Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart

Specificaties Kit met 1 lens • 18MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart Review

IceLawlz 9 december 2012, 3.494 views

Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart

Pluspunten

• Video
  • FPS
  • AF
  • Gewicht
  • Beeldkwaliteit t.o.v. compact camera

Minpunten

• ISO performance
  • Beelfkwaliteit t.o.v. full-frame
  • Bouw

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 5
Zelfs vergeleken met de nieuwere 650D staat de 600D zijn mannetje. In essentie biedt de 600D tegenover de 650D een oudere maar ook 18MP CMOS sensor, een 1040K LCD scherm (hoewel zonder touch) en 1080p video voor een lagere prijs. Ten tijde van schrijven is het prijsverschil van de kit opties ongeveer 100 euro.

Nadat mijn oude, vertrouwde 450D was gestolen tijdens een vakantie, heb ik een tijd lang zonder DSLR rondgelopen (0.5jr) voordat ik weer ging kijken naar mijn eerste upgrade. Canon was al een tijd lang met de 600D aan het pronken en stond op het punt om de 650D te lanceren, terwijl in de andere hoek Nikon zwaaide met de D5100.

Voor mij was de beslissing om niet over te stappen naar Nikon geen moeilijke. Ik had al een redelijke investering gedaan in 2 Canon lensen en het was te veel moeite om alles te koop te zetten op marktplaats/ebay (en verlies te nemen). De D5100 was zodanig vergelijkbaar qua performance dat ik dat het switchen niet waard vond.

Als amateur fotograaf stelde ik bij aanschaf van mijn 450D, inmiddels 4 jaar terug vrij weinig eisen aan een DSLR, ik was immers een beginner. Momenteel, na een jaar gebruik van de 600D kan ik wel stellen dat ik de camera ben 'uitgegroeid' en ben dan ook aan het orienteren voor een volgende upgrade.

Waarin ben ik dan niet meer zo tevreden over en waar wel? Laten we met iets positiefs beginnen..

Ja, een beetje een open deur, maar tegenwoordig kan je ook systeemcamera's tegen dezelfde of hogere prijs kopen. Voor een beginnende DSLR shooter is dit dan ook een 'koopje' omdat je bij systeemcamera's betaald voor compactheid, niet voor beeldkwaliteit welke ongetwijfeld in een DSLR beter is door de grotere sensor.

Video
Toegegeven ik schiet nooit tot zelden video, maar wanneer ik het nodig heb is het er. Full-HD in verschillende fps'en, external mic input... Canon is traditioneel sterker dan Nikon in dit opzicht, een fijne optie.

FPS van foto's
Burst van 3.7 fps is meer dan zat voor mijn needs

AF
Prima 9-punts (waarvan 1 cross-type cirkel in het midden) fase-detectie autofocus systeem (zelfde als op de 5Dmk2) waar ik eigenlijk weinig problemen mee heb gehad. Persoonlijk vind ik AF vergelijkingen alleen toepasbaar op sportfotografie. Als je prima tijd hebt om te focussen dan maken al die extra rode puntjes toch helemaal niet uit? :)

Gewicht
570g, goed om een hele dag mee te nemen.

MAARR...wat is er dan minder aan deze camera?

ISO-performance
Tjah, te verwachten met deze kleinere sensor. ISO3200 is al vrij korrelig te noemen met RAW foto's op de 600D, maar de donkere en mid tonen komen nog wel goed door. Bovendien zijn korrels helemaal niet zo erg in een foto vind ik persoonlijk, zolang de kleuren maar 'echt' blijven. Zet dit echter af tegenover de 5Dmk2 en je bevind je dan in een totaal andere wereld..

Beeldkwaliteit
Zelfde geldt voor beeldkwaliteit. Zonder meer is de 600D een grote verbetering tov systeemcamera's (wel bij pixelpeepen) en compact camera's. Het is vergelijkbaar met andere APS-C sensor camera's en ik zie de verschillen zo 1,2,3 niet echt tov bv de Nikon D5100, hoewel de Canon iets betere en natuurlijke saturatie lijkt te hebben. Bij het echte peepen lijkt de Nikon ook iets te overexposen, maar dit is een luxeprobleem. Beide zijn zeer goede camera's. Maar om even terug te komen op het onderwerp van deze paragraaf, de 600D ligt echt mijlenver achter op de full-frame broeders zoals de 5Dmk2 en de nieuwe 6D. Full-frame is gewoon een andere categorie qua beeldkwaliteit, daar kan je niet om heen.

Bouw
Heb wel eens een 5D vast gehad en dat is toch wel de ideaale grip voor mij. Ook hebben de semi-pro camera's een helderdere en grotere viewfinder om beter de foto te kunnen framen. Daarnaast is mijn 450D regelmatig vastgelopen tijdens de vrieskou (bij -15C) en in de tropische hitte (vooral hoge luchtvochtigheid lijkt h'm parten te spelen). Ik heb de 600D nog niet blootgesteld aan deze situaties maar ik ga ervanuit dat de bouw identiek is aan de 450D. Ik betwijfel of de weather-sealed bodies dan ook zouden vastlopen, maar als ik zo moeten gokken dan ga ik voor een weather-sealed body anyday.

Conlusie: de 600D is een heerlijke DSLR camera die doet wat 'ie moet doen voor beginnende amateur fotografen. Als je denkt om hem aan te schaffen, twijfel niet langer. Je zult er jaren plezier van hebben (kan ik beamen) en is een zeer geschikt startpunt om de wereld van fotografie te verkennnen. Als je voor de keuze staat probeer dan ook de Nikon equivalent uit om te zien welke jou voorkeur heeft.

De keuze tussen de 650D en de 600D is een persoonlijke. Vandaag zou ik denk ik nog steeds voor de 600D gaan en van het prijsverschil de 50mm f/1.8 erbij kopen voor low-light en full-body portret situaties.

Heb jij ook een Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart?

Vraag & Aanbod

Beetje beknopte review, wat plaatjes zou al erg helpen. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar die 2 Canon lenzen die je al had, welke dat waren aangezien je dat nergens vermeld. Waarschijnlijk zullen dat wel wat duurdere lenzen zijn anders had je de overstap naar Nikon niet zo erg gevonden denk ik zo.

Verder prima leesbaar maar wel erg subjectief, beetje wat meer objectief revieuwen kan ook geen kwaad.
Thanks, hifigamefreak voor je snelle review van mijn review :) Ik kan me goed voorstellen dat dit subjectief leest, aangezien ik best wel enthousiast ben geweest over een aantal features (misschien wel iets te).

Zoals ik aanhaalde in de review ontlopen de 600D en de Nikon 5100D elkaar nauwelijks in mijn optiek. Wat mij betreft is de keuze tussen twee beginnende DSLR camera's normaal gesproken een kwestie van een muntje opgooien en persoonlijke voorkeur. Nikon doet het traditioneel beter in low-light (had ik wellicht moeten noemen) bij hoge ISO's. Bovendien heeft de Nikon dacht ik ook 2 meer AF punten en een ietsjepietsjes grotere sensor. Allemaal argumenten die voor Nikon spreken maar voor mij persoonlijk is het RAW resultaat wat uit de camera komt gewoon het allerbelangrijkst. Daarin zag ik een (piepklein) voordeel voor de Canon.

En ja, geld speelde helaas ook een rol...

De lensen die ik had waren de EF 50mm f/1.8 en de EF 17-40mm f/4L. Gelukkig had ik die thuisgelaten! Foto's zal ik later toevoegen!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.