Bekijk alle uitvoeringen

Apple iPad Retina (najaar 2012) Wi-Fi 32GB Wit Review

Crazyanz 8 december 2012, laatste update op 8 december 2012, 2.203 views

Apple iPad Retina (najaar 2012) Wi-Fi 32GB Wit

Pluspunten

• Scherm
  • Aanbod tablet apps
  • Wifi bereik
  • Accuduur

Minpunten

• gewicht

Ik maak redelijk wat kilometers met het openbaar vervoer voor mijn werk. Ik heb twee smartphones een lumia 900 en een samsung galaxy S2. Begin dit jaar ging ik opzoek naar een tablet voor onderweg maar ook voor thuis en op het werk. Kwam toen uit bij de iPad 3 omdat de toen beschikbare android tablets mij niet aanspraken. Inmiddels heb ik de iPad 3 weer vervangen door de nieuwe iPad 4. Dus ik zal waar relevant ook af en toe de vergelijking maken met de iPad 3.

Verpakking
De iPad wordt zoals bij alle apple producten in een mooie verpakking geleverd met oplader en wat boekjes en voor de rest niets.

Ontwerp
Het ontwerp kennen we inmiddels wel van de iPad 2 en 3. Het blijft een mooi ontwerp in mijn ogen. iPad voelt stevig aan er zitten 3 fysieke knoppen aan. De menu knop, volume en mute schuiver. Vooral die laatste blijkt vaak erg handig te zijn. Let wel de iPad weegt 600 gram. En na een tijdje ga je toch altijd zoeken naar andere posities om dat ding anders vast te houden.

Wel nieuws is de nieuwe connector, wat een verademing met de oude was het vaak toch even frommelen voor je hem erin had en nu schuift hij er gewoon altijd gewillig in. Hadden ze eerder moeten doen!

Scherm
Het scherm van de iPad 3/4 is echt fantastisch. Kleurweergaven is verrukelijk en de resolutie maakt het lezen van websites echt zoveel prettiger. Persoonlijk zou ik nooit een tablet nemen van deze afmeting die een lagere resolutie heeft. Het scherm van de iPad 4 is identiek aan de iPad 3. Teminste op papier. Ik weet niet of het mijn unit is maar de 4 heeft veel warmere kleurwaarde. In het begin was dit erg wennen ik wou hem zelfs terug brengen. Maar na een tijdje realiseerde ik me dat dit eigenlijk veel fijner was om naar te kijken.

Gebruik
Ik ben zelf geen fervent apple gebruiker, ik heb hier nog een ipod video liggen uit 2006 maar dan houd het op. Dat maakt gelukkig niets uit. Muziek luister ik via spotify dus itunes heb ik ook niet nodig. De iPad laat zich volledig als standalone apparaat instaleren, gebruiken en updaten.

iOS6 kennen de meeste inmiddels wel, invergelijking met android merk je wel dat niet alles even logisch geregeld is, maar al met al ben ik als android/wp/windows gebruiker tevreden over iOS.

32GB lijkt voor mij zat te zijn waarvan je er trouwens 28 daadwerkelijk kan gebruiken. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik redelijk veel met dropbox, spotify, google drive etc doe dus ik heb veel in de cloud zitten. Maar ik heb eigenlijk altijd wel ergens wifi verbinding dus dat is geen probleem. Ik heb op dit moment nog 19GB vrij. Ik kan me wel voorstellen dat als je percee filmpjes en muziek erop wil zetten dat het hard gaat.

Accu
Altijd belangrijk bij mobiele apparaten, bij de iPad is dit altijd goed op orde geweest. Bij deze is dat niet anders hij zou dezelfde accuduur hebben als de 3 en ik merk dan ook geen verschil. Ik betwijfel trouwens of ik de opgegeven 10 uur echt zou kunnen halen maar gemiddeld genomen staat 1 uur gebruik vaak wel gelijk aan 10% accu.

3 VS 4
Nog schokkende veranderingen tussen de 3 en de 4 die je als gebruiker merkt? Mij valt op dat de wifi verbinding beter is geworden ik heb nu beter bereik als ik wat verder van de router zit. Verder merk je dat de extra power afkomstig van de A6X SOC een klein verschil maakt. Vooral bij browsen merk je dit al is dit verschil echt minimaal.

Geweldig apparaat, ik gebruik hem dagelijks zowel prive als voor werk en ik zou niet meer zonder kunnen. Was het het waard om te upgraden van de iPad 3? Nee, voor het scherm hoef je het niet te doen, accuduur is gelijk en de snelheidswinst is marginaal.

Heb jij ook een Apple iPad Retina (najaar 2012) Wi-Fi 32GB Wit?

Wat ik eigenlijk mis is waarom je een vierde generatie iPad hebt gehaald, terwijl je al een derde generatie iPad had.

In tegenstelling tot eerdere generatie iPads, had de iPad 4 géén nieuwe features. De tweede generatie iPad had bijvoorbeeld een nieuw design en twee camera's als key-selling points. De derde generatie iPad had als key-selling points het Retina-scherm, videostabilisatie (bij opnemen videos) en LTE (plus, voor de Engels-sprekende, Voice Dictation en Siri)

De iPad 4 heeft verder niet echt nieuwe functionaliteiten ten opzichte van de iPad 3, of zie ik dit verkeerd?
Doet er niet echt toe voor een review?

Maar als je het wil weten, ik kon voor weinig tijdens de blackfriday aanbieding upgraden.
Vernieuwingen behalve de SOC zijn ook de betere frontcamera, nieuwe lightning connector en een 12 watt oplader ipv 10 wat ook weer een snellere laadtijd met zich meebrengt. Al met al zeker wel een upgrade waard als je een goede deal krijgt ;)