Specificaties Digitale radio met WiFi - Bekijk alle specificaties

Medion X85008 Touch WLAN Internet Radio Review

sh4rp88 7 december 2012, 16.599 views

Medion X85008 Touch WLAN Internet Radio

Pluspunten

• Mooi design
  • Volop functies
  • Zeer compleet
  • Afstandsbediening
  • Zeer gemakkelijk in gebruik
  • Volle en warme klanken
  • Bestanden vanaf je netwerk beluisteren

Minpunten

• Display wat moeilijk leesbaar van een afstand

Geluidskwaliteit Score: 4

De Medion X85008 internet radio, een apparaat dat ik zelf nog nooit voor me gehad heb. Dit is mijn eerste internet radio die ik getest heb. En ik weet niet wat het is maar Medion apparaten vallen bij mij altijd in goede smaak, en eens even kijken of dat Medion die smaak vast kan houden met deze X85008 Internet radio.

Specificaties

Speakers2 x 5 Watt (RMS)
Netwerk verbindingLAN / WLAN
Touchscreen3,5" 8,89CM 320x240
Ondersteunende formaten MP3 / wma/flac
Volledige specs http://www.medion.com/nl/...searchTerm=x85008&x=0&y=0

Design van de X85008

Zoals wat ik gewend ben van Medion zijn hun producten altijd mooi en netjes afgewerkt, ook bij deze netwerk radio systeem is dit niet anders. Een mooie piano lak glans over het apparaat, daar ben ik persoonlijk wel van gecharmeerd, sommige vinden het storend omdat je gouw vinger afdrukker erop ziet. En het 3,5 inch touch-screen is mooi verwerkt in het design, zelfs de volume knop is met een mooie blauwe led verlicht.

Bouwkwaliteit

De Medion X85008 is een zeer stevig apparaat, hij ziet er niet naar uit dat hij geen jaren mee zal gaan. Het materiaal waar hij van gemaakt is, is voornamelijk plastic, maar dan hard plastic. En tevens is het Touch-screen wat er in zit ook van goede kwaliteit. En uiteraard zegt de bouw kwaliteit vrij weinig het gaat er voornamelijk om hoe iemand met zijn/haar producten om gaat.

Geluidskwaliteit

Na ik de specificaties van dit apparaat zag, en er achter kwam dat er 2 x 5 Watt speakers in zaten dacht ik bij mij zelf "dit apparaat ga ik nauwelijks horen" maar schijn bedriegt. Dit apparaat maakt een vol en warm geluid, zelfs wanneer je het apparaat naar zijn maximale volume brengt beginnen de speakers niet te kraken of wordt het geluid niet schel, het blijft de zelfde warme en volle tonen aanhouden, vaak laten menig apparaten het afweten wanneer je het volume naar de maximale volume brengt, maar deze Medion X85008 is een wereld van verschil. En mocht u het geluidskwaliteit niet naar behoren vinden, dan heeft Medion je de optie gegeven om hem middels de tulp-stekkers of middels 3.5" jack (die beide inbegrepen zijn) te verlengen naar je versterker of hifi-setup.

De Functies van de Medion x85008

Dit apparaat is een WLAN Internet Radio volgens Medion zelf, en van deze naam is niks gelogen, de WLAN functie werkt perfect, zelf heb ik het apparaat op de slaapkamer gebruikt (bevindt zich op de 2e etage) en de wireless verbinding is uitstekend. Nu weet ik dat het afspelen van radio over het internet niet de alle zwaarste activiteit is die kan plaats vinden over je wireless verbinding, maar menig apparaten willen nog al is de verbinden verbreken omdat er 2 dikke betonnen vloeren tussen de router en het apparaat plaats vindt. De functie zelf "internet radio" is uitstekend, zo heeft Medion alle zenders verdeeld in groepen zoals: land/genre, en met deze groepen kun je de hele wereld over wat betreft de radio stations. De functie die ik na de "internet radio" vaak gebruikt heb is de wekker, en deze werkt uitstekend. Zo kun je kiezen uit hoe de wekker moet zijn middels: FM of via de internet radio of lekker old school de irritante tonen , helaas is het niet mogelijk je internet radio station te selecteren binnen de functie van de wekker, hij kan alleen de laatst afgespeelde doen of een van je favorieten stations die je hebt opgeslagen. De standaard FM-radio werkt tevens net zo goed, hij ontvangt alles wat in de regio te ontvangen valt, geen tot nauwelijks ruis over de verbinding. Maar ik zeg wel dat ik de internet radio iets wat zuiverder vindt, maar dit licht niet aan het apparaat maar meer over de verbinden op de FM kanalen.

De functie "Mediaspeler" is een uitstekende functie zo is het mogelijk om via de USB-poort je muziek af te spelen. Dit werkt helemaal perfect en alles binnen deze functie is geheel te bedienen middels de meegeleverde afstandsbediening. Een andere grote functie die ik zelf vaak gebruikt heb is het beluisteren van muziek over mijn netwerk, ook dit kan deze X85008 muziek afspelen die in je netwerk zijn opgeslagen. Hij vindt al het muziek dat ik op mijn nas heb staan en speelt het vlekkeloos af, hij laat zelfs mijn muziek geordend zoals het hoort, hij maakt er geen lange afspeellijst van "gelukkig" want veel apparaten die muziek afspelen via netwerk gaan alles uit mappen halen en gooien het door elkaar. Kortom deze Medion X85008 barst van de functies en allemaal zijn ze goed tot perfect uitgevoerd.

(afbeelding)

interface

Het OS (besturingsysteem) dat Medion om deze internet radio heen gebouwd heeft zit goed in elkaar, ben geen vast lopers tegen gekomen of bugs in het OS. de hele OS is volledig te bedienen middels de bijgeleverde afstandsbediening, daar ben ik heel blij om, dit zorgt ervoor dat je niet steeds naar het apparaat zelf hoef toe te lopen wanneer je van menu zou willen switchen. Wederom is dit goed werk van Medion, ook het touch-screen werkt naar behoren. Maar verwacht er niet van dat het net zo nauwkeurig is al bijvoorbeeld menig smartphone, maar de interface is zo ontwikkeld dat het super te bedienen is middel het touch-screen. Voor sommige mensen met wat grote handen zal het wat priegelen zijn maar het is zeker niet onmogelijk. Maar zelf gaat mijn voorkeur uit naar het bedienen middels de afstandsbediening.

afstandsbediening

Deze Medion X85008 wordt geleverd met een afstandsbediening, en zoals ik in de vorige alinea al om schreven had vindt ik dit een goede aanvulling aan het totaal pakket. Zo maakt het dit apparaat uitermate geschikt in slaap/woon kamer, met grote afstanden. Dit schilt enorm in het steeds lopen naar het apparaat zelf. Alleen moet ik wel zeggen dat het scherm op het apparaat wat aan de kleine kant is, dus wanneer je verder als 2 meter van het apparaat zit, wordt het navigeren tussen de menu's wat lastig mits je goede ogen hebt. Maar menig andere audio apparaten hebben een kleiner scherm, en dat werkt ook, dus dit scherm moet ook geen probleem zijn. Zelf vindt ik het niet erg aangezien ik hem aan de begin van de avond op een zender zet of mijn USB-stick er in steekt voor mijn muziek, en laat het dan heel de avond afspelen. En je kunt ook gemakkelijk je favorieten zender opslaan waardoor het wisselen tussen deze zenders ook een stuk gemakkelijker gaat.

Medion levert met deze internet radio weer eens een super product af, er is niets op aan te merken wat beter gekund had. Tevens is dit Medion product weer zeer compleet, alles zit er bij en zelfs meer om hem bijvoorbeeld aan te sluiten op een versterker of hifi-set. Je kunt er van alles mee je favorieten internet stations luisteren, opgeslagen muziek over je netwerk beluisteren en je USB-stick met muziek afspelen. Zelfs de wekken functie is super goed uitgewerkt, je kunt kiezen voor wakker te worden middels je favorieten zender of middels een irritante toon. Medion heeft ook het design mooi afgewerkt en de bijgeleverde afstandsbediening is een goede aanvullen aan het pakket. Kortom een groot applaus voor Medion.

Video review http://www.youtube.com/watch?v=vjp2O6gCw98&feature=plcp

Heb jij ook een Medion X85008 Touch WLAN Internet Radio?

Goede review, paar kleine spelling foutjes maar ik vond hem erg handig! Dankjewel!
Super bedankt voor de reactie, ik hoop dat deze review jou een beetje geholpen heeft :)
Nog een laatste vraag, is hij alleen bij de medionshop te krijgen? of waar heb jij hem vandaan?
Je kunt hem alleen bij de webshop van Medion bestellen, of goed de Aldi folders in de gaten houden. Maar ik kan je zeggen dat je hem het beste bij de Medion webshop kunt halen (^-^*)V