Specificaties PCI geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 Review

Obelink 14 december 2012, laatste update op 20 augustus 2015, 2.439 views

Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1

Het is een prachtige geluidskaart met enkele eigenaardigheden en beperkingen die nu niet meer nieuw te koop is maar nog wel eens in V&A staat. Voor de beste kwaliteit sluit je hem digitaal aan op een hoogwaardige D/A converter.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Verplichte resampling op S/PDIF uitgang onder Windows XP
  • Geen 24bit/96kHz digitale uitvoer onder Windows 7

Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 3
Deze geluidskaart gebruik ik inmiddels al een paar jaar om muziek van de computer af te spelen op een ik denk wel nette geluidsinstallatie.

Destijds ben ik als experiment begonnen FLAC's af te spelen op een Celeron 1000 met een Soundblaster Live! geluidskaart met digitaal electrische uitgang (middels een minijack aansluiting...).
Dat beviel zo goed dat ik een betere geluidskaart zocht want die SB was natuurlijk niet het laatste woord in audiofiele kwaliteit. Ook de computer hardware is hierbij opgewaardeerd.

Zo kwam ik bij de Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1 welke zoals bekend identiek is aan de Auzentech X-Plosion 7.1 Cinema. Positieve reviews o.a. op Tweakers gaven de doorslag.

Installatie
Inbouwen en installeren is niet moeilijk. Het geheel draait soepel onder Windows XP op een AMD XP2200+ met 1.25GB RAM en een SATA harde schijf. In het begin zat er 512MB RAM in en gebeurde het wel eens dat de weergave een hikje had. Dat is met de toevoeging van extra geheugen opgelost. In de reviews las ik over problemen met de Club3D drivers. Die heb ik nooit gehad. Ik heb alleen recente gedownloade drivers gebruikt. Deze zijn identiek aan de Auzentech drivers welke ik ook heb geprobeerd.

Mijn muziek speel ik af met Winamp en ASIO4all. Winamp heeft hiervoor nog een aparte output plugin nodig. Hiermee word de Windows XP geluidsmixer omzeild wat een beter geluid moet geven. Als ik het niet gebruik heb ik het idee iets te missen, dus ASIO4all heeft mij overtuigd. Het was in het begin even lastig in de ASIO4all driver de juiste instellingen te vinden. Ook ondervond ik problemen met het 'gapless' afspelen, die zijn opgelost met Asio Out (exe) 070.

Aansluiten
De geluidskaart is via een optische kabel aangsloten op een externe D/A Converter. Op dit moment heb ik geen digitaal electrische kabel die beter klinkt dan de gebruikte optische kabel, dat staat nog op de verlanglijst. Maar ook met de optische kabel klinkt het gewoon uitstekend. De analoge uitgangen worden niet gebruikt en kan ik dus niks over zeggen. Ook de DTS en 7.1 functies gebruik ik niet en heb ik dus geen oordeel over. Gamen doe ik ook al niet op deze computer, hij word echt alleen gebruikt om muziek af te spelen en soms een filmpje.

S/PDIF uitvoer
Sinds kort ben ik in de weer met 24-bits muziek. Deze muziek heeft een 88kHz of 96kHz sampling frequentie. Hierbij ben ik op een wat vreemde eigenschap van de geluidskaart gestoten. In de software moet de digitale uitgang ingesteld worden (zie afbeelding) op Dolby Digital Live, DTS Interactive, Digitale audio 44,1 kHz, Digitale audio 48 kHz, Digitale audio 96 kHz of S/PDIF-inv. naar -uitv. (dat laatste is volgens mij de digitale aansluiting als ingang gebruiken).

Dolby en DTS werkt niet op mijn D/A Converter. Gewone CD's kunnen dus met upsampling uitgestuurd worden. Voor 24-bits muziek moet ik de uitgang uiteraard op 96 kHz instellen, anders word die 24 bits muziek gedownsampled, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De uitgestuurde sampling frequentie is overigens af te lezen op mijn D/A Converter.
Ik ga niet iedere keer als ik wissel tussen 'redbook' en 24-bits muziek de sampling frequentie instellen dus heb ik gekozen voor 96 kHz. Bovendien zijn dat dingen die je snel vergeet en dan zou het kunnen voorkomen dat je mooie 96 kHz muziek gedownsampled word naar 44.1 kHz. Zonde!
Omdat mijn D/A Converter ook upsampled en wel naar 192 kHz betekend dit dus dat CD's eerst door de geluidskaart worden geupsampled naar 96 kHz en daarna door de D/A Converter naar 192 kHz. Het is jammer dat er geen mogelijkheid is de sample frequentie van de muziek direct naar de uitgang te sturen. Ik zie er de zin ook niet van in om handmatig de uitgestuurde sample frequentie te moeten instellen.

Luisteren
doe ik naar heel veel soorten muziek. De weergave is natuurlijk ook weer afhankelijk van de kwaliteit van de opname. Jazz is vaak heel natuurlijk en zuiver opgenomen en dat hoor je. De geluidskaart kan al die fijne verschillen en nuances weergeven. Ten opzichte van de CD speler voel ik me niet te kort gedaan, integendeel. Tel daarbij het gemak om met een draadloos toetsenbod snel en simpel iedere gewenste muziek op te zetten.

Voor slechts 60 euro koop je een geweldige PCI geluidskaart. Heb je een andere aansluitbus dan zijn er in ieder geval bij Auzentech andere geluidskaarten van eveneens hoge kwaliteit te koop.

De toekomst
Stiekum droom ik wel eens over een geluidskaart met AES/EBU (XLR) aansluiting en misschien wel een externe klok.

Windows 7 (toegevoegd 25 mei 2013)
Het bovenstaande gaat over het gebruik van de Theatron Agrippa onder Windows XP. Op het moment ben ik met Windows 7 aan het testen. Over de digitale uitvoer onder XP had ik de klacht dat de uitgestuurde sampling frequentie zelf ingesteld moet worden en niet automatisch die van de bron volgt. Onder Windows 7 speelt dit probleem niet: de sampling frequentie kan helemaal niet ingesteld worden! En volgt ook niet de bron! Het lukt nog om het systeem op 48kHz in te stellen en dat is alles. Geen 24bit en geen 96kHz digitale output. Wat een afknapper.

Dit heb ik getest op twee verschillende computers met verschillende van versies Windows 7. En ook met alle te vinden drivers van Club3D en Auzentech. Er komt op zijn best 48kHz bij de D/A converter aan en ook het venster van Asio4all geeft maximaal 48kHz/16bit aan. Wat hiervan de reden kan zijn kan ik alleen maar naar gissen.

(14 juli 2013)
Bij het nogmaals bestuderen van de Auzentech Explosion specificaties viel me het volgende op:

Integrated S/PDIF output supports 44.1kHz/48kHz/96kHz sample rate in XP at 16/24 bit resolution
Integrated S/PDIF output supports 44.1kHz/48kHz sample rate in VIsta at 16 bit resolution

Het schijnt dus zo te moeten.

(20 augustus 2015)
Omdat de geluidskaart verhuist is naar een andere computer was ik aan het kijken of er nog nieuwere drivers waren. Bij Club 3D lijken ze het hele gamma aan geluidskaarten te hebben laten vervallen, en is dat ook niet meer bij de drivers te vinden. En Auzentech lijkt zelfs helemaal niet meer te bestaan.

Heb jij ook een Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1?

mis ik niet iets. je gebruikt altijd spdif en optisch, ook al op je Live?

Waar je dus zo'n optisch mini-jack -> toslink kabeltje voor gebruikt?

Wat voor invloed is je geluidskaart hier in? Aangezien alles digitaal -> naar buiten gaat.

Je externe D/A converter is dan de gene die het signaal naar analoog zet en waar de eerste echte invloed in komt.

Ik bedoel dus eigenlijk dat er volgens mij geen kwaliteits verschil _kan_ zitten dus je Live en deze kaart, zolang je alles via spdif naar buiten gooit. Behalve placebo effecten.
Volgens mij had een SB Live! de vervelende eigenschap dat het intern alles naar 48Khz convert, om het vervolgens weer met 44.1/96 uit te sturen, waarbij het in beide gevallen niet bepaald wenselijk is.
Verder (als ik me tevens niet vergis) had de SB Live ook wat jitter problemen op de digitale uitgangen, de clock bleek soms een te grote afwijking te hebben.

Dat is, wat me nog bijstond toen ik destijds nogal wat teleurstellende resultaten had op mijn oude SB Live kaart en was overgestapt naar Terratec.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 15 december 2012 09:01]

Het is een keurige optische kabel welke ik gebruik met volwaardige connectors, dus geen minijack. Die minijack zat op de Soundblaster en dat was een digitaal electrische kabel, de SB heeft geen optische uitgang. Ik gebruik nu optisch omdat ik op dit moment geen betere kabel heb. In principe is een digitaal electrische kabel te verkiezen boven een optische. Die komt nog wel.

Theoretisch mag de geluidskaart inderdaad niet uit maken wanneer het digitale signaal naar de D/A converter gestuurd word. De realiteit is anders, ook onder geluidskaarten zitten verschillen.
Deze worden onder meer bepaald door de kwaliteit van de gebruikte componenten en de digitale verwerking.

Wat Madshark schrijft over de Soundblaster kan ik niet bevestigen, klinkt echter niet onaannemelijk. Het verschil in geluidskwaliteit was in ieder geval aanzienlijk en volgens mij voor iedereen met een goed gehoor waarneembaar. Ik vind het in ieder geval beter en ik moet er naar luisteren, en dat is waar het om gaat.

[Reactie gewijzigd door Obelink op 15 december 2012 20:10]

Deze geluidskaart is voor mij een nachtmerrie! Ik zit hele dag al drivers te downloaden en te proberen.

Ik krijg 24bit maar niet te voorschijn in Windows bij geluids instellingen.

Helaas heeft mijn receiver geen SPDIF, alleen analoog rood/wit aansluiting.

Als iemand een oplossing heeft, DM mij even, ik word hier natuurlijk niet vrolijk van.
Ik weet wat je moet doen deze driver installeren.
auzentech explosion.
die hebben de kaart gemaakt later heeft Club3D Theatron Agrippa deze kaar overgenomen
dit weet ik gewoon na heel heel heel veel lees werk en ik heb het nu gedaan.
alles is oke ik was veplan om deze kaar weg te doen maar met deze drivers deze kaart ga niet meer weg

en dan moet je explosion driver binnen halen.

dus voor de mensen die het niet weten.
dit is de beste driver die je voor deze kaart kan halen
Ik heb die drivers geprobeerd, maar ze werken niet.
Als ik ze geďnstalleerd heb zegt Windows dat er geen audio devices zijn gevonden. Bij Device Manager staat er dan het volgende bij Theatron Agrippa: Windows cannot verify the digital signature for the drivers required for this device. A recent hardware or software change might have installed a file that is signed incorrectly or damaged, or that might be malicious software from an unknown source. (Code 52)
Bedankt voor deze drivers, andres manté
Zijn echt beter dan die van club3D

@Solictice De link van andres manté is voor Windows 8, een vakje naar beneden staat voor Windows 7, Vista en xp, werkt top