Asus N56 Series N56VM-S4032V Review

Dorstlesser 12 december 2012, 1.379 views

Asus N56 Series N56VM-S4032V

Pluspunten

• Ongebreideld multitasken
  • Goed beeld en goed geluid
  • Fijn toetsenbord
  • Lange stand-by tijd, snel terug uit stand-by
  • Goede support
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• Trackpad/touchpad werkt niet altijd soepel
  • HDD is duidelijke bottleneck
  • Grafische kaart kan toch erg heet worden.

Ik was op zoek naar een laptop voor intensief gebruik thuis en op het werk; voornamelijk om op te werken en media te spelen.

N.B. Het gaat hier om een versie van de n56 met i7 3610QM, 6gb 1600MHz RAM en Geforce GT 630M.

Eisen

- Goede allround prestaties, met name vloeiend multitasken belangrijk.
- Ergonomisch, dus o.a. groot en goed scherm, goed toetsenbord.
- Full HD scherm

Minder belangrijk waren grafische prestaties, aangezien ik niet veel game of andere grafische toepassingen draai. Batterijduur was ook niet erg belangrijk aangezien ik 'm meestal zou inpluggen.

Keuze

Ik had me voorgenomen een zaterdagje te spenderen aan het uitkiezen van de laptop. Op Tweakers zag ik meteen dat deze bovenaan stond in de best buy guide. Het leek idd precies waar ik naar op zoek was; nieuwe Ivy Bridge Core i7 die goed uit de tests kwam en zelfs redelijk zuinig was, 1600MHz geheugen erin, goed beeldscherm, goed toetsenbord. Daarbij zou het geluid bovengemiddeld moeten zijn, wat me als muziekliefhebber ook wel interesseerde. Grafisch is het geen hoogvlieger maar dat moest ook niet. Belangrijk was ook de prijs die binnen m'n budget viel (830 euro toen) en de mogelijkheid om later het geheugen nog uit te breiden en een SSD te installeren om de levensduur te verlengen. M'n eerdere ervaringen met Asus waren ook erg positief dus ik heb niet lang nagedacht en meteen besteld.

Eerste indrukken
Mooie laptop, niet al teveel bloatware. Wel een volle zaterdag bezig geweest al m'n software en instellingen over te zetten, maar dat is nou eenmaal zo (volgende keer maar eens een drive-image maken). Goede presentatie en documentatie door Asus.

Beeld
Prima; ik heb de indruk dat kleuren, ondanks instelpogingen, net ietwat aan de koele kant blijven, maar dit valt hoogstens op wanneer ik er een ander scherm naast zet; om eerlijk te zijn ben ik nog steeds altijd blij verbaasd over het levendige, heldere beeld als ik een goeie kwaliteit HD film of clip bekijk.

Geluid
Er wordt dus een klein 'sub'woofertje bijgeleverd. Natuurlijk is het volume hiervan zeer beperkt (er is geen 'punch') maar het tilt wel de onderkant van het spectrum mooi op. Ook zonder sub is het geluid prima. Zonder twijfel het beste wat ik al uit een laptop hoorde. Op maximaal volume treedt wel wat vervorming op uiteraard.

Prestaties
Ik heb dus geen zin of tijd in benchmarks. Over het algemeen ben ik zeer tevreden. Multitasken in W7 is een droom. Ik gebruik Aero Peek constant (win+tab), met een tiental tabbladen open in firefox, tiental pdfjes open, onenote, excel, illustrator, foobar, matlab, explorer; alles klettert in razend tempo voorbij als ik op die tabknop ram; echt een verademing ten op zichte van m'n eerdere machines die ik met een nauwer budget aanschafte. Het is duidelijk dat de HDD de bottleneck is; het openen van applicaties neemt wel wat tijd in beslag.

Ergonomie
Het chiclet toetsenbord werkt heerlijk en is over het algemeen ruim opgezet. Alleen de pijltjestoetsen zijn wat klungelig klein. Ik ben minder te spreken over de touchpad/trackpad; de gevoeligheid is niet erg goed gecallibreerd; voor kleine aanrakingen is hij overgevoelig, terwijl soms klikken wat teveel inspanning vraagt. Gelukkig voor mij werk ik toch altijd met een muis.

Bouwkwaliteit
Goed. Stevig plastic aan de onderkant, aluminium top. Als je boven op de klep drukt, in het midden (op het Asus logo, zogezegd) geeft de klep wel wat mee, en dit is denk ik het zwakste punt in het ontwerp. Redelijk stevig, maar ik zou er niet mee gaan gooien.

Warmte en geluid
In eerste instantie had ik het idee dat deze laptop altijd zeer koel bleef, tot ik er voor het eerst een game op speelde die grafisch wat veeleisender was. Portal 2 pusht de grafische kaart hier redelijk en deze wordt dan ook snel gloeiend heet. Zonder de grafische kaart, ook bij CPU intensieve toepassingen zoals video conversies e.d. wordt hij echter nooit opvallend warm. Verder vind ik 'm persoonlijk ook aangenaam stil.

Batterijduur
Vier uur is veel. Niet bijzonder dus. Kan wel 8 dagen op standby.

Stand-by modus
Een functie die ik hier voor het eerst echt leer waarderen. Hij kan dus 8 dagen op stand-by op een volle accu en volgens Asus zou je in 2 seconden vanuit standby terug op je bureaublad moeten zijn. Naar mijn ervaring kan dit al in 1 seconde. Ipv het beeldscherm uit te zetten (wat ik vroeger bij laptops deed om wat batterij te sparen af en toe), ram ik hier gewoon op de stand-by knop, zelfs voor korte pauzes in het gebruik werkt dit prima. Fijne optie die imo het vermelden waard was.

Support
Heb tweemaal van de online support service van Asus gebruik gemaakt. Heb twee keer een vraag gemaild en binnen twee dagen had ik een volledig antwoord van iemand met kennis van zaken. Plusje voor Asus hier.

Samengevat
Een zeer gebruiksvriendelijke laptop met veel power voor een redelijke prijs.

Heb jij ook een Asus N56 Series N56VM-S4032V?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de meerwaarde van foto's niet zo inzie. Ik heb geen goede camera, en al had ik die, dan kon ik nog niet zulke duidelijke foto's maken als de fabrikant zelf aanbiedt.

Als mensen nog specifieke vragen over gebruikservaringen hebben, dan zal ik die uiteraard zo goed mogelijk proberen te geven.
Mooie review, misschien zouden wat screenshots en foto's van de laptop nog het verhaal wat verder verduidelijken.

1 ster for now
mooie review. dank

heeft hij ook een backlid toetsenbord?
Jep; met drie licht intensiteiten; hij kan ook gewoon uit. Als schuin naar het toetsenbord kijkt (zoals bij normaal gebruik) piepen de lampjes wel iets onder de toetsen uit. Wat mij betreft niet ergerlijk.