Specificaties Losse body, 12,3MP sensor - Bekijk alle specificaties

Nikon D300 Zwart Review

bos 12 maart 2008, 1.196 views

Nikon D300 Zwart

Pluspunten

• Solide bouw, accurate, snelle AF en tracking, met 6 frames/seconde snel genoeg voor de meeste toepassingen. De buffer is groot genoeg, zeker als in jpg wordt geschoten.

Minpunten

• Live view is zeer beperkt bruikbaar door problematische AF modus.
  • AF finetunen werkt wel, maar is geen alleskunner.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Voor gevorderde gebruikers een prachtige camera om mee te werken.
Allereerst door het gewicht (beetje massa is prettig) en de ergonomie. Veel van de bedieningselementen zitten op vertrouwde plek.

De mogelijkheden zijn natuurlijk oneindig wat accesoires betreft. Zelf heb ik een 70-200VR, een 17-50 en een klein 35 mm objectief. Met een grip (model MB-D10) is de camera veel beter in balans, ook met zwaardere objectieven. Het pop-up flitsertje is hooguit geschikt voor wat inflitsen op max. 2m afstand, maar voor meer mogelijkheden heb je als snel een systeemflitser als de SB600 of 800 nodig.

De kleur, contrast en veel andere settings zijn zeer nauwkeurig en uitgebreid te tweaken en in shooting banks weg te schrijven. Zo heb je voor bepaalde omstandigheden snel de ideale settings te pakken.

Het unieke kenmerk van de D300 is de AF correctie. Hiermee kun je front of backfocus corrigeren. Dit werkt wel, maar stel je er bij zoomobjectieven niet veel van voor. Een correctie voor dichtbij en één brandpunt, kan volledig mis zijn voor veraf en een ander brandpunt. Dit is meer te wijten aan de lenzen, niet aan de D300. Deze unieke functie zou echter geen reden moeten zijn voor aanschaf.

De handleiding is een roman van ruim 400 pagina's. Zeer uitgebreid en helder geschreven, maar de omvang geeft wel aan dat dit niet bepaald een beginnerscamera is.

Heb jij ook een Nikon D300 Zwart?

waarom is de batterij lager beoordeeld? Is de accu minder goed? Verder goeie review op zich.
Ik merk met mijn D300 dat ik per batterij (EN-EL3e) gemiddeld een foto of 200 kan maken (als ik dat al red), terwijl het op mijn D70 over de 1000 foto's is. Geen idee waar dat aan kan liggen, de instellingen die ik gebruik, komen voor een groot deel overeen.
Edit: Reply op Sophietje

[Reactie gewijzigd door R_Rabbit10 op 12 maart 2008 17:06]

Komt dit niet door het gebruik van de Live View? Ik kan me voorstellen dat zo'n functie absoluut stroom vreet.

Als je live view altijd uit hebt staan is het inderdaad vreemd dat de accu zoveel minder lang mee gaat.
Nee, liveview gebruik ik niet. Instellingen zijn verder vrijwel identiek, alhoewel ik het lcd venster iets korter de foto laat zien in mijn D300 dan in mijn D70....
vreemd, maar goed om te weten wel..
Ik vind de batterijduur zeer goed.
Ik kan op 1 lading 1000 foto's maken. Dwz: 3x scherpstellen per foto, camera continu aan (6 uur) en steeds lang foto's terugkijken en verwijderen.

Ik heb zelfs laatst 1500 foto's op 1 batterij gemaakt.