Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

AOC E2357FM RVS Review

Rubman 12 december 2012, 1.290 views

AOC E2357FM RVS

Pluspunten

• Goede prijs
  • Inhoud doos uitgebreid
  • Goede instelmogelijkheden
  • Screen+ zeer handig

Minpunten

• Niet in hoogte verstelbaar, afgezien van voet verwijderen
  • Kantelhoek had groter gekund
  • Bij aanzetten altijd logo in beeld

Eerste indruk en inhoud doos:
De eerste indruk van het scherm is een mooi vormgegeven plat scherm wat zeker mooi gaat staan op de PC tafel. Afgewerkt met RVS wat wel wat gevoelig is voor vingerafdrukken ziet dit scherm er erg mooi uit.
De inhoud van de doos is compleet tot zeer uitgebreid te noemen er zitten naast het scherm met voet en adapter een HDMI, D-SUB, Audio (jack to jack) en MHL kabel in om de monitor op alle mogelijke manieren te kunnen aansluiten.
De installatie is simpel het scherm kan in de voet geklikt worden en door middel van de kabels aangesloten worden waarna hij direct werkt.

Featureset:
Het scherm is redelijk ruim horizontaal kantelbaar om de kijkhoek optimaal te krijgen, het is echter niet draaibaar. De aansluitmogelijkheden zijn D-SUB (VGA), HDMI (2x) waarvan 1 MHL en Audio in en uitgang om externe boxen/Hoofdtelefoon via het scherm aan te sluiten. Je ziet tegenwoordig steeds meer schermen die ook als USB hub dienen en dat had zeker fijn geweest maar niet noodzakelijk. Al met al dus een prima Featureset, het enige wat in mijn situatie mist was DVI, waardoor ik een andere kabel moest kopen om het scherm goed aan te sluiten.
Verder is het scherm zowel met als zonder voet goed neer te zetten, zonder voet geeft een beetje het effect van een grote fotolijst als monitor. Mocht je dus weinig ruimte hebben in de hoogte kan de monitor behoorlijk wat lager gezet worden zonder voet.

Kleurweergave:
Moeilijk voor mij om objectief te beoordelen/vergelijken, maar ik kom van een oude TFT af, dus ik ben redelijk onder de indruk. Duidelijk meer kleur en minder flets. vele jaren verder in techniek is natuurlijk ook niet niks. Wel heb ik de settings door middel van een online kalibratie wat aangepast om de kleurweergave naar mijn wens te krijgen. na deze kalibratie zijn de kleuren uitstekend en zeer levendig.
Dat de kleuren bij een grotere kijkhoek vervagen, wat bekend is met TN panelen. het is echter in mijn geval niet van toepassing aangezien ik alleen voor het scherm ga zitten en niet vaak met meerdere mensen er omheen.

Ghosting:
Wat ik heb kunnen ondervinden is er geen last van ghosting tijdens het spelen van snelle FPS spellen, met een reactietijd van 2ms had ik dit ook niet verwacht.

Pixeldefecten:
Deze heb ik niet ondervonden, daarbij geeft AOC een pixelgarantie, helaas slechts categorie 1. (Dit valt mij vaker op en gezien de lage defecten van tegenwoordig verbaast het mij dat er nog vrij weinig garantie in categorie 0 valt)

Instelmogelijkheden en Software:
Het scherm word bij instalatie direct goed herkend door windows en behoeft eigenlijk geen verdere driver instalatie, toch kan de extra software best handig zijn.
De standaard instelmogelijkheden van het scherm zijn uitgebreid, zo kan via het menu de helderheid, kleurweergave en verdere basis instellingen prima veranderd worden.
De knoppen zijn aanraakgevoelig en dat is zeker in het begin wat wennen en soms zoeken aangezien ze bij zwak licht wat moeilijk te zien zijn. De power knop heeft wel een duidelijk reliŽf dus is zelfs in het donker als je de plaats redelijk weet goed te vinden.
AOC levert een CD mee met hierop de gebruikershandleiding en wat extra software voor de monitor.
Screen+, hiermee kan het scherm softwarematig opgedeeld worden in meerdere schermen (zoals je zou hebben met 2 of meer fysieke schermen) Dit is tot 4 schermen in te stellen. Het is even wennen, aangezien het toch niet echt is als meerdere schermen, maar het is zeker handig te noemen zo kan je een word document vastpinnen op scherm 1 en andere relevante date op het andere scherm.
I-menu, dit bevat dezelfde instelmogelijkheden als het OSD van het scherm, het is echter met de muis te bedienen wat het geheel wat makkelijker maakt. Deze kwam wel eerst in het Chinees in beeld ondanks de Engelse installatie taal, dit was makkelijk te wijzigen in het menu zelf wat gelukkig met duidelijke iconen werkt.
E-saver, een power functie voor het scherm wat instelt hoe het scherm zich gedraag bij het uitzetten of in sleep mode zetten van de PC. In mijn ogen vrij nutteloos aangezien Windows dit zelf ook kan controleren, het kan elkaar dus alleen maar gaan bijten.
Het is jammer dat bij het aanzetten van het scherm altijd het AOC logo vrij lang in beeld moet staan voor daadwerkelijk de desktop te zien is.

Conclusie:
Dit scherm is prima te noemen voor een Led scherm met TN paneel, wie meer kijkhoek en kleur echtheid wil zal toch naar een IPS kijken.
De featureset is uitstekend voor de prijs. Veel kabels mee geleverd, dat heb ik minder mee gemaakt.
De instelmogelijkheden zijn uitgebreid en voldoen voor dagelijks gebruik meer dan voldoende. Wel is aan te raden hem goed in te stellen en hier echt even tijd voor te nemen om het maximale eruit te halen.
De extra software is fijn voor het instellen van het scherm en zeker het Screen+ is een uitkomst voor mensen die geen ruimte hebben voor meerdere schermen maar wel de functies hiervan willen gebruiken.

Heb jij ook een AOC E2357FM RVS?

Mooie review,

Zelf zou ik voor een paar euro meer de Dell u2312HM halen. IPS monitor en lagere input :)

Verder zouden wat foto's wel op zijn plaats zijn van de monitor.

[Reactie gewijzigd door Salmon op 12 december 2012 15:10]

Foto's probeer ik zo snel mogelijk te maken. Hij staat inmiddels in een bureau wat afgesloten kan dus mooie overzicht foto's worden wat moeilijker.

Deze monitor zou bij een reguliere aankoop niet mijn eerste keus geweest zijn (puur omdat ik het merk niet echt ken), maar bij een mooie aanbieding van iBood besloot ik de gok te wagen.

Kan zeggen dat het me niet tegenvalt, al kan dat bijna niet afkomend van een oude (targus) geloof ik met een verhouding van 5:4 en max resolutie van 1280x1024.
Wil graag even reageren. Goede review, erg duidelijk en overzichtelijk. Nou staat in de specificaties van deze monitor dat er ook DisplayPort input in zit. Dit is volgens mij (en volgens deze review) niet het geval. Jammer, want ik heb deze net besteld in de veronderstelling dat er wel deze DisplayPort aansluiting aan zat.
Ik ben geen DisplayPort tegen gekomen. Enkel HDMI (MHL) en VGA