best kunnen dat dit inderdaad de airflow ten goede komt, maar het betekent ook dat de hete lucht van de CPU tegen de HD's wordt geblazen, en dat is iets dat je (in het algemeen, en in deze kast al helemaal) zeker wil voorkomen.

- "HD Muffler"
Dit brengt mij namelijk bij het volgende punt: de speciale HD bay. In de kast zitten in het rek aan verschillende kanten schuimplaatjes, die trillingen en geluid moeten dempen, waar je maximaal 2 HD's in kunt zetten. Dit werkt prima, maar helaas zorgde dit bij mij voor verschrikkelijk veel warmte die niet weg kon. Misschien dat het aan mijn HD's ligt, maar ik schrok echt van de hitte toen ik voor het eerst aan een HD voelde na een paar uurtjes draaien. Weliswaar word er ook een heatpipe bijgeleverd die je met schroefjes aan de HD's vast kunt maken, maar zelfs hiermee bleek de hitte een probleem. Uiteindelijk heb ik met een beetje creatief knipwerk een 'opening' gecreeerd zodat de hitte beter wegkan(zie foto). Na deze aanpassing worden de HD's wat minder warm. Ik heb overigens de rest van het schuimplaatje wel laten zitten, zodat de HD's dus niet gaan trillen.
Overigens is de HD heatpipe erg moeilijk vast te schroeven met de bijgeleverde schroefjes, deze zijn namelijk net te kort. Ik kreeg 2 van de 4 schroeven hierdoor met geen mogelijkheid vast, en heb toen besloten de (toch al erg los zittende) andere schroeven ook maar achterwege te laten. Gelukkig zijn deze schroeven niet strikt noodzakelijk, omdat het geheel van HD's en heatpipe als het ware wordt vastgeklemd door een soort riem van klittenband. Zolang ik dus niet al te wild met mijn kast ga gooien blijft het zo ook wel zitten en doet de pipe zijn werk. Wel erg jammer dat deze technische missers zo'n schaduw werpen over een op zich elegante oplossing.

- Ruimte
Verder is de kast net zoals zijn wat oudere broertjes aan de krappe kant. Ik kreeg het mobo niet met CPU fan en al in de kast, dus moest ik de fan erop zetten nadat het mobo al vast zat, wat een verschrikkelijk priegelwerkje is met het zoeken van de 4 gaatjes en het vastklikken van de pootjes. Verder zitten bij mij de geheugenbankjes bijna tegen het nogal uitstekende schuim van de HD bay aan. Een Geforce 8800 of vergelijkbare videokaart past net, maar ik had dan ook geluk wat betreft de plaats van de PCIe aansluiting op het moederbord. Wanneer deze iets verderop had gezeten had hij waarschijnlijk tegen het schuim van de HD bay aangezeten. Ook zullen sommige mensen het aantal drivebays nogal beperkt vinden (2 x 5.25" en 2 x 3.5" open en nog 1 x 3.5" intern). n.b.: Dit is zonder de speciale met schuim beklede plek voor de HD's mee te rekenen, maar dit zijn dan strikt genomen ook geen 'drive bays'.

Samenvatting

- Algemeen: goed, want ik ben na mijn aanpassingen wel dik tevreden met deze kast.
- Bouwkwaliteit en afwerking: voldoende, vanwege de afgebroken fan en een beetje vanwege de onhandige HD bay.
- Inbouwmogelijkheden: slecht, vanwege de interne afmetingen en beperkt aantal drive bays.
- Koelingsmogelijkheden: goed, vanwege de ingebouwde fans en de (in principe) prima werkende airflow.
- Vormgeving: zeer goed. Een kwestie van smaak, denk ik. Ik vind hem in ieder geval heel stijlvol en hij past prima bij de rest van mijn (grotendeels zwart-grijze) apparatuur.
- Installatiegemak: voldoende, vanwege het ruimtegebrek in de kast en de nogal klungelige oplossing voor de HD's (reddende factor is hier dat ik voor de rest ondanks alles aangenaam verrast was door de eenvoud van de installatie)
- Modbaarheid: geen oordeel, omdat ik feitelijk niks gemod heb (behalve misschien mijn oplossing voor de HD's). Ik denk overigens wel dat mensen die echt veel onderdelen in deze kast proppen problemen gaan hebben. De ruimte voor fans, drives, heatpipes, PCI kaarten etc. blijft beperkt.
- Kwaliteit van voeding: zeer goed, want ik heb geen enkele keer gemerkt dat de voeding het niet trok of erg heet werd. Ik heb desondanks al het nodige overclockwerk gedaan en er zit een stroomslurpende videokaart in.
- Prijs: zeer goed, want je kunt er niet omheen: voor wat je feitelijk krijgt is het een hele scherpe prijs. Sta er alleen wel stil bij dat deze kast niet voor iedereen is; het is zoals men zegt 'maatwerk'.

Heb jij ook een Arctic Silentium T3 Eco 80?

Ik heb nu al zo'n 5 jaar een Silentium T2 (oude versie) staan en de voeding doet het nog steeds prima. Alleen laast was het rubbertje van een cooler gebroken vanwege ouderdom. Heb 't voor nood maar even met ductape vastgeplakt. Goed om te weten dat ze niet moeilijk doen over extra rubbers opsturen. Misschien zitten er nog extra rubbers in de doos.

Die HDD muffler had ik er meteen uitgesloopt haha. In mijn geval omdat ik twee hdd's wilde hebben in Ultra DMA (ATA). Dus moesten de schijven aan dezelfde IDE kabel kunnen, wat niet ging als er n in die muffler zat. Daar werd ik pissig van destijds. Sowieso kun je moeilijk extra schijven in de drive bay krijgen als je die hdd muffler er in laat zitten.

Ze hebben nu ook een nieuwe T11 die zonder voeding geleverd wordt en waarbij de plek voor de voeding boven zit, net als bij kasten van een ander merk. Alleen heb ik 'm nog niet in de pricewatch gezien. Daar is volgens Arctic ook meer ruimte voor high end vga kaarten.
Inderdaad een aparte indeling bij die Silentiums :)
Heb je geen volledige zijdelings foto die binnenin je kast kijkt? Zo krijg je een veel beter ruimtelijk beeld waar alles zit enzo
Ik heb een foto met overzicht van de binnenkant toegevoegd. Hiervoor heb ik de foto van mijn 'custom' schuimplaatje verwijderd: ik neem aan dat iedereen toch wel snapt wat de bedoeling was (bovendien is hij ook te zien op de 2e foto).
Alinea's, qua inhoud een goede review, ik zou alleen graag kopjes en alinea's terug zien maakt het voor de snelle vergelijker makkelijker om te bekijken en crerd meer rust onder het lezen.
kopjes en duidelijker geordende alinea's toegevoegd. Sorry, dit is eigenlijk mijn eerste 'grote' review ;)