Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC TyTN II NL Zwart Review

Leekah 2 april 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.987 views

HTC TyTN II NL Zwart

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Goede agenda/mailfunctie
  • Veel te tweaken
  • Muziekspeler van HTC is zeer goed
  • Kwaliteit van de telefoon is goed
  • Qwerty-toetsenbord

Minpunten

• Zwakke accu (kan een rom-probleem zijn, accu zelf is niet defect)
  • Slechte video-ondersteuning
  • Speakerfunctie werkt niet goed
  • Bluetooth werkt niet altijd vlekkeloos

Ik beschik over de MDA Vario III, de T-Mobileversie van dit toestel.

Orientatie & aankoop
Ik heb me vrij uitgebreid georienteerd op dit toestel. Ik had hiervoor de HTC TyTN en dit toestel beviel me goed. De uitgebreidere features van de TyTN II wekten mijn interesse voor dit toestel.
Ik heb dit toestel allereerst kunnen uitproberen op mijn werk en was er zeer over te spreken. Vooral het omhoogzetbare qwerty-toetsenbord was ik erg enthousiast over. Uiteindelijk heb ik dus besloten om dit toestel te kopen vanwege de verbeteringen ten opzichte van mijn HTC TyTN en de verbeterde functionaliteit.

Mijn Vario III toen ik 'm net had gekocht. Foto gemaakt met de HTC TyTN

Uiterlijk en functionaliteit
Allereerst het design van het toestel. Hier ben ik erg tevreden over. Ik vind het toestel er stijlvol en modern uitzien. Het toestel ziet er kleiner uit dan het is en de materiaalkeuze vind ik erg geslaagd. Kortom, ik vind het een prachtig toestel.
Het qwerty-toetsenbord werkt prettig. Ik vind het een verbetering om lampjes te hebben die Cap en Fn aangeven en de toetsen zelf drukken erg fijn in. Smsen, e-mailen en het bewerken van documenten is met dit toetsenbord goed te doen.
De andere knopjes liggen voor mij gevoel iets te diep in het toestel. Ik ben er ondertussen aan gewend geraakt maar in het begin had ik regelmatig dat ik mijn scherm uit wilde zetten door middel van de uitknop en dat ik een aantal keer moest drukken voordat ik 'm echt goed ingedrukt had.
Helaas heb ik mijn toestel al een peer keer laten vallen, hierdoor is het scherm behoorlijk beschadigd, dit is natuurlijk niet te wijten aan de telefoon maar meer aan mijn eigen onhandigheid in combinatie met het niet gebruiken van een screenprotector. Deze zal ik dus zeker aanraden aan toekomstige gebruikers van deze telefoon!

Hardware
Camera
Voordat ik de camerafix van HTC had geinstalleerd was de camerakwaliteit echt bagger te noemen. Ik maakte nauwelijks foto's omdat de kwaliteit in vergelijking met mijn oude toestel niet verbeterd was maar juist verslechterd. Ondertussen heb ik de camerafix uitgevoerd en dit heeft zeker voor verbeteringen gezorgd. Waar het eerst vrij lang duurde voordat er uberhaupt een foto werd gemaakt na het indrukken van de fotoknop is dit nu versneld. Het is nog niet optimaal te noemen maar vanaf het moment van indrukken tot de daadwerkelijke foto verstrijken er nu slechts 2/3 seconden. Dit is zeker een verbetering, eerst duurde dit 5/6 seconden.
Een andere verbetering merk ik in de snelheid waarmee het beeld beweegt op het moment dat je de camera beweegt. In eerste instantie ging dit heel erg schokkerig, vooral als het wat donkerder was in de omgeving. Nu gaat dit redelijk vloeiend. Het is nog niet perfect maar het is wel beter.
Een laatste verbetering is de kwaliteit van de foto's zelf. De kwaliteit is niet goed te noemen maar het is nu wel weer leuk om met dit toestel 'kiekjes' te maken. Meer moet je echter niet van dit toestel verwachten. Prachtige foto's zullen het niet gauw worden.
Wat ik een nadeel vind aan de camera is het ontbreken van een lichtje/flitser. Allereerst was dit handig met het maken van foto's maar ik gebruikte het ook altijd als zaklampje en dat mis ik echt!

even een klein voorbeeldje van de camerakwaliteit, het is geen interessante foto verder.

Geluid
Dit is echt weer een enorme verbetering ten opzichte van mijn oude toestel. Als ik een muziekbestand wil luisteren hoef ik niet per se een headset aan te sluiten, de geluidskwaliteit van de boxjes zelf is goed genoeg om niet met pijn aan mijn oren te moeten luisteren. Daar ben ik erg blij mee. De kwaliteit is natuurlijk niet te vergelijken met goede boxen thuis maar het is goed genoeg.

Processor
Deze valt mij eerlijk gezegd een beetje tegen. Alhoewel hij snel genoeg is om na een soft reset alles bij te benen merk ik dat hij na een paar uurtjes gebruik het wat moeilijk begint te krijgen. Dit komt misschien doordat ik mijn toestel zo intensief gebruik oid maar ik baal er wel van aangezien ik elke 5 a 10 uur een soft reset kan uitvoeren.

Videodrivers
De grafische chip die in het toestel zit werkt zwaar beneden de maat. Dit is natuurlijk een bekend probleem van het toestel maar ik wil het toch wel even benoemen. Ik kijk bijvoorbeeld graag youtubefilmpjes op mijn toestel en bij mijn oude toestel was dit geen enkel probleem. Als ik deze twee telefoons naast elkaar leg en op beide hetzelfde youtubefilmpje afspeel gaat dit op de TyTN vloeiend en op deze opvolger schokt het. Zo zijn er nog meer dingen te noemen waar dit invloed op heeft. Voor mij zijn dit soort dingen ook best belangrijk dus ik had dit toestel niet genomen als dit vantevoren bekend was (ik heb 'm vrijwel bij de release gekocht dus er waren toen nog geen gebruikersreviews). Ik hoop dat HTC alsnog besluit om hier in de toekomst een update voor uit te geven zodat dit wel weer goed werkt.

GPS
De GPS-module werkt prima. Ik gebruik dit niet heel vaak, ik heb geen rijbewijs dus echt toegevoegde functionaliteit heeft het niet. Soms vind ik het wel handig, vooral als ik in een vreemde plaats ben en de weg moet zoeken. Google Maps in combinatie met GPS werkt dan ideaal om de weg te vinden, ik heb snel een fix (<1 min)en mijn locatie wordt gewoon accuraat weergegeven.

Batterij
De batterij werkt niet zo geweldig. Ik weet dat, met mijn gebruik, een batterij niet lang meegaat. Ik ben altijd al gewend geweest om bij de diverse HTC-toestellen aan het einde van de dag de batterij echt weer op te laden. Bij dit toestel is de batterij redelijk snel leeg. In eerste instantie was dit al na een uur of 4, na een harde reset gaat hij iets langer mee maar niet langer dan een uur of 8. Ik heb dit probleem vaker gehoord maar tot nu toe alleen op de MDA-versies van dit toestel. Ik wil in de nabije toekomst een andere rom proberen om te kijken of dit een romprobleem is of niet.

Bluetooth
Bluetooth werkt in mijn ervaring niet altijd vlekkeloos. Dit is vooral in combinatie met specifieke devices. Zo heeft hij in de communicatie met mijn oude TyTN regelmatig wat probleempjes (dat ze elkaar niet vinden of weer kwijtraken), maar met andere TyTN's weer helemaal niet. Dit heeft hij ook bij een aantal andere apparaten dus dit zal misschien aan een combinatie van deze twee factoren liggen. Dit probleem speelt ook nog na het uitvoeren van de bluetooth fix die beschikbaar is via HTC.

Software
Software. Er zijn natuurlijk ontzettend veel mogelijkheden met dit toestel. Ik heb het in een paar categorieen onderverdeeld en de software die ik zelf veel gebruik besproken:

internet
Standaard zit op het toestel Pocket Internet Explorer. Dit is een redelijke browser voor websites die bedoeld zijn voor de mobiele telefoon. Zodra er normale websites worden bekeken merk ik echter dat deze browser tekort schiet. Ik gebruik deze browser dan ook niet veel maar heb zelf een Opera Mini browser geinstalleerd. Deze werkt ideaal en hiermee is het browsen dan ook zeer prettig.

De opera mini browser in gebruik :)

Agenda
Ik vind de standaardagenda die op Windows Mobile zit erg prettig. Ik heb diverse andere agenda-applicaties geprobeerd die het allemaal toch niet zijn. Wat ik erg prettig vind aan de standaardagenda is de manier waarop de agendapunten per dag/week/maand/jaar worden weergegeven. De lay-out vind ik mooi en overzichtelijk, op het vandaagscherm kan ik ook voldoende informatie weer laten geven. Daarnaast is het erg makkelijk om agendapunten toe te voegen en hierbij de benodigde informatie te vermelden. Het enige nadeel is het achteraf bewerken van agenda-items, dit kan niet gelijk vanuit het standaardagenda-overzicht.

Office
De office-applicaties gebruik ik niet heel erg veel. Ze werken allemaal opzich wel prettig maar ik ben van mening dat er te weinig mogelijkheid is om een lay-out te geven aan een document. Daarnaast vind ik het scherm te klein om echt prettig documenten te bewerken. Dit doe ik liever op mijn laptop.

Media
De Windows Media Player die standaard op het toestel zit vind ik niet ideaal. Ik vind deze erg onoverzichtelijk en er zitten wat onhandige features op. Zo vind ik het niet prettig dat de muziek stopt met spelen op het moment dat je het beeldscherm uitzet en werkt de playlist ronduit irritant.
De applicatie van HTC zelf, audiobeheer, vind ik daarentegen wel erg prettig om muziek mee af te spelen. Deze heb ik dan ook standaard ingesteld om te gebruiken als ik mp3-bestanden wil beluisteren.
Voor videobestanden en streaming media vind ik dat er standaard geen ideale applicatie op zit. Daarom heb ik hiervoor de mediaplayer TCPMP gedownload. Bijkomend voordeel is dat deze OGG Vorbis bestanden kan afspelen en ik deze zelf regelmatig gebruik.

Vandaag
HTC Home vind ik een erg prettige plug-in. Ik heb hier wel wat aanpassingen in aangebracht door middel van HTC Home Customizer. Het ziet er nu stijlvol uit en ik heb precies de tabbladen die ik veel gebruik en handig vind namelijk: Het standaardtabblad, favoriete personen, weer, muziek, applicaties en geluid.
Ik vind het erg prettig dat er zoveel mogelijk is met het vandaagscherm. Er zijn veel dingen die ik aan/uit kan vinken. Ik wil zelf niet al teveel poespas op het scherm dus met HTC Home, een knop voor de vergrendeling en mijn agenda ben ik klaar.

Mijn Vandaagscherm

Dit is eigenlijk de software die ik het meeste gebruik. De overige software gebruik ik te sporadisch om er een oordeel over te kunnen vellen. Ik ben wel van mening dat het bijna noodzakelijk is om zelf nog programma's te installeren om de volledige functionaliteit van de PDA te kunnen gebruiken. Dit is echter erg makkelijk om te doen onder Windows Mobile. Synchronisatie heb ik niet besproken omdat ik alleen maar gebruik van Linux thuis en nog niet de moeite heb genomen om de synchronisatie software hieronder compatible te maken. Ik synchroniseer wel met een exchange server, dit werkt allemaal prima.

Mijn conclusie
Het is een prima, uitgebreid toestel. Goed te gebruiken als PDA en geschikt voor de verschillende 'standaard'-functionaliteiten. Ga je het toestel echter wat intensiever gebruiken loop je toch tegen wat mankementen aan. Ik zou het toestel nog steeds aanraden aan mensen, ik zou hierbij echter wel aanraden om dit toestel niet te nemen als je waarde hecht aan een goede camerafunctie of (streaming) videofunctionaliteit.

Heb jij ook een HTC TyTN II NL Zwart?

Redelijke goede review, maar ik heb toch wat kanttekeningen.
Zo doe je maar 4 uur met een accu zonder actieve internetverbinding? Dat is alleen mogelijk als je GPS gebruikt, ik red met mijn TyTN II namelijk makkelijk een dag actief internetten via HSDPA. Ik kan me ook niet echt vinden in je verhaal over de camera trouwens, ik ben zeer tevreden over de autofocus functie en bij goed licht maakt de camera prima foto's. Bij slecht licht is foto's maken vrijwel onmogelijk inderdaad, dan zou zo'n flitsertje uitkomst bieden. Wat betreft het uit-knopje, daar heb je helemaal gelijk in.

En ja, het verhaal over de 3d-drivers is alom bekend, daarom spelen de video's zo matig. Hopelijk komt HTC ooit met een firmware-update.
Ja, ik doe inderdaad maar een uur of vier met mijn accu. Ik gebruik ook geen GPS. Ik heb al een kruistest met een andere batterij uitgevoerd maar daarmee heb ik hetzelfde probleem. Maar goed, ik kan net een slecht toestel hebben uiteraard, ik ben echter niet de enige die dit probleem heeft in mijn omgeving.
De camera, ja, ik blijf erbij dat ik de foto's echt slecht vind. Alleen als ik buiten met een stralende zon foto's maak is de kwaliteit ok te noemen naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Leekah op 13 maart 2008 15:18]

Hebben anderen in je omgeving dat dan met TyTN II's of MDA Vario III toestellen? Wellicht dat het een rom probleem is? Ik ken 4 personen met een TyTN II en ik ben nergens dergelijke problemen tegengekomen.
De vario. Het zou best een romprobleem kunnen zijn. Ik wil in de nabije toekomst een andere rom gaan gebruiken, als het inderdaad aan de rom ligt zal ik daar ook een melding van maken.
Er zijn een aantal roms op xda-developers die de batterijduur enorm verlengen, ik gebruik het echter niet ivm garantie. Ik hoop dat het je probleem oplost!
Thanks, ga er toch maar eens naar kijken binnenkort. Moet ik alleen even een pc met windows regelen aangezien ik thuis volledig windowsloos ben ;)
ik mis plaatjes! maar voor de rest goede review!~
waarom besloot je trouwens om de T-Mobile versie gekozen?h

[Reactie gewijzigd door DenTeD123 op 13 maart 2008 11:27]

Heb je wel gelezen??

1ste regel boven de eerste foto:
"Ik heb gekozen voor de T-Mobileversie vanwege de absurd hoge korting die ik hierbij kon krijgen, mijn voorkeur ging uit naar de TyTN II maar ik heb een kosten-batenafweging gemaakt en uiteindelijk dus toch voor de MDA gekozen."
Dit stond er toen de reactie van DenTed123 kwam nog niet in, heb dit later toegevoegd :)
Er is al een tijdje een fix van HTC voor de camera waardoor de kwaliteit van de foto's beduidend beter is.

Aantal opmerkingen op je review:

- Ik mis info waarom je zegt dat de Bluetooth functie niet altijd vlekkeloos werkt. Ik heb ook T-Mobile Vario III en ondervindt met Bluetooth geen problemen.
- Jammer dat je niet ingaat op de software die er op zit.

[Reactie gewijzigd door Nunavut op 13 maart 2008 12:33]

Die fix kan ik helaas niet nakijken momenteel, zit op een werkcomputer en de htc-website is niet goed te bekijken hier :( Ik zag inderdaad in het TyTN II topic dat deze nu ong. een weekje beschikbaar is. Aangezien ik deze nog niet heb uitgeprobeerd kan ik daar ook nog geen oordeel over vellen.

Je opmerkingen heb je een valide punt mee. Ik zal dit zodra ik tijd heb alsnog in de review verwerken, op deze manier is die info inderdaad wat summier.
Thanks voor je reactie!

[Reactie gewijzigd door Leekah op 13 maart 2008 15:18]

Ik denk dat je video problemen opgelost worden, als HTC zijn drivers heeft bijgewerkt.

Hou de site van je leverancier goed in de gaten!
als je zo een slechte accu hebt. Moet je hem retourneren...
Lijkt me nl. niet normaal, en lijkt een productie fout ( overleg met je leverancier)

verder is voor bluetooth error een fix op www.htc.com (wel eerst registreren)

voor de rest prima review....!
Ik ben het met je eens wat de batterij betreft
Ik heb hetzelfde toestel en de batterij is inderdaad erg zwak

@ Feni
weet je zo waar je die roms kunt downloaden
De videoproblemen zijn alom bekend, mijn grootste ergernis blijft dat het gewoon 2 a 3 seconden duurt voordat je scherm van landscape naar normale modus gaat! Bovendien gaat het afsluiten van een programma(kruisje inhouden) ook vaak mis/traag.

Heb hem nu sinds december, hij bevalt prima, maar er blijven die minpunten. Ik kijk regelmatig een film in de bus, maar als ie op 50% staat is ie na 1,5 uur leeg. Zelfs zonder film, maar met radio1 aan via streaming gebeurt dit ook. Vrij matig allemaal.

Voor youtube is er nu de mobiele site, maar 'vTap' werkt ook erg prettig.
Voor films kijken, gebruik een convert programma(Apex) en dan trekt ie t prima!

p.s. ik vind dat activesync veel te vaak opent, om het uur ofzo, is dit te stoppen?
Ja, dat is ook een ergernis inderdaad. Dat was ik echter al gewend van mijn vorige Windows Mobile devices dus ben eraan gewend geraakt ;)

Active Sync kan je minder vaak laten synchroniseren door Active Sync op te starten en te kiezen voor Menu - Schema