Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys X3000 Annex B Review

mrmartijn 10 december 2012, 457 views

Linksys X3000 Annex B

Pluspunten

• wifi is stabiel

Minpunten

• webinterface zit vol bugs
  • dhcp werkt niet goed
  • statische routes werken niet
  • lan en wifi kunnen niet communiceren
  • rommelt met http verkeer

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb deze modem/router gekozen als vervanging van een Thomson ST780 in een computerwinkel. Het netwerk is niet echt ingewikkeld maar er is wel een VPN tunnel waar een statische route naar toe moet. Tijdens het installeren van de router kwam ik er achter dat de meeste instellingen in de webinterface niet kloppen met wat ze echt doen.

De eerste instelling was DHCP uitzetten om dat er al 2 DHCP servers in het LAN zijn. nu zijn er 3 opties voor DHCP: Enabled, Disabled en DHCP Relay. Blijkbaar als je DHCP op disabled zet gaat de dhcp daemon niet uit op de router maar blokkeerd de router ALLE dhcp requests op het netwerk. met DHCP relay kan ik wel zorgen dat er een DHCP server uit het lan gebruikt word. helaas kan er maar 1 gekozen worden dus geen redundacy meer.

Toen de statische route aanmaken voor de VPN tunnel. is erg simpel in te stellen alleen kun je niet een lijst zien van alle statische routes die zijn ingesteld. De route heeft een uurtje gewerkt en toen stopte de VPN tunnel opeens met werken. Alle routes staan er nog wel in maar ik kan niet meer verbinden met het andere subnet. na het verwijderen van de statische routes en daarna werkt het weer... voor 1 uur. geen oplossing dus. Ook het upgraden naar de nieuwste firmware bied hiervoor geen oplossing. toen maar de server als gateway ingesteld voor het netwerk, ook weer opgelost.

Toen kwam de volgende klacht: kan niet meer op websites inloggen. na wat debugging met wireshark tot de conclusie gekomen dat alle cookies uit de HTTP requests verdwijnen. Hiervoor zit een instelling in de firmware onder het tabblad "Beveiliging" . alleen stond de firewall en het cookie filter uit dus dat kon het probleem niet zijn. als test toch de firewall weer ingeschakeld, nog steeds geen cookies. Daarna cookies filteren ingeschakeld bij het webfilter en spontaan werken alle websites weer. Toch staat er in de handleiding voor dat vinkje: "Dit filter blokkeert cookies. Cookies zijn kleine bestanden die door websites op uw computer worden opgeslagen en worden gebruikt wanneer u deze websites bezoekt.". weer een bug in de webinterface dus.

Toen het laatste wat nog aan de gang geholpen moest worden: draadloos internet. Het internet werkt prima, kon alleen niet verbinden met de webmail. na nader onderzoek blijkt dat ik via het draadloos internet helemaal niet kan verbinden met apparaten op het LAN. na wat zoeken op het cisco forum blijkt het dat wifi en lan in een andere firewall zone zitten. vandaar ook de DHCP relay optie. helaas heb ik nog geen oplossing kunnen vinden om lan met wifi te verbinden.

Voor de rest kwam ik er met een hex editor achter dat de firmware hoort bij een arcadyan router. dus dit lijkt meer op een arcadyan router met een cisco/linksys stikkertje erop.

Heb jij ook een Linksys X3000 Annex B?