HP L1906 Zilver, Zwart Review

uncle_sjohie 13 maart 2008, laatste update op 15 maart 2008, 415 views

HP L1906 Zilver, Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit

Minpunten

• Brede lijst om het echte beeldscherm

k gebruik 2 van deze schermen op de zaak in een dual screen opstelling, met andere woorden, ik heb een bureaublad wat zich over 2 beeldschermen uitstrekt.

Dit is zeer handig bij het gebruik van CAD- en GIS software. Dat laatste zal wat minder bekend zijn, terwijl steeds meer mensen er onbewust mee te maken hebben, met die software worden bijvoorbeeld de kaarten voor routeplanners bewerkt. En net als bij een tomtom is het handig om een groot beeldscherm te hebben, vandaar deze opstelling.

** Techniek **
Het zijn 19" monitoren, en deze gebruik ik op een resolutie van 1280x1024, en dit is ook de aanbevolen resolutie van de fabrikant. (hiervan afwijken kan wel, maar geeft een zeer lelijk beeld). De opgegeven responsetijd is 12ms, en dat is voor zakelijke toepassingen meer dan genoeg. Hiervoor geldt, hoe lager hoe beter, maar dat is eigenlijk alleen belangrijk voor spelletjes, en die speel ik niet op de zaak.:-.) Ze hebben alleen een standaard VGA aansluiting, en verder zitten er op de voorkant nog 3 knopjes voor de bediening van het on-screen menu. Het is allemaal vrij no-nonsene, maar dat is ook wel te verwachten van een monitor die primair voor de zakelijke markt bedoelt is.

** Uiterlijk **
Mooi stijlvol zwart & grijs design, past prima bij onze HP workstations. Helaas is de behuizing om het scherm wel wat dik, normaal is dat geen probleem, maar met 2 naast elkaar zit je ineens tegen een grijze balk op je bureaublad aan te kijken.

** Beeldkwaliteit **
Deze is voor de afzonderlijke beeldschermen prima, maar als je ze strak tegen elkaar aan zet valt er wel enig verschil in de verschillende tinten waar te nemen. Gelukkig zijn de monitoren prima in te stellen, en dus ook goed op elkaar af te stemmen. Wel is het belangrijk om goed te kijken naar de opstelling van de schermen, je hebt als tekenaar meestal 1 scherm waar de tekening op te zien is, en eentje voor de menu's ed, waar je dan automatisch wat scheef voor zit. Als je deze een beetje naar je toe draait houdt je de afstand hetzelfde, en is het prima te doen.

** prijs/kwaliteit verhouding **
Hier kan ik niet echt veel over zeggen, aangezien ons bedrijf er meteen 100 van heeft gekocht bij de groothandel. :-)

** Conclusie **
Voor 3D ontwerpen of DTP werk zijn deze monitoren niet echt geschikt, maar daarvoor zijn ze duidelijk ook niet bedoeld. Voor thuisgebruik zou ik ze ook niet echt aanraden, daarvoor is de responstijd nét wat te laag, maar op mijn bureau zijn ze precies goed op hun plek, en ik zou dankzij deze schermen voor het GIS werk ook nooit weer terug willen naar 1 enkel beeldscherm.

Heb jij ook een HP L1906 Zilver, Zwart?