Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G Review

uncle_sjohie 11 maart 2008, 2.408 views

Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G

Pluspunten

• Goed en goedkoop

Minpunten

• Geen

Stabiliteit Score: 4
Bij het samenstellen van mijn nieuwe PC moest er uiteraard ook RAM geheugen in, aangezien de PC zonder niet werkt. Ik heb gekozen voor dit setje, daar ik in mijn diverse PC's altijd tot volle tevredenheid Kingston geheugen heb gebruikt. Het is een no-nonsense merk, van een goede kwaliteit, onderstreept door een levenslange garantie

Tijdens het zoeken naar geheugen is het altijd een goed idee om even op de website van de moederbord fabrikant te kijken, om te zien met welke types/series van welke geheugen fabrikanten het moederbord getest is. Zo voorkom je mogelijk onverklaarbare vastlopers later, en sta je wat sterker in je schoenen in het geval er wl iets mis gaat, en je garantie moet halen bij de leverancier/computerwinkel.

* De verpakking
Dit lijkt in eerste instantie op de gevreesde blisterverpakking, maar gelukkig zijn het 2 helften, die door een papieren "zegel" bij elkaar gehouden worden. De verpakking bevat naast de 2 reepjes geheugen alleen nog een kleine handleiding.

* Installeren
Dit heb ik deze keer niet zelf gedaan, ik heb het systeem samengesteld en laten bouwen bij 1 winkel. Ik heb het in het verleden wel regelmatig zelf gedaan, en het is niet echt moeilijk. Net als met bijna alle PC onderdelen passen de geheugen reepjes maar op 1 manier in de geheugenbanken, en als je iets moet forceren heb je ze waarschijnlijk verkeerd om.

* Dual channel
Sinds een paar jaar kan je 2 geheugen modules tandem laten werken, in een zogeheten "dual channel" opstelling. Door de speciale controller op het moederbord verdubbelt hierdoor de bandbreedte, en kan je een winst van rond de 10% verwachten. Het is te vergelijken met 4 wiel aandrijving bij een auto, gewoon met 2 wiel aandrijving rijdt het prima, maar met 4 wiel aandrijving kom je net wat makkelijker van je plaats. Zo goed als alle moderne moederborden ondersteunen dit, vandaar dat geheugen fabrikanten veel van hun producten ook in een 1+1 gematcht paar leveren (zoals deze verpakking) In theorie is het mogelijk om 2 verschillende merken geheugen reepjes samen te laten werken, maar dat is vrij lastig, aangezien er soms tussen merken subtiele verschillen kunnen bestaan. Daarom ben ik dus ook voor een setje gegaan. De installatie hiervan is niks anders dan normaal, en meestal kan je de geheugen slots die dit ondersteunen herkennen aan het feit dat ze per 2 een aparte kleur hebben, in mijn geval 2x geel en 2x zwart.

* Dagelijks gebruik
Als het goed is, merk je er verder niks van, en dat is in mijn geval ook zo. De computer werkt heerlijk snel, en heeft nog geen enkel blauw scherm laten zien. 2 Gb is op dit moment wel genoeg voor dagelijks gebruik, ondanks het feit dat moederborden vaak wel meer kunnen hebben.

* Conclusie
Prima waarde voor je geld, maar geheugen gaat tegen dagprijzen, en de afgelopen maanden zijn die weer flink gedaald, dus dit kan variren. In mijn geval heb ik er 161 euro voor betaald 8 maanden geleden, en als ik dan nu naar de prijzen kijk wordt ik er niet vrolijk van, maar goed, zo werkt het nou eenmaal met computer hardware. Een leuke bonus is de levenslange garantie, maar in de praktijk is een computer na een jaar of 5 a 6 toch wel ongeveer op, dus of je dat echt nodig gaat hebben is maar de vraag, maar toch leuk dat het er op zit, het geeft wel vertrouwen.

Heb jij ook een Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G?

Heb je er twee maanden geleden 161,- voor betaald of gaat het hier om een tikfout en moet het 61,- zijn?
Voldoende overklokbaarheid? Zie ik anders nergens terug? :?
Voor RAM geheugen een nette review :) en in mijn ogen een te lage score, dus ik geef je een hoge score. Echter ik zou proberen de review wat te structureren en ik zie verwijzingen naar plaatjes, waar zijn de plaatjes...
Goed punt, deze review schreef ik een poosje geleden voor een andere site, ik zal hem nog even nakijken..
Had deze ook, maar nadat voeding moederbord en 3 HD's gesloopt had moest ik wat anders.

Dus nieuwe HD en moederbord aangeschaft. Asus P5Q. Deze reepjes overgezet van een oudere Asus P5W DH Deluxe (het gesloopte MB).

2 Weken gewerkt en toen stopte ie ermee. Kwam er na alle ellende zelf niet meer uit en dus maar even bij een speciaalzaakje ingeleverd. Die hebben er nieuw geheugen ingedouwd (2 x 2GB zie onderaan de specs ). Nou maar hoepn dat de boel blijft werken.

In die vorige PC hebben ze het bijna 2 jaar perfect gedaan overigens.

******

DIMM #1

General
Memory type DDR2
Module format Regular UDIMM
Manufacturer (ID) Kingston (7F98000000000000)
Size 2048 MBytes
Max bandwidth PC2-6400 (400 MHz)
Part number 99U5429-007.A00LF

DIMM #2

General
Memory type DDR2
Module format Regular UDIMM
Manufacturer (ID) Kingston (7F98000000000000)
Size 2048 MBytes
Max bandwidth PC2-6400 (400 MHz)
Part number 99U5429-007.A00LF
Serial number 663814AE