Logitech G400 Gaming Mouse Review

Slight 8 december 2012, 1.733 views

Logitech G400 Gaming Mouse

Pluspunten

• Comfortabel gevormd
  • Goede afwerking
  • Handige DPI knoppen bovenop
  • Fijn scrolwiel

Minpunten

• De 'forward' knop zit wat mij betreft echt verkeerd
  • Soms een afwijkende sensor (kan aan mij liggen?)

Ik wil een paar kleine dingen vertellen over mijn gebruikservaring met de G400. Ik gebruik deze muis nu een weekje en hij vervangt mijn helaas defecte Microsoft Intellimouse 1.1 waar ik ruim 10 jaar heel tevreden over was.

Afwijkingen (???)
De sensor lijkt soms een wat lichte afwijkingen te vertonen, hoewel dit misschien ook kan komen door de positie van de sensor waar ik nog aan moet wennen of misschien zelfs aan de kabel die nieuw is en nog wat weerstand biedt. Er is in ieder geval prima mee te werken maar het is toch gek dat een Microsoft muis die eigenlijk niet meer wordt geproduceerd van ruim 10 jaar geleden wat mij betreft betere prestaties levert dan deze G400 die in 2011 werd ge´ntroduceerd.

Vorm / functionaliteit
Ik ben verder wel blij met de vorm van de muis, mijn hand ligt er goed op, maar schijnbaar is mijn duim niet lang genoeg of ligt mijn hand iets te ver naar achter want ik kan met mijn duim niet bij de 'forward' knop. Zie bijgevoegde afbeelding voor een illustratie van mijn probleem. De 'backward' knop is voor mij echter de meest gebruikte dus ik vind het geen groot probleem. Maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden als je iets kleinere handen hebt of misschien ook je hand liefst verder naar de achterkant van de muis hebt liggen zoals ik.

Ik was in ieder geval niet van plan om mijn grip te veranderen want als ik mijn hand naar voren leg zodat ik wel bij de 'forward' knop kan dan voelt de muis voor mij echt niet goed aan. Kort samengevat kan ik wel zeggen dat ik een beetje heimwee heb naar mijn vorige muis. Microsoft was bijvoorbeeld slim genoeg om deze twee knoppen die bij de G400 aan de linkerkant zitten aan weerszijden van de muis te plaatsen, zodat je met je ringvinger de 'forward' knop kon bedienen en met je duim de 'backward' knop.

De G400 heeft verder geen onzinnige knoppen er op, hij is lekker simpel. Het scrolwiel vind ik heel fijn, het is heel stil maar je voelt wel goed de klikjes bij het ronddraaien. De knoppen die bovenop zitten voor het instellen van het DPI zijn ook erg handig om snel te wisselen, hoewel de positie daarvan ook even aangewend moet worden.

Muismat
Overigens wil ik graag nog even vermelden dat deze muis in combinatie met een zwarte Steelseries Qck muismat echt een ramp was voor mij. Op het bureau functioneert hij voor mij in ieder geval beter. Daarbij moet ik wel de opmerking plaatsen dat ik voorheen nooit een muismat heb gebruikt tot de aanschaf van deze G400. Misschien is het wederom een kwestie van gewenning. Het is niet niks om na ruim 10 jaar van muis te moeten verwisselen :)

Ik ga hem iig niet terug sturen en ga gewoon aan de slag met deze muis, het is verder namelijk wel precies wat ik zoek en ik verwacht niet dat een andere muis uit deze categorie mij vrolijker zal maken. Op dit moment ben ik niet echt ontevreden over mijn aanschaf van de G400 maar als ik moest kiezen tussen deze en mijn vorige muis dan zou ik liever terug gaan. Hopelijk verdwijnt dit gevoel over een tijdje.

Heb jij ook een Logitech G400 Gaming Mouse?

Ik denk dat de afwijking die je bedoelt puur het instellen van je "accellerated mouse speed" is, als het goed is moet je dit kunnen vinden ergens in de instellingen binnen windows en kan je het veranderen naar "raw mouse input" of iets anders wat daar op slaat.

Voor de rest een leuke review, kort maar krachtig, plaatjes zijn wel een beetje een gemis, een 4/5 omdat het een leuke simpele maar toch goede review is, maar omdat de plaatjes missen, eigenlijk had ik je een 3 willen geven maar ik vond een 4 meer toepasselijker dan een 3 :)
Wat betreft die acceleratie heb je misschien wel gelijk. Ik heb zojuist geprobeerd om de acceleratie uit te zetten en dan het DPI van 800 naar 400 te verlagen en dan lijkt het al een stuk comfortabeler dan voorheen. Ik ga hier nog even verder mee testen, bedankt!

Dit is trouwens niet zozeer een review maar gewoon een simpele gebruikerservaring. Ik wilde alleen andere mensen op de hoogte brengen van de positieve en negatieve punten die ik heb ondervonden :) Verder vind ik het niet zo belangrijk om alle punten van de muis te bespreken. Er staat inmiddels ook een plaatje onderaan de pagina om mijn probleem met de 'forward' knop te laten zien.