Specificaties 60GB 2.5" (SATA-600) @ 500/400MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel 330 Retail 60GB Review

robw1947 7 december 2012, 792 views

Intel 330 Retail 60GB

Pluspunten

• backwards compatible
  • sneller beschikbaar zijn van Windows

Minpunten

• nog niet ontdekt

Deze SSD doet het ook in een oude laptop met sata-I controller
De prikkel om een SSD aan te schaffen was nieuwsgierigheid, is zo'n SSD in de praktijk, gevoelsmatig, vele malen sneller?
De keuze voor deze SSD is gebaseerd op de vele door mij gelezen artikelen en reviews waaruit ik de conclusie trok, dat Intel, Samsung en Crusial m4 aan de top staan als het om betrouwbaarheid gaat en de toolbox van Intel het beste werkt met op Intel gebaseerde moederborden.
Nu heb ik een gedateerde Fujitsu laptop, E8020, sata-I (Intel chipset) en een gedateerde PC met MSI moederbord, sata-II (Nvidia chipset), beide met AHCI in de bios, dat wel.
In mijn zoektocht of een SSD met sata-III backwards compatible is, vond ik geen duidelijk antwoord, volgens WikiPedia wel. Muv de snelheid zijn de overige specs hetzelfde.
Wel al enige ervaring met HD, maar dan altijd hardware- of softwarematig de sata snelheid aangepast, bijv bij Samsung via een jumper van sata-II naar sata-I. Maar hoe gaat dat bij een SSD?
Op 3 december zag ik via Pricewatch een aanbieding van deze SSD en dus gekocht om e.e.a. te gaan ontdekken.
Op 4 december werd de SSD bezorgd en stap 1 was het inbouwen in de laptop. Deze herkende de SSD, dus backwards compatible.
Omdat Fujitsu geen W7 drivers heeft voor de E8020, heb ik XP weer geinstalleerd, wetende, dat de nodige extra ingrepen gedaan moeten worden.
Een schone XP installatie mislukte. Het rebooten ging bij de eerste installatiestappen razendsnel, maar bij het wegwerken van de laatste gele vraagtekens van onbekende apparaten, gebruik makend van de LiveUpdate van Fujitsu ging het mis. Zeer waarschijnlijk te veel aangevinkt .
Vervolgens een schone installatie gedaan op de HD, ook deze eerst aligned.
Nadat deze installatie wel succesvol was verlopen, mbv Intel Migration tool de HD gekloond naar de SSD. De SSD startte daarna direct goed en snel op.
De laatste stap was het tweaken. Hiervoor gebruik gemaakt van Intel Toolbox, SSD tweakers free en nog enige handmatige aanpassingen in registers.
Ook RamDisk gedefinieerd om temp files op de SSD te vermijden.

Conclusies:
Deze SSD is te gebruiken in bijv een gedateerde laptop zoals de mijne.
Windows is nu enige sec eerder te gebruiken tov de schone XP install op de HD.
De vertraging in het opstarten van XP op een HD begint te ontstaan na installeren van allerlei software, ondanks het zo schoon mogelijk houden van opstart processen en progs, de komende weken zal moeten aantonen of dit met een SSD niet of minder zal zijn.
Een update hierover zal dan ook nog volgen.
Gezien bovenstaande positieve ervaring, zal in de PC ook wel een SSD komen, ik denk hierbij aan een Samsung 830/840.
Dit wordt dan een mix van XP en W7 icm een bootmanager.

Voetnoot
Ik ben mij ter derdege ervan bewust, dat het om een gedateerde laptop gaat, een instap model, draaiend op een busfreq van 133MHz.
Deze beoordeling is door mij geschreven vanuit de optiek, dat ook voor een oudere laptop/PC een SSD wellicht zinvol kan zijn.
Hierbij zijn niet de cijfers, maar het gevoel belangrijk, zoals ook al een andere tweaker in zijn review opmerkte.
Als door plaatsing van deze SSD het trommelen met de vingers (fors) daalt, dan is dat voor mij al een groot pluspunt.

UPDATE (26-02-2013)
De SSD overgezet in een Samsung Q210 laptop met SATA-II.
Even vergeten AHCI aan te zetten, hierdoor CrystalDiskmark met IDE en AHCI scores.
Vreemd genoeg lukte het mij niet om AS-SSD te draaien,bleef na opstarten hangen, dus AS-SSD alleen met IDE scores.
ATTO lukte weer wel.
De resultaten toegevoegd.

Heb jij ook een Intel 330 Retail 60GB?

Er klopt iets niet, die benchmarks zijn te traag
Deze zouden best wel is kunnen kloppen sinds hij SATA-1 heeft, hiervoor is de maximale doorvoersnelheid 150MB/s .

Verder nette review, weet niet of het verder echt het waard was om een SSD hiervoor te halen (i.c.m sata-I), een normale HDD haalt deze snelheden ook al zowat.
Juist , had ik niet gelezen, tijd om over te schakelen naar SATA III dus...(Nieuwe laptop dus) oldtimer

[Reactie gewijzigd door Leaninsider op 7 december 2012 11:58]

De belangrijkste snelheidswinst zit toch in de 4k reads ten opzichte van de HDD, niet in de doorvoersnelheid. Deze zijn ook op SATA-1 aanzienlijk beter voor de SSD.
En natuurlijk vooral (en voornamelijk) de acces times. Minder dan 0.1 ms als acces time ipv de standaard 8 - 16 ms van een HDD. Heerlijk!

Veel plezier met je SSD! Hoor graag hoe het bevalt als er ook n in de pc gaat, en daarnaast: Wanneer je wat meer progjes hebt installed en je een half jaartje verder bent.
Inmiddels deze ssd overgezet in een Samsung laptop, de Q210 met SATA-II.
Zeer tevreden over opstarttijd, een paar seconden voor W7.