MadCatz Cyborg R.A.T.7 Review

Grootstyr 12 december 2012, laatste update op 1 december 2014, 1.829 views

MadCatz Cyborg R.A.T.7

Een prima muis die goed aan te passen is aan je hand. De muis is wel erg duur en heeft last van het irritante Z-axis probleem waar alle muizen met deze sensor last van hebben.

Pluspunten

• Goed aan te passen aan je hand
  • Feature rijk
  • Precisie knop handig

Minpunten

• Thumb scroll weel op een onbereikbare plek
  • Philips Twin Eye Sensor en bijbehorend Z-axis probleem
  • Duur

Ik ben opzoek gegaan naar een nieuwe gaming muis omdat mijn oude G5 van Logitech kuren begon te vertonen. Onder andere de muisklik bleef af en toe hangen met als enige oplossing een ferme tik met muis en al op de tafel. Het gamen werd onder deze omstandigheden onmogelijk omdat je soms ongewild een volledig magazijn leegschoot.

Na veel zoeken en reviews lezen kwam ik de R.A.T. 7 tegen. De hoeveelheid reviews van de R.A.T. 7 viel tegen, waarschijnlijk door zijn hoge prijs. De reviews die ik uiteindelijk geraadpleegd hebben gingen over het algemeen uit van de oude versie(5600DPI sensor). Ik ben er uiteindelijk maar vanuit gegaan dat de muis buiten de sensor niet veranderd was en heb de R.A.T. 7 Contagion gekocht.

De reden dat ik de duurdere Contagion t.o.v. van de normale gekocht heb is omdat er onduidelijkheid bestond over welke sensor geleverd werd door de verschillende webshops. De goedkoopste webshop die durfde te stellen dat er een 6400DPI sensor in zat was even duur als de Contagion. Wit met blauw vond ik mooier dan het standaard zwart en dus heb ik de Contagion besteld.

De doos
De R.A.T. komt in een mooie doos die je kunt openklappen om de muis te bekijken. Hoe je hierna de doos verder open maakt om de muis er uit te halen is even zoeken.

Eenmaal uitgepakt tref je het volgende aan:
• De muis
• Een doosje met reserve onderdelen
• Een aantal boekjes

Aanpassingsmogelijkheden
Bij mijn oude G5 had ik vaak last van een pijnlijke pink doordat deze continu over de tafel gleed. In de reviews op internet had ik gelezen dat er meerdere 'pinky-grips' meegeleverd worden waarvan een in de vorm van een vleugel.

Ik heb de pinky grip in de vorm van een vleugel direct gemonteerd zodat mijn pink nu op de muis ligt in plaats van ernaast.

Door mijn vrij grote handen heb ik de duim-grip een stukje naar voren moeten verstellen zodat de precision-aim-knop precies onder mijn duim eindigt.

De verstelmogelijkheden zijn gigantisch dus ik kan me ook niet voorstellen dat iemand problemen heeft met de ergonomie van de muis.

6400DPI, Onzin of handig?
Een van de verkoopargumenten volgens de fabrikant is dat de muis 6400DPI ondersteund. Dit zou moeten zorgen voor ongekende precisie. In de discussies op onder andere GoT
wordt echter vaak het argument aangehaald dat 6400DPI de muis zo snel laat bewegen dat het een nutteloze toevoeging is en dat men vaak niet meer gebruikt dan 2000DPI.
Wat hier over het hoofd gezien wordt is dat de DPI van een muis bepaald hoe precies de muis is, en niet hoe snel de muis beweegt. Alleen is het dus noodzaak dat je als je de DPI
van je muis aanpast ook de cursor snelheid in Windows aan te passen. Hierdoor krijg je een preciezere muis zonder dat je cursor vervelend snel beweegt.

6400DPI is dus wel degelijk een toevoeging aan een gamemuis waar precisie altijd een belangrijke rol speelt. Wel moet je je afvragen of je het verschil tussen 3000 en 6400DPI
ook echt gaat merken. Maar een te snel bewegende cursor is dus geen argument.

Ondergrond
De R.A.T. 7 maakt gebruik van de Philips Twin Eye Sensor. De PTE sensor zou preciezer moeten zijn doordat het alle axis apart bepaald. Een van deze axis' is echter de Z-axis, de muis bepaald
dus ook of de muis omhoog en omlaag beweegt, dit zorgt voor verspringende cursors op bepaalde oppervlakte. Op het moment dat je muismat zacht is zal de R.A.T. bij het klikken de cursor
een stukje verplaatsen. Op hoge snelheid instellingen van de cursor kan dit een vervelend resultaat geven: je klikt continu mis.
De oplossing hiervoor is te zorgen dat de muis geen Z-axis bewegingen merkt op het moment dat je klikt, je hebt hiervoor dus een harde ondergrond nodig.

Spook cursor
Los van het feit dat je dus de juiste ondergrond nodig hebt om de muis goed te kunnen gebruiken is de sensor dusdanig gevoelig dat de muis beweegt op het moment dat je je toetsenbord gebruikt om te typen. De minimale trillingen op het bureau die hierdoor optreden zorgen er al voor dat de cursor over je scherm beweegt.

Update:
Op het moment dat je de muis op de tafel zelf legt en dus niet op een zachte ondergrond zoals mijn Steelseries muismat heb je minder tot geen last van een bewegende cursor tijdens het typen.

Drivers en Software
De R.A.T. komt zonder CD met software, in de handleiding wordt gevraagd of je de software en drivers wil downloaden van de website van Cyborg Gaming.
Als je de software en drivers eenmaal gedownload en ge´nstalleerd hebt kun je een profiler opstarten die doet denken aan soortgelijke software zoals Logitech bij zijn G5 levert bijvoorbeeld.

De instelmogelijkheden van de software zijn al minstens zo uitgebreid als de aanpassingsmogelijkheden van de muis zelf. De R.A.T. muis ondersteund drie verschillende modussen. Per modus kunnen de volgende dingen worden ingesteld:

• Vier DPI niveau's
• Het percentage wat de precision-aim-knop minder DPI heeft dan de normale instelling
• Per knop kan ingesteld worden wat de knop moet doen.

Een aantal dingen uit het lijstje hebben verdere toelichting nodig. De Vier DPI niveau's kunnen namelijk onafhankelijk ingesteld worden voor de X en Y richting.

Het toewijzen van acties aan de knoppen van de muis heeft ook enige toelichting nodig, er kunnen namelijk niet alleen standaard acties worden toegewezen maar ook acties die je opneemt met behulp van de macro-opneem modus in de software.

De ergonomie van de muis is erg goed en de aanpassingsmogelijkheden zijn enorm. Hierdoor kun je de muis optimaal aanpassen aan de vorm van je hand en dit levert dan ook een prettige game ervaring op.

De hoge DPI sensor die gebruikt wordt in de muis maakt de muis extra precies en zoals eerder dus aangeven betekend dit niet automatisch dat je cursor ondragelijk snel wordt.

Minpunten zijn er ook, de Philips Twin Eye Sensor die in deze muis gebruikt wordt is erg gevoelig voor bewegingen in de Z richting. Dit levert vervelende situaties op als je bijvoorbeeld typt of als je een zachte muis mat gebruikt.

Al met al is het een hele fijne muis met een aantal minpunten. De vraag is echter wel of je de minpunten op de koop wilt toenemen op het moment dat je 90 euro betaald voor een muis.

Heb jij ook een MadCatz Cyborg R.A.T.7?

Ik neem aan dat de muis met software/drivers (al dan niet meegeleverd/ge´nstalleerd) gebruikt wordt zou je daar nog wat over kunnen vertellen? omdat de drivers/software toch wel een belangrijk onderdeel vormen.

[Reactie gewijzigd door Johan tb op 12 december 2012 15:22]

Ik heb een stukje toegevoegd over de software.
Ik gebruik deze muis (zwarte uitvoering) nu meer dan een jaar denk ik, misschien wel 1,5 jaar.
Buiten de uitermate gevoelige lasers... wat dus irritant kan zijn bij mij resoneerde mijn pc die toendertijd op mijn bureau stond en liet mijn muis 'zakken' . Heb ik eigenlijk over de hardware geen opmerkingen buiten dat het bij normaal gebruik super is.

De software gebruik ik niet, voegt voor mij niets toe die 'slow' button bij de duim heb ik geprobeerd te gebruiken maar doet voor mij niets.. Gevoeligheid kun je toch met de muis zelf regelen.

Ik denk dat je weinig muizen kan vinden met zoveel aluminium/staal er in :)
Op het moment dat ik Ún de drivers Ún de software ge´nstalleerd heb werkt de precision-aim knop bij mij wel. Het is in ieder geval een beetje onlogisch aangegeven want hoe hoger het percentage hoe langzamer de muis gaat met de precision-aim knop ingedrukt.

Ik heb met mijn Steelseries muis mat ook last van het probleem dat de muis zakt, alleen zonder de muis mat heb ik het probleem minder/niet.
ik heb ook een r.a.t. 7, de gewone zwarte wel met nieuwe sensor ook.
ik heb GEEN last van het z-axis probleem gehad..

wel na 1x vallen op de thumbgrip is deze afgebroken, hij is dus absoluut niet duurzaam!

wel een heel fijn muisje.

ik heb hem gelijmt (gewoon vast op een goede positie voor mij) en gebruik hem naast een g9x.. ik moet eerlijk zeggen dat een g9x wel iets preciezer aanvoelt, vooral in snelle fps games kan je beter iets anders zoeken.

de software vind ik wel briljant trouwens, gewoon alle functies werken goed, macro's maken is super makkelijk.

ik zie als negatief punt de duim scroll onbereikbaar? ik denk dat dit een persoonlijk iets is, ik vond hem namelijk wel vrij redelijk bereikbaar

[Reactie gewijzigd door aron225 op 12 december 2012 21:10]