Lian Li PC-61 Zwart Review

satcp 13 november 2006, laatste update op 17 november 2015, 12.288 views

Lian Li PC-61 Zwart

Pluspunten

• Sober en klassiek uiterlijk
  • Volledig uit aluminium
  • Zeer degelijk gebouwd
  • Hoge afwerkingsgraad zonder scherpe randen
  • Veel inbouwruimte
  • Zeer toegankelijk dankzij duimschroeven en hoed ontworpen uitneembare tray en cages
  • Zeer geschikt voor case modders
  • Goed uitgekiende airflow

Minpunten

• Sober en klassiek uiterlijk
  • Haal die poetsdoekjes maar boven: Elke vingerafdruk is zichtbaar
  • Bij gebruik van alle vier koelfans op volle kracht is de kast verre van stil
  • Power en schijfactiviteit leds zijn veel te fel

Lian-Li PC-61 nader bekeken

De PC-61 is een van de vele kasten uit het productgamma van Lian-Li, maar valt op door het bijzonder sobere uiterlijk. De PC-61 is het zwarte broertje van de verder identieke PC-60.

Materiaal en bouwkwaliteit

De Lian-Li PC-61 is een midi tower gemaakt uit aluminium. Waar bij heel wat aluminium kasten de voorzijde slechts uit plastic bestaat (eventueel wel met een aluminium deurtje ervoor) is dat bij deze kast niet het geval. De Lian-Li bestaat nagenoeg volledig uit aluminium - zo ook de voorzijde. En waar sommige fabrikanten duidelijk besparen op de dikte van het aluminium kun je dat van de PC-61 zeker niet zeggen. Als je al eens een Thermaltake Tsunami aluminium kast hebt vastgenomen, dan valt meteen op hoe dun het aluminium daar is. Zelfs zonder kracht te zetten kun je bij zulk een kast het frame en de zijpanelen aanzienlijk buigen. Al op het moment dat je de Lian-Li uit de doos neemt merk je dat het hier anders is. De kast weegt bijzonder zwaar voor een aluminium kast van die afmetingen. Een nadere inspectie maakt duidelijk dat Lian-Li heel wat dikkere aluminium platen gebruikt dan de meeste andere merken. Dat vertaalt meteen in een vrij solide aanvoelde kast.

Afwerkingsgraad en installatiecomfort

De afwerkingsgraad is zeer hoog. Nergens zul je scherpe randen vinden aan of in de kast en alles is voldoende stevig uitgevoerd. De meeste zaken zijn makkelijk en zonder schroevendraaier te bereiken dankzij duimschroeven. De kast voorziet in een degelijke en goed ontworpen uitneembare moederbord tray zodat het moederbord, de processor en de insteekkaarten veel comfortabeler gemonteerd kunnen worden buiten de kast. Interessant daarbij is het feit dat de kabelwirwar die dient voor het aansluiten van de powerknop, resetknop, power-on-led,... voorzien is van een tussenstekker. Hiermee is het gepriegel om het aansluiten van deze zaken eindelijk verleden tijd. Nu kun je de kleine afzonderlijke stekkertjes reeds buiten de kast aansluiten en hoef je eens de moederbord tray gemonteerd is enkel nog de tussenstekker ineen te klikken. Een detail, maar toch eentje dat velen zeer zullen weten te waarderen. Jammer en een gemiste kans is het feit dat de kabels van de front USB-stekkers niet zo'n tussenstekker hebben.

Ook het monteren van harde schijven of diskettestations in de 3.5" racks is zeer eenvoudig daar de racks makkelijk uit de kast genomen kunnen worden. Dit is overigens zo gedaan dat dit steeds mogelijk is met een reeds gemonteerd moederbord. Bij sommige kasten dient de 3.5" rack naar binnen geschoven te worden om te verwijderen waar mogelijk componenten van het moederbord in de weg zitten. Bij de Lian-Li schuift alles weg van het moederbord.

Vormgeving

Voor sommigen zal de vormgeving van de PC-61 als saai en te klassiek overkomen. Dat is misschien wel waar, maar er zijn nog steeds veel mensen die van een neutrale en sobere kast houden. De PC-61 schreeuwt niet om aandacht met grillige vormen en kleurige lampjes. Dat heeft de Lian-Li niet nodig. In een oogopslag maakt de Lian-Li zonder poespas duidelijk dat het om een bijzondere kast gaat. De kast straalt letterlijk degelijkheid uit. Doch, door het klassieke ontwerp past de kast op vrijwel elk bureau zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn.

Aan de buitenkant is het aluminium van de PC-61 brushed (mat geborsteld) en zwart geanodiseerd. Je kunt in één oogopslag zien dat het om een alumium kast gaat, waar dat bij heel wat andere aluminium kasten vaak niet het geval is doordat deze met hoogglanslak gespoten zijn. Een vervelende eigenschap van brushed aluminium is dat vingerafdrukken meteen zichtbaar zijn, zeker voor de chips-eters onder ons is een poetsdoekje bij de kast geen overbodige luxe. Daarnaast is aluminium niet erg krasvast. Dit is geen kast waar je je sleutels op legt of die je los in het koffer van de auto meeneemt naar lan-parties!

De PC-61 heeft geen deurtje waarachter de drives verborgen kunnen worden. Dat betekent dat cd/dvd-romspelers of -branders steeds in het zicht zitten. Je kunt heel wat drives nu wel in het zwart krijgen (of zelf spuiten) maar een plastic frontje in een strak aluminium voorkant is echt niet mooi. Lian-Li biedt wel aluminium frontjes aan die passen op een aantal drives, maar dat betekent weer extra uitgaven voor een toch al niet goedkope kast.

De handige tweakers onder ons zullen geneigd zijn om een stealth mod toe te passen. Hierbij zitten de drives onzichtbaar verborgen achter de afdekplaatjes. Op het eerste zicht lijkt het dus alsof er helemaal geen drives in de kast zitten. Doch, bij een druk op zo'n afdekplaatje schuift de cd-romspelerlade netjes open. Zo wordt het uiterlijk van de kast niet verstoord door eventueel lelijke drives. Het diskettestation is wat moeilijker om discreet weg te werken, maar meer en meer computers worden zonder diskettestation gebouwd.

Interieur en inbouwruimte

Wanneer we de binnenkant van de kast bekijken dan valt op dat door de interessante layout van de kast zeer veel ruimte beschikbaar is in de in principe van afmetingen bescheiden kast. De kast voorziet in vier externe 5.25" bays, drie externe 3.5" bays en maar liefst 5 interne 3.5" bays. Full size ATX-moederborden (12"x9.6") passen probleemloos in de kast, maar voor extended ATX bordjes (12"x13") zul je toch moeten uitkijken naar de full tower versie van deze kast; de PC-71. Voor de meeste mensen zal de PC-61 echter ruimschoots voldoende ruimte bieden. Zelfs voor kleine RAID 5 arrays biedt de kast genoeg plaats.

De kast heeft geen geleiderails voor de montage van de drives. Dat is misschien wat vreemd bij een kast in deze prijsklasse, maar vaak zorgen imperfecties in het railssysteem en de kast ervoor dat drives gemonteerd met rails niet 100% recht zitten. Ik heb onlangs een ThermalTake kast gemonteerd waarbij 2mm verschil tussen de linker- en rechterrails was. Dat leidde natuurlijk tot een drive die langs een kant een beetje uit de kast uitstak. Misschien wil ik teveel perfectie, maar zo'n zaken mogen niet voorkomen bij kasten in deze prijsklasse. Wanneer de drives geschroefd dienen te worden, dan kun je eventuele afwijkingen nog bijsturen. In de Lian-Li passen de drives gewoonweg perfect. Geen lelijke spaties of scheef gemonteerde drives.

Koeling

De interne 3.5" drive cage is zo geplaatst dat deze recht voor de twee 80mm inlaatfans van de kast ligt. Dit zorgt voor een optimale koeling van de harddisks. Er dient wel opgemerkt te worden dat wanneer vijf harde schijven gemonteerd zijn in deze rack de tussenruimte erg klein is zodat de luchtstroom tussen de schijven aanzienlijk belemmerd wordt.

Naast deze twee onderaan-voorin geplaatste inlaatfans beschikt de kast ook nog over twee 80mm uitlaatfans; eentje onder de voeding die de warme lucht van de processor kan wegnemen en eentje in de bovenkant van de kast om de stijgende restwarmte weg te nemen. De inlaatfans zijn voorzien van een simpel maar afdoend stoffilter. De twee inlaatfans zijn tevens met de hand in snelheid regelbaar naar mate van de benodigde koeling. Waarom enkel de inlaatfans regelbaar zijn is me een raadsel. Ook jammer is de keuze voor 80mm fans daar deze doorgaans meer lawaai produceren dan 120mm exemplaren. Met alle vier fans draaiende op volle kracht is de kast alles behalve stil te noemen, maar met de twee uitlaatfans na wat geknutsel op 7V en de inlaatfans op de laagste stand valt de geluidsproductie erg mee.

De echte stilte-freaks zullen de fans waarschijnlijk wel vervangen door fluisterstille exemplaren van Papst, of zelfs waterkoeling. De royale ruimte in de kast leent zich trouwens ideaal voor waterkoeling. Wanneer de interne harddisk rack verwijderd wordt kan een volledige waterkoelingsset in de kast ingebouwd worden. Toch zullen de meesten uit praktische overwegingen eerder de grotere PC-71 opteren voor waterkoeling.

Case modders

Ook case modders kunnen hun hartje ophalen bij deze kast. Door de ruimte is er veel plaats om attributen te monteren en de knap afgewerkte binnenkant mag best gezien worden door een raam in het het zijpaneel. Lian-Li verkoopt ook een versie van de kast voor de minder handige case modders waarbij reeds een raam gemonteerd is, maar de echte case modder trekt daar natuurlijk z'n neus voor op: Haal die Dremel maar boven! Het aluminium laat zich makkelijk bewerken maar is voldoende dik zodat het niet gaat 'golven' als je wat kracht zet met je gereedschap. Door de vele egale platte vlakken is er veel plaats waar de case modder zijn creativiteit op los kan laten.

Op Gathering of Tweakers vind je in het case modding subforum heel wat gemodde Lian-Li kasten waaronder enkele zelfs reeds in de prijzen zijn gevallen.

Voeding

Of beter gesteld; welke voeding? Lian-Li is een van de fabrikanten die nooit voedingen bij hun kasten levert. Voor sommigen is dat misschien een minpunt, maar in mijn opinie is dit hoe een kast geleverd dient te worden. Nu kun je tenminste zelf kiezen welke voeding erin komt. De ene zweert bij Antec, de andere bij Enermax en sommigen vinden een gewone merkloze voeding mogelijk al voldoende. Beter zelf de kwaliteit van de voeding in de hand hebben, dan een of andere onbekende voeding erbij geleverd krijgen. Natuurlijk betekent dit wel weer een extra uitgavenpost.

Toch wat kritiek

De PC-61 is voorzien van een blauwe power led en een rode schijfactiviteit led. Hier toch wel een punt van kritiek. Deze leds zijn veel, maar dan ook veel te fel. In het donker kunnen ze een kamer verlichten zodat je ziet waar je gaat. Heb je de kast op je bureau staan dan kant het licht bijzonder storend in de ogen schijnen. Maar je moet natuurlijk geen tweaker zijn om een stukje papier tussen de leds en het raampje in de kast zodat de lichtopbrengst tot realistische proporties wordt teruggebracht.

Samen met de lawaaiproductie met de fans op volle kracht zijn dit zowaar de enige serieuze minpunten aan deze kast en beide zijn relatief eenvoudig te verhelpen.

Samengevat is de Lian-Li PC-61 een zeer complete, netjes afgewerkte en bovenal zeer degelijke aluminium kast voor zij die op zoek zijn naar een kast met een klassiek design. De prijs schrikt menigeen misschien wel af gezien het feit dat de kast zonder voeding geleverd wordt, maar in de opinie van deze reviewer is de kast z'n prijs meer dan waard. Denk je toch dat de PC-61 midi-tower te klein is voor je noden, dan kun je de Lian-Li PC-71 overwegen. Hetzelfde uiterlijk, maar dan in maxi-tower formaat. Helaas ook wel voorzien van een maxi-prijs...

Hoe dan ook is de Lian-Li PC-61 een kast waaraan je gewoonweg geen miskoop kunt doen. Als je het design mooi vindt zul je ver moeten zoeken om een betere kast te vinden.

~[UPDATE] Ik heb de algemene beoordeling van de kast van goed naar zeer goed verzet. Een kast als deze verdient niets anders.

Heb jij ook een Lian Li PC-61 Zwart?

Wat mij zoveel stoort aan deze kast is de plastic stripje aan de bovenkant van de voorkant. Ik vind het echt een hele grote misser van deze verder prachtige kast! :7
Dat is inderdaad wel jammer, maar wel begrijpelijk gezien het productieproces. De frontplaat wordt geplooid, hierdoor krijg je de zacht aanvoelende ronding aan de zijkanten van de frontplaat. Als men dit ook bij de boven en onderzijde zou toepassen (wat perfect mogelijk is), dat zou er een lelijke open rand ontstaan tussen de weggevouwen zijkanten en de boven- en onderkanten. Dit zou wel op te lossen zijn door dit dan weer te lassen. Maar aluminium lassen is moeilijk (dus duur), en bovendien zijn de aluminiumlassen meestal bijzonder dik en lelijk zodat er ook veel schuurwerk aan zou zijn. Dat zou de kast nodeloos veel duurder maken.

Natuurlijk had men wel aluminium afdekplaatjes kunnen gebruiken... Dat had inderdaad wel knapper gestaan, maar dat zouden relatief moeilijk te maken stukken zijn. Bij plastic kan men dit gewoon spuitgieten en het ziet er goed uit. Bij aluminium ligt het allemaal net wat moeilijker.

Als we dan echt tot in de details de negatieve puntjes willen bespreken, dan zou ik ook nog willen toevoegen dat de power en reset knop eveneens in plastic zijn en gerust in aluminium mogen worden uitgevoerd (maar dat zijn bewegende onderdelen waardoor de zwarte geanodiseerde laag waarschijnlijk snel zou verslijten aan de randen en - in een zwarte kast - lelijke blanke aluminium randen zichtbaar zouden worden). Ook jammer is het feit dat de fansnelheidregeling in het frontpaneel is ondergebracht. Dit is iets waar je eigenlijk nooit of zelden aan moet komen, dus dat had gerust heel discreet binnen in de kast of achter de frontplaat (ze kan er toch eenvoudig af) verborgen kunnen worden.

Maar in mijn opinie zijn dit negeerbare details gezien de prijs van de kast. Als je de kwaliteit en het gebruik van plastic onderdelen van de PC-61 vergelijkt met die van de slechts weinig goedkopere aluminium ThermalTake Tsunami Dream, dan zul je moeten toegeven dat Lian-Li een voortreffelijk product op de markt heeft gezet. Natuurlijk zal er altijd wel iets zijn om over te vitten :)
Super survey :D

Ik heb deze kast al een aantal jaren geleden aangeschaft (ik meen in 2002 voor bijna 300 gulden geloof ik...). Bij mij zit de fansnelheidsregeling dus wel achter het frontpanel, dit is bij de recentere versies van deze kast dus gewijzigd :P
Verder echt een topkast waar ik nog steeds heel tevreden over ben. Begin volgend jaar staat er een nieuwe pc op de planning, en die bouw ik gewoon weer in deze kast. De losse onderdelen verkoop ik wel weer!
Mijn enige minpunt zijn de lawaaierige fans, waar ik binnenkort ook eens wat aan ga doen.
Bedankt voor de deze (nette) review, zelf zat ik ook aan deze kast te denken, maar dat gaat dus niet meer gebeuren.
Waarom niet? Welke punten bevallen je niet? Niet dat ik je wil dwingen om deze kast te kopen, maar mede-eigenaars van Lian-Li kasten kunnen beamen dat de bouwkwaliteit en afwerking tot de absolute top behoort. De enkele minpuntjes moet je er dan maar voor lief bijnemen. Overigens zijn de meeste minpunten voor een tweaker zonder twee linkse handen makkelijk te verhelpen.
Je stelt het uiterlijk als negatief punt. Maar dit is juist heel persoonlijk. Ik heb dezelfde behuizing, maar vind het strakke uiterlijk juist één van zijn pluspunten.

Een aander nadeel zijn de te korte kabeltjes voor de powerknop, hdd-led etc. Als ik de harddisktray eruit haal en er onvoorzichtig weer in zet, dan trek ik die kabeltjes los...

/offtopic: ik wil mijn zijpaneel met window (gebrusht alu, dus niet zwart) graag ruilen voor een zijpaneel zonder raam. Mocht iemand die willen ruilen, mail naar luuknouwen [at] student [dot] kun [dot] nl
Als je goed had opgelet dan zou je gezien hebben dat "Sober en klassiek uiterlijk" bij zowel de positieve als de negatieve eigenscahppen staat. Puur omdat over smaak niet te twisten valt. Persoonlijk vind ik het design van de Lian-Li kasten bijzonder geslaagd. Voor mij is een sober en klassiek uiterlijk een must voor een kast en dat maakt de Lian-Li dan ook mijn favoriete kast.

Maar ik ken genoeg mensen die de kast saai en oudbollig vinden. Dat is hun smaak. En omdat dat ook geen negeerbare groep is heb ik die eigenschap eveneens als negatieve eigenschap neergezet.

Je moet voor jezelf uitmaken of je de kast mooi of lelijk vindt...

De kabeltjes mogen misschien aan de korte kant zijn (alhoewel ik daar niet echt een probleem mee heb gehad), dankzij de tussenstekker maakt dat niet uit. Je kunt gewoon de moederbord tray uit de kast nemen zonder de kabeltjes van het moederbord los te maken. Je trekt dan gewoon die tussenstekker uit.

Misschien dat u een oudere revisie hebt van de kast waarbij die tussenstekker nog niet voorzien was?
Ik weet niet precies welke versie ik heb/of ik een oudere versie heb. De behuizing zat bij een systeem dat ik tweedehands voor mijn vriendin heb gekocht (daarom zit er ook een window bij dat ik liever niet heb).

Degene van wie de kast eerst was heeft met de bekabeling lopen klooien en heeft de stroomdraad voor de voorste fans veranderd. Helaas heeft hij dit niet erg goed gedaan. Zodra er druk op de kabels komt te staan verliest de stekker zijn contact en krijgen de fans geen stroom. De kabels, die van de voorkant van de behuizing naar het moederbord lopen, zijn aan de korte kant en deze zorgen voor druk op de stroomkabel voor de fans.

Met andere woorden, de te korte kabels voor de powerled, powerknop en resetknop zorgen ervoor dat mijn voorste fans uitvallen. Dit is gedeeltelijk de schuld van degene die de bekabeling heeft vervangen en gedeeltelijk de schuld van de te korte kabels naar het moederbord...

Ik ben zelf zeer tevreden over de behuizing en het is een zeer grote verbetering als men het vergelijkt met mijn vorige no-name kast. De nieuwe versie is nog beter doot het gebruik van 12 cm fans i.p.v. 8 cm. Een aanrader voor ieder die een stijlvolle goed afgewerkte behuizing wil!

Dat het uiterlijk zowel bij de positieve als bij de negatieve punten stond had ik niet gezien. Mijn excuses daarvoor...

Ps, ik heb wel een tussenstekker.
Ik heb zelf een PC65, die is bijna hetzelfde. Ik persoonlijk vind Lian Li cases erg aantrekkelijk. Juist omdat ze zo strak en afgewerkt zijn. Ik zie het dus als een pluspunt (strak design = klasse). Geen fratsen, Lian Li!
Het is een mooie kast, vooral als je hem voor een prikje onbeschadigd kan krijgen voor 100¤, maar ik heb een witte pc nu. En om dan van wit naar zwart over te stappen want ik ga dat niet overspuiten. Kost me dat dus lekker veel geld :(
Ik zie er maar vanof totdat ik de lotto win :D
De kast bestaat ook in een blanke aluminium uitvoering - de PC-60. Dat is natuurlijk nog geen wit, maar het zou in mijn opinie bijzonder jammer zijn om deze kast te schilderen. Schilderen/spuiten geeft nooit hetzelfde strakke effect als blank aluminium of zwart geanodiseerd alumium (en eerlijk gezegd weet ik niet of er andere kleuren dan zwart geanodiseerd kunnen worden op aluminium - ik heb het alleszins nog nooit gezien).
Alluminium kleurige cases zijn ook geanodiseerd. en er zijn veel meer kleuren mogelijk. geel, groen, blauw, rood, paars e.d. alleen kost je dit wel veel geld. tenzij je connecties hebt.
zeer behulpzame review alleen zie ik geen feauteau's.
maar een beetje googlen doet natuurlijk wonderen
Het was me niet helemaal duidelijk of ik niet-zelfgemaakte foto's mag uploaden. Dan zou ik bijvoorbeeld foto's van de Lian-Li website kunnen uploaden.

Maar ik zal binnenkort wel even de tijd nemen om zelf een aantal foto's te maken van de kast. Ik bouw binnenkort toch weer een pc'tje met die kast dus kan ik lekker wat kiekjes schieten :)

[Update] Ik heb ondertussen de tijd genomen om enkele foto's online te zetten die een redelijke impressie van de PC-61 zouden moeten geven.
Goed verhaal zeg over de kast. B-)
Wat de twee leds betreft. Ik heb zelf een Lian Li PC6070. En ook mijn ledjes zijn een nachtmerrie. Dikke vlekken in je oog als je erin kijkt 8-). Ik heb er een post-it briefje tussen gedaan maar wel 3x dubbel gevouwen. Het rare is dat Lian-Li er ook erg groot op gaat. Met in de reclame "SUPER BRIGHT LEDS" alsof je er blij mee moet zijn. :?
Ik ben het helemaal met je eens. De LEDs zijn te fel - zo fel zelfs dat de blauwe LED het na enkele maanden al voor gezien hield. Ik vraag me af of de stroomvoorziening nog per moederbord (Asus P4PE) varieert.

Heb er nu zelf een minder fel exemplaar ingezet.

Nog een puntje van kritiek: de ventilatoren. Ik heb ze stuk voor stuk door stillere exemplaren vervangen.