Sandisk Cruzer Titanium U3 2GB Review

uncle_sjohie 12 maart 2008, 1.864 views

Sandisk Cruzer Titanium U3 2GB

Pluspunten

• Klein
  • Licht
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• U3 software kan wat hinderlijk zijn

Op de zaak komt het nog wel eens voor dat ik naar 1 van de vestigingen moet, en als het alleen voor een korte vergadering is, neem ik niet altijd mijn laptop mee. Wat ik wel altijd meeneem is deze USB stick, omdat ik zo altijd de belangrijkste documenten bij me heb.

*** De verpakking ***
Deze bevat naast de USB stick zelf nog een clip en een keycord, alsmede een beknopte handleiding.

*** Techniek ***
Hij is niet zoals de naam al doet vermoeden gemaakt van titanium, maar van een materiaal genaamd "Liquidmetal", wat volgens Sandisk grotendeels dezelfde eigenschappen zou moeten hebben als titanium. Het geheel voelt solide en het schuifmechanisme van de USB connector werkt prima. De USB drive is 7 x 19 x58 mm, en dat is een mooie grootte, groot genoeg om hem goed te kunnen hanteren, maar klein genoeg om hem overal op te kunnen bergen. De ene kant is wat afgerond, en de andere kant bevat de uitschuifbare USB connector, en ik moet zeggen dat is makkelijk, zo kan je ook niet per ongeluk een dopje oid kwijt raken. Volgens de site werkt deze USB drive op de USB 2.0 snelheid, en hij heeft een 15MB/sec lees en een 13MB/sec schrijf snelheid, en als ik de benchmark software mag geloven, kom ik op ongeveer 14.7 en 10.9, en dat is wel ietsje langzamer, maar verder behoorlijk snel.

*** Dagelijks gebruik ***
Dat is een kwestie van de connector er uit schuiven, en de USB drive in een vrije USB poort steken. De meeste nieuwe besturingssystemen herkennen hem zo, en dan is hij klaar voor gebruik. Mocht je nog windows 95 gebruiken, dan dien je even een driver van de Sandisk site te downloaden. Ik gebruik hem voor zakelijke doeleinden, en dan gaat het voornamelijk om documenten en powerpoints, en ik merk dat het heen en weer kopiëren erg vlot gaat, ik heb zelden het idee dat ik echt moet wachten tot hij klaar is. Je kan overigens zien dat de USB stick actief is als het blauwe LED onder het schuifmechanisme oplicht. (wel wat fel, maar niet echt erg hinderlijk)

*** Extra's ***
De USB drive is "U3" geschikt, wat inhoud dat je op http://www.u3.com geschikte software kan downloaden die je dan direct vanaf de USB drive kan draaien, zonder wat te hoeven installeren op de PC waar je de USB drive op hebt aangesloten. Een aantal programma's zijn gratis, zoals VLC mediaplayer of de Firefox browser, maar er zijn ook een aantal programma's waar je voor moet betalen. Die U3 software is wel wat irritant soms, hij nestelt zich automatisch in je system tray, en je kan het niet echt makkelijk afsluiten. Mocht je dit handig vinden, er is ook een open source variant genaamd http://portableapps.com/, en dat werkt op elke USB drive, dus ook die zonder U3 functionaliteit.

*** Conclusie ***
Ik gebruik het U3 gebeuren niet op de zaak, maar voor onderweg kan het handig zijn. Afgezien daarvan is het een prima USB drive, die zeer degelijk is, en nog snel is ook. De zaak betaalde er iets van €25 voor, maar als je online wat zoekt kan het zeker wel goedkoper denk ik. Van harte aanbevolen!

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Titanium U3 2GB?

Ik heb deze stick zelf ook maar vond dat U3 erg irritant. Op die site van de fabrikant staat een tooltje om U3 te verwijderen en er een standaard USB stick van te maken. De ene zal het fijn vinden maar voor mij was het niets. Gelukkig is het dus prima van de USB stick af te krijgen mocht iemand dat willen.

Verder is de stick zo sterk dat je er prima met een auto overheen kan rijden. Niet dat dit snel zou gebeuren maar het geeft wel aan dat ie super sterk is.
Verder kijken dan je neus lang is: het ding heet misschien "titanium" maar bestaat uit LiquidMetal (metallisch glas) - kijk maar op http://www.liquidmetal.com of http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_metal .

Dit niet om negatief te zijn: LiquidMetal is een veel meer high-tech materiaal dan "gewoon titanium" :)

Prijs/kwaliteit een no-brainer!

C#
Heb je helemaal gelijk in, ik heb het even aangepast.

Uncle