Specificaties HTPC, 1 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Epsilon EC-HTPC-1 Review

nils_vdg 13 februari 2013, 8.931 views

Epsilon EC-HTPC-1

Pluspunten

• Goedkoop
  • Nette kast

Minpunten

• Voelt niet solide aan bij demonteren
  • Voor het demonteren van de kap moeten er 10 schroeven los
  • Kwam bij mij met een lichte beschadiging uit de doos
  • Geen drivers mee geleverd

Hier even een korte foto-review.

De beoordeling die ik hier doe berust op het unboxen van de Epsilon HTPC, ik maak de review omdat het aan foto's verder ontbreekt op internet.

Van een afstandje is het een mooie kast. Van dichtbij voelt hij wat minder solide aan. Helaas is de lak van 1 van indicatie lichtjes beschadigd (zie foto's). Het is echter zo minimaal dat ik hem er niet voor ga omruilen.

De kast heeft weinig inbouw mogelijkheden. Slechts 1 x 5.25" bay en 1 x 3.5" bay.
Die ga ik beiden benutten, en daarnaast komt er wel nog een SSD bij. Ik ga nog even uitvogelen waar, waarschijnlijk monteer ik die onder de 3,5" bay.
De SSD kon helaas alleen geplaatst worden tussen de 3.5 inch bay en de voeding in.. Mijn kast is daarbij goed vol geworden, maar met goede koeling geeft dit geen problemen en aan de buitenkant zie je het toch niet..

Er is slechts ruimte voor 1 fan (80 of 120 mm). Als je geen insteek slots gebruikt zou je aan de achterzijde nog een fan bij kunnen plaatsen.

Verder vind ik het gewoon een fraaie kast. Zeker in een HTPC opstelling misstaat hij absoluut niet, zeker niet voor dit geld.

Voor zover ik nu kan beoordelen krijg je gewoon waar voor je geld. Natuurlijk zijn er betere kasten, maar die zijn een stuk duurder.

Mijn setup voor deze kast wordt:

Asrock FM2 A85X Extreme 4-M (Mini ATX)
AMD A10 A5700
Corsair Vegeance DDR3 1600 8GB
LG Blu-Ray writer
Intel Postvile X-25M 80GB SSD
Seagate Barracuda 7200.14 3TB

Voeding moet ik nog aanschaffen, wordt waarschijnlijk een 250Watt SFX voeding.
Seasonic SS-250SFD Active PFC

Voeding is de be quiet! SFX Power 300 Watt geworden

Update:
Met een micro ATX bord past er alleen nog maar een 80mm fan in.
Met een mini ITX bord past er wel een 120mm fan in.

Er zit WEL een afstandsbediening bij, die werkt ook met de meeste applicaties, er zit helaas echter geen driver software bij voor de AB.

Ik gebruik een 80mm case fan + Scythe Big Shuriken 2 Rev. B.
Die CPU koeler past zonder problemen. Het voordeel van de BIG is dat hij op een lager toerental kan draaien als de 100mm uitvoering waardoor je een stillere setup kunt bouwen.

Heb jij ook een Epsilon EC-HTPC-1?

Hoi,

Allereerst dankjewel voor dit review. Het is een mooi kastje en ik ben van plan deze ook te kopen. Maar, ik vroeg me af, hoe hoog jij de ruimte voor de CPU-koeler inschat? De koeling die ik zou willen gebruiken is 70 mm hoog en de website heeft niet echt duidelijk specificaties.

Alvast bedankt
Heb er zelf nu een Scythe Big Shuriken 2 Rev. B. in gemonteerd. (60mm hoog)

Deze past prima, alleen ga je veel groter, dan komt de bovenplaat van de kast dusdanig dicht op de koeler te staan dat hij weinig ruimte heeft om zijn lucht nog ergens vandaan te halen (of weg te blazen als je de + en - omdraait).

Een 70mm hoge fan past zeker wel, maar dan zit er denk ik max 0,5mm tussen je fan en de bovenkant van de kast over hebt..
Deze moet er anders ook niet voor onder doen :p.

Wel goed dat dit kastje ook verkocht wordt zonder zo'n (brol)voeding :). Ik denk dat ik mij deze ga aanschaffen ;).

Hartelijk dank voor de review!

Noeg een vraagje nils, Heb jij nog plaats voor een 120mm fan als je moederbord ge´nstalleerd is? Of valt dit moederbord over de mountholes voor de 120mm fan en past er enkel nog een 80mm in?

edit: Ik zit nog met een vraagje, die 5.25" bay die langs buiten beschikbaar is, dat is toch een slim line, of vergis ik mij? dit: http://azerty.nl/8-1087-8...-5-fancontroller-sne.html zal er wel niet in passen zeker?

[Reactie gewijzigd door teddysleep op 6 januari 2013 09:48]

@teddysleep

Volgens mij is de 5.25"bay geen slim line.. alleen door de lay-out van het frontpanel zal de fancontroller niet gaan passen.. of je moet hierin willen gaan zagen :) .. maar ik denk niet dat dat de bedoeling is..
Geen slimeline.
120mm fan past alleen icm mini ITX, met micro ATX alleen 80mm fan mogelijk..
Nee, zagen ga ik er niet meteen in doen :p.
Maar nu je het zegt, het lijkt wel zo ;) full size vanbinne slimsize vanbuite :o

u nog te weten komen of er een 120mm fan inpast met mijn moederbord dat 21.3 cm lang gaat zijn :o
Heb mn review even aangepast..

Een 120 mm fan past alleen bij mini ITX
Bij Micro ATX is alleen een 80mm casefan mogelijk.
@nils_vdg

Bedankt voor deze korte review... dit is zo te zien dezelfde kast die onder andere namen ook verkocht wordt.

Wat ik mij afvroeg is of hier nu wel of niet een AB met IR ontvanger bijgeleverd wordt?
Als je de foto's bekijkt zie je dezelfde afstandsbediening die ook bij de techsolo en de ms tech zit...
Er zal dus wel een afstandsbediening bij zitten...
Zit de afstandsbediening er standaard bij, dit kan ik nergens terug vinden op diverse webwinkels.

Mooie kast voor het geld :)
kijk 3 posts hoger...
Yep, daar staat er zal wel een afstandsbediening bij zitten.
Of hij er ook daadwerkelijk bij zit staat nergens.
Het zou wel handig zijn als de maker/eigenaar van de Epsilon hier een duidelijk antwoord op geeft. Zoals Wilco het al zegt, je kan het nergens letterlijk in schrijven terug vinden. Noch bij de fabrikant noch bij de leverancier.

Dus:
Ja, er zit een afstand bij
of
Nee, er zit geen afstand bij
Wel AB, maar geen drivers...

Als iemand de drivers heeft (bijvoorbeeld van de MS Tech), kan iemand mijn dan aub een linkje sturen? ;)
Ik lees net hier: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=139466&page=2 , dat bij de Techsolo kloon (en misschien ook bij MS-Tech, Novatech en Epsilon?) de CIR header op het moederbord niet gebruikt hoeft te worden. Wel een USB header die met het frontpanel verbonden kan worden, Kennelijk kan deze ook de signalen van de IR-ontvanger doorsturen. Ik vermoed dan ook dat Windows (of een ander OS) de IR afstandbediening als USB device zou moeten zien.

[Reactie gewijzigd door Bitpusher3 op 25 februari 2013 15:07]

Ik weet niet welk OS je gaat gebruiken maar als het een Windows MCE compatible afstandsmeting is dan heb je geen drivers nodig.
Zelf heb ik een HP afstandsbediening met losse IR ontvanger via ebay
http://www.ebay.nl/itm/Ge...nters&hash=item3ccd6f2a11 gekocht en die werkt gewoon onder Windows met XBMC en de varianten Openelec, XBMCbuntu zonder dat ik drivers moest installeren.

[Reactie gewijzigd door fs_46 op 27 februari 2013 14:30]

Allereerst goede review!

Ik heb de kast ook sinds enige weken in bezit en op zich geen spijt (en wat dan nog, voor deze prijs kun je geen spijt hebben lijkt me).

Voor wie het horen wil of nog wat bevestiging zoekt:

De remote wordt out of the box ondersteund in Linux (recente versie met kernel 3.x) en werkt goed met LIRC, geen drivers nodig.
XBMC werkt ook maar behoeft wel wat instellingen met enkele knopjes (= configuratie in keymap, niet voor noobs!)

Helaas vind ik persoonlijk de remote slecht reageren (vanuit een hoek van ~ 45 graden reageert 'ie al niet meer), zeker in vergelijking met mijn oude kast (Antec Veris) is dat waardeloos. Daar vind ik graag nog een truuk op (printplaatje met IR omwisselen oid)

[Reactie gewijzigd door noopie op 4 maart 2013 02:49]

Even een vraag: verdwijnt de optische drive achter dat zwarte klepje? Of zit die in het zicht??