Synology DiskStation DS1812+ Review

ptheborg 10 december 2012, 2.012 views

Synology DiskStation DS1812+

Pluspunten

• Prijs per ruimte voor een harddisk
  • Software
  • Community
  • Software updates (DSM en pakketten)
  • Ondersteuning Apple Time Machine funcionaliteit

Minpunten

• Plastic harddisktrays (but I do'nt care)
  • Karige hoeveelheid schroefjes

De DS411+ heeft jaren trouwe dienst geleverd (4 schijven). Schijven raken uiteindelijk vol. Keus is dan om er een naast te plaatsen. Ik heb gekozen voor vervangen voor een model met 2x zoveel ruimte qua schijven, de DS1812+. Een machine met ruimte voor 8 harddisks (maximaal 4 * 8 = 32TB).

Zeer te spreken over de winkel waar ik deze gekocht heb mymediacenter.nl, snel en zeer goed verpakt verzonden, maar dit terzijde.

TLDR versie: zeer goed product, je zult er geen spijt van krijgen.

Trays
De DS1812+ is, zoals ik van Synology gewend ben een mooi product. Om te zien en om te gebruiken (het OS erop). Behalve de harddisktrays, deze zijn van plastic. Dit vind ik niet heel erg maar het geeft een goedkoop gevoel. Qnap producten schijnen robuuster aan te voelen. My interesseert dit echter niet aangezien ik niet dagelijks mijn DiskStation aan het strelen ben maar bij het inbouwen van harddisks valt dit wel op.

Het inbouwen van harddisks gaat een stuk eenvoudiger dan bij mijn DS411+. Dit komt door de harddisktrays. Erop duwen -klik- uitnemen, harddisks erin, schroeven maar. Terugklikken et voila. Dit systeem schijnt hotswappable te zijn wat inhoud dat je de schijven terwijl de machine draait eruit en erin zou moeten kunnen doen. Niet geprobeerd omdat dit enkel in een situatie van een falende schijf zou zijn.
Hoeveelheid meegeleverde schroefjes is aan de zuinige kant, ik begrijp dat het wereldwijd crisis is maar toch.

Extra geheugen
Bij aanschaf direct het extra geheugen van 2GB erbij besteld. Hiervoor moet het DiskStation open geschroefd, iets wat normaal niet hoeft vanwege de trays. Eenvoudig te plaatsen aangezien het SODIMM is, laptop geheugen. Klik klaar. Kast dicht en draaien maar. Geen idee of dit veel verschil maakt maar ik redeneerde als volgt: 2GB geheugen, kosten van 47,50 EU, dit kan er dan ook nog wel bij. Ik kan me wel zo voorstellen dat als je op het DiskStation veel services draait dat je er verhoudingsgewijs steeds meer profijt van zult hebben.

RAID configuraties
Synology biedt hun eigen Synology Hybrid RAID aan dat flexibel om kan gaan met verschillende schijfgroottes in eenzelfde volume zonder dat er ongebruikte ruimte overblijft. SHR en SHR2, respectievelijk 1 of 2 schijven die mogen uitvallen zonder gegevensverlies. SHR wordt standaard gekozen in de wizard dus even opletten en je keuze bewust maken voordat je het volume vol gaat zetten met bestanden.
De standaard RAID configuraties worden natuurlijk ook ondersteund zoals RAID0, 1, 5, 6 en 10.
Mooie raid rekenmachine: http://www.synology.com/support/RAID_calculator.php?lang=nld

De software
Zeer te spreken over de webinterface van het linux gebaseerde OS waar Synology apparaten gebruik van maken. Het fijne ervan is dat je ook ssh kunt gebruiken om ernaar toe te gaan en zaken van de commandline te regelen, erg fijn.

Zeer veel pakketten beschikbaar en ze werken allemaal voortreffelijk.
Zie voor een overzicht van de pakketten hun website: http://www.synology.com/dsm/dsm_app.php?lang=nld

Naast de pakketten op het DiskStation zijn er tevens door Synology tal van apps in de iTunes app store te downloaden die aansluiten op deze services, zodat je overal in het huis hem kunt besturen, foto's kunt bekijken, muziek luisteren etc.
Je kunt natuurlijk ook je router zo instellen zodat je DiskStation vanaf buitenshuis bereikbaar is.

Er schijnt ook een levendige community te zijn waarin allerlei pakketten beschikbaar zijn niet officieel door Synology ondersteund. Zoals sabnzbd, ik heb dit echter niet geprobeerd.

Synology is bij mij bekend als partij die hun oudere producten blijft voorzien van updates. Dit houdt in nieuwere OS versies en nieuwere pakketten versies. De DS411+ is 2 jaar oud en ik kan haar nog steeds voorzien van nieuwe versies als ze uitkomen en dus van nieuwe functionaliteit genieten.

Time Machine
Yep, Synology heeft sinds DSM 3.2, het OS waarop DiskStations draaien, ondersteuning voor Apple's Time Machine. Je kunt meerdere MacBook Pros / iMacs van dezelfde Time Machine share gebruik laten maken, alsof ze op een "Apple" Time Machine zijn aangesloten, maar dan een met veel meer ruimte en een met gegevensbescherming (RAID) i.t.t. Apples Time Machine waarin 1 HDD zit, slecht gekoeld en snel stuk gaat ;) (ik spreek uit ervaring helaas).

Uitbreidbaarheid
Je kunt het DiskStation voorzien van 2x een DX513, in zo'n apparaat kunnen weer 5 harddisks zodat je in totaal op 18 schijven uit kunt komen. Als je dan schijven gebruikt met de maximale ondersteunde grootte van 4TB kun je in totaal op 72TB uitkomen! Niet geprobeerd maar ik ga er vanuit dat de 2 eSATA aansluitingen prima werken.

De prijs kan aan de hoge kant lijken, echter als je berekent hoeveel dit apparaat kost per harddisk is hij relatief goedkoper als modellen met minder plaats voor HDDs.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1812+?

@takker die worden wellicht als die uitkomen ondersteund door een firmware upgrade. Dat was ook met de 3TB en 4TB schijven zo.
Jouw theorie klopt, als je SHR of SHR2 gebruikt kun je steeds een schijf vervangen en laten rebuilden en uiteindelijk het volume expanden.
Vraagje: Heb je de schijven uit je oude DiskStation gemigreerd of heb je die er nog steeds naast staan?
Heb zelf mijn oude DS508 naar een DS1812+ gemigreerd wat als een zonnetje ging, maar kwam er bij het uitbreiden van het volume daarna achter dat'ie met 7 schijven van 3TB in SHR over een limiet van 16 TB per volume heen loopt. Nu dus maar 6 slotjes beschikbaar in het gemigreerde volume en de twee extra slotjes voor een tweede volume opgezet.

[Reactie gewijzigd door Caseman op 9 december 2012 18:40]

Nee heb er nieuwe schijven ingezet.
Ben uberhaupt niet op de hoogte van een 16TB limiet i.c.m. SHR. Is dat zo?
Ik heb hem op RAID6 staan 8x3TB = 24TB, maar effectief 16.09TB te gebruiken door de RAID 6.

Kreeg je dan een melding dat hij het volume niet verder kan uitbreiden o.i.d.?
Ja, gemigreerde set van 5 x 3 TB uit de DS508 kon ik maar een extra schijf bijhangen en niet de drie die ik voorzien had. Is inderdaad wel SHR, volgens de fora een beperking van een of andere driver die in SHR gebruikt wordt.

"Normale" RAID-volumes zouden die beperking niet hebben, staat ook in de verkoopblurp van Synology dat er "Petabytes" aan opslag mogelijk zijn. Ze liegen niet, maar je moet wel je huiswerk doen ;(

Maar goed, SHR is weer veel eenvoudiger uit te breiden (zolang het kan), voorlopig kan ik weer een beetje vooruit en nu maar hopen dat het in een firmware upgrade opgelost wordt.

[Reactie gewijzigd door Caseman op 9 december 2012 19:23]

Klopt het dat in volume beheer hij aangeeft dat je gebruik maakt van EXT3 als file system?

Heb het nog even onderzocht. Onderstaande gevonden. Ik neem aan dat de DSM versie die je initieel op je DS508 gebruikte DSM 3.1 of lager was. Ik weet dat er op mijn DS411+ in den beginne DSM 2.2 opstond geloof ik.

Het blijkt dat vanaf DSM 3.2 het uitbreiden naar volumes groter dan 16TB mogelijk is. Zie laatste bericht in de link.

Dit is ook logisch aangezien voor DSM 3.1 en lager EXT3 de standaard was. Vanaf DSM 3.2 blijkbaar EXT4. Volume limiet van EXT3 is in elk geval 16TB en dit moet je dan wel gebruiken aangezien support voor ReiserFS niet meer geboden wordt sinds DSM versie 2.3 of 3.0.

Bedankt voor het linkje, maar daar staat hetzelfde als wat ik ondervond: Als je in een keer een volume > 16 TB aanmaakt gaat het wel (niet geprobeerd dus, maar jij wel), maar als je een bestaand volume < 16 TB wil uitbreiden stoot je je hoofd aan 16 TB.

Filesystem is EXT4, bij de weg, dus daar ligt het niet aan.

Voor wat ik in een ander forum (sorry, ben linkje kwijt) las ligt het aan het feit dat het een SHR volume is.

Ik weet trouwens ook niet of je dan wel in één keer een 16+ TB SHR volume aan kan maken of dat je eerst (zeg) RAID-5) aan moet maken en dat later naar SHR moet/kan omzetten. Terug kan in ieder geval niet ;(
Misschien moet ik er nog een 1812+ en acht schijven bijkopen en het uitproberen :)
Hmmm ik denk dat het heel iets anders is. De duurdere rackspace modellen van Synology daar staat expliciet op de website: "Tot 424 TB van de totale opslagcapaciteit3, is de RS10613xs+ ontworpen om mee te groeien met bedrijven en kan naadloos en eenvoudig worden uitgebreid naar een enkel volume tot 108TB."

Hier zeggen ze dus dat hoewel er 424TB in kan, 1 volume maximaal 108TB kan worden bij uitbreiden.

Zou het niet kunnen zijn dat we hier niet te maken hebben met een EXT4 filesystem limiet (1 ExaByte) en ook niet met de e4fsprogs limitaties (die inmiddels hopelijk verholpen zijn) maar dat het simpelweg te maken heeft met:
1. Ruwe processorkracht voor snelheid
2. Geheugen (RAM) om de RAID uitbreiding te bewerkstelligen

De duurdere modellen zijn namelijk voor zien van XEONs en RAM dat uitgebreid kan worden tot 8GB etc.

Ik redeneer nu vanuit hetgeen ik aanhaalde van de website. Een nieuw schoon volume aanmaken groter dan 16TB i.c.m. een expansion module DX513 is dus geen probleem zolang je hem nieuw aanmaakt en er dus geen data heen en weer geschoven hoeft te worden (minder RAM nodig, minder cpu power nodig?).

Ik ben zo nieuwsgierig naar dit punt dat ik ook een ticket in hun support system heb geschoten, kijken wat zij zelf zeggen :)

[Reactie gewijzigd door ptheborg op 10 december 2012 17:05]

Als je met een oude DSM je SHR hebt aangemaakt loop je inderdaad tegen die 16TB grens aan. Vanaf DSM 3.2 of 4.x is die limiet weer opgehoogd of niet aanwezig vziw.
Heb bericht terug.

.....mailversatie.....
Mijn vraag
"Do I understand you correctly that there is no 16TeraByte volume limit for a single volume on my DS1812+ ?

It is really the mysterious 16TB limit which I'm curious about because I can't find anything about this on the Synology website except this in some old release notes: http://www.synology.com/releaseNote_enu/DS1010+.php?lang=us

Can you explain to me if there is a limit?

Thank you in advance."

Officieel bericht terug van Synology
"Thank you for coming back to us. Please rest assured there is no such limit on your DS1812+. Those limitations are subject to old firmware on DS1010+. I hope this clarifies your concern.
Have a good day."

Laten we dat maar hopen dan. Het blijft een mysterieus gebeuren.

[Reactie gewijzigd door ptheborg op 11 december 2012 13:54]

en kunnen er straks ook 6TB schijven in?

Dan vervang je steeds een HD van 2TB door een HD van 6TB en moet de SHR die data terugrekenen (wat trouwens erg lang duurt en die 2 gieg extra geheugen handig voor is).

Na dit truukje 8x gedaan te hebben is de totale opslag 3x zo groot of denk ik nu te simpel?