Logitech Harmony Touch Review

limp_1983 3 januari 2013, 11.340 views

Logitech Harmony Touch

Pluspunten

• wouw
  • ligt lekker in de hand / grip
  • voorkeurkanalen incl. symbolen in beeldscherm
  • kleiner

Minpunten

• automatische verlichting
  • 1 activiteit schermvullend
  • hoe lang gaat deze batterij het volhouden?

Configuratie Score: 4

Professionele review1: LINK
Goede video1: LINK

Professionele review2: LINK
Goede video2: LINK

Een medetweaker wees mij erop dat hij het jammer vond, voortijdig niet te kunnen checken of zijn apparaat wel/niet in de database van Logitech staat. Middels volgende LINK is dit mogelijk Een directe link werkt niet om een of ander vage reden, daarom op deze LINK klikken en dan onderstaande text selecteren Compatibiliteit van apparaat met Harmony controleren.

Voorwoord/Reden tot aankoop
Had hiervoor een Logitech Harmony one afstandbediening waarmee ik zeer tevreden was. De afstandbediening had ik +/- 2,5 jaar in bezit. Het laatste 1/2 jaar kreeg ik last van het batterij probleem, oftwel binnen 10 tot 16 uur leeg terwijl ik hem nauwlijks tot niet gebruikte. Normaal gesproken stuur ik geen mailtjes naar fabrikanten als de garantietermijn reeds verstreken is, echter was het zaterdagmiddag had ook niets te doen, dus ik dacht laat ik het eens proberen. Maandag netjes een mailtje terug dat het batterij probleem bekend was en hoewel de garantietermijn verstreken was ze toch een nieuwe afstandbediening zouden opsturen. De Harmony one wordt niet meer gemaakt dus de Touch zou naar mij opgestuurd worden.

Toen ik bovenstaande las was ik superverbaast maar ook super tevreden maar dat begrijpen jullie wel. Resumerend: zaterdag mailtje gestuurd, maandag mailtje terug, woensdag Harmony Touch binnen. Is dat super service of wat!!!

Specificaties
2,4-inch kleurentouchscreen voor vegen en tikken
Verlichte knoppen
Oplaadbare batterij (ingebouwd in afstandsbediening)
Bedient tot 15 apparaten

Pakketinhoud
Afstandsbediening (met ingebouwde batterij)
Oplaadstation
USB-kabel
Wisselstroomadapter
Handleiding

Algemeen
Het grote verschil tussen de Harmony One en de Touch is dat de fysieke numerieke toetsen zijn verdwenen, waardoor de afstandbediening ''veel'' korter is geworden.

Ik dacht dat ik deze wel zou gaan missen, echter valt dat in de praktijk mee. Bij zappen gebruik ik eigenlijk alleen de guide knop. Mocht je nu toch toevallig naar een bepaalde zender willen kan je met de knop 123 een zender op het touchscreen intypen of gewoon voorprogrammeren met favorieten incl. een mooi icoontje.

Uitpakken en installeren
De afstandbediening was netjes verpakt in een mooie zwarte doos. Bij de voedingskabel zaten een tweetal adaptors 1x EU 1x US (so apple). De afstandbediening kan niets zonder hem eerst aan te melden op myharmony.com. Vervolgens apparaten en activiteiten toegevoegd en gaan uitproberen.

Mogelijkheden
Met de Harmony Touch kun je tot 15 apparaten bedienen. Je kunt hem instellen via myharmony.com, waardoor ook direct al je instellingen bewaard worden. Mocht je dan hierna nog eens van apparaat wisselen kun je de instellingen direct overzetten. Tijdens het instellen kun je kiezen uit ruim 225.000 apparaten van ruim 5000 fabrikanten. Hij herkende een Aldi-dvdspeler van Hitecker uit het jaar nul nog, dus de database is vrij goed gevuld. Heb je de apparaten allemaal ingesteld, dan kun je activiteiten aanmaken en daar de juiste apparaten bij zetten.

Software
Ik vind de nieuwe software absoluut een verbetering. Hij is sneller, overzichtelijker en gebruiksvriendelijker. Het is nu een soort van webbased programma, waarbij je Silverlight moet installeren. Het schijnt dat het installeren van Silverlight bij Linux based systems nog wel eens voor wat problemen kan zorgen. Als trouwe windows gebruiker heb ik hier natuurlijk geen last van. Werkt in ieder geval op windows 7 (64) en windows 8 (32). Het uiteindelijke synchroniseren duurt helaas nog steeds lang.

Scherm en layout
De kleuren, knoppen en achtergrond van het scherm zijn mooier dan de One, echter nog verre van smartphone style. Werkelijk elk icoontje is te wijzigingen in een eigen afbeelding. Het scherm reageert goed op de commando's. Het enige minpuntje hierin vind ik dat elke activiteit een heel beeldscherm in beslag neemt en dat je met naar rechts te ''swypen'' van activiteit kan wisselen. Bij de harmony one stonden er gelijk 3 activiteiten in het beginscherm.

(icoontjes)

(aktiviteit)

Ergonomy
De Touch ligt goed in de hand tevens waardeer ik zeer de grip aan de achterkant. Vergeleken met de One is de Touch naar mijn idee net iets zwaarder, wat voorderest niet storend is. Het beeldscherm en de fysieke knoppen zijn goed bereikbaar m.u.v. de bovenste 6. Voor de rest eigenlijk geen op- of aanmerkingen voelt gewoon goed.

Mijn hardware
De afstandbeidening gebruik ik zelf voor mijn:
- TV ((samsung PS50C550) plasma) http://i46.tinypic.com/2w1ysk6.jpg
- Sony reciever (gaar ding, goedkoop) http://i45.tinypic.com/dz84no.jpg
- HTPC (Antec Fusion Remote zwart) http://i47.tinypic.com/2ewczrs.jpg

Op de HTPC heb ik Windows 7 ge´nstalleerd en XBMC. De One had ik geconfigureerd als MCE remote waarmee ik vervolgens veel last had, dat input soms eindeloos werd herhaald en ik de computer opnieuw moest opstarten. Dit probleem is met de Touch compleet verdwenen. Tevens heeft de Touch de optie bewegingen waarmee op het touch screen bewegingen van links naar recht en onder en boven, zoals een muis kan worden ge´miteerd.

Bouwkwaliteit
De Harmony Touch is een stevig gebouwde afstandsbediening, waarmee je echt het gevoel hebt kwaliteit in je handen te hebben. Niets kraakt en voelt gewoon solide.

Negatieve punten
  1. Waar ik echt van baal is dat de verlichting niet meer automatisch aangaat bij beweging. Nu moet je eerst 1x tappen op het scherm. Heel erg jammer hoop dat ik daar snel aan wen.
  2. Positie Guide knop, deze is nu onderaan. Misschien moet ik daar ook maar aan wennen.
  3. 1 activiteit is schermvullend, oftewel geen overzicht.
Ervaringen na 1 week gebruik
• Bij de activiteiten heb ik natuurlijk tv-kijken, waarbij Ik kabel tv gebruik van Ziggo. De tv heeft een ingebouwde Tuner, dus de kaart van Ziggo kan je gelijk in de tv steken. Bij de setup van deze activiteit, waarbij ik alleen mijn tv gebruik moet ik een ingang op de tv kiezen, terwijl dit helemaal niet van toepassing is. Ik heb deze nu maar ingesteld op 4, dus elke keer als ik de tv opstart of van activiteit film kijken naar tv kijken omschakel zapt hij dus gelijk naar RTL4.
• Bij gemiddeld gebruik houdt de accu het +/- 5 dagen vol. Nu heb ik wel veel lopen proberen, dus weet niet of dat echt reŰel is.
• Laatst was ik bij een vriend welke de Harmony One nog heeft en nadat ik deze weer in mijn handen heb gehad realiseerde ik me wel dat de One toch een verdomd goede AB is.

Heb jij ook een Logitech Harmony Touch?

Wat betreft je minpunt over de achtergrond verlichting: bij die van mij heb ik een optie "tilt sensor" die als hij aan staat ervoor zorgt dat alle verlichting aangaat, net als bij de One!
Waar kun je deze optie vinden? Ik kon hem i.i.g niet vinden.
Bij Settings en dan helemaal onderaan.

EDIT: Kom er net achter dat ik een Harmony Ultimate heb, daar zit de tilt sensor wel in.

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 8 juli 2015 15:15]

Ga vanavonde gelijk effe kijken!
Ik koop zoveel mogelijk logitech en raad iedereen aan dat ook te doen in mijn omgeving, de service is grandioos. mams had speakers gekocht die er mee ophielden buiten de garantie, ze mocht nieuwe uitzoeken voor het originele aanschafbedrag. gratis thuisgestuurd ook nog, geweldige service, zouden meer moeten doen.
Ik heb ook al met een oog naar deze Harmony zitten kijken.

Wat mij tegenhoudt is dat ik nergens een lijst kan raadplegen met ondersteunde apparaten.Hoe kom je erachter dat jouw apparaten op de lijst staan en je niet toch enkele ab`s overhoudt?
Of moet je dan zelf programmeren?

En heeft je tv smart-tv? Hoe gaat ie daar mee om?

(edit; gevonden)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 december 2012 12:07]

Nou ik denk toch dat de kans 95% of groter is dat jouw apparaat er tussen staat. Ik zou het eventueel voor je kunnen checken met de software! Tevens kun je altijd je oude ab pakken en de Touch het leren, dus in zoverre geen probleem. Ik heb geen smart tv.
Mijn Tv geloof ik wel, Philips PFL5507/H12, al ben ik benieuwd wat allemaal ondersteund blijft.
De Xtreamer Sidewinder 3 ben ik meer benieuwd naar dan. Die heeft nu een AB met 56 knopjes........ (er konden er niet meer op :P)
Ik heb eerder een multi AB gehad die je dingen kon leren, maar daar ging best tijd inzitten.

Het is jammer dat Logitech die lijst niet gewoon ter inzage geeft.(of gebruikers een apparaat laten uploaden als dat niet ondersteund was en zelf geprogrammeerd moest)
(edit; gevonden)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 december 2012 12:08]

-PFL5507 staat erin echter moet er nog voor de inches.
-De xtreamer staat erin.

Het leren van een Logitech AB gaat overigens snel en is gebruiksvriendelijk, echter bij jou niet noodzakelijk.
Mooie review geworden!!

En dank je voor de info, hij staat nu zeker op mijn verlanglijstje. :)

Na wat zoeken en klikken bij Logitech blijk je toch te kunnen zoeken of jouw apparaten ondersteund zijn, ZONDER een harmony-account aan te hoeven maken;

Check hier

(misschien moet je die link direct in je review plaatsen?)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 december 2012 11:51]

Check hier

(misschien moet je die link direct in je review plaatsen?)
Bij deze toegevoegd!
Ik kan de link naar de lijst met ondersteunde apparaten niet werkend krijgen? Er is alleen een knop "next' maar die geefst steeds dezelfde pagina weer. Meerdere browsers geprobeerd. ook adblocker uitschakelen helpt niets.
Waarschijnlijk omdat je niets invult en op volgende klikt, je komt dan weer terug op dezelfde pagina.
De link verwijst naar de direkte zoekpagina, je hoeft niet eerst naar volgende. ;)
De link verwijst ook naar de nederlandse pagina, daar komt geen next in voor. :P

Je moet eerst je apparaatsoort invoeren, dan het merk, dan het model en dan pas op "Volgende" klikken.
Als je na het invoeren van een apparaat op "nog een apparaat toevoegen" klikt krijg je een extra regel.
Je kunt dus al jouw apparaten eerst invoeren om dan met Volgende ze te laten controleren.

Als je niet weet onder welke categorie jouw apparaat valt, en je de verkeerde neemt, kun je in de merklijst kiezen voor "niet bekend" (1e optie in lijst) je krijgt dan een venster om het merk toe te voegen (aan die "verkeerde" lijst).
Vervolgens voer je het type in en laat je zoeken met Volgende.

Bv je kiest apparaatsoort : TV (dmv keuzelijst)
je kiest niet bekend in de merklijst(dmv keuzelijst) en voert als merk Xtreamer in.(handmatig)
je voert als type Sidewinder 3 in.(het type moet je altijd handmatig invoeren)
Nu klik je op volgende, ondanks dat de Xtreamer Sidewinder 3 een mediaplayer is zal de database geraadpleegt worden op merk en type en aangeven dat dit apparaat een media-center-pc is en ondersteund is in de harmony-database.

Als je per stuk invoert onthoudt de queery je vorige zoekresultaten en toont die allemaal als je weer op volgende klikt, (nadat je met "nog een apparaat controleren" teruggegaan bent naar de zoekpagina)
Als je, als de merkenijst geopend is, op een letter drukt dan springt de lijst naar die letter, dat scheelt wat scrollen want er is inderdaad veel ondersteund.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 12 december 2012 11:13]

Mac OS 10.5 en hoger zijn compatible met de touch bij de release.(software om de Harmony via je Mac te configureren)
Een internetsite zou op alle browsers op moeten draaien.
Waarom de site niet werkt bij jou? Geen idee.
Hoe je op de engelse site komt met een nederlandse link? Ook geen idee.

Misschien als je de eigenschappen van de link opvraagt en dit adres direkt in het adresvak zet?
(http://myremotesetup.com/...RelativePath=ProcSpice%2F)

Dit is de link naar de engelse pagina, misschien werkt die?
Anders zou ik het toch even op een windows-pc proberen.

PS; ik zag dat je op het Member Web zit van Logitech? Word je automatisch ingelogd?
Misschien uitloggen en dan de link proberen?
Jouw layout is namelijk anders dan die van de link.
Imo moet je de Harmonyapparaatgegevens invoeren(=Harmony account maken) voor je dan wat in kan voeren als member.
(ik draai IE10 zonder adblocker, op de site van Logitech krijg je geen thirdparty reclames.)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 13 december 2012 12:40]

Na deze review te hebben gelezen heb ik mijn One+ ook aangemeld. Mijn motion sensor doet het vaak niet. Ik kreeg ook de volgende dag mail dat ik foto's moest maken van het batterij vakje en van de hele afstandsbediening. Weer een dag later kreeg ik ook een mail dat er een Touch onderweg is met UPS. Super service van Logitech !
Ik vraag me alleen af of de One+ nog terug moet ?

[Reactie gewijzigd door gjs op 14 december 2012 13:25]

Meestal hoef je je oude AB niet retour te sturen. Dit staat echter duidelijk aangegeven in 1 van de door jou ontvangen mailtjes van Logitech.
ah check:
U hoeft de defecte afstandsbediening niet terug te sturen.
U kunt deze op de gepaste manier deponeren.
Normaal meld je je apparaat aan bij Logitech, na aankoop, voor de (extra) garantie.
Ze kunnen dus vaak zien of jij zo`n apparaat al had.

En heb je meerdere apparaten aangemeld dan krijg je van Logitech, naast aanbiedingen, extra korting op nieuwe aankopen via hun site. Ook via mail en toch leuk van ze.
Prima review, ik kijk zelf al een tijdje wat een goed alternatief kan zijn voor al die afstandbedieningen die ik nu heb liggen. Een apparaat als dit lijkt me perfect, het enige wat me tegen houd is de prijs die ik persoonlijk wel een beetje hoog vind.
Goed om te lezen dat de service van logitech zo top is, dat spreekt in hun voordeel en wekt vertrouwen. Ik ga deze zeker nog een keer van dichtbij bekijken.

[Reactie gewijzigd door comret op 15 december 2012 00:37]

Mooie review , ik heb een vraagje , heeft ie een algemene sleeptimer ? Dus een sleeptimer voor een activiteit ..
Ik zou het niet weten, sorry.
Ik wacht al vol ongeduld op de kerstman. Hij heeft beloofd zo eentje mee te brengen voor mij :)
Vraagje echter: de link in de review om de toestel database te checken lijkt niet echt meer te werken. Ik kom wel op de pagina, maar de dropdown lijstjes verschijnen niet.
Is er een andere link?
Hoe heb je 'm geconfigueerd om goed samen te werken met XBMC onder W7?
Dat is een beetje trickie en hangt af van je ir-receiver i.c.m. bijgeleverde software. Maar onder ideale omstandigheden de Touch instellen als MCE remote, wat knoppen veranderen/instellen en klaar is kees. Er zijn trouwens genoeg forums over te vinden. Typ in google XBMC WIN7 Harmony en je krijgt een hoop links.