Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP Turbo Station TS-459 Pro II Review

ulie89 12 december 2012, 1.374 views

QNAP Turbo Station TS-459 Pro II

Pluspunten

• Snelheid
  • Betrouwbaar
  • Rijke featureset
  • Beheer

Minpunten

• Na een herstart zijn wijzigingen via ssh ongedaan
  • Haperende live update functie

Kwaliteit voeding Score: 5
Deze NAS is inmiddels alweer een aardige tijd in mijn bezit. Sinds deze NAS in gebruik is genomen na het instellen, is er nooit een onderbreking geweest wat door de NAS zelf kwam. Een zeer stabiel systeem.

Firmware
Om de zoveel tijd komt er weer een nieuwe update van Qnap om wat bugs te verhelpen, nieuwe features toe te voegen. Helaas lukt de online updater niet altijd, maar het los downloaden en handmatig uploaden van de nieuwe firmware verloopt altijd zonder problemen.

Sinds 3.8.0 is ook de interface veranderd. Was flink wennen. Sinds deze update is de site ook beter aangepast op mobile browsers. De webfilemanager is nog altijd een ramp op een klein scherm van bijv een smartphone. Tablet gaat enigsinds.

RAID
RAID configuratie is erg snel. Nu staat de configuratie op RAID-5. Snel doch veilige opslag van data. Mocht de plaats ontoereikend zijn op het systeem, kunnen er gefaseerd grotere schijven geplaatst worden. Dit is nog niet nodig geweest bij mij, maar de mogelijkheid is er wel.

De snelheidsoverdracht door deze RAID-5 configuratie, is nog altijd adembenemend. Via het interne netwerk wordt er al snel 100MBps gehaald. (1Gbit netwerk) Dit kan nog vergroot worden door de twee aanwezige netwerkkaarten te bundelen tot 1. Dan is het netwerk nog altijd de botleneck.

Managebility
De beheerbaarheid van dit systeem is zeer groot. Via SSH kan worden ingelogd en verschillende dingen uitgelezen. Via de webbrowser is dit handiger, maar voor de gemiddelde IT'er kan het wel eens handig zijn een aantal dingen te beheren via SSH.

Features
radius: Via RADIUS is het mogelijk om een wireless netwerk of bedraad netwerk om enterprise niveau in te laten loggen op het netwerk. Zo wordt er op 1 centrale plaats gebruikersnaam en wachtwoord bijgehouden, en wordt op de client gevraagd naar deze gebruikersnaam en wachtwoord zodra iemand inlogt op het netwerk.
iSCSI: Met iSCSI is het in bijvoorbeeld virtuele omgevingen een disk beschikbaar te stellen op meerdere servers. Zo wordt het mogelijk om een virtuele server een hogere beschikbaarheid te geven.
AD integratie: Als er een Active Directory beschikbaar is, kan deze NAS hieraan gekoppelt worden. Zo ontstaat er een consistente omgeving waarin gebruikers enkel één maal een gebruikersnaam en wachtwoord hoeven op te geven.
User quota: Het is mogelijk om gebruikers een quota toe te kennen op de NAS. Zodra dit quota bereikt is, zal het niet worden toegestaan om nieuwe bestanden toe te voegen. Dit dient eerst opgeruimd te worden, of een uitbreiding van het quota.

Dit is uiteraard nog maar een kleine greep uit het rijke assortiment van features die beschikbaar zijn op deze NAS.

Het is mij opgevallen zodra ik een wijziging gedaan had op de NAS via SSH, en een reboot initieerde, deze wijzigingen weer ongedaan waren.

Heb jij ook een QNAP Turbo Station TS-459 Pro II?

Hoi is dit je al gelukt?
"Dit kan nog vergroot worden door de twee aanwezige netwerkkaarten te bundelen tot 1. Dan is het netwerk nog altijd de botleneck."

Ben er al maanden mee bezig maar krijg het niet voor elkaar, heb managed switches etc..
(Bijna) Alles al geprobeerd :(

[Reactie gewijzigd door killer2 op 13 december 2012 08:41]

Hoi killer2,

Ik heb dit nog niet gedaan. Ik geloof dat dat gewoon moet werken zonder dat je aan de kant van de switch iets hoeft aan te passen. Althans bij Active Backup, Balance-tlb en Balance-alb. Round-Robin, IEEE 802.3ad, Balance XOR en Broadcast config heb je idd ook nog een managed switch nodig waar het e.e.a. op aangepast moet worden. http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?network.htm Hier staat wat informatie die wellicht handig kan zijn. Suc6!
dankje die heb ik ook al geprobeerd.... maar we geven niet op....