BenQ DW1620A, 16x Review

iwaslash 25 april 2005, 248 views

BenQ DW1620A, 16x

Pluspunten

• Over-speed branden werkt ZEER goed
  • Zeer stille brander
  • Slikt bijna alle media

Minpunten

• Traag in het rippen van MP3

Media-foutgevoeligheid Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 4
Leessnelheid Score: 3
Ik gebruik deze brander nu al zo'n 6 maanden en ben er in zijn algemeen erg tevreden over. Wat betreft de leessnelheid heb ik met name in het geval van MP3 rippen wel wat te klagen: daarin is hij echt niet snel. Verder heb ik wat betreft lezen niets te klagen. Het schrijven met deze brander is erg snel, ook de overburn mogelijkheid is erg goed, al hangt het er wel een beetje vanaf welke mediacodes je schijven hebben. Ik heb tot nu toe de beste resultaten behaald met Platinum 8x DVD+R disks met de mediacode RICOH JPNR01. Deze schijfjes konden zelfs zonder veel fouten op 16x in plaats van 8x worden gebrand.

Vergeleken met mijn vorige drives: een philips 2.4 speed en een Plextor CDR 12x brander is deze brander erg stil, hij komt in ieder geval niet boven de herrie van mijn casefans uit! Wat betreft Media foutgevoeligheid: ik heb nog geen problemen ondervonden met deze drive, 8x schijven kunnen (afhankelijk van de mediacode) vaak zonder problemen op hogere snelheden gebrand worden, vaak zelfs op 16x. Ook heb ik al meerdere malen een (licht) bekraste DVD kunnen branden zonder problemen, alleen over-speed branden wil dan niet meer!

Wat betreft mod-baarheid kan ik erg kort zijn: voor deze brander komen regelmatig nieuwe firmwares uit welke erg makkelijk naar de drive te flashen zijn. Met mijn vorige brander (philips) heb ik erg veel problemen gehad tijdens flashen: het werkte simpelweg niet en de drive moest worden opgestuurd naar Philips. Met deze brander nog geen problemen daarmee gehad en nieuwe firmwares geven vaak weer meer copatibiliteit wat betreft over-speed branden en dergelijken

Gezien zijn prijs en de prestaties die dit apparaat geeft is dit een van de beste aankopen op DVD/CD drives gebied die ik ooit heb gedaan. De drive is niet extreem duur en presteert erg goed naar mijn mening.

Heb jij ook een BenQ DW1620A, 16x?