Logitech LX5 Optical Cordless Mouse Review

uncle_sjohie 12 maart 2008, laatste update op 12 maart 2008, 675 views

Logitech LX5 Optical Cordless Mouse

Pluspunten

• Niet al te duur
  • Ligt lekker in de hand (maar is erg persoonlijk)
  • Doet lang op 1 setje batterijen

Minpunten

• Geen echte

Na mijn vorige Logitech muis wilde ik toch wel graag een draadloze, en aangezien ik als linkshandige niet echt al te veel keuze heb, kwam ik al snel op deze LX-5 uit.

*** De verpakking ***
Dit is de standaard Logitech muis verpakking, en het is een soort van kartonnen display doos, met een stuk transparant plastic waar de muis zelf achter zit. Je kan hem vrij gemakkelijk openen na het verwijderen van 1 strookje plakband, en dan vouwt alles gemakkelijk uit elkaar. In de verpakking vindt je het volgende:

- Logitech LX5 Cordless Optical Mouse
- Draadloze ontvanger
- Cd met SetPoint software
- Installatie gids
- USB-naar-PS/2-adapter
- 2 AA-batterijen
Dit is keurig voor elkaar, bij sommige van hun nieuwere muizen zit er geen CD met software meer bij meer bij, en moet je eea downloaden, maar in dit geval hoeft dat gelukkig niet.

*** Techniek & layout ***
De muis is een optische & draadloze muis, wat inhoudt dat hij gebruik maakt van een onzichtbare infrarode lichtbron in plaats van een balletje aan de onderkant, en een radio verbinding in plaats van een snoer. Bovenop zitten 2 grote muisknoppen, met hier tussenin het scrollwiel, wat zowel horizontaal als verticaal kan scrollen. In het verlengde hiervan zit een klein ledje, die aangeeft of de batterijen leeg zijn. Onderop zit een uitsparing waar de infrarode lichtbron zit, en hier zit ook de zogenaamde connect knop, om hem te kunnen laten zoeken naar de ontvanger, mocht hij deze niet automatisch vinden. Daarnaast zit er een aan/uit knop, en een knop om de lichtbron op onzichtbaar te zetten. De muis is van hard blauw/grijs plastic gemaakt (op de foto hier is de muis wit, maar er is dus ook een andere kleur), en het scrollwiel is van een lekker stroeve rubberachtige substantie gemaakt, waardoor je er lekker veel grip op hebt.

*** Installatie ***
Dit is vrij simpel, je sluit de ontvanger aan op een vrije USB poort, of met het verloopstukje op een PS/2 poort (dit laatste heb ik gedaan), doet de batterijen in de muis en je zet de PC aan. Vervolgens zal windows melden dat hij een nieuwe muis heeft gevonden, en krijg je de mogelijkheid om eea nog wat in te stellen, hierna is alles in principe klaar voor gebruik, maar als je de SetPoint software installeert krijg je nog een scala aan mogelijkheden, dus dat is zeker wel de moeite waard. Naar mijn idee is de belangrijkste reden om de software te installeren het gebruik van de horizontale scroll functie, dat is erg makkelijk met te brede webpagina's of plaatjes, en went heel erg snel mag ik wel zeggen. Verder kan je met de software eventueel ook nog de dubbelklik snelheid aanpassen, en de snelheid van de muisbeweging, maar dat is meestal iets wat men eenmalig instelt.

*** Ergonomie ***
Dit is natuurlijk iets zeer persoonlijks, en je moet wel kunnen werken met de ietwat scherpe randen en hoekige vormen, maar aangezien ik hem uitgeprobeerd heb in de winkel wist ik hoe hij aanvoelde, en ben ik er dan ook zeer over te spreken. Hij is niet echt zwaar, en ik kan hem dan ook zonder al te veel inspanning bewegen, maar het voelt allemaal niet tÚ licht aan, dus ik heb hem goed onder controle. Min dagelijkse gebruik is eigenlijk nooit meer dan drie a 4 uur, dus hoe hij aanvoelt na echt langdurig gebruik (8+ uur/dag) kan ik niet zeggen, maar gezien mijn bevindingen verwacht ik hier (voor mijzelf tenminste) geen problemen mee, maar bij twijfel zou ik er toch even eentje proberen te lenen oid, aangezien hij door zijn wat aparte vormen niet echt een allemansvriend is.

*** Dagelijks gebruik ***
Ik gebruik hem inderdaad dagelijks, voor alle werkzaamheden die je maar op de PC kan doen, dus simpel surfen, wat GIS werk voor de zaak, fotobewerking, tekstverwerking en af en toe een spelletje. De sensor van de muis heeft een nauwkeurigheid van 800dpi, en alhoewel dat op het moment niet meer het hoogst haalbare is, is het naar mijn idee zeker voldoende, ik kan me niet herinneren dat ik ooit ergens naast klikte oid, dus dan ben ik verder dik tevreden. De batterijen gaan echt maanden mee, Logitech zelf claimt tot 8 maanden, maar dat is wel heel optimistisch, mijn GP 2500 mAh batterijen houden het ongeveer 4½ maand vol bij een paar uur intensief gebruik per dag, en dat is naar mijn idee keurig voor elkaar. Ikzelf heb hier en daar de instellingen wat aangepast aan mijn persoonlijke smaak (oa de dubbelklik snelheid en de versnelling) en nu werkt hij echt heerlijk. De muisknoppen hebben een lekker "aanslag", je voelt echt dat je wat aanklikt, zonder dat het zwaar gaat, en het scrollwiel werk via een soort van tandjes, waardoor je het scrollen goed kan doseren. Het horizontale scrollwiel heeft dit niet, zolang je hem naar links of rechts gedrukt houdt blijft hij scrollen, maar dit had ik na een paar keer oefenen snel in de vingers, en dan werkt het behoorlijk intu´tief. Hoewel je het niet al te vaak nodig hebt kan dit laatste echt makkelijk zijn, en mis ik het soms gewoon op de zaak. In mijn opstelling heb ik de lichtbron op "onzichtbaar" staan, dus dan zie je geen (hinderlijk) rood licht meer onder de muis wegkomen, en aangezien dit tot zo ver ik heb kunnen waarnemen geen effect heeft op de prestaties, blijf ik hier ook bij. De ontvanger staat in de hoek van mijn bureau, op ~75 cm van de muis, en dit werkt prima, dus met het bereik van de ontvanger zit het ook wel snor. Hij is bij mij nu ruim een jaar in gebruik, en ik heb nog geen slijtage waargenomen, dus met de duurzaamheid en betrouwbaarheid zit het ook wel snor.

*** Conclusie ***
Ik heb "mijn" muis gevonden, hij ligt lekker in de hand, is zuinig met zijn batterijen, en heeft een paar handige extra functies. Hij is met zijn Ą 26.99 die ik er voor betaalde eentje uit het middensegment, maar ik heb het idee dat de prijs/kwaliteit toch wel wat beter is dan van bijvoorbeeld trust, labtec of sweex etc. Al met al van harte aanbevolen dus!

Heb jij ook een Logitech LX5 Optical Cordless Mouse?

Ja het is een geweldig goede muis daar hij het goed deed op mijn gladde witte kunststoffen tafelblad. Geen andere muis kon dat, en zonder mat.

MAAR HELAAS: na enkele maanden werd het bereik heel klein: hij doet 't alleen binnen 10 cm van de ontvanger (zelfs met nieuwe batterijen)!
(dus maar weer een muismat en een gewone draadloze muis gebruikt)
Is dit een bekend probleem?