Specificaties 4" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 16GB Zwart Review

bartpostma 14 december 2012, 2.406 views

Apple iPhone 5 16GB Zwart

Pluspunten

• Snelheid
  • Lichtgewicht (112 gram)
  • Design (Persoonlijk)
  • Camera
  • Scherm
  • Accuduur
  • Snel Wi-Fi
  • EarPods (oordopjes)

Minpunten

• Siri nog altijd niet in het Nederlands
  • Behuizing krast snel (sinds februari zit er echter een extra anti-scratch coating op, zodat de behuizing dus minder snel zal krassen)

Review van de Apple iPhone 5 16GB Zwart

*Aangezien op Tweakers maar 4 foto's kunnen worden toegevoegd heb ik besloten om de foto's extern online te zetten (Op Flickr) en de fotoset die bij deze review hoort kunnen jullie hier vinden (excuses voor het ongemak):

Update: nu ook foto's toegevoegd die met de iPhone 5 gemaakt zijn, zie onderstaande URL voor alle foto's van de telefoon en de foto's die met de telefoon gemaakt zijn.

Na bijna twee jaar een HTC Desire gebruikt te hebben werd het tijd om mijn abonnement te verlengen met een daarbij behorend toestel.

De leveringsproblemen zorgden er voor dat ik vijf weken moest wachten op het toestel, des te blijer ik echter was toen ik 'm kon ophalen bij de Phone House.

Het design van Apple heeft mij altijd al aangesproken en vandaar dat de vervanger dan ook de iPhone 5 is geworden. Ik heb gekozen voor de 16GB versie in het zwart.

Nu ik de telefoon enkele weken in gebruik heb (sinds 23-11-12) vond ik het tijd om er een uitgebreide review over te schrijven.

Ik heb mijn best gedaan om de iPhone goed te fotograferen van alle kanten. De foto's heb ik toegevoegd.

De iPhone is zoals gezegd bijna drie weken in gebruik en ik heb geen foto's van de 'echte' unboxing.

Wat wordt er allemaal meegeleverd?
Van eerder aangeschafte Apple producten weet ik dat hun producten in simpele maar strakke doosjes worden geleverd. Dit is dan ook bij de iPhone 5 het geval.

In de doos (zie ook de foto's):
- Beknopte Handleiding/Kurzübersicht (NL/DU), wat informatiepapiertjes over o.a. garantie en twee Apple stickers.

- Apple EarPods (oordopjes)
- Lightning naar USB kabel
- USB oplader
- Pinnetje om de poort voor de nano-sim aan de rechterkant van de iPhone te openen
- Uiteraard de iPhone 5 zelf

Specificaties
  • Hoogte: 123,8 mm
  • Breedte: 58,6 mm
  • Diepte: 7,6 mm
  • Gewicht: 112 gram
  • 4" retina display met een resolutie van 1136 x 640 pixels bij 326 ppi
  • 8-megapixel iSight-camera met Panorama functie, 1080p video opname tot 30fps me ledflitser, beeldstabilisatie, gezichtsherkenning en geotagging.
  • FaceTime (front-facing) camera van 1,2 megapixel voor foto's en 720p video tot 30fps.
  • A6 processor
  • Gebruikte materialen: glas en aluminium, cameralens van saffier glas.
Voor de volledige specificatielijst kun je kijken op: http://www.apple.com/nl/iphone/specs.html

Het gebruik
Om een goede review te schrijven wilde ik eerst enkele weken het toestel in gebruik hebben. Zo gezegd, zo gedaan.

Ten eerste, wat een verademing in vergelijking met de HTC Desire (mijn oude toestel), een toestel dat te vergelijken is met de iPhone 4. Zowel qua snelheid is dit zo als qua scherm (zie foto), de kleurweergave is mooier en het scherm is gewoon stukken scherpen mede door de retina resolutie.

Het is duidelijk merkbaar als ik beide toestellen (Desire en iPhone 5) in mijn handen heb; de Desire is log/zwaar, de iPhone is daarentegen licht en voelt erg premium aan. De iPhone 5 is vergeleken met de Desire en Desire HD stukken lichter. De iPhone 5 weegt slechts 112 gram waar de Desire 135 gram weegt en de Desire HD zelfs 164 gram.

De iPhone 5 is snel, daar is geen twijfel over mogelijk. Persoonlijk sluit ik altijd veel apps af. Meerdere malen heb ik ook eens apps de hele dag niet afgesloten (heb ze geteld, op een gegeven moment had ik 30 à 40 apps aan staan toen ik eens alles ging bekijken en testen, nog bleef de iPhone snel.

Het touchscreen reageert goed en registreert aanrakingen accuraat.

*UPDATE* tegenwoordig is onderstaande opgelost bij alle apps die ik op mijn telefoon heb.
Veel apps zijn helaas nog geschaald op 3,5" schermen van de oudere iPhones, hierdoor zie je op de iPhone 5 aan de onder- en bovenkant (in portrait mode) en aan de linker- en rechterkant (in landscape mode) helaas zwarte balken. Vooral bij spelletjes zie je dit nog vaak, de bekendste apps (social media, YouTube, Dropbox, Skype, Instagram en ga zo maar door) zijn al wel geoptimaliseerd voor de iPhone 5.

De camera
De camera van de iPhone 5 vind ik erg goed, de foto's zijn erg scherp en ook bij weinig licht kun je bij gebruik van de ledflitser nog redelijke foto's maken.

*Het blijft natuurlijk een telefoon, het is dus ook niet nodig om dSLR kwaliteit foto's te verwachten. Voor een smartphone vind ik dat de iPhone 5 zeer goed presteert. Vergeleken met foto's van een Galaxy S3 vond ik de foto's in low-light van de iPhone 5 beter. Overdag (zowel binnen als buiten) presteren deze twee smartphones ongeveer gelijk.

Je kunt zeker mooie foto's maken met deze telefoon, zoals ik al zei is het geen vervanger voor een spiegelreflex maar zeker een prima camera voor als je geen spiegelreflex (bij je) hebt.

Foto's gemaakt met de iPhone 5
Op aanvraag toch wat foto's bij elkaar gezocht die ik met mijn telefoon gemaakt heb. Het zijn geen foto's van kleurenkaarten enz. maar gewoon voorbeelden van 'echt gebruik' onder diverse omstandigheden op diverse locaties/tijdstippen. Vanaf nu te vinden bij de 'set' op Flickr waar de foto's van de telefoon zelf ook te vinden zijn.

Krasgevoeligheid
Op het internet verschijnen veel forums over de krasgevoeligheid van de iPhone 5, zelf heb ik geen last van krassen op mijn iPhone 5 (in ieder geval niet out-of-the-box). Hierbij moet wel vermeld worden dat ik na één dag gebruik een hoesje heb gekocht. (Op mijn foto's zie je soms op de rand witte streepjes of vlekjes, dit zijn stofdeeltjes en geen beschadigingen/krassen).

Wel moet rekening gehouden worden dat de iPhone van glas en aluminium is gemaakt terwijl andere fabrikanten vaak kiezen vaak voor polycarbonaat (zoals bijvoorbeeld de Galaxy SIII, maar dit wordt ook gebruikt door HTC en Nokia). Persoonlijk vind ik het aluminium duurder aanvoelen en geeft me meer een premium gevoel, waar ik de Galaxy S3 met (glad) polycarbonaat vrij goedkoop aan vind voelen. Polycarbonaat met een matte finish (zoals bij bijvoorbeeld de HTC Desire) vind ik al degelijker maar is niks in vergelijking met het aluminium van de iPhone 5 (*dit is uiteraard persoonlijk).

Omdat ik het toestel na mijn contractperiode (van 2 jaar) graag wil verkopen om een nieuwe telefoon mee te financieren, heb ik er zelf voor gekozen om een softcase te gebruiken, de Desmay Slight 5, een 0,4mm dunne case die de randen van de iPhone goed beschermt en tevens alle knoppen bedienbaar houdt.

Geluid
De geluidskwaliteit van de iPhone 5 vind ik goed, erg mooi geluid komt uit de speaker met een redelijke bas-en middentonen. De meegeleverde EarPods zijn stukken beter dan de oude Apple oordopjes. De EarPods bieden voor zijn (prijs)klasse qua oordopjes goede bastonen.

Bij het bellen werkt de active noise cancelling erg goed, je kunt degene aan de andere kant erg helder en goed horen, ook als hij/zij in een redelijk rumoerige ruimte staat. (*denk aan; buiten met veel wind of een luid treinstation of andere openbare ruimte, heb het niet in een disco o.i.d. getest).

Minpunten
Helaas zijn er ook enkele minpunten aan de iPhone 5.
Ondanks het nieuwste besturingssysteem iOS 6 is Siri nog steeds niet beschikbaar in het Nederlands.
Veel apps zijn gemaakt voor 3,5" iPhones (schermformaat van alle voorgaande iPhone modellen), hierdoor krijg je zwarte balken bij het 4" scherm van de iPhone 5. Dit is jammer en soms ook storend, gelukkig komen er steeds meer updates van allerlei apps. De grootste (lees: bekendste/populairste) apps hebben inmiddels allemaal een degelijke update gekregen met iPhone 5 optimalisatie.

Apple Kaarten vereist nog wat werk want er zitten nog behoorlijk wat bugs in. Gelukkig is vandaag (13-12-12) de nieuwe Google Maps applicatie voor de iPhone 5 gereleased.

Al met al is de iPhone 5 een goede telefoon, hij voelt premium aan en is één van de snelste of misschien zelfs de snelste telefoon die nu verkrijgbaar is. Of het nou de snelste is of één van de snelste, het is een top of the line toestel moge dat duidelijk zijn. Hij is verkrijgbaar in wit en zwart in de varianten 16GB, 32GB en 64GB.

De prijs van een iPhone 5 zonder abonnement ligt hoger dan die van de iPhone 4S een jaar geleden, of dit terecht is mogen jullie voor jezelf bepalen, maar ik ben er erg tevreden mee ondanks de prijs.

Dit is mijn eerste echte review met foto's en heel wat aandacht/tijd, dus ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Heb jij ook een Apple iPhone 5 16GB Zwart?

Meer advertenties

Nette review! en gelukkig ook veel foto's wat altijd welkom zijn.

Graag zou ik alleen nog wat foto's willen zien met je iphone 5 icm de desmay slight 5 die je dagelijks gebruikt, en welke kleur desmay je gekocht hebt, ben zelf namelijk al langer aan t zoeken naar een goede optie voor de iphone 5 die het design ook grotendeels intact houdt
Ik heb een zwarte Desmay case zie hier: http://www.appelhoes.nl/W...-case-iPhone-5-Black.html

Als je dat plaatje niet goed genoeg vind wil ik morgen nog wel een paar foto's maken, stuur dan even een PM als je wilt ;)
Mag ik vragen waarom je de prijs 4 sterren geeft van de 5? dat wil toch zeggen dat de prijs perfect is(vanaf 670 euro) voor dit product toch ?

[Reactie gewijzigd door pino85 op 14 december 2012 12:19]

Kijkend naar de bijbetaling bij mijn (Vodafone) abonnement zat ik op 310 euro waar de Galaxy S3 16GB bij hetzelfde abonnement 180 euro zou kosten, dit is toch 130 euro verschil.

Dit is naar mijn mening een aanzienlijk verschil terwijl de S3 qua prestaties toch zeker een goede concurrent is voor de iPhone 5.
Als je die redenatie volgt zou je dit product toch met minder moeten belonen dan 4 sterren me dunkt ;)
Ben iets vergeten te melden, ik gebruik 'm i.c.m. een Retina Macbook Pro. Mede daardoor is het prijsverschil tussen de S3 en de iPhone 5 het mij waard, omdat alles mooi synchroniseert via iCloud (bijvoorbeeld agenda/herinneringen)

Vandaar de 4 sterren.
Fijne review, thanks!
zou je ook wat foto's willen uploaden dat je met de iphone 5 hebt genomen? dan kan ik ook de kwaliteit zien.
Ik zal heel eerlijk zijn, ik maak er niet veel foto's mee. Ik heb zelf (twee) spiegelreflexcamera's en die neem ik vaak mee, zeker op vakanties, maar ook gewoon bij een dagje weg of weet ik het.

Echter, heb ik die niet altijd bij en heb ik dus wel wat foto's voor je. Zelf niet echt tevreden de foto's (qua wát ik gefotografeerd heb, niet qua kwaliteit! De kwaliteit is -bij goed licht- gewoon erg goed naar mijn mening).

Ik heb de foto's op Flickr toegevoegd, zie ook de link aan het begin van de review, ik hoop dat je iets aan de foto's hebt. Sommige foto's heb ik zojuist even snel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door bartpostma op 22 juni 2013 20:36]