Asus EN8800 GTX/HTDP Review

uncle_sjohie 11 maart 2008, 1.743 views

Asus EN8800 GTX/HTDP

Pluspunten

• Snel

Minpunten

• Bij aan schaf was de prijs/kwaliteit verhouding ietwat scheef

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Dit is de videokaart die ik sinds een half jaar in gebruik heb op de zaak, en uiteraard niet om spelletjes mee te spelen, alhoewel hij hier wel primair voor bedoelt is, maar in een nieuw workstation. Dit is op het eerste gezicht een wat aparte keuze voor zakelijke toepassingen, aangezien er ook een aantal echt professionele videokaarten van Nvidia zijn (oa de quadro serie), maar een aantal van de op deze kaart gebruikte technieken voor spelletjes komen bij sommige professionele applicaties ook zeer van pas bij het werken met 3D tekeningen en terrein modellen, dus al met al is hij hier zeker wel op zijn plaats.

*** De verpakking ***
Ik ben zelf redelijk vaak op de IT afdeling te vinden, oa om als "topgebruiker" van dit nieuwe type workstation input te geven voor de mogelijke aanschaf van een groter aantal van deze nieuwe serie, en zodoende was ik ook aanwezig bij de assemblage van het systeem, en het plaatsen van deze videokaart. Het geheel zitt zoals je op de foto kan zien in een zwarte doos, en daar vonden we het volgende in:

- De videokaart in een anti statische zak
- 2 CD's met drivers & handleidingen
- 2 DVI --> VGA verloopstukjes
- verloopkabel naar S-video en Component (voor HD signaal)
- Handleiding
- 2 6 pins --> molex stroomkabeltjes
Dit is al met al wat je mag verwachten van een videokaart, en alles is mooi stevig verpakt in de doos, niks op aan te merken dus.

*** Montage ****
Men was bezig met het in elkaar zetten en configureren van 1 workstation, zodat ik er mee kon testen, en dus hebben we hem ter plekke in het workstation gemonteerd. Dit klinkt ingewikkeld, maar als je als je wat bekender bent met computers, zal je weten dat het eigenlijk alleen een kwestie van de computer uitzetten is, de kast open maken, de oude videokaart verwijderen, en de nieuwe er weer in plaatsen. Let wel op dat als je een nieuwe videokaart koopt, dit tegenwoordig vaak eentje met een PCI express aansluiting is, en dat is dus wat anders dan de AGP aansluiting die wat oudere pc's hebben. Bij twijfel zou je even de handleiding van het moederbord kunnen raadplegen, dan weet je het zeker. In dit geval was het duidelijk, en dus ook een vlotte zaak. Het is wel zo dat deze videokaart zo zwaar/sterk is, dat je er een flinke voeding in je PC moet hebben, liefst toch wel een A merk voeding van ~500 Watt. Dit was in dit geval geen probleem, aangezien mijn HP workstation een voeding van 800(!)Watt heeft. Hierna is het een kwestie van het systeem weer opstarten, en de drivers installeren.

Wij hebben zelf de nieuwste drivers gedownload, aangezien deze vrij vaak geupdate worden, en die op de bijgeleverde CD meestal iets verouderd zijn, zeker bij de allernieuwste types. In dit geval waren dit niet de standaard drivers, maar de speciaal voor ESRI software geoptimaliseerde drivers, aangezien deze een flinke performance winst geven bij bepaalde programma's. voor thuis zijn deze minder geschikt, aangezien ze niet echt op spelletjes zijn gericht, en je dus een wat mindere performance zou kunnen hebben.

*** De techniek ***
Ik zal het niet al te technisch maken, maar de processor loopt op 575 Mhz, en heeft 768 Mb eigen geheugen tot zijn beschikking, wat loopt op 1800 Mhz. Verder ondersteunt de kaart oa Vertex Shader (versie 4) en Pixel Shader (versie 4), en dat zijn 2 manieren om, in het geval van Vertex Shading, een getekend iets (een gebouw bijvoorbeeld) te manipuleren, en dit houdt bij games in dat je bijvoorbeeld de hoeken mooi afrond, en dat is uiteraard bedoelt om het grafisch er allemaal zo gedetailleerd mogelijk uit te laten zien. Pixel Shading doet ongeveer het zelfde, maar dan met individuele pixels, in plaats van complete polygonen. De videokaart heeft nog een aantal van zulke features, maar die gaan mij ook wat boven m'n pet. De videokaart zelf is écht groot, er zijn sommige PC kasten waar hij maar net in past, of zelfs niet, dus dit zou je voor aanschaf even kunnen checken. Gelukkig is er in mijn workstation kast meer dan genoeg ruimte, maar dat is nou niet echt een model wat veel mensen thuis zullen hebben staan. De videokaart neemt in de PC 2 PCI sloten in beslag, 1 voor de montage op het moederbord, en de grote koeling steekt zo ver uit dat deze over nog 1 heen valt. Dit zie je de laatste tijd wel meer bij de nieuwste videokaarten, maar als je veel andere insteekkaarten hebt in je PC zou ik eerst even kijken of het past. Hij zal net als bijna alle videokaarten ook wel (wat) te overklokken zijn, maar dat hebben we niet getest, primair omdat het niet ons eigendom is, en we er vrij zeker van waren dat ons groepshoofd het niet echt op prijs zou stellen. :-)

*** Dagelijks gebruik ***
De videokaart is gemonteerd in een systeem met 2 dual core intel Xeon 5160 3 Ghz processors, 2 15.000 rpm scsi harde schijven in een raid0 opstelling en 4 Gb aan ram geheugen. Dit klinkt wat technisch, maar kort gezegd is dit echt een top systeem, en meer dan snel genoeg om er voor te zorgen dat de videokaart er niet door afgeremd zal worden.
- testen (games)
Het weekend nadat we de boel in elkaar hadden gezet, was er toevallig op de zaak een zogenoemde LAN party (iedereen neemt z'n PC mee van huis, en je kan dan via het netwerk tegen/met elkaar gamen), die houden we een paar keer per jaar, uiteraard met medeweten van de directie, en dat was een mooie mogelijkheid om deze videokaart eens even flink te testen. Voordat we gingen gamen hebben we er even het benchmark programma 3DMark06 op gedraaid, en we kwamen tot de volgende cijfers:
1280x1024 (32bit kleuren 4xAA 8xAF) = 3726
1600x1200 (32bit kleuren 4xAA 8xAF) = 3198

hier geldt, hoe hoger hoe beter, en ter vergelijking, mijn GeForce 7900GT videokaart thuis haalt:
1280x1024 (32bit kleuren 4xAA 8xAF) = 1325
Je ziet, hij is bijna 3x zo snel als mijn eigen net 1 jaar oude videokaart, maar dat is waarschijnlijk niet met alles zo, het vergelijken van videokaarten is een vak apart, maar ik durf wel te zeggen dat deze een van de snelste is die je op het moment kan kopen.

Er zijn verschillende spellen op gespeeld, oa flightsimulator X van microsoft, Quake 3 en Doom 3, en hij liep overal echt fluitend door heen. Op een gegeven moment hadden ze er zelfs 2 tegelijk opgestart, en zelfs dat werkte nog wel, dus qua spellen is dit toch wel een van de beste kaarten om te kopen.
- testen (werk)
Hier is hij uiteindelijk voor gekocht, en in een directe vergelijking met mijn oude workstation is hij met het opbouwen van 3D beelden toch wel 2x zo snel voor mijn gevoel, alhoewel ik daar geen exacte cijfers van heb. Ik heb overigens het idee dat de grootste verbetering binnen ArcGIS (pakket waar je oa ondergronden voor navigatiesystemen mee kan maken en beheren) te merken is, en dat dit bij Autocad (dit is meer algemeen tekenpakket, gebruikt voor het maken van bouwtekeningen voor een schuurtje tot privé jachten) wat minder groot is, maar dat kan ook gedeeltelijk door de geoptimaliseerde drivers komen. De beeldkwaliteit is zeer goed, hij geeft mooie scherp gestoken kleuren en lacht om mijn dual monitor setup, ik zie bij het slepen van programma's tussen de 2 monitoren die er aan hangen bijvoorbeeld geen enkele vertraging, zelfs niet met redelijk zware programma als Autocad map 2004, ArcGIS 9.2 of zelfs Google Earth Pro, wat soms ook nog wel wat 3D rekenkracht nodig heeft.

Hij is ook erg stil, maar dit komt mede door de grote koelventilator op de videokaart, die direct de kast uit blaast via de ruimte van het 2e PCI slot wat hij aan de achterkant gebruikt. Deze koelventilator is vrij groot, ik denk wel een 7cm, en hierdoor kan hij op een wat lager toerental draaien, waardoor hij dus minder lawaai maakt. De kaart wordt ook niet bovengemiddeld warm heb ik het idee, maar dit is mede te danken aan de extra ventilatoren die mijn workstation heeft.
Bij deze videokaart stonden op 1 van de CD's ook een paar hulpprogramma's om bijvoorbeeld het maken van een dual screen opstelling wat makkelijker te maken, en die software werkt erg gemakkelijk, zo kan je bijvoorbeeld definiëren op welke van de 2 schermen een pop-up schermpje moet verschijnen, en onthoud hij in de meeste gevallen op welk scherm een programma de laatste keer geopend was, dus als je dat programma weer opstart komt hij weer op hetzelfde schema te staan. Verder kan je hier oa de kleuren etc nog wat bijstellen. Dit is overigens een onderdeel van de drivers van de chipset fabrikant NVIDIA, maar sommige fabrikanten gooien er zelf een wat andere layout over heen.

*** DirectX 9/10 ***
Dit is een soort van taal die windows gebruikt om de videokaart te laten communiceren met de rest van het systeem en de programma's/spellen, en met windows vista heeft microsoft deze ge upgrade naar versie 10. Hierin zitten een aantal nieuwe mogelijkheden die versie 9 niet heeft, maar het probleem is dat versie 10 alleen werkt onder windows vista, wat nog niet veel mensen op de PC hebben. Versie 10 stelt een aantal eisen aan de hardware van de videokaart zelf, en dit is de 1e die hieraan voldoet. Wij gebruiken op de zaak geen windows vista, dus over die nieuwe features kan ik niks zeggen, maar hij is, zoals je hierboven kan lezen, onder windows XP met DirectX 9 ook echt snel.De reden om specifiek voor een DirectX 10 kaart als deze te gaan zou, (naast de performance uiteraard) kunnen zijn dat je in de nabije toekomst over gaat naar windows vista, maar anders zou ik het niet al te zwaar mee laten wegen.

*** Multimedia ***
Dit aspect van de kaart heb ik niet echt kunnen testen, maar de kaart kan een HD signaal (volgens mij tot 1080p full HD) sturen naar een geschikte breedbeeld LCD/plasma. Verder heeft hij ook een wat meer generieke S-video uitgang, maar dan kan je niks met HD doen. Ondanks dit alles zou ik hem niet installeren in een Home Theatre PC (HTPC),daarvoor is hij te groot, eigenlijk té krachtig, en heeft hij ook gewoon teveel koeling & ruimte in de behuizing nodig. Maar daarvoor is deze kaart ook niet bedoelt volgens mij. We hebben wel even snel een DVD bekeken, ik had hiervoor speciaal eentje van Bruce Springsteen meegenomen, en dat zag er gewoon prima uit, maar dat hangt uiteraard ook wat van de monitor af.

*** Conclusie ***
Dat het één van de snelste videokaarten is die er op dit moment te krijgen zijn is, was al wel bekend, maar pas als je er echt mee gewerkt hebt voel je de brute kracht van deze videokaart. Dit type is al weer een maand of 4 oud, en er is al weer een fractioneel sneller broertje op de markt, maar voor die performance betaal je ook nog weer meer geld. Deze kostte toendertijd zo rond de ¤500 euro, en dat is erg veel geld, maar zoals met veel dingen betaal je voor het beste ook het meeste. In dit geval is hij prima op zijn plek, en aangezien PC's hier over 3 jaar worden afgeschreven is die ¤500 euro te verwaarlozen, maar voor thuisgebruik zou de prijs/kwaliteit wel wat scheef kunnen zijn.

Heb jij ook een Asus EN8800 GTX/HTDP?

Reviews door de redactie

"1280x1024 (32bit kleuren 4xAA 8xAF) = 3726"

Probeer dit eens in de standaard instellingen van 3DMark06, dan kan je het beste scores met elkaar vergelijking, omdat dit wel heel erg laag lijkt.

Prijs zal ik toch echt minder beoordeeld hebben, voor ~230 Eur heb je de GT, welke nauwelijks minder presteerd dan de GTX, terwijl deze 70 Eur duurder is.

Full HD is idd de hoogste standaard, 1080p, Total HD is geen standaard geworden (zoek het nieuws maar is na ;) )
"Er zijn verschillende spellen op gespeeld, oa flightsimulator X van microsoft,.....en hij liep overal echt fluitend door heen"

Weet niet hoe jullie dat doen, maar bij mijn athlon64 6000+ en XFX 8800GTX loopt FlightSim X echt totaal niet lekker. MS forums staan vol met klachten hierover.
Dat is Flightsimulator-gerelateerd, ligt niet aan de kaart ;)